Toon posts:

Socket 478 of 775

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal

Ik ben van plan om over een tijdje een hele nieuwe PC te gaan bouwen, ik weet bijna wat ik er allemaal in wil hebben:

AGP Ati Radeon 9600XT 128MB
200 GB 7200rpm liquid 8mb Serial Ata
DDR 512 MB PC400 Brand on Third ( 2 maal )
CPU P4 3.2 Ghz
Asus MoBo

En om die laatste 2 gaat het, je kan een P4 3.2 Ghz in Socket 478 en in 775 krijgen ik heb op verschillende sites geken om te kijken wat de verschillen zijn ( behalve dan het uiterlijk ) maar kan er nergens iets over vinden. misschien dat jullie mij vertellen wat de verschillen/voor en nadelen zijn van deze Sockets.

En als ik dan eenmaal weet welk Socket ik neem, vroeg ik mij af welk Asus MoBo ik moet nemen ik hoor van mensen om mij heen dat het dan vooral gaat om de Chipset op de site van Asus http://www.asus.nl/products/mb/mbindex.htm kan ik precies zien welke chipset een bepaald MoBo heeft.
maar als ik dan op internet zoek naar sites waar ik kan kijken welke chipsets goed zijnen welke niet loopt diet op niets uit. na mijn eerste vraag zou ik dus willen weten of jullie bebaapde ervaringen hebben met bepaalde chipsets of dat jullie een site weten waar ik ze kan vergelijk of meer info er over kan vinden

Alvast bedankt voor jullie hulp

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zou sowieso voor de S775 gaan. Ten eerste omdat het het nieuwste sockettype van Intel is (en hier dus de toekomst in zal zitten voor desktop cpu's). Ten tweede omdat de standaard boxed cooler minder herrie schopt (de cpu temp's liggen naar mijn weten al lager dan die van de s478 Prescott's).

Edit:
Met betrekking tot de mainboards:
Ben niet volledig op de hoogte van de S775 serie van Asus, maar de P5GD1 is een aardig bord, schijnen ook nogal de nodige variaties op te zijn.

Een nadeel trouwens aan S775. Als je er voor kiest, moet je eigenlijk ook voor een PCI-Express variant kiezen, dus met Intel 915 of 925 chipset. Dat zijn de chipsets speciaal ontwikkeld voor S775. Je videokaart keuze is dan niet meer mogelijk.
Daar staat dan weer tegenover dat er genoeg Ati en NVidia kaarten op PCI-E tegenover staan (X600 Pro ofzo, of een 6600 GT/LE etc).

[ Voor 51% gewijzigd door Brede P op 22-11-2004 23:00 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Socket775 is de opvolger van Socket478. Simple as that :) Mocht je een P4 sneller dan 3,2GHz te nemen, dan kun je beter Socket775 gebruiken, zodat je nog headroom hebt voor toekomstige upgrades. Via de FAQ van dit subforum kun je een overzicht van alle chipsets en CPU's vinden, waarin je alle So478 en So775 CPU's kunt vinden en de daarbijbehorende specificaties. En in dit subforum kun je het volgende topic vinden, waar over So775 CPU's wordt gediscussieerd: [rml][ Discussie] Intel Prescott, Nocona & EM64T[/rml] :)

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Asus mobo + socket 775 + AGP is de : http://www.asus.nl/products/mb/socket775/p5p800/overview.htm ;)

offtopic:
heb em zelf namelijk ook

[ Voor 24% gewijzigd door Ventrigo op 22-11-2004 23:03 ]

Self reflection is the school of wisdom

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 14:17

Millennium

Bug free !!!

Idd, Socket 775. Denk dat met het oog op upgrade een P5GDC wel op zijn plaats is. Kan DDR en DDR2 op. Zit je wel vast aan een PCI-e slot.

Als je dan toch AGP wil is de oplossing van NightWalker2005 wel ok

Rampen bak 2004

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Een ding dat je wel in je achterhoofd wilt houden is dat de meeste 775 socket boorden gebaseerd zijn op de Intel 915/925 chipset, en dus PCI-express gebruiken, en niet AGP.

Ik weet niet of je een PCI-e versie van de 9600 kunt krijgen. Anders kan je kijken naar een X300 of zo (of X600 als ik me niet vergis).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat de verschillen zijn kan je zo op het oog prima zien, waar het denk ik meer om gaat is of de processors op dezelfde Ghz verschillen in prestaties op verschillende sockets, wat prima beantwoord wordt door benchmarks op de bekende websites.

Daarnaast zou ik erg twijfelen over je keuze voor de grafische kaart, je bent nu zeg maar 13" velgen onder je Audi TT aan het schroeven, wellicht niet de beste keuze. Voor een snel een prettig systeem moet je uitgaan van een gelijk prestatieniveau van alle onderdelen die van belang zijn, dus een supersnelle proc icm een videokaart van een jaar oud is niet een goed voorbeeld van een ideale configuratie voor een Tweaker. Vergeet ook niet dat een Tweaker eigenlijk zelf zou moeten weten door o.a. searchgebruik wat het moederbord (en desnoods socket) van zijn keuze zou moeten zijn.

Blijf je erg twijfelen tussen de 478 en 775 dan is er altijd nog de gulden middenweg in de vorm van de Asrock P4Combo.

• Brede P
@ NightWalker:
Nadeel van het bord dat je noemt is alleen dat de P5P800 gebruik maakt van de Intel 865 chipset, een verouderde, voor S478 ontworpen chipset.
Zoals ik ook al zei, als je het goed wil doen (ook met het oog op VGA upgrades in de toekomst), moet je met de keuze voor S775 eigenlijk ook meteen kiezen voor een bord met een Intel 915 of 925 chipset. Die zijn gemaakt met het oog op de toekomst, en dus met PCI-Express (vanwege o.a. de hogere/grotere bandbreedte die die bus oplevert). Nu nog niet zo'n probleem, maar wie zegt dat NVidia en ATI met hun volgende generatie videokaarten nog AGP gaan ondersteunen?!?

