Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] HTPC uit 12 mm MDF

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
HTPC het een hype op dit moment en natuurlijk wou ik daar ook aan mee doen...hellaas ben ik student (scheikunde) en is geld een luxe die ik niet heb.
Gelukkig ben ik redelijk goed in het knutselen met electronica en hout.
Heb voorheen al speakers gebouwt, tv-meubels en projectoren
1 en 2
maar pc cases koop ik normaal gewoon :p. Dit is dus ook m'n eerste case mod.

Hellaas heb ik dus ook geen geld voor dure hardware en heb wat goedkoop spul bij elkaar gesprokkeld. Hier de hardware:

Asus a7v8x moederbord
800 mhz amd duron processor + spire cooler
sb live 1024 geluidskaart met spdif
geforce2 mx200 32mb met tv-out (ben hard op zoek naar een radeon 9000 ofzo)
40 gb harde schijf
256 mb pc2100 ddr geheugen
memorex 1240 dvd speler

Ik heb dus nog geen tv-kaart (avermedia 150mce leek me wel wat, maar die draaid alleen onder xp en mce)

Software:
windows 2000
xlobby
windvd

Nu de case:

12 mm MDF gehaalt bij de bouwmarkt en daar laten zagen: 2x 43x50cm, 2x 50x15xm, 1x43x17.5cm (formaat kast is dan dus: (bxdxh) 43x50x17.4cm)

Op de MDF achterplaat de plek van de voeding en atx bodemplaat af getenkend en de gaten gezaagt.

Het MDF voorgeboord, gelijmt en dan geschroeft

Dat geeft dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/begina.jpg

en dit

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/begin2.jpg

In de deksel komt een 8cm fan (sleeve) direct bocen de cpu die voor extra goeie koeling moet zorgen. Gat gezaagt met een gatenzaag en uit 4mm mdf een fanguard (alien :D) gezaagt

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/begin3.jpg

Rubbere pootjes van een oude pick-up geschroeft en gemonteerd. Gaten (1cm) in de bodem geboord voor lucht flow. Nog geen filters gemonteerd. DVD-rom, HD houder bemaakt van MDF.

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/begin4.jpg

Het nauwkeurig bewerken van 12 MDF met een figuurzaag is onmogenlijk, dus voor de front plaat word 4 mm mdf gebruikt. Ik had niet een kompleet stuk dus dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/begin5.jpg

Wat muurvuller gebruikt en je ziet het haast niet meer. Geeft tevens wel een speels effect. Button en ledjes geplaats en DVD slede afgetekend en uit gezaagd.

Hellaas is deze foto mislukt

Na verfen met zijdeglans zwart 3x ziet ie er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/htpcfinal.jpg

Hardware geplaats, en de binnenkant bekleed met tapijt tegel. 8cm in de deksel of 5 volt aangeloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/htpcfinal2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/htpcfinal3.jpg

Windows installeren ging niet vlekkeloos, windows wil niet opstarten van de DVD speler. Ik weet niet waarom, erg vervelend. Ander cd-rom er aan gehangen en die werkte wel.

Nog te doen:

-schroeven afwerken
-Fan van de voeding vervangen :S
-DTS, DVD etc stickers plaatsen (waar kan ik die krijgen?)
-Xlobby installeren

Daarnaast hoop binnenkort weer wat geld te krijgen zodat ik wat hardware kan kopen:

-sata HD 120 gig
-TV kaart
-Betere videokaart

[ Voor 3% gewijzigd door Frank|A op 23-11-2004 11:09 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

Verwijderd

Zit er leuk uit maar had je voor het frontpaneel niet beter gewoon een plaat aluminium kunnen nemen?

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ziet er leuk uit. Ben zelf ook van plan om iets met mdf te doen, maar nu nog wachten op de cash voor de hardware.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 11:13:
Zit er leuk uit maar had je voor het frontpaneel niet beter gewoon een plaat aluminium kunnen nemen?
Heel netjes hoor :) ziet er goed uit. Ik ben het er echter wel mee eens dat een allu plaatje aan de voorkant strakker staat :)

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Frank|A schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 11:06:

Nog te doen:

-DTS, DVD etc stickers plaatsen (waar kan ik die krijgen?)
-Xlobby installeren
Allereerst, leuk gedaan :)
Ik vind dat zwarte eigenlijk ook wel wat hebben (ik heb de alu variant), komt veel subtieler over zo, minder massief.

