[HTML] Enter in alt-text van een woord.

Pagina: 1
Acties:

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Topicstarter
Oeh, topic van mij in de devschuur, spannend :P.

Ik ben bezig met een site, zoals zovelen tegenwoordig. Nu wil ik graag dat mensen kunnen kiezen uit een aantal categorieën. Niet zo'n probleem. Omdat het aardig wat categorieën zijn, maak ik een onderverdeling in hoofdcategorieën. Ook niet zo'n probleem. Via PHP kan ik mensen een keuze laten maken uit de hoofdcategorieën waarna ze naar een nieuwe pagina gaan om daar een subkeuze te maken, afhankelijk van hun eerste keuze. Ook dit is volgens mij prima gelukt.

Het probleem zal voor veel mensen zijn dat ze niet direct weten welke hoofdcategorieën bij welke subcategorieën horen. Oftewel, via een linkje maak ik een mooi lijstje met alle subcategorieën. Dit levert een mooi lijstje op van zo'n 150 items. Ook geen probleem zou je zeggen. Het probleem is natuurlijk dat er nog steeds mensen zijn die niet weten welke subcategorie ze moeten kiezen. Daarom wil ik er een uitleg bij plaatsen met een voorbeeld.

En hier komt mijn probleem. Mijn idee was om dit te doen via een mouseover, ongeveer op de manier zoals hier op het forum gebeurt als je over een topic gaat en te zien krijgt wie de laatste poster is, of natuurlijk gewoon de alt-text van een afbeelding. Dit kan ik doen door bijvoorbeeld de cel waarin de subcategorie staat een title mee te geven of er een <a title="alt text"> bij te zetten. Het probleem ontstaat echter bij de browsercompatibiliteit en dan met name enters. Ik wil namelijk een enter tussen het eind van de (zeer korte) uitleg en het voorbeeld. Ik heb het geprobeerd zonder enter, maar bij een beetje langere uitleg en een langer voorbeeld, krijg ik dan ... aan het eind te zien.

Onder IE worden enters in de mouseover-text prima weergegeven:
Afbeeldingslocatie: http://www.iesystems.nl/Afbeeldingen/ie.jpg
Onder Firefox ontstaan de problemen echter:
Afbeeldingslocatie: http://www.iesystems.nl/Afbeeldingen/firefox.jpg
De linefeed en newline (\r\n) worden niet goed weergegeven. Ik ga er vanuit dat dit de standaard is, ik heb blind vertrouwen in Firefox. Ook Opera geeft het niet goed weer, die geeft alles direct op één regel.

Nu ben ik op zoek naar een oplossing. Wat mij betreft zijn er twee mogelijkheden:
• Meer tekst in alt-text. Liefst met behulp van een enter. <br> en \n werken niet.
• Elegante oplossing voor uitleg van 150 items zonder dat het een chaos wordt (ik houd van overzicht). Het overzicht komt in een klein nieuw venster, waar ik vooral niet teveel tekst tegelijk in wil hebben.

De code die ik nu gebruik is niet veel meer dat de eerder aangegeven code.

Verwijderd

Het is gewoon een bug in Firefox, ik heb het bug nummer zo niet bij de hand.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ja, dat is gewoon een issue betreffende Firefox. In het Firefox topic heb ik een soortgelijke melding gemaakt en daar melde Zpottr dat de oplossing is om de 'All in one gestures' te installeren voor firefox...

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 23:15:
Het is gewoon een bug in Firefox, ik heb het bug nummer zo niet bij de hand.
Dat blijft mijn fout. Ik blijf zoeken naar wat ik fout doe, en moet gewoon veel eerder de schuld geven aan de software die ik gebruik :P.
Woudloper schreef op zondag 21 november 2004 @ 23:23:
Ja, dat is gewoon een issue betreffende Firefox. In het Firefox topic heb ik een soortgelijke melding gemaakt en daar melde Zpottr dat de oplossing is om de 'All in one gestures' te installeren voor firefox...
Als ik een een extensie download die het probleem oplost, betekent dat het bij mij opgelost is. Maar daar hebben de bezoekers van de sites niets aan. Ik denk dat ik het zo maar laat en hoop dat het in een toekomstige versie is opgelost. Voorlopig gebruikt het grootste gedeelte van de mensen nog IE en daar werkt het gelukkig wel.

Ik heb het bugnummer inmiddels gevonden, mochten andere mensen hier in de toekomst tegenaan lopen: 67127 bugzilla account benodigd.

Bedankt voor de snelle reacties :).

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Misschien is het dan handiger om een stukje javascript hiervoor te gebruiken :) Zoek eens wat op 'javascript tooltip' of kijk op bijv. http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex5/index.html (zie http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex5/dhtmltooltip.htm). Of het X-browser is weet ik niet, maar dat kun je altijd maken :) Het is in feite niets meer dan een div met een tekst erin die de muis volgt (en IE doet zelfs dat niet). Je zou dan in de mouseover van de betreffende link een functie moeten aanroepen die de div positioneert bij de muis, de tekst erin zet (bijv. vanuit een array die je dmv je SSL hebt geprint/geechot/geRequest.Response't), en de div z'n style op visible zetten :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

ALT tekst? :/

edit:
Z'n topicstart was me bekend.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 08:57 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Anne, hij schrijft ook in zijn topic start dat hij ook de title heeft geprobeerd:
[...]of natuurlijk gewoon de alt-text van een afbeelding. Dit kan ik doen door bijvoorbeeld de cel waarin de subcategorie staat een title mee te geven of er een <a title="alt text"> bij te zetten. Het probleem ontstaat echter bij de browsercompatibiliteit en dan met name enters.
En ook met deze andere methodes voor het tonen van een tooltip tekst wordt de 'enter' niet meegenomen...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Woudloper schreef op maandag 22 november 2004 @ 08:50:
[...]

Anne, hij schrijft ook in zijn topic start dat hij ook de title heeft geprobeerd:
Anne kennende zal het meer bedoeld zijn richting het gebruik van de ALT tekst ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

werkt deze misschien wel?

code:
1
2
3
4
[nohtml]

[/nohtml]

dat zijn de hex-waardes van de newline characters ( \n\r ), evt, zou &#13; al moeten voldoen

[ Voor 23% gewijzigd door RM-rf op 22-11-2004 09:18 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 08:40:
ALT tekst? :/

edit:
Z'n topicstart was me bekend.
Heb je een betere suggestie? Ik geef in mijn topicstart aan ook open te staan voor eventueel andere oplossingen :).
RM-rf schreef op maandag 22 november 2004 @ 09:15:
werkt deze misschien wel?

code:
1
2
3
4
[nohtml]

[/nohtml]

dat zijn de hex-waardes van de newline characters ( \n\r ), evt, zou &#13; al moeten voldoen
Helaas, ook zwarte blokjes.

Ik zal vanmiddag even de code van Prammenhanger proberen. Het ziet er goed uit, ook onder Firefox.

Verwijderd

Wat Anne (volgens mij) bedoelt is het oneigenlijk gebruik van het woord "alt tekst". Dit is een beetje synoniem voor "tooltip" lijkt het wel.

Ten eerste is het alt attribuut niet bedoeld als tooltip, maar door IE zo ingezet, maar als vevangende tekst voor als je op de een of andere manier het plaatje niet zou kunnen zien.

Ten tweede hebben we voor een tooltip het title attribuut (zoals je zelf al aangeeft).
Pagina: 1