Pc underclocken om crashes te voorkomen.

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jozzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 19:52
--------Wat?--------
Ik heb al een dik jaar een nieuwe pc. Deze heb ik toendertijd zelf samengesteld. Maar vanaf het begin heb ik er al problemen mee.
De pc wil namelijk regelmatig vastlopen. Zown vastloper houd in dat het beeld volledig vastslaat, en het geluid stopt.

--------Wanneer?--------
Deze vastlopers heb ik altijd wanneer ik een dvd-brand, en vaak wanneer ik iets via mijn thuisnetwerk kopier. Bv een cd of een dvd.
Verder wil hij soms ook nog wel eens spontaan vast lopen.

--------Noodoplossing?--------
Wanneer ik mijn pc terugclock (via de bios) heb ik deze vaslopers niet! Maar mijn pc is dan meteen een stuk langzamer. Vond ik eerst niet zown probleem.
Maar nu de software zwaarder wordt, heb ik alle hertzen nodig die er zijn. Wanneer ik mijn pc terugclock, gaat de busspeed van 166 naar 133.

--------Losse feitjes?--------
Ik gebruik geen enkel PCI slot, slechts mijn AGP slot.

Twee weken lang heb ik een voeding (QueTec) geleend van een vriend, maar helaas liep hij even vaak vast.

Deze Nec brander is de tweede brander, eerst had ik een _Nec 1100. Maar die is overleden. Met die brander liep hij even vaak vast.

Ik heb voordat ik ging branden eens de UTPstekker uit mijn pc gehaald, hij liep nog steeds vast.

Mijn werkgeheugen heb ik 4 uur lang getest met MemTest86, laatste versie, hij gaf 0 errors.

Ik heb geen diskette drive.

Dvd's brand ik met de nieuwste nero, maar ook met alcohol 120% loopt het zaakje vast.

Xp geeft geen melding in de logboeken aangezien ie compleet vastloopt.

--------Hardware?--------
Moederbord: Asus A7V8X-x
Processor: AMD 2500+ Boxed
Geheugen: OEM Pc2700 333
Netwerkkaart: Onboard
Geluidskaart: Onboard
Videokaart: Shapire Ati Radeon 9800
Brander: _Nec 2510a
Hardeschijf 0: Western Digital 200 Gigh
Hardeschijf 1: Western Digital 80 Gigh
Monitor: Philips TFT 150x Dvi aangesloten
Speakers: Philips A3.600 5.1
Voeding: Naamloos, 350watt,zat standaart in mijn kast.

--------Software?--------
Videokaart: Ati Catalyst 4.11
Moederbord: VIA Hyperion 4in1 drivers 4.53
Geluid: SoundMax 3663

--------Informatie Cpu-Z--------
Normaal:
http://members.chello.nl/m.westrik/cpuz/cpuz_normaal.htm

Ondergeclocked:
http://members.chello.nl/...z/cpuz_ondergeclocked.htm

--------Hoe hoog is de nood?--------
Heel hoog, ik sta namelijk op het punt krankzinnig te worden.
Overgens ben ik geen Noob, ik studeer informatica. Ik ben echter geen hardwareexpert ofzo.
En zoals jullie al kunnen raden ben ik al tientallen dvd's kwijt geraakt ;).

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Heeft iemand een soort gelijk iets meegemaakt?

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Is de koeling van je proc wel in orde?

Koeler goed bevestigd op je proc, koelpasta ertussen etc?

An Explanation of l33t Speak

• Jozzy
Buzz_Lightyear schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:56:
Is de koeling van je proc wel in orde?

Koeler goed bevestigd op je proc, koelpasta ertussen etc?
Jep, hij is goed gekoeld. En stel dat dat niet het geval was blijft het onverklaarbaar dat hij precies tijden het branden vastloopt. Branden is niet zo zwaar voor de processor.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Alles erafhalen wat je niet nodig hebt, dus ook CD-ROM e.d.

[ Voor 32% gewijzigd door OnTracK op 20-11-2004 16:59 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 11:29
Jozzy schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:58:
[...]