Ten tweede:
Wat is Xlobby?

En verder: die stickers zoek ik eigenlijk ook (voor gespoten frontjes PC), maar ik denk dat de volgende optie beter is:
Bij menig "digitale" kopie-winkel kan je je eigen ontwerpen printen: scoor vectoriele afbeeldingen van die logo's en laat ze printen op een sticker-transparant. Dat kan er heel goed uit gaan zien. Netjes uitsnijden en goed opwrijven en van al een klein afstandje net echt ;)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

Mooi gedaan. Ik houd wel van bescheiden/strak. Maar er zijn 2 dingen die punten kosten (IMO):
- De schroeven. Het kan wel mooi zijn, maar niet op deze manier.
- En het ergste: de zichtbare naden tussen de MDF panelen.

sorry.

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Mooi, echter niet mijn idee van een HTPC:[list]• Stil (fanguard blokt teveel lucht: meer geluid/minder airflow)
• Onopvallend, redlijk goed gelukt lijkt me, zwart, wel glanzend, zelf verkies ik mat.
• TV kaart, heb je echt wel nodig, dat zou mijn eerste upgrade zijn, zonder is het geen HTPC.(afstandsbediening is o zo leuk)
• LCD-schermpje is wel zeer handig als je een paar mp3's wil afspelen of de radio wil aanzetten.

</onzin>

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54
Qua software kan je eens kijken naar Meedio of de voorloper MyHTPC.
MyHTPC is gratis en werkt ook goed met of zonder een tv kaart. Zijn erg veel plugins voor.

Meedio is niet gratis en daar kan je nu nog geen TV mee kijken (Tenzij je een PVR 250/350 hebt en in de US woont) want het TV gedeelte is nog beta. Final release is eind november.

Verder vind ik het een leuke mod!

Heb zelf ook een HTPC en die is heel lekker stil. Heb een AMD Thunderbird 1300 Mhz op 600 Mhz lopen met een lagere VCore Zonder CPU fan. Ook de Chipset fan heb ik er af gesloopt. Het ding wordt stressed 40 graden. Een zeer stil omdat je alleen de voedingsfan een beetje hoort. Heb alleen een lelijke case (Compaq deskpro).

Nu ik het zo zie ga ik ook maar eens een case van MDF maken.

• Frank|A
Bedankt voor de lovende woorden.

Om te beginnen met wat xlobby is. Xlobby is freeware programma wat geschreven is voor HTPC's. Net zoals medio, myHTPC en MCE.

Aan de transparant stickers had ik zelf ook al gedacht, heb het nu alleen super druk

Geen tv kaard komt door geld te kort, hellaas...
En idd de fans moeten worden aangepakt. Heb je ook 6 cm paps fans voor de cpu?
Over de naden kan ik kort zijn. Die zie je (haast) niet nadat ik ze gevult had.

De schroeven moet ik zeker nog weg werken...

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik ook zoiets gebouwd (zie hier).

Als je goedkoop een infraroodontvanger wil maken (voor een afstandsbediening), kijk dan eens in dit topic: [rml][ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken[/rml]

Zelf heb ik dat ding ook gemaakt, koste me iets van 7 euro (incl. verzendkosten, Stuutenbruin.nl) en werkt praktisch met elke afstandbediening :)

• Santford
  • Laatst online: 18:51

Santford

FP PowerMod
Ik vind het een leuk ding geworden, leuk dat je zo'n fanguard heb uitgezaagd!,
Hij ziet er leuk uit, mooi kleurtje en lekker functioneel, maastal ben ik niet zo voor htpc's maar deze vind ik mooi geworden...

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Ik zou eens gaan kijken naar http://mediaportal.sourceforge.net/, deze heeft in princiepe alle features van windows media center maar dan in een opensource jasje. Jammergenoeg start deze niet zo erg vlot bij mij.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hangt je HDD nou op z'n kop, zie ik dat goed? HDDs kunnen daar niet tegen, dus ik zou hem maar omdraaien.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Idd op z'n kop maar daar kunnen ze wel tegen hoor. Je kan ze op z'n kop, rechtop en ondersteboven zetten. Maakt niet uit zolang ze maar niet schuin staan/liggen zoals bijv;

code:
1
2
3
4
   /       / = Bovenkant
  /       /                             
 /       / 
/       /    = Onderkant

Misschien beetje onduidelijk maar ik denk wel dat 't begrijpbaar is.

