Nieuwe harddisk word niet herkend als prim. master

Pagina: 1
Acties:

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Topicstarter
Ik heb een probleem waar ik echt niet uitkom.

Vandaag een nieuwe Maxtor 80GB gekocht (8MB,7200RPM). Alleen krijg ik deze niet aan de praat als prim. master. Sluit ik hem echter aan op de kabels voor de CD-rom (secondary slave dus) dan doet hij het opeens wel. Ik wil hem echter als prim. master hebben. Iemand enig idee ? Kabels zijn allemaal al een keer vervangen.

Het gaat hier om een wat oudere pc, AMD Thunderbird 1GHz, als moederbord een Abit Kt7a-raid.

Mocht er nog meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
aansluiting op de kabel bepaald niet het master/slave gebeuren dat doe je doormiddel van jumpers.. check die dus even

A wise man's life is based around fuck you

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Foutje, de jumpers zijn gecontroleerd en die zijn goed. :)

• Zwelgje
Pizzaman schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:22:
Foutje, de jumpers zijn gecontroleerd en die zijn goed. :)
tja hoe defineer jij 'goed' kijk jij DENKT dat ze goed zijn maar dit is mischien wel helemaal niet goed

jouw manier van goed is mischien wel goed fout.. :P

ergo: post een plaatje of een overzichtje

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
De maxtor heeft geloof ik 4 standen, deze heb ik allemaal al geprobeerd.

• Zwelgje
op de maxtor site staan prima plaatjes hoe het wel moet..(net even gechecked)

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Nogmaals, de jumper staat goed. Daar kan het niet aan liggen. Hij wordt namelijk wel als Secondary master herkend.

• Zwelgje
ok, kort samenvattend, de jumpers zijn goed, de kabels zijn goed..

maw: het is je disk.. dus neem je contact op met je leverancier, wat moeten wij anders voor je betekenen :?

je zou nog je bios kunnen flashen natuurlijk of hem in een andere pc proberen, dan sluit je dat ook uit

Verwijderd

je hebt niet toevallig cableselect ide kabels :?

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Heb je niet nog een HD op Master staan op je primairie IDE ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:08

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:46:
je hebt niet toevallig cableselect ide kabels :?
En wat is het verschil tussen een cable select kabel en een gewone IDE kabel dan?? juist, niets dus. Cable select selecteer je op je harde schijf d.m.v. het zetten van een jumper.

TS, als je de jumper in de master seting hebt zitten (helemaal links waarschijnlijk) en je sluit alleen deze schijf aan en niets anders, wat gebeurt er dan? Waar zie je hem dan niet: de BIOS of in windows?

In ieder geval: als je schijf wel op de secundary master wil dan ligt het niet aan de schijf, maar aan je mobo. Probeer dan dus eens een ander moederbord...

9800x3d

Verwijderd

Sluit de harddisk aan op de primairy master connector met de jumpers op cable detect (of master).

Eventueel testen met alleen de harddisk aangesloten, en de rest afgekoppeld.

Zie ook OM Faq: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Om welke schijfmodel gaat het exact? Gebruik je 40 of 80 conductor kabel?
En wat is het verschil tussen een cable select kabel en een gewone IDE kabel dan??
Ter info: Een 40 conductor kabel is niet cable select, een 80 conductor kabel wel. Er bestaan/bestonden ook speciale 40 conductor cable select kabels waarbij het verschil met normale 40 conductor kabels was dat pin 28 onderbroken was (echter zal de topicstarter die wellicht niet hebben). Zie ook: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 00:03 ]

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Het is opgelost. Heb hem eerst aangesloten op mijn Sec. Master, toen partities gemaakt met de Windows setup. Daarna weer aangesloten op de prim. Master en nu doet hij het.

Het is me trouwens een raadsel waarom het zo moet, maar goed. :)

Verwijderd

makje schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:50:
[...]

En wat is het verschil tussen een cable select kabel en een gewone IDE kabel dan?? juist, niets dus. Cable select selecteer je op je harde schijf d.m.v. het zetten van een jumper.
terug naar school/de boeken ;)

bij cableselect bepaalt de kabel de master/slave instelling...
de naam zegt het eigenlijk al :P

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:08

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 16:17:
[...]

terug naar school/de boeken ;)

bij cableselect bepaalt de kabel de master/slave instelling...
de naam zegt het eigenlijk al :P
offtopic:
Áls je inderdaad de schijf zo gejumperd hebt dát hij kijkt naar waar hij op de kabel zit. Echter er werd aangegeven dat de schijf gejumperd (wat een werkwoord :o )werd op master/slave en dan maakt de postitie op de kabel dus niets uit.

De schoolboeken kunnen dus gesloten blijven, alhoewel ik het inderdaad niet wist van de 40aderige kabels - maar wie gebruikt die nu nog voor een harde schijf?

9800x3d

Verwijderd

makje schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:49:
[...]

offtopic:
Áls je inderdaad de schijf zo gejumperd hebt dát hij kijkt naar waar hij op de kabel zit. Echter er werd aangegeven dat de schijf gejumperd (wat een werkwoord :o )werd op master/slave en dan maakt de postitie op de kabel dus niets uit.

De schoolboeken kunnen dus gesloten blijven, alhoewel ik het inderdaad niet wist van de 40aderige kabels - maar wie gebruikt die nu nog voor een harde schijf?
indien je een CS kabel gebruikt icm master/slave instellingen op de schijven kan je vreemde problemen krijgen.. vandaar m'n vraag ;)

overigens zit er echt verschil in een CS kabel tov een normale IDE kabel

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 22:39 ]

Pagina: 1