Jep, hij is goed gekoeld. En stel dat dat niet het geval was blijft het onverklaarbaar dat hij precies tijden het branden vastloopt. Branden is niet zo zwaar voor de processor.
Nee, maar de DVD-brander genereerd ook best wel wat warmte. Daardoor kan de processor ook te warm worden. Kun je eens kijken hoe warm je processor blijft tijdens het branden? (bijv. met MBM ofzo)

• Jozzy
Dezjay schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:59:
[...]

Nee, maar de DVD-brander genereerd ook best wel wat warmte. Daardoor kan de processor ook te warm worden. Kun je eens kijken hoe warm je processor blijft tijdens het branden? (bijv. met MBM ofzo)
Okay, ik zal zo weer een dvd-r opofferen.
Zijn er nog meer mensen met goede ideeen?

Verwijderd

ik denk toc dat et je voeding zal zijn. Bovendoen was de q-tec van je vriend zeker geen goed vervangingsmateriaal om te testen. Beter kun je een keer een A-merk voeding proberen. Hoeveel watt was die q-tec trouwens?

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23
Tijdens het branden wordt de harde schijf veel gebruikt. Ook tijdens het kopieeren van bestanden vanaf het netwerk wordt de hardeschijf gebruikt.
Misschien kan je het is met een andere harddisk proberen?

Ik heb zelf namelijk precies hetzelfde probleem gehad, wat ik dus met een andere harddisk opgelost heb.
Als het niet werkt kan je ook nog naar je moederbord kijken.

• Jozzy
Racemol schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:19:
Tijdens het branden wordt de harde schijf veel gebruikt. Ook tijdens het kopieeren van bestanden vanaf het netwerk wordt de hardeschijf gebruikt.
Misschien kan je het is met een andere harddisk proberen?

Ik heb zelf namelijk precies hetzelfde probleem gehad, wat ik dus met een andere harddisk opgelost heb.
Als het niet werkt kan je ook nog naar je moederbord kijken.
Ik heb getest, de temp kwam niet boven de 60 graden. En wederom liep hij vast.

Ik heb twee hardeschijven, maakt niet uit van welke hardeschijf ik afbrand, hij loopt wel vast. Helaas heb ik geen andere hardeschijven op voorraad om te testen.

• Lady_Morgana
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Lady_Morgana

The only true Lady here :o))

Heb je al geprobeert met 1 HD?

No i have NOT lost my mind, I have it backed up on tape somewhere :P

Verwijderd

ik denk ook dat het de hd zou zijn, zijn het sata schijven? staat u brander onder pio mode?
(dan is het een zware belasting voor cpu)

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik het zo lees *zou* het ook nog een rotte bios kunnen zijn. Probeer eens verschillende bios versies en kijk of je het probleem nog steeds hebt.
Anders misschien even andere IDE kabels proberen?

Ik zou overigens voor de gelegenheid even een dvd rw'tje aanschaffen, scheelt je een hoop ellende en weggegooide dvd's.

Verwijderd

heb je wel alle drivers geinstalleerd van het mobo enzo?

- iig zorg is voor een a merk voeding, q-tec is bagger ;)
- kijk is naar de voltages in je bios
- 60 graden = best heet, het kan ook best zijn dat het ook nog is te laag uitgelezen word, nieuwe koelprut kopen en opnieuw monteren dus.

Verwijderd

Test eens je harde schijven met het tooltje van western digital

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 22:28

DataGhost

iPL dev

staat DMA wel aan voor alle apparaten (hd, cd/dvd)

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik kan me vaag eits herinnere da dit asus bordje veel problemen(vooral in combinatie met ati videokaarten) had en dat er veel werd opgelost dmv van biosupdate lijtk me meer dan logisch dat je dit eerst probeert voordat je gaat zitten prutsen. En60 graden is best warm mischien een nieuwe koeler?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Check je spanningslijnen van je voeding eens, met bijvoorbeeld speedfan. Ze mogen maximaal 5% buiten de officiele lijnen vallen. (12 , 5 , 3,3).