Verder wel mooie mod :)

Alleen idd jammer van de voorkant al zie je er niet zoveel van. En idd die fanguard weghalen oid?

[ Voor 100% gewijzigd door TommyGun op 24-11-2004 00:42 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik heb ongeveer een half jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Ik heb van MDF een kast gemaakt voor mijn HTPC en deze zwart gespoten.

Werkt perfect. Ik heb er alleen een 120 Gb HDD inzitten en hij staat op mijn kamer. Het is nu zo dat als ik beneden de TV op 0 zet alle signalen van de HTPC boven draadloos naar de TV beneden worden gezend, waarna ik met de AB van de TV gewoon kan kiezen welke film ik wil kijken. Echt helemaal TOP. Ik kan als de TS het goed vindt, hier binnenkort ook wel foto's van laten zien...

• SyphOn
jk_warrior schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:44:
...
Het is nu zo dat als ik beneden de TV op 0 zet alle signalen van de HTPC boven draadloos naar de TV beneden worden gezend, waarna ik met de AB van de TV gewoon kan kiezen welke film ik wil kijken. Echt helemaal TOP. Ik kan als de TS het goed vindt, hier binnenkort ook wel foto's van laten zien...
Hoe heb je dat gedaan?

• Frank|A
De fanquard is niet zo'n probleem hoor. Die maakt eigenlijk geen verschil. Heb de fanguard van de voeding wel verwijderd en dat help wel idd. Maar nog steeds niet genoeg. :S..... geldloos zijn is klote. Wil nog de koeler nog vervangen.. maar die paps koelers zijn 18 euro :S beetje te veel.

Tuurlijk mogen er van mij foto's worden geplaats ben wel benieuwt naar andermans resultaten.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:32

rg-mohwa

Phoe Hé

jah zag je mod ....en had er 3 maanden geleden ook over gedacht om zon ding te maken ....met netzo als ik bij jou las ....GELDLOOS :(
dus nu wacht ik tot me pa wat mdf meeneemt ..
alleen snap ik er nog geen reet van met die infrarood ..:( maarjah....
waarschijnelijk komen foto's nog wel

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
ziet er zeker goed uit. Ik heb ook nog een extra pc staan (duron 1ghz) met verder dezelfde specificaties. En heb alweer wat inspiratie opgedaan om iets vergelijkbaars te maken.

Ook is de behuizing van mijn centre speaker van mijn stereo overleden. Kijken of die speakers erin te verwerken zijn :P

Verwijderd

Ziet er netjes uit hoor, puik werk.
:)

• Frank|A
Hier alle logos gevonden, nu nog stickers van maken.

• SLipEdd
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

JER00N schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 21:38:
Een tijdje geleden heb ik ook zoiets gebouwd (zie hier).

Als je goedkoop een infraroodontvanger wil maken (voor een afstandsbediening), kijk dan eens in dit topic: [rml][ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken[/rml]

Zelf heb ik dat ding ook gemaakt, koste me iets van 7 euro (incl. verzendkosten, Stuutenbruin.nl) en werkt praktisch met elke afstandbediening :)
vraagje, heb je die IR ontvanger nou bij Stuutenbruin.nl vandaan? want ik heb ze gemailt en ze hebben ze niet. Ik zoek eigelijk een winkel of een fanatieke hobbyist ;) die die dingen maakt voor een redelijke prijs, want ik heb er alleen maar problemen mee.. wie kan mij helpen?

edwindijkstra.nl

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48

Hoicks

Techno!

Ik heb ongeveer dezelfde case in gedachten op enkele punten na. Ik wil het bovenblad en de voorkant van aluminium maken. Hoop er een beetje warmteoverdracht mee te krijgen en te zorgen dat de binnenkant van de kast niet te warm wordt.

Passief koelen wordt voor mij erg lastig aangezien de P3 550 en m'n ati all in wonder niet passief gekoeld kunnen worden. De harde schijf en de dvd-rom komen in een apart gedeelte van de kast zodat geluiden van de hd niet te horen zijn.

Ik probeer dan ook als ik straks aan mijn eerste casemod ga beginnen alle fans op 7 volt te laten draaien.

