Toon posts:

Gek-makend probleem met vastlopers (Athlon XP 2000+)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
ik heb me hier net ingeschreven, en wil gelijks maar eens even testen wat ik aan jullie heb... :P

Ik zit met een probleem, en wel eentje die me zo langzaamaan gek maakt.

Om te beginnen mijn PC: die ziet er als volgt uit:
- Athlon XP 2000+
- Coolermaster cooler (up to 2500MHz) - begin 2004 vernieuwd
- MSI KT4 mobo (VIA chipset)
- 400W A-merk voeding (ben merk even kwijt: gouden case met met twee fans) - begin 2004 vernieuwd
- 1024MB PC333
- Asus Radeon 9600XT
- 2x Seagate HDD (40 en 15GB)
- DL DVD burner/DVD Drive
- 4Mbit kabel

...ik ga ervan uit dat dit de relevante specs zijn...

Het probleem is het volgende:
Onder normaal gebruik (surfen op het net, muziek, films, CD's branden, gebruiken van applicaties als Fireworks, Dreamweaver, etc.) loppt de machine als een trein, en al wordt de CPU wel al erg warm (60-62 graden), vastlopen doet-ie onder normaal gebruik nooit.
Dit verandert als ik een moderne game opstart: bij zware spellen als Doom 3 of Half Life 2 klapt de PC eruit (bij iets oudere spellen, Far Cry of NfS Underground 1 bijvoorbeeld, gebeurt dit overigens niet), meestal binnen 10 minuten, gegarandeerd binnen 20 minuten :( Dit vastlopen gebeurd ofwel door totale bevriezing van het beeld, ofwel doordat de PC gewoon uitklapt (net alsof iemand de stekker eruit heeft getrokken...)

Ik weet dat 60 graden onder normaal gebruik nogal aan de hoge kant is (maar ook dat de sensor readings niet altijd even betrouwbaar zijn, en dat de hitte-tolerantie van CPU tot CPU verschilt), maar de PC draait verder stabiel.
Hoe warm hij wordt tijdens gamen weet ik niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat die irritante vastlopers temperatuur-gerelateerd zijn, aangezien het alleen onder zware stress (tijdens heavy games) gebeurt.
Ik loop al geruime tijd tegen dit probleem aan, maar heb er tot nog toe weinig aandacht aan besteed omdat ik tot voor kort maar weinig games speelde (weinig soeps op de markt), die games die wel de moeite waard waren vooral op mijn laptop draaide, en anders geen problemen op mijn PC veroorzaakten: maar met de komst van de nieuwe generatie shooters (Doom 3, Half Life 2) wordt het wel weer een issue.

Nu wil ik uiteraard dat er een eind komt aan dit gefuck, dus mijn vragen zijn de volgende:
- wat kan dit volgens jullie zijn?
- waar wordt dit door veroorzaakt?
- hoe kan ik achterhalen wat het probleem is zonder stuk voor stuk de hardware te vervangen in de hoop de rotte appel gevonden te hebben?

Mijn dank is (alvast) groot!!! Afbeeldingslocatie: http://www.piranha-fury.com/forum/pfury/html/emoticons/buttrock.gif

ps: ik heb het in dit forum gepost omdat ik denk dat het CPU/mobo/cooler-gerelateerd is: mocht het ergens anders horen, dan merkt ik dat wel...

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Draai eens een stress programma (prime95, cpu burn, ed) kijken wait hij dan doet. Hou vooral de temps en de voltages in de gaten..

Hang loose, KiteSurfing for life!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Typisch geval van iets wat je zelf verder moet uitzoeken, ga bijvoorbeeld eens kijken of de boel vastloopt met de kast open en een ventilator er naast (of een open raam met tocht). Probeer eens de Omega drivers, staat Fast Writes wel uit? Staat in het BIOS alles 'rustig'? Zit er geen stof in de (voeding/cpu/vidkaart)-koeler?

Kortom: een hoop om zelf te proberen, het is de bedoeling op GoT dat je dit EERST doet zodat wij niet elke keer dit hoeven te vragen als je vastlopers krijgt.

Ik neem aan dat je ook al de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hebt geraadpleegd?

EDIT:
Nog een idee: loopt hij ook vast als je de videokaart onderclockt?

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 23-11-2004 12:19 ]

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

- Coolermaster cooler (up to 2500MHz) - begin 2004 vernieuwd
Heb je ook sindsdien dat probleem?

Koelpasta?

[ Voor 6% gewijzigd door woolysheep op 23-11-2004 12:24 ]

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem inderdaad éérst de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door :) Daarin staan alle denkbare tips & suggesties beschreven. En ga aub de merk van de voeding na, dat is essentieël om te weten.
gouden case met met twee fans
Q-Tec heeft zulke voedingen ook in haar assortiment zitten en laat Q-Tec voedingen nou zowat een van de meest problematische voedingen zijn :X

Maargoed, meer info/details over het wel en wee van voedingen kun je uiteraard wederom in de troubleshooter vinden B)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 23-11-2004 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, ik zal eerst eens mijn huiswerk doen (heb daar altijd al een schurft aan gehad... :*) ), en dan kom ik er wel op terug.

Bedankt voor de links en suggesties alvast 8)

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 23:48
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 11:18:
- 400W A-merk voeding (ben merk even kwijt: gouden case met met twee fans) - begin 2004 vernieuwd
Gouden behuizing en 2 fans? Toch geen Q-tec wel?
Q-tec is nou niet echt een A-merk. Maar wel het enige merk (wat ik ken) die gebruik maakt van een gouden behuizing.

Mijn ervaring met Q-tec voedingen is dat ze instabiel zijn en veel minder power leveren dan de waarde die ze vermelden.

Welke voeding heb ik nodig? Deel 8
BalusC schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:28:
Q-Tec heeft zulke voedingen ook in haar assortiment zitten en laat Q-Tec voedingen nou zowat een van de meest problematische voedingen zijn :X
Hmmz, voortaan moet ik toch maar eens alle posts lezen :D

[ Voor 34% gewijzigd door AttiX op 23-11-2004 15:34 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Beetje schot voor open doel maar is er niets aan de hand met de ventilator op je grafische kaart ?