57696520646974206c65657374206973206e657264

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

almar schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:19:
Ik kan me vaag eits herinnere da dit asus bordje veel problemen(vooral in combinatie met ati videokaarten) had en dat er veel werd opgelost dmv van biosupdate lijtk me meer dan logisch dat je dit eerst probeert voordat je gaat zitten prutsen. En60 graden is best warm mischien een nieuwe koeler?
ASUS heeft heel vaak last van te hoge temps uitlezen van de CPU dus dat hoeft het niet te zijn ;)
Mijn 2500+ is ook volgens mijn GA-7N400L 55 graden maar ik weet wel beter omdat mijn vorige mobo iets van 40 aangaf en meerdere mensen hebben gemerkt dat mijn mobo iets van 15 graden ernaast zit dus kan best kloppen !!!

Verder zitten HD's + DVD/CD Drives/Branders met zijn alleen heel vaak aan de 12 Volt lijn te trekken dus ik zou gewoon een Antec/Zalman/Enermax/Ander A-Merk voeding aanschaffen. Eerst effe alle brand programma's uninstallen, want soms kan het ook een ASPI Layer conflict zijn, had mijn Pa paar dagen terug B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Sluuut schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:21:
Check je spanningslijnen van je voeding eens, met bijvoorbeeld speedfan. Ze mogen maximaal 5% buiten de officiele lijnen vallen. (12 , 5 , 3,3).
12V lijn mag 10% afwijken :)

Verwijderd

TIP!

Gebruik DVD-RW om te testen, dan gooi je ook niets weg!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 08:01

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Probeer allereest een bios update zoals hierboven gezegd, dat lost vaak hardware compatibiliteits problemen op.

Misschien even een memtest draaien of je geheugen wel goed is of compatible is met jouw moederboard.

http://www.memtest86.com

Kijk ook even of alle ventilatoren draaien (en blijven draaien), zo heb ik is een computer met vage vastlopers moeten maken van een vriend van mij, daarvan viel de chipsetfan geregeld uit waardoor de northbridge te warm werd.

Verwijderd

Ah, bekend probleem met die A7V8X-X..
Ik heb met dat moederboard ook freezes. Ik had het vooral bij Winampen bij games. Je moet een voor de gein op "A7v8X-X problem" zoeken op google.. Je lacht je kapot. Soms wilt een bios update wel helpen, Maar dat was bij mij niet het geval. Na een zwaardere voeding waren de freezes er nog steeds. Ik werd er zo moe van, Dat ik een nieuw moederbord heb gekocht. (Abit nf7) En nu draait mijn pc als een zonnetje! Mijn a7v8x-x zit nu in mijn server met windows 2003, En dat draait ook al een maandje stabiel..
Ik had overigens Windows XP pro sp1 toen der tijd.

• Jozzy
Ik heb de nieuwste bios van het moment

Ik heb memtest gedraait maar niets gevonden

Ik heb mijn volts gemeten tijdens het spelen van NFSU2.

http://members.chello.nl/m.westrik/volts.JPG

Wie weet zien jullie iets dat niet in de haak is.

Mijn HD's hebben DMA aanstaan. Bij DVDspeler zie ik het niet expliciet staan.

Ik ga morgen eens proberen met 1 hd aangesloten te branden.

Bedankt voor alle tips! Als jullie nog meer hebben!... :)

[ Voor 19% gewijzigd door Jozzy op 22-11-2004 23:52 . Reden: Moet ik zelf weten, is me eigen topic! ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Jozzy schreef op maandag 22 november 2004 @ 23:50:

De voltages zijn niet ideaal,.. zeker niet als dit gemeten is in idle modus.. De 5 volt lijn is aan de lage kant en de 3.3 volt lijn ook.. De 12 volt lijn ziet er wel goed uit.

Maar ik heb hetzelfde met mijn PC als ik een DVD brand. Bleek uiteindelijk te maken te hebben dat mijn brander gewoon te warm werd.. Dus als ik een DVD brand zet ik de fan van mijn voeding voluit en dan gaat het goed.