Ik moet nu eerst op zoek naar een bedrijf die mij aluminium platen kan leveren die minstens 43cm breed zijn en een bepaalde diepte heeft. (moet 't nog even uitmeten) (Ik heb namelijk het probleem en voordeel dat ik een NLX form factor mamaplank heb. (lekker klein en zowat alles geintegreerd)

't kastje van jou is mooi, maar ik had toch de voorkant van aluminium gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Hoicks op 25-11-2004 11:31 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• KabalA!
  • Laatst online: 23:14

KabalA!

[ No-Life ]

Ik vind hem erg netjes geworden... ben zelf al een hele tijd bezig om zoiets te fixen voor m'n server, maar vind tot nu toe elke keer alles te groot en ik zit de hele tijd te klooien met de indeling. Maar als ik dit zo bekijk heb ik toch wel weer een paar ideetjes opgedaan en ben ik bang dat ik toch ook maar weer eens de schuur een bezoek ga brengen ;) :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Frank|A
Hoicks schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:29:
Ik heb ongeveer dezelfde case in gedachten op enkele punten na. Ik wil het bovenblad en de voorkant van aluminium maken. Hoop er een beetje warmteoverdracht mee te krijgen en te zorgen dat de binnenkant van de kast niet te warm wordt.

Passief koelen wordt voor mij erg lastig aangezien de P3 550 en m'n ati all in wonder niet passief gekoeld kunnen worden. De harde schijf en de dvd-rom komen in een apart gedeelte van de kast zodat geluiden van de hd niet te horen zijn.

Ik probeer dan ook als ik straks aan mijn eerste casemod ga beginnen alle fans op 7 volt te laten draaien.

Ik moet nu eerst op zoek naar een bedrijf die mij aluminium platen kan leveren die minstens 43cm breed zijn en een bepaalde diepte heeft. (moet 't nog even uitmeten) (Ik heb namelijk het probleem en voordeel dat ik een NLX form factor mamaplank heb. (lekker klein en zowat alles geintegreerd)

't kastje van jou is mooi, maar ik had toch de voorkant van aluminium gemaakt.
Mijn fan boven de koeler is ingesteld op 5 volt en de rest draait nog normaal op 12v. Ik heb de binnenkant gedeeltelijk bekleed met tapijt en m'n temperatuur van de kast is ~26 graden en de processor 43 graden (stressed). Dus kwa hitte geen probleem.

Over dat alumnium. ik heb nog een stuk staan van 43 bij 17 cm.. deze had ik geregeld bij de universiteit. Echter ik ben toch voor hout gegaan, omdat ik helemaal zwart mooier vindt dan zwart + alu. Maar mischien dat ik nog switch..

Ik heb nu net media portal geinstalleerd en het loopt echt lekker, krijg alleen ac3 niet aan de praat...

Verwijderd

MDF blijkt tamelijk kankerverwekkend te zijn. In combinatie met warme PC-onderdelen en ventilatoren wellicht toch niet zo'n goeie keus :|

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 16:57 ]

• Ives
  • Laatst online: 03-11 20:49
Kankerverwekkend?? Tja, in deze tijd is bijna alles kankerverwekkend...

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 16:44
Waar komt dat gerucht over mdf nu weer vandaan? Is er 1 onderzoek of is dit in meerdere settings aangetoond?

Mooie kast btw, ik hoop binnenkort ook mijn eigen gemaakte HTPC te showen, ik wacht nu nog op wat onderdelen :z

[ Voor 36% gewijzigd door pretorian_nl op 25-11-2004 17:27 ]

Digital Media Junkie

• Electronical
Ja idd het werken met MDF staat op een door de overheid opgestelde lijst met kankerverwekkende processen. Het gaat nl. om (hard)houtstofdeeltje die de kans op neuskanker vergroten. Bij het bewerken van MDF komt een enorme hoeveelheid stof vrij (tov andere houtsoorten), dus ik zou toch aanraden om tijdens het zagen/frezen even een mondkapje op te doen ook al lijkt het alsof alles tegenwoordig kankerverwekkend is. Als die kleine moeite jou kanker scheelt dan is het het toch wel waard geweest om even een kapje op te doen, al doe je het alleen maar om geen stof in te willen ademen omdat het lastig werken is met stof.

