HTPC het een hype op dit moment en natuurlijk wou ik daar ook aan mee doen...hellaas ben ik student (scheikunde) en is geld een luxe die ik niet heb.
Gelukkig ben ik redelijk goed in het knutselen met electronica en hout.
Heb voorheen al speakers gebouwt, tv-meubels en projectoren
1 en 2
maar pc cases koop ik normaal gewoon
. Dit is dus ook m'n eerste case mod.
Hellaas heb ik dus ook geen geld voor dure hardware en heb wat goedkoop spul bij elkaar gesprokkeld. Hier de hardware:
Asus a7v8x moederbord
800 mhz amd duron processor + spire cooler
sb live 1024 geluidskaart met spdif
geforce2 mx200 32mb met tv-out (ben hard op zoek naar een radeon 9000 ofzo)
40 gb harde schijf
256 mb pc2100 ddr geheugen
memorex 1240 dvd speler
Ik heb dus nog geen tv-kaart (avermedia 150mce leek me wel wat, maar die draaid alleen onder xp en mce)
Software:
windows 2000
xlobby
windvd
Nu de case:
12 mm MDF gehaalt bij de bouwmarkt en daar laten zagen: 2x 43x50cm, 2x 50x15xm, 1x43x17.5cm (formaat kast is dan dus: (bxdxh) 43x50x17.4cm)
Op de MDF achterplaat de plek van de voeding en atx bodemplaat af getenkend en de gaten gezaagt.
Het MDF voorgeboord, gelijmt en dan geschroeft
Dat geeft dit:

en dit

In de deksel komt een 8cm fan (sleeve) direct bocen de cpu die voor extra goeie koeling moet zorgen. Gat gezaagt met een gatenzaag en uit 4mm mdf een fanguard (alien
) gezaagt
Rubbere pootjes van een oude pick-up geschroeft en gemonteerd. Gaten (1cm) in de bodem geboord voor lucht flow. Nog geen filters gemonteerd. DVD-rom, HD houder bemaakt van MDF.

Het nauwkeurig bewerken van 12 MDF met een figuurzaag is onmogenlijk, dus voor de front plaat word 4 mm mdf gebruikt. Ik had niet een kompleet stuk dus dan krijg je dit:

Wat muurvuller gebruikt en je ziet het haast niet meer. Geeft tevens wel een speels effect. Button en ledjes geplaats en DVD slede afgetekend en uit gezaagd.
Hellaas is deze foto mislukt
Na verfen met zijdeglans zwart 3x ziet ie er nu zo uit:

Hardware geplaats, en de binnenkant bekleed met tapijt tegel. 8cm in de deksel of 5 volt aangeloten.

Windows installeren ging niet vlekkeloos, windows wil niet opstarten van de DVD speler. Ik weet niet waarom, erg vervelend. Ander cd-rom er aan gehangen en die werkte wel.
Nog te doen:
-schroeven afwerken
-Fan van de voeding vervangen
-DTS, DVD etc stickers plaatsen (waar kan ik die krijgen?)
-Xlobby installeren
Daarnaast hoop binnenkort weer wat geld te krijgen zodat ik wat hardware kan kopen:
-sata HD 120 gig
-TV kaart
-Betere videokaart
Gelukkig ben ik redelijk goed in het knutselen met electronica en hout.
Heb voorheen al speakers gebouwt, tv-meubels en projectoren
1 en 2
maar pc cases koop ik normaal gewoon
Hellaas heb ik dus ook geen geld voor dure hardware en heb wat goedkoop spul bij elkaar gesprokkeld. Hier de hardware:
Asus a7v8x moederbord
800 mhz amd duron processor + spire cooler
sb live 1024 geluidskaart met spdif
geforce2 mx200 32mb met tv-out (ben hard op zoek naar een radeon 9000 ofzo)
40 gb harde schijf
256 mb pc2100 ddr geheugen
memorex 1240 dvd speler
Ik heb dus nog geen tv-kaart (avermedia 150mce leek me wel wat, maar die draaid alleen onder xp en mce)
Software:
windows 2000
xlobby
windvd
Nu de case:
12 mm MDF gehaalt bij de bouwmarkt en daar laten zagen: 2x 43x50cm, 2x 50x15xm, 1x43x17.5cm (formaat kast is dan dus: (bxdxh) 43x50x17.4cm)
Op de MDF achterplaat de plek van de voeding en atx bodemplaat af getenkend en de gaten gezaagt.
Het MDF voorgeboord, gelijmt en dan geschroeft
Dat geeft dit:

en dit

In de deksel komt een 8cm fan (sleeve) direct bocen de cpu die voor extra goeie koeling moet zorgen. Gat gezaagt met een gatenzaag en uit 4mm mdf een fanguard (alien
Rubbere pootjes van een oude pick-up geschroeft en gemonteerd. Gaten (1cm) in de bodem geboord voor lucht flow. Nog geen filters gemonteerd. DVD-rom, HD houder bemaakt van MDF.

Het nauwkeurig bewerken van 12 MDF met een figuurzaag is onmogenlijk, dus voor de front plaat word 4 mm mdf gebruikt. Ik had niet een kompleet stuk dus dan krijg je dit:

Wat muurvuller gebruikt en je ziet het haast niet meer. Geeft tevens wel een speels effect. Button en ledjes geplaats en DVD slede afgetekend en uit gezaagd.
Hellaas is deze foto mislukt
Na verfen met zijdeglans zwart 3x ziet ie er nu zo uit:

Hardware geplaats, en de binnenkant bekleed met tapijt tegel. 8cm in de deksel of 5 volt aangeloten.

Windows installeren ging niet vlekkeloos, windows wil niet opstarten van de DVD speler. Ik weet niet waarom, erg vervelend. Ander cd-rom er aan gehangen en die werkte wel.
Nog te doen:
-schroeven afwerken
-Fan van de voeding vervangen
-DTS, DVD etc stickers plaatsen (waar kan ik die krijgen?)
-Xlobby installeren
Daarnaast hoop binnenkort weer wat geld te krijgen zodat ik wat hardware kan kopen:
-sata HD 120 gig
-TV kaart
-Betere videokaart
[ Voor 3% gewijzigd door Frank|A op 23-11-2004 11:09 ]