Probeer dus eerst even een voeding te vinden die de 5 volt en de 3.3 volt lijn wat stabieler houd en zet een extra casefan in je computerkast.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Dit probleem klinkt mij zo bekend in de oren. (helaas)
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.
Bij mij loopt het systeem (soms) vast grote hoeveelheid data verplaatsing (dvd/ cd branden, dvd over netwerk kopieren (vanaf hdd of dvd station) en data via de usb poort op externe hdd zetten.
Wat ook nog een typerend is:
Als ik een gedownloade dvd op data fouten controleer met Quickpar dan geeft hij op mijn pc altijd fouten aan en het repareren van die fouten lukt zo goed als nooit.
Controleer ik die zelfde ongerepareerde bestanden op een andere pc... dan blijken er helemaal niet zoveel fouten in te zitten!

Het enigste wat in jouw config voorkomt en in de mijne ook is de WD 80GB schijf.
Alleen is dat ook niet het probleem.

Bij zijn de problemen gekomen na mobo switch ik had voorheen een Soyo Dragon+ (kt266a) en die kwam met bol staande condensatoren en kon onder garantie vervangen worden alleen kreeg ik toen een msi bordje :(

Schone installatie etc.. helpt allemaal niet.
Ik vermoed dat het bij mij in het mobo zit (kt333 chipset) maar ik gebruik hem gewoon op 133 FSB. CPU over klokken/ underklokken en normaal draaien maakt niet uit.
Even een ander mobo uit proberen is natuurlijk ook niet zo gedaan maar is denk ik wel DE oplossing.

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Jozzy schreef op maandag 22 november 2004 @ 23:50:

Die voltages zien er prima uit hoor. Netjes binnen de perken en stabiel. Het is echter de vraag wat ze doen als je een DVD gaat branden. Wellicht is het handig Welke voeding heb ik nodig? Deel 8 (en dan met name dit en dit) eens door te lezen. Je kunt namelijk niet klakkeloos vertrouwen op de uitlezing van de voltages.
Nope, dat is niet waar. De volgende tabelletjes gelden (copy/paste uit het topic dat ik hierboven noemde).

ATX/NLX/SFX
VoltageAfwijkingMinimale voltageMaximale voltage
+5VDC5%4,7505,250
-5VDC10%-4,500-5,500
+12VDC5%11,40012,600
-12VDC10%-10,800-13,200
+3.3VDC4%3,1683,432
+5VSB5%4,7505,250

EPS/BTX
VoltageAfwijkingMinimale voltageMaximale voltage
+5VDC4%4,8005,200
-5VDC10%-4,500-5,500
+12VDC4%11,52012,480
-12VDC10%-10,800-13,200
+3.3VDC4%3,1683,432
+5VSB5%4,7505,250

Verwijderd

U DVD/CD-drive moete dma hebben anders werken deze volledig via cpu ipv op ide controller

• Jozzy
Ik heb een nieuwe voeding gekocht. Een 350watt Aopen voeding. Met deze nieuwe A-merk voeding loopt mijn pc al bijna 2 dagen niet vast! Zelfs niet als ik een dvd brand! :*)

• Jozzy
HOPPA, ik heb gelogen, blijkt.

Ik heb een A-Open voeding gekocht, mooi dingetjes. Ik dacht dat mijn problemen over waren, maar niets is minder waar. Hij wil nog steeds tijdens het branden van een dvd vastlopen.

Daarna heb ik mijn OEM geheugen vervangen met Kingston geheugen, nu loopt 1 op de 3 dvd's die brand vast.

Iemand nog een idee? Het probleem doet zich echt alleen als de boel op een Frontsidebus loopt van 133.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

probeer eens je cpu te testen met prime 95 (uurtje of 3) als hij fouten geeft probeer je cpu voltage eens te verhogen met 0,1-0,25 volt als je temp dat toestaat

weet iemand nog een leuke signature?