Voor de geïnteresseerden de wettelijke grenswaarde voor houtstof ligt op 2 mg/m3. Bron: Houtstof op de bouwplaats - PDF

[ Voor 20% gewijzigd door Electronical op 25-11-2004 17:32 ]

• JER00N
  • Niet online
Ik denk dat de meeste mensen toch wel buiten (of in ieder geval in een goed verluchte ruimte) gaan zagen aangezien het stoft als een gek :)

En ja, tegenwoordig is alles kankerverwekkend dus ik zou er maar niet te zwaar aan tillen :)

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik heb een setje dat je aansluit op de video-out van je PC en je geluid en dit dan draadloos door kan zenden. Tevens kan dit setje infrarood signalen opvangen en ook draadloos doorsturen. Ik heb een AB ontvanger die ik op mijn COM-poort kan aansluiten.

Als ik beneden op een knop op de AB druk, wordt dit opgevangen door het setje en dan doorgestuurd naar boven, daar komt het signaal via mijn com-poort de PC binnen en vertaald mbv. IRassistent, hierna wordt de opdracht op de PC uitgevoerd en het beeld en geluid van de PC draadloos naar de TV beneden gestuurd.

• paknaald
  • Laatst online: 23-11 15:09
Volgens een van de bouwprogramma's op tv moet je mdf altijd aan beide zijden schilderen omdat het anders krom gaat trekken?

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
_/-\o_ een woord: geweldig _/-\o_

media portal is idd goed, ik gebruik het ook :*)

[ Voor 85% gewijzigd door Jazzle op 25-11-2004 17:59 ]

• JER00N
  • Niet online
paknaald schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:40:
Volgens een van de bouwprogramma's op tv moet je mdf altijd aan beide zijden schilderen omdat het anders krom gaat trekken?
Ik heb het bij die van mij niet gedaan, en het ziet er nog redelijk recht uit hoor :P Maar de constructie van mijn bak is ook steviger (planken zitten niet aan elkaar, maar aan latjes, zie pic)

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/divxcontr.jpg

• PilatuS
  • Niet online
ik vind het een erg mooie kast geworden ! :)

vind de afmetingen ook wel aardig netjes en de kleur is ook helemaal goed, ziet er ook wel netjes afgewerkt uit

• SyphOn
JER00N schreef op donderdag 25 november 2004 @ 18:39:
[...]

Ik heb het bij die van mij niet gedaan, en het ziet er nog redelijk recht uit hoor :P Maar de constructie van mijn bak is ook steviger (planken zitten niet aan elkaar, maar aan latjes, zie pic)

[afbeelding]
Ik zou dan in iedergeval de schroeven aan de binnenkant er door doen dan zie die ook niet meer. En alleen aan de onderkant van de kast aan de buitenkant om hem nog wel te kunnen openen ;)

• RMB
  • Laatst online: 19-11 14:27

RMB

Nee, geen right mouse button!

wat kost mdf ongeveer en is et makkelijk bewerkbaar?

Verwijderd

mdf kost haast niks, plaat van 60 bij 120 kost 3 tot 6 euro gelet op de dikte van de plaat.
mdf is zeer gemakkelijk bewerkbaar, makkelijk te schuren en is op zich zelf al glad, als het moet snij je er kepen in met een stanleymes.

al zou ik het wel goed in de grondverf zetten daar het vreselijk verf opzuigt en dan een lelijk oppervlak geeft.

ben zelf ook al een tijdje bezig met mijn htpc kast, bijna af.
maar moet zeggen als je het wilt spuiten je een zeer gladde oppervlak kunt krijgen door goed te gronden en de grondverf iets te bedruppelen met water en daarna met waterproof schuurpapier te schuren, dit wordt glad als een spiegel en laat zich daana makkelijk met spuitbus afwerken.

• RMB
  • Laatst online: 19-11 14:27

RMB

Nee, geen right mouse button!

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:26:
mdf kost haast niks, plaat van 60 bij 120 kost 3 tot 6 euro gelet op de dikte van de plaat.
mdf is zeer gemakkelijk bewerkbaar, makkelijk te schuren en is op zich zelf al glad, als het moet snij je er kepen in met een stanleymes.

al zou ik het wel goed in de grondverf zetten daar het vreselijk verf opzuigt en dan een lelijk oppervlak geeft.

ben zelf ook al een tijdje bezig met mijn htpc kast, bijna af.
maar moet zeggen als je het wilt spuiten je een zeer gladde oppervlak kunt krijgen door goed te gronden en de grondverf iets te bedruppelen met water en daarna met waterproof schuurpapier te schuren, dit wordt glad als een spiegel en laat zich daana makkelijk met spuitbus afwerken.
dank je voor de info :)
ik denk als ik het ga maken dat ik het beplak met traanplaatfolie. (kwestie van smaak :))

• Frank|A
MDF kankerverwekken oh.. dan moet ik hem maar weg doen :P..NOT.. ik doe SCHEIKUNDE dus ik kom elke dag in aanraking met kankerverwekende stoffen.

