Microfoon voor buiten (filmen)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025
Ik ben op zoek naar informatie over een microfoon voor opnames buiten.

Je kent ze wel, de bekende microfoons de je ziet in 'making of' films. Zo'n grote harige microfoon aan een stok die boven de persoon hangt die aan het praten is.

Ik heb vaker filmpjes gemaakt voor een klein publiek, en hierbij was ik nooit tevreden over de audio (teveel achtergrond geluiden, echo, enz.). Dus vandaar dat ik het nu wat proffesioneler aan wil pakken (het mag wat centen kosten)

Wie kan wat vaktermen noemen, zodat ik wat specifieker kan zoeken? Wie kan mij vertellen wat een semi-professionele mic die ik omschrijf ongeveer gaat kosten?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-07 15:39

TommyGun

Stik er maar in!

Typo in je titel.

Is idd zeer lastig dat je ruis, wind enzo hoort op je opnames. Met Google vondt ik dit, redelijk intressante, artikel waar aardig wat nuttige tips e.d in staan om goed buiten opnames te kunnen maken met camera/microfoon:

Link

Zoals:
* Bij gebruik van een losse microfoon buiten, altijd een windkap toepassen.

* Indien u de microfoon in de hand hebt, neem dan een of twee slagen microfoonsnoer in dezelfde hand. Dat voorkomt ritselgeluid en geeft wat speling bij een strakke microfoonkabel.

* Indien u zo fortuinlijk bent dat u 'draadloze microfoons' kunt gebruiken, bij een scène waarbij de spreker van de camera wegloopt, denk er dan aan dat u later bij de montage het geluid ook geleidelijk weg-fade. Het is onnatuurlijk als het geluid even hard blijft klinken.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Wat je omschrijft is niet de microfoon maar de windshield (of eigenlijk de ophanging, de windkap en de windjammer), deze zijn veelal van Rycote: http://www.rycote.com/
Voor zo'n heel pakket moet je denken aan rond de 5 a 600 euro dacht ik.

Dan moet de microfoon er nog in (houdt er rekening mee dat je een windshield voor een bepaalde microfoon koopt, het is dus handig als de mic van tevoren bekend is). Ik heb geen idee wat je budget enzo is, voor hoeveel projecten je de spullen nodig hebt (je kunt ook gewoon huren namelijk, doorberekenen aan de klant/producent).
Ik heb zelf een aantal dingen gedraaid met een Sennheiser mkh 416, shotgun microfoon, pakt dus weinig mee van de omgeving. Aardig ding, maar heb later wat dingen gedaan met een Sennheiser mkh 50, super cardio (wat gebruikelijker is voor film/INT), die vond ik al stukken beter werken. Maar het is maar net wat de toepassing is.

Meer info over zo'n beetje alle microfoons: http://www.microphone-data.com

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Inderdaad die bos haar is de windjammer.
Je kan het beste een cardioid of supercardioid mic gebruiken en dan de achterkant naar boven wijzen. Dan pik je zo min mogelijk omgevingsgeluid op (achterkant naar boven, omdat een super- en hypercardioid altijd aan de achterkant ook een beetje gevoelig zijn. Cardioid wordt ook wel 'nier' genoemd.

Die kreten slaan dus op de richtingsgevoeligheid. Een omni bijvoorbeeld is rondom even gevoelig, een figure-8 aan twee kanten, als in een "8", cardioid vooral aan de voorkant en minder aan de zijkant etc.

De mic ophangen in zo'n netje van rubbers (spider heet dat dacht ik) is ook erg handig om laagfrequente "rumble" van passerend verkeer e.d. op te vangen en ook contactgeluid van de "boom-operator" (degene die de hengel vasthoudt).

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025
ShittyOldMan schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:34:
Wat je omschrijft is niet de microfoon maar de windshield (of eigenlijk de ophanging, de windkap en de windjammer), deze zijn veelal van Rycote: http://www.rycote.com/
Voor zo'n heel pakket moet je denken aan rond de 5 a 600 euro dacht ik.

Dan moet de microfoon er nog in (houdt er rekening mee dat je een windshield voor een bepaalde microfoon koopt, het is dus handig als de mic van tevoren bekend is). Ik heb geen idee wat je budget enzo is, voor hoeveel projecten je de spullen nodig hebt (je kunt ook gewoon huren namelijk, doorberekenen aan de klant/producent).
Ik heb zelf een aantal dingen gedraaid met een Sennheiser mkh 416, shotgun microfoon, pakt dus weinig mee van de omgeving. Aardig ding, maar heb later wat dingen gedaan met een Sennheiser mkh 50, super cardio (wat gebruikelijker is voor film/INT), die vond ik al stukken beter werken. Maar het is maar net wat de toepassing is.

Meer info over zo'n beetje alle microfoons: http://www.microphone-data.com
Okay prijzig wel, maar ik had niet anders verwacht :)
Ik wil dit spul 2e hands proberen te kopen. Het aanbod is niet overweldigend, dit leek mij wel interessant:

Sennheiser mkh 815 t professionele richtpijp microfoon.
Inclusief rycote set (als nieuw) en phantoom naar toonader adapter

ShittyOldMan: aangezien jij al eens een dergelijke combinatie gebruikt hebt: weet jij nadelen van dit spul? Is het verstandig om dit 2e hands te kopen (sheelt wel flink in prijs). En is de de mkh 815 geschikt voor film (of wat maakt een mic geschikt voor film?)

[ Voor 5% gewijzigd door traviandus op 22-11-2004 14:34 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van richtpijpen voor gewone opnamen. Je bereik is veel smaller, je moet dus echt op iemand richten om zijn/haar dialoog goed mee te pakken. Met bijv. een supercardio heb je dat veel minder wat fijn is bij een dialoog tussen 2 of wellicht meer mensen. Je bent wat flexibeler daarmee.

Tweedehands zou ik zeker doen, mits in goede conditie (check ook zeker de windkap en windjammer). Nieuw is gewoon erg duur. Wellicht kun je eerst een setje huren, bijv bij http://www.noyzboyz.nl , andere adressen hier: http://www.filmstart.nl/link/geluid.htm

Verder is er niet echt een microfoon speciaal voor film, het is eerder een bepaalde microfoon voor een bepaalde situatie. Voor interieur shots is dat welliswaar vaak een super cardio, voor atmosferen bijv. een MS stereo set, bij veel drukte zou je voor een richtpijn kunnen gaan, etc

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1