• Jozzy
snooze schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 13:20:
probeer eens je cpu te testen met prime 95 (uurtje of 3) als hij fouten geeft probeer je cpu voltage eens te verhogen met 0,1-0,25 volt als je temp dat toestaat
Cool, goeie tip. Gaat ik doen.

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb een tijdje geleden mijn TBird 1400MHz vervangen met een 2400+ @266. Probleem was dat mijn Asus A7V266 de chip niet goed herkende (bios 1011 geloof ik) en pas nadat ik de core voltage met (niet gedocumenteerde) jumpers heb ingesteld op de juiste core voltage (1,65 dacht ik) was die stabiel te krijgen. Underclocken was ook de enige manier, maar ook dan was de temp 60 graden. De core was dus verkeerd ingesteld op 1,75V dacht ik. Draait nu op 43 graden, zo stabiel als wat.

Hopelijk geeft dit een nieuwe aanknopingspunt.

Verwijderd

En als je nou eens een andere DVD brander gaat proberen? En als je een gewone cd brand?

Verwijderd

Kan het zijn dat je ook je AGP/PCI freg underclocked want volgens mij heeft dit bord geen PCI lock en dat vind je hardware niet leuk,probeer gewoon weer eens op 166MHz,je hebt nu een betere voeding en geheugen.
Zet eventueel je bios op standaard(default)

• iets
  • Laatst online: 09-08 14:12
Ik denk dat het koelblok van je cpu niet goed zit of de koelpasta niet goed aangebracht is.

Verder staat er in het cpu-z logje dit bij een FSB van 133Mhz:
FSB:DRAM FSB + 33 MHz

Die kun je beter op 1:1 zetten. Als het geheugen niet synchroon loopt met de FSB kost dat je erg veel geheugen bandbreedte.

tvw

• BovenHond
  • Laatst online: 08-08 22:57
Ik zou voor een paar e-tjes trouwens ook meteen nieuwe IDE kabels kopen. Je weet maar nooit (bijvoorbeeld een verbinding vlak bij de DVD-rom die niet lekker zit en van de trillingen een slecht signaal geeft)

Daarnaast bios-updaten en daarnaa volledig nieuwe window installatie.

Verwijderd

snooze schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 13:20:
Daar waren een hoop posts voor nodig voordat iemand eens iets zinnigs zegt..

Je kan wel steeds een DVD fikken, maar dat is natuurlijk niet slim omdat het je steeds een DVD kost |:( (Iets met een ezel en een steen weet je wel, no offence). Prime is perfect voor dit soort dingen en kost je geen DVDtje. Daarnaast is een DVD branden natuurlijk een hele slechte test.

Dat bordje staat erom bekend dat het weinig soorten mem slikt. Je had al ander mem geprobeerd en dat veranderde iets aan de situatie. Zoek dus in die hoek verder. Verhoog de Vdimm wat. Zorg dat het 1:1 draait. Probeer wat mem te lenen om te testen als je er niet uit komt.

En please ga niet meteen vanalles kopen als dat hier gezegd word.. Er word ongeveer 5 seconden nagedacht over een post en het kost jou weer minstens 50Etjes die je waarschijnlijk helemaal niet uit had hoeven geven. Zonde! (fijn he die nieuwe voeding die je niet nodig had! ;) )

Je hoeft geen Einstein te heten om te snappen dat je eerst de oorzaak moet weten en daarna pas iets te kopen dat het oplost. En geloof me, _niemand_ hier weet het...want niemand kan testen met jouw systeem. We kunnen je slechts een beetje sturen in de goede richting.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 18:57 ]

• iets
  • Laatst online: 09-08 14:12
Een DVDtje fikken belast het systeem op andere punten dan prime95. Er is toch niet echt sprake van cpu-belasting bij het branden van een DVDtje? :? Een DVD-RW lijkt me een betere oplossing. ;)

tvw

• BovenHond
  • Laatst online: 08-08 22:57
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 18:51:
[...]

