Toon posts:

Beeldscherm en Hz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik ben al een dag aan het kutten met me hz op me monitor.
Als ik me hz verander in windows veranderd die het niet op me monitor zelf.
Dus wat kan nou het probleem zijn??

Als ik naar adv settings ga van ati en daar me verversingssnelheid veranderd dan nokt heel me beeldscherm ermee en krijg ik out of rang.

Ik wil geen programma's gebruiken om me refresh rate omhoog te krijgen maar gewoon in windows. Als ik die programma's gebruikt zoals refresh rate lukt het me gewoon wil om in games enzo me hz op 100 te krijgen.

Wie kan mij verder helpen??

Vid kaart : Radeon 9800XT
Beeldsch. : philips 107x4 max 160hz

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:55:
hallo,

Ik ben al een dag aan het kutten met me hz op me monitor.
Als ik me hz verander in windows veranderd die het niet op me monitor zelf.
Dus wat kan nou het probleem zijn??

Als ik naar adv settings ga van ati en daar me verversingssnelheid veranderd dan nokt heel me beeldscherm ermee en krijg ik out of rang.

Ik wil geen programma's gebruiken om me refresh rate omhoog te krijgen maar gewoon in windows. Als ik die programma's gebruikt zoals refresh rate lukt het me gewoon wil om in games enzo me hz op 100 te krijgen.

Wie kan mij verder helpen??

Vid kaart : Radeon 9800XT
Beeldsch. : philips 107x4 max 160hz
Heb je de drivers van je monitor geinstalleerd?
Probeer je niet om de hoogste resolutie te draaien bij de hoogste refreshrate?

Op welke resolutie draai je je games (waarbij je dus 100 Hz zegt te hebben)

Heb je diezelfde resolutie in Windows ook al eens geprobeerd met 100 Hz?

[ Voor 9% gewijzigd door WFvN op 21-11-2004 13:58 ]

Verwijderd

Volgens mij zie je boven de 75 hertz niks meer "knipperen" (met een redelijke monitor) Maar hoe hoger je refreshstate is, wordt het rustiger voor je ogen. (zet maar eens terug naar 60 hertz en dan weer hoger ;) )

Dus je ziet er niet van maar het verandert waarschijnlijk wel gewoon ;)

edit:
woww, laat maar zitten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 14:02 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:59:
Volgens mij zie je boven de 75 hertz niks meer "knipperen" Maar hoe hoger je refreshstate is, wordt het rustiger voor je ogen. (zet maar eens terug naar 60 hertz en dan weer hoger ;) )

Dus je ziet er niet van maar het verandert waarschijnlijk wel gewoon ;)
En die out-of-range is natuurlijk ook niet zo vreemd als hij de boel té hoog wil zetten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57
Move AV -> V&B

Verkijk je niet op de vermelding '50-160MHz', dit zijn namelijk absolute getallen welke los staan van de resolutie. Hoe hoger de resolutie hoe minder hoog je het aantal Hz'en kunt krijgen. Dus het is doodnormaal dat hij bij een bepaalde resolutie er bij 100Hz mee kapt. Overigens is 160Hz complete waanzin om te willen hebben, het beeld wordt er alleen maar slechter door.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:57:
[...]

Heb je de drivers van je monitor geinstalleerd?
Probeer je niet om de hoogste resolutie te draaien bij de hoogste refreshrate?

Op welke resolutie draai je je games (waarbij je dus 100 Hz zegt te hebben)

Heb je diezelfde resolutie in Windows ook al eens geprobeerd met 100 Hz?
Het gaat er iig om dat als ik ga gamen op 800*600 of 640 *480 dat die hem op 100hz zet.... de rest is opzich niet zo belangrijk nee in windows zie je het verschil niet maar in games wel het loopt gewoon lekkerder.. vloeiender zeg maar...

Dus dat is eigenlijk wat ik wil...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:16:
[...]

Het gaat er iig om dat als ik ga gamen op 800*600 of 640 *480 dat die hem op 100hz zet.... de rest is opzich niet zo belangrijk nee in windows zie je het verschil niet maar in games wel het loopt gewoon lekkerder.. vloeiender zeg maar...

Dus dat is eigenlijk wat ik wil...
Maar op welke resolutie wil je dan gaan draaien in Windows zelf?

Want (zoals Abbadon ook al aangeeft) zitten er beperkingen aan.

Als je monitor maximaal (ik noem maar wat) 1600x1200 kan weergeven en een maximale refresh heeft van 160 Hz, dan wil dat dus NIET zeggen dat je ook leuk op 1600x1200 kan draaien met 160 Hz. Ik gok dan eerder op 1024x768 met iets van 80 Hz ofzo.... en hoe hoger de resolutie, hoe lager de frequentie en omgekeerd.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heel leuk enzo maar welke Windows draai je dan ?? Als het Win2K/Xp is :

Zoek ergens bij je Monitor eigenschappen bij de ATI options om DDC gegevens uit te lezen =>

Indien het aanstaat : Doe het uit !!!