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

BredeP schreef op maandag 22 november 2004 @ 23:07:
@ NightWalker:
Nadeel van het bord dat je noemt is alleen dat de P5P800 gebruik maakt van de Intel 865 chipset, een verouderde, voor S478 ontworpen chipset.
Zoals ik ook al zei, als je het goed wil doen (ook met het oog op VGA upgrades in de toekomst), moet je met de keuze voor S775 eigenlijk ook meteen kiezen voor een bord met een Intel 915 of 925 chipset. Die zijn gemaakt met het oog op de toekomst, en dus met PCI-Express (vanwege o.a. de hogere/grotere bandbreedte die die bus oplevert). Nu nog niet zo'n probleem, maar wie zegt dat NVidia en ATI met hun volgende generatie videokaarten nog AGP gaan ondersteunen?!?
Nee dat begrijp ik ook wel. Net zoals de videokaart over is gegaan van PCI naar AGP en nu naar PCI-e. Tuurlijk ondersteunen Ati en Nvidia dat zometeen niet meer maar hij wil NU weten wat hij het beste kan kopen met die config die hij nu heeft en welk board hij dan moet kiezen. Dus ga nou niet iets anders verzinnen. Misschien heeft tie het geld of iets dergelijk niet dus heeft het ook geen zin om hierover over te discuseren over PCI-e.

Self reflection is the school of wisdom

• Brede P
OK, ben ik met je eens.
Met de setup die hij noemt is het bord dat je aangeeft inderdaad een nette optie.

Ik gaf mijn tips dan ook in de trend van: Nu een paar tientjes besparen kan je over een jaar, of twee jaar, een boel ergernis opleveren als je wilt upgraden. Door nu iets meer uit te geven denk ik dat je verstandiger uit bent met het oog op de toekomst.
Maar laten we er verder niet over discussieren, en de TS verder helpen.

@ TS: Hopelijk heb je wat aan de tips van iedereen hier.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Socket 775 is inderdaad de beste keus. Zoals gezegd is het verstandig om te kiezen voor de 915 of 925 serie chipset. Verder lijkt het me logisch om nog heel even geduld te hebben en te wachten op P4 540J versie. Die ondersteunt namelijk Execute disable bit, dat kan helpen om te voorkomen dat malware programma's gebruik maken van buffer overflow exploits.
Tevens bevatten de genoemde Intel chipsets HD-audio functionaliteit, waardoor je zelfs met je onboard audio chip sublieme 8-kanaals geluidskwaliteit kunt bereiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een heel ketters geluid laten horen:

Let bij je keuze voor CPU+mobo NIET op CPU upgrademogelijkheden :o

Beetje boute uitspraak. Verklaring:

Upgraden van CPU op dezelfde mobo heeft zelden echt zin. Als je over pakweg twee jaar vindt dat je CPU te traag wordt, kun je misschien wel een nieuwe CPU op dezelfde mobo prikken, maar dan zadel je een nieuwe, dure CPU op met een verouderd (want dan minstens 2 jaar oude) mobo. Voor hetzelfde geld en prestaties kun je dan een nieuwe mobo kopen en een iets goekopere CPU.

Je kunt er namelijk vanuit gaan dat __als__ 2 jaar na dato een mobo een nieuwe CPU nog trekt, hij zeker zo'n 25% langzamer is dan een op dat moment actueel mobo. Vergelijk maar met een So478 mobo uit 2002, dat zal hooguit een single-channel i845E geweest zijn met een P4-2400 ofzo. Daar kun je nu wel een P4-3400 op prikken (als hij de FSB ondersteunt...), maar qua prestatie loopt het rustig 25% achter op een dual channel i865PE. En 25% minder dan 3400MHz is nog geen 2600MHz- je kunt voor veel minder geld een nieuw mobo en pakweg een P4-2800 kopen en dan nog je RAM vernieuwen, zeker als je je oude CPU/mobo/RAM verkoopt :o

Moraal:
Koop altijd wat NU het beste prijs/prestatieverhouding biedt, een upgrade later is toch duurkoop.

Oslik blyat! Oslik!

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
Maar het verschil tussen een 775 en 478 socket is wel de chipset (Ik laat die omgebouwde 685 chipsets even achterwege)

Dus is een 775 cpu & mb zowieso beter naar de toekomst toe. Niet zozeer vanwege cpu upgrade's want dat wordt toch weinig gedaan maar wel vanwege grafische kaarten en eventueel toekomstige PCIX uitbreidingskaarten enz.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben er uit, het word een 775

hartelijk bedankt voor jullie hulp! maar nu zit ik door jullie wel met het volgenden probleem :D dat ik er over denk om dan toch maar een MoBo met PCI-e te kopen

maar ik heb geen idee wat dan een goede betaalbare kaart zou zijn, Gamen doe ik niet echt hoog uit 5 keer per jaar een lan-party waar ik heen ga om gezellig wat te gamen niet om te winnen dus.

ik gebruik mijn PC meer voor grafische bewerkingen foto/film dvd-rippen cat-tekenen Ultiboard ( programma om printplaatjes mee te maken )

hebben jullie enig idee wat voor kaart daar goed voor zou zijn?

Alvast bedankt, groetjes

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens rond in Videoplanken & Beeldkanonnen en de FAQ daarvan :)
Pagina: 1