Ik heb nog niets gemerkt van kromtrekken... en ik heb 3x moeten verven voor het echt mooi was... 1e laag verdunt opbrengen.. kan je zien als grondlaag en dan de twee laag de volgende dag aanbrengen, na ligt te hebben opgeschuurt.

MDF is echt super materiaal vindt ik...

• Electronical
Frank|A schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:13:
MDF is echt super materiaal vindt ik...
Mee eens. Ik denk dat je makkelijker werkt met MDF dan met een metaal ofzo, ik iig wel. Het is verrekte makkelijk om er een custom case mee te maken en het is nog goedkoop ook. Alleen jammer ja dat je de naden enz. wel een beejte blijft zien, maar volgens mij kan je dit met lang schuren wel voor een deel wegwerken.

• Frank|A
Tijd is wat je vooral moet hebben als je de boel netjes wilt afwerken..

Deze kast heb ik rustig gebouwd, maar ben nog te snel geweest...... Vooral het frontje kan mooier. Maar goed die kan er zo af worden geschroeft en een ander geplaatst.

Ik zat te denk en verwisselbaar frontje.... weet niet of dat eerder is gedaan...
Ik wil een afbeelding laten drukken op 43 bij 17,5cm en die op de frontplaat plakkern (gaten voor de knoppen etc uitknippen) en dan plexiglas er op.
als je er dan flauw van bent een andere laten printen en die achter het plexiglas stoppen

[ Voor 26% gewijzigd door Frank|A op 26-11-2004 13:36 ]

• Electronical
Frank|A schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:33:
Tijd is wat je vooral moet hebben als je de boel netjes wilt afwerken..

Deze kast heb ik rustig gebouwd, maar ben nog te snel geweest...... Vooral het frontje kan mooier. Maar goed die kan er zo af worden geschroeft en een ander geplaatst.

Ik zat te denk en verwisselbaar frontje.... weet niet of dat eerder is gedaan...
Ik wil een afbeelding laten drukken op 43 bij 17,5cm en die op de frontplaat plakkern (gaten voor de knoppen etc uitknippen) en dan plexiglas er op.
als je er dan flauw van bent een andere laten printen en die achter het plexiglas stoppen
Slim, je HTPC skinnen :P.

• JER00N
  • Niet online
SyphOn schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:07:
[...]

Ik zou dan in iedergeval de schroeven aan de binnenkant er door doen dan zie die ook niet meer. En alleen aan de onderkant van de kast aan de buitenkant om hem nog wel te kunnen openen ;)
Met plamuur zie je er niks meer van hoor :) Wel goed schuren daarna (en daarna nog 30 keer plamuren en schuren :+ :X)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik weet niet hoe veel ruimte je hebt tussen je 'top' ventilator en je moederbord, maar ik zou iets afstand maken tussen je ventilator en je fanguard, er zitten wel erg kleine gaatjes in en dat kan gaan ruisen/fluiten.

Als je er ruimte tussen hebt recycled hij het 'tekort' aan lucht uit de kast, waardoor er wat minder lucht door de kleine gaatjes hoeft.

Jammer dat hij in mijn ogen 'verkeerd om' zit, als je de kleine gaatjes aan de kant van de voeding had gehouden had je enkel daar 2 kleine (0,5cm) afstandsbusjes er tussen kunnen doen, en zo de ventilator iets (paar graden :+) op de beeldkaart kunnen richten. nu moet je er 4 onder zetten, anders blaast hij de koele lucht meteen richting voeding als je er 2 gebruikt.

En een iets betere afdekking van die ventilator, ik hoop niet dat je kat er overheen kan lopen, want nu heeft hij een erg groot gat bij de ventilator waar hij in kan stappen. Gewoon een platte zeef er tegenaan schroeven oid. (heb ik dacht ik wel eens gezien, zo'n uitlekzeef ofzo)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Ganzz
  • Laatst online: 23-10-2021
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 16:57:
MDF blijkt tamelijk kankerverwekkend te zijn. In combinatie met warme PC-onderdelen en ventilatoren wellicht toch niet zo'n goeie keus :|
Alles is kankerverwekkend als het er maar genoeg van gebruikt/verstuift/ eet/ drinkt enz

offtopic:
pepernoten zijn ook kanker verwekkend. Uit een test is gebleken is dat als je elke dat 500 gram pepernoten eet en dat van de 20ste tot je 60ste dat je dan een kanker krijgt 8)7 8)7 8)7 Waar zijn we in god naam mee bezig?