Als het niet aanstaat : Doe het aan !!!

* nero355 vraagt zich nog steeds af waardoor dit komt :?

Ik heb namelijk gemerkt dat dit komt door een combinatie van dingen, maar heb nog steeds niks kunnen concluderen.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:34:
Heel leuk enzo maar welke Windows draai je dan ?? Als het Win2K/Xp is :

Zoek ergens bij je Monitor eigenschappen bij de ATI options om DDC gegevens uit te lezen =>

Indien het aanstaat : Doe het uit !!!

Als het niet aanstaat : Doe het aan !!!

* nero355 vraagt zich nog steeds af waardoor dit komt :?

Ik heb namelijk gemerkt dat dit komt door een combinatie van dingen, maar heb nog steeds niks kunnen concluderen.
Ik draai windows XP
Ik draai in windows 1280*1024 in me settings heb ik hem op 120 ofzo me muis gaat er wel sneller door maar me monitor zelf geeft aan dat het maar 60hz is.
Ik wil graag spelen @ 800*600 maar dan op 100hz en ik wil niet elke keer in me windows gaan kutten om die dan weer op 800*600 en dan zelf op 100hz te gaan zetten en dan weer spelen en als ik terug kom weer te veranderen want het kan 100x makkelijker...

voor de duidelijkheid dit is dus de doc van me monitor
http://www.p4c.philips.co..._00/107x43_00_dfu_nld.pdf

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:59:
Volgens mij zie je boven de 75 hertz niks meer "knipperen" (met een redelijke monitor)
dat klopt voor een 17" monitor perfect... maar op een 21" bijvoorbeeld word je zowat gek van 75Hz :)

de optimale verversingsfrequentie is dus ook afhankelijk van de beeldschermdiagonaal: je beeld ververst immers (in het geval van een crt) van linksboven naar rechtsonder, hoe groter je scherm hoe langer hij daar mee bezig is hence hoe groter je verversingsfrequentie moet zijn om dit niet meer te zien.
bij een tft is dit verhaal helemaal niet van toepassing, omdat ieder pixel afzonderlijk en tegelijk ververst... aan 75 Hz.
Interessant om te evrmelden is ook dat niet iedereen even gevoelig is voor dee flikkeringen veroorzaak tdoor lage refreshrates...

@TS: imho is het een fabeltje dat spelletjes er echt soepeler uitzien bij een zeer hoge refreshrate; natuurlijk moet hij wel hoog genoeg zijn, om het knipperen (en bijhorende hoofdpijn) te voorkomen... daarnaats moet je er rekeing mee houden dat een zeer hoge refreshrate betekent dat je je hardware sterker belast (kortere levensduur!), dat je performance lichtjes achteruitgaat, maar vooral dat de signaal/ruisverhouding toeneemt met de refeshrate; vanaf een bepaalde rate zal je beld waziger lijken en je kleuren misshcien niet meer perfect gekalibreerd zijn.
om ergonomisch te werken op een "normaal" scherm (lees 17"/19") zou een refreshrate van 75 of 85Hz voldoende moeten zijn...

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:50:
[...]

Ik draai windows XP
Ik draai in windows 1280*1024 in me settings heb ik hem op 120 ofzo me muis gaat er wel sneller door maar me monitor zelf geeft aan dat het maar 60hz is.
Ik wil graag spelen @ 800*600 maar dan op 100hz en ik wil niet elke keer in me windows gaan kutten om die dan weer op 800*600 en dan zelf op 100hz te gaan zetten en dan weer spelen en als ik terug kom weer te veranderen want het kan 100x makkelijker...

voor de duidelijkheid dit is dus de doc van me monitor
http://www.p4c.philips.co..._00/107x43_00_dfu_nld.pdf
Ik zie dat je monitor 1024x768 @ 89 Hz doet dus 1280x1024 zal niet gaan @ 120 Hz !!!

En je kan gewoon je refresh rate locken in de ATI Drivers voor ALLEEN je Games ;)

/EDIT :
@TS: imho is het een fabeltje dat spelletjes er echt soepeler uitzien bij een zeer hoge refreshrate
Niet waar !!! Speel maar is een Game @ 60 Hz en daarna @ 75 Hz of hoger !!!

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 21-11-2004 16:07 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
[quote][b][message=22176340,noline]
En je kan gewoon je refresh rate locken in de ATI Drivers voor ALLEEN je Games ;)

/EDIT :

[...]

Kan je me vertellen waar btw want ik kan het niet vinden :'(

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dat vinden peeeeeeeeps... want ik kan het niet vinden dat ik alleen in games dan die 100hz kan fiksen want ik zit al een tijdje te zoeken maar niks gevonden nero help me out dude..!

• nero355

nero355

Zelde plek als DDC :)

Verwijderd

Topicstarter
Mjah beetje jmmr maar ik zie het niet...
Waar zou ik dat moeten doen dan...

Als ik daar me settings veranderd onderaan die 2 dan verander me beeldscherm zelf ook in 800*600 he.. en dat wil ik dus niet
Pagina: 1