[knip[

En please ga niet meteen vanalles kopen als dat hier gezegd word.. Er word ongeveer 5 seconden nagedacht over een post en het kost jou weer minstens 50Etjes die je waarschijnlijk helemaal niet uit had hoeven geven. Zonde! (fijn he die nieuwe voeding die je niet nodig had! ;) )

Je hoeft geen Einstein te heten om te snappen dat je eerst de oorzaak moet weten en daarna pas iets te kopen dat het oplost. En geloof me, _niemand_ hier weet het...want niemand kan testen met jouw systeem. We kunnen je slechts een beetje sturen in de goede richting.
Eigenlijk zou je gelijk hebben, maar in dit geval is investeren goedkoper dan doortesten. Door prime te draaien hoeft het probleem niet op te treden. Als je goed naar de startpost kijkt zie je dat het probleem met name op treedt bij DVD's branden. Bovendien kost een IDE kabel niet meer dan 3 euro, en géén 50 zo. Dat is gélijk aan 3 DVD's branden.

• Dutchkiller
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
uuuhms welke biosupdate heb je precies geinstalleerd want versie 1012 en 1013 ondersteunen nieuwe cpu's misschien heb je daar wat aan?

• vriesdude
  • Laatst online: 10:57
Ik heb exacht hetzelfde gehad met me broertjes pc. Doe ook een informatiqa opleiding, heb die pc zelf gebouwd, maar hij bleef maar spontaan bevriezen of uitvallen. (tijdens msn, word documentje tikken of gamen, geen logica aan vast te knopen). Had alles al vervangen in de hoop het opgelost te hebben (voeding, geheugen, hard disk, videokaart).

Uiteindelijk, de wanhoop nabij, heb ik het koelblok en de processor losgehaald, en artic silver tussen het koelblok en de processor gedaan. Sindsdien helemaal geen problemen meer.

editje: verrek, zelfde mobo, processor was alleen een 2700+

[ Voor 6% gewijzigd door vriesdude op 07-01-2005 21:56 ]

/dev/null

Verwijderd

ander geheugen proberen, ik heb hie op een andere pc
ook last van gehad. memtest gaf toen ook geen fouten
maar na omruilen voor ander geheugen was t probleem afgelopen.

Verwijderd

Iemand nog een idee? Het probleem doet zich echt alleen als de boel op een Frontsidebus loopt van 133.
Je hebt een 2500+ processor dus je CPU hoort gewoon 166 FSB te draaien. Neem niet met minder genoegen !! Ken dit bordje nieuwste BETA doet wonderen : PS: Trouwens nog 2 nieuwere biossen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:50
Het kan ook nog een brakke IDE controller zijn om maar weer even een snelle opmerking te posten. Doe eerst zoals gezegd een stresstest op je CPU. Probeer daarna een stresstest op je schijven (dit kan met sommige testprogjes van de fabrikanten) H2Bench (oid) kan zoiets ook dacht ik.

UNOX: The worst operating system

• Dutchkiller
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Over het algemeen is het ook wel makkelijk als de ts zijn topic volgt.........

• Jozzy
Dutchkiller schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 19:36:
Over het algemeen is het ook wel makkelijk als de ts zijn topic volgt.........
:P Grapjas, het kost aardig wat tijd hoor wil ik deze dingen uitvoeren....

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
treedt het probleem nu alleen op bij een FSB van 166Mhz, of ook bij een FSB van 133MHz?

• Jozzy
bigfoot1942 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:44:
treedt het probleem nu alleen op bij een FSB van 166Mhz, of ook bij een FSB van 133MHz?
Ja ik merkte dat ik dat een keer verkeerd vermeld heb. Het probleem treedt alleen op bij een FSB van 166. NIET bij FSB van 133.

• Jozzy
vriesdude schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 21:55:
Ik heb exacht hetzelfde gehad met me broertjes pc. Doe ook een informatiqa opleiding, heb die pc zelf gebouwd, maar hij bleef maar spontaan bevriezen of uitvallen. (tijdens msn, word documentje tikken of gamen, geen logica aan vast te knopen). Had alles al vervangen in de hoop het opgelost te hebben (voeding, geheugen