[www.ganzz.nl]

• Ives
  • Laatst online: 03-11 20:49
Chips en consoorten zijn ook allemaal kankerverwekkend, de asbestdeeltjes in de lucht zijn kankerverwekken, hout is kankerverwekkend,..... Tja, wat kan je ertegen doen, survival of the fittest zou ik zeggen.... De manier om nu nog te overleven is blijkbaar met een paar flessen zuurstof in een vacuüm ruimte die niet kan instorten ofzo te gaan zitten, en daar een boek te gaan lezen in de hoop dat er geen bom in zit....

[B]//EDIT: Natuurlijk is het het beste dat je een mondkapje opzet! ;) Net als een veiligheidsbril bij het dremelen B) . Ik doe soms zelfs een paar rubberen handschoenen aan bij het werken in mijn kast, als "extra laag huid" omdat de kast nogal veel scherpe hoeken, kanten,... :r :o

[ Voor 26% gewijzigd door Ives op 26-11-2004 20:45 ]

• Electronical
Ives schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:19:
Chips en consoorten zijn ook allemaal kankerverwekkend, de asbestdeeltjes in de lucht zijn kankerverwekken, hout is kankerverwekkend,..... Tja, wat kan je ertegen doen, survival of the fittest zou ik zeggen.... De manier om nu nog te overleven is blijkbaar met een paar flessen zuurstof in een vacuüm ruimte die niet kan instorten ofzo te gaan zitten, en daar een boek te gaan lezen in de hoop dat er geen bom in zit....
offtopic:
En volgens hetzelfde principe: iedereen gaat ooit dood, dus waarom zijn er nog ziekenhuizen? en alles is toch kankerverwekkend dus is dat meteen een excuus om overal asbest in te verwerken.

Neem dit alsteblieft niet verkeerd op, ik wil alleen duidelijk maken dat het gebruik van een mondkapje bij zo'n stoffige zaak geen overbodige luxe is. Al is het maar om de lastige stof uit je neus en mond te houden (kan niet goed tegen stof, vandaar).

[ Voor 16% gewijzigd door Electronical op 26-11-2004 18:56 ]

• Ganzz
  • Laatst online: 23-10-2021
Electronical schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:53:
[...]

offtopic:
En volgens hetzelfde principe: iedereen gaat ooit dood, dus waarom zijn er nog ziekenhuizen? en alles is toch kankerverwekkend dus is dat meteen een excuus om overal asbest in te verwerken.

Neem dit alsteblieft niet verkeerd op, ik wil alleen duidelijk maken dat het gebruik van een mondkapje bij zo'n stoffige zaak geen overbodige luxe is. Al is het maar om de lastige stof uit je neus en mond te houden (kan niet goed tegen stof, vandaar).
Dat weet ik ook wel maar als je gaat onderzoeken hoeveel pepernoten moet eten voordat je kanker krijgt lijkt mij erg onnodig.
nu meer ontopic mensen :*) :*)

[www.ganzz.nl]

• Electronical
Ja idd. Ik heb wel een vraagje: Hoe snel start het systeempje nu op? Of laat je het permanent draaien. Ik kan me namelijk voorstellen dat je niet een halve minuut gaat wachten voordat je een cd'tje kan draaien. Ik zou daar in ieder geval niet het geduld voor hebben.

• Frank|A
Halve minut is voor mij nog niet echt een probleem, zeker niet als ik een filmpje wil kijken.

Verwijderd

Hmm, hier staat op het moment eenzelfde bak :) Ziet er echt precies hetzelfde uit als op de eerste foto. Bedoeling is idd dat er alu plaat vooropkomt. Kleur is nog niet zeker. Zwart ziet er netjes uit iig.

Verwijderd

Ik ben ook bezig met een mdf/alu htpc.

Afbeeldingslocatie: http://vampmodern.fotovanmij.nl/@/code/3bea524c4f7f0ffa63fca1af6c537a62
Afbeeldingslocatie: http://vampmodern.fotovanmij.nl/@/code/ee1c28afd25d5c11965a6de783c825b5
Afbeeldingslocatie: http://vampmodern.fotovanmij.nl/@/code/631cc47c5b999485e0bcbcc72c2a9b69

Ik heb hem gebouwd uit 9mm mdf. Dikker is echt niet nodig. De kast wordt er alleen maar zwaarder van. En mdf is behoorlijk zwaar. Daarbij komt dat het extra materiaal warmte vast houdt, en dat de pc dus moeite gaat krijgen met koelen.
De front is van aluminium, tussen het aluminium front en de kast is een ruimte van circa een cm gehouden om lucht aan te kunnen zuigen. Aan de achterzijde of bovenzijde komt een stevige ventilator om zo nodig erxtra te koelen.
In het front is ruimte gehouden om later eventueel een 7" tft in te bouwen.
Ik draai nu mediaportal versie 1.0.3 bediening met afstandsbediening van receiver

edit: Deze htpc gaat draaien zonder cdrom of dvd speler. dvd's en cd's speel ik gewoon via een standalone dvd-speler. Naar mijn idee is dat veel stabieler en sneller te starten. De htpc gaat gebruikt worden om mp3 en divx mee af te spelen en tv mee op te nemen. dvd's rippen ed doe ik via mijn andere pc. Software instaleren kan ook over het netwerk

Nog te doen;

kap uit aluminium zagen/knippen
systeem vent. inbouwen
tv kaart aanschaffen hauppage pvr-150mce

specs;

amd sempron 2400+
mb Abit NF7
GeForce 5200
512 mb
160 GB

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 21:38 ]

Verwijderd

Is die flipswitch om hem mee aan te doen? Want dat gaat niet lukken als het ATX is, tenzij je hem heel snel aan/uit zet.

Verwijderd

Maak je eigen topic zal ik zeggen ...zeker waard!!! :D
ziet er erg goed uit!!!

Verwijderd

Die flipswitch is idd om hem mee aan te zetten. Tuurlijk werkt het wel. Hij werkt zoals het starten van een auto, net zolang omhooghouden die switch totdat je de motor (pc) hoort lopen. Hij sluit niet direct weer af, dan moet je hem echt eenpaar sec vasthouden.
Natuurlijk had ik een andere switch in gedachten. Maar bij de electrozaak kon ik niks moois vinden. Als ik nog eens iets zie zet ik er wel een andere in.

Zodra hij geheel af is en (zo goed als) alles werkt zoals het zou moeten zal ik een topic openen

• Frank|A
Erg netjes... 9 mm, ik dagt dat ik met 12mm al dun zat :D. Hoe zwaarder de kast hoe beter die dempt. En kwa hitte heb ik geen probleem. Draat nu op 40 C stressed en dan heb ik alle fans (behalve de voeding) op 5 volt. Ik vondt mij kast wat te hol klinken dus ik heb nog geluidsisololerende matten geplaatst, werkt echt!

Verwijderd

:? Zo had ik het nog niet bekeken. Maar constructief gezien is 9 mm ruim voldoende.

Omdat mijn htpc strak in het video meubel komt te staan is de airflow erg belangrijk geworden. Daarom komt heb ik een grote opening gehouden achter het alu front. Aan de achter/bovenzijde komt net als bij jou een extra fan.

De kast die ik aan het bouwen ben is dus redelijk open. Het geluid valt dan lastig te dempen. De hardware zal van zichzelf al redelijk stil moeten zijn. Op dit moment is de ventilator van de CPU nog wat luidruchtig, die zal ik waarschijnlijk nog wel een keer vervangen.

Een iets andere insteek dus dan jij.

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Ik heb mijn HTPC (sorry voor de brakke pic) ook uit 9mm MDF gehaald, aan de binnenkant wat Alaska matten tegen de herrie, en aan de buitenkant aluminium sandwich panelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dbinken8/pics/mdfhtpc.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door tHe_BiNk op 02-01-2005 20:05 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48

Hoicks

Techno!

tHe_BiNk schreef op zondag 02 januari 2005 @ 20:01:
Ik heb mijn HTPC (sorry voor de brakke pic) ook uit 9mm MDF gehaald, aan de binnenkant wat Alaska matten tegen de herrie, en aan de buitenkant aluminium sandwich panelen.

[afbeelding]
Kun je mij vertellen waar je die panelen hebt gehaald?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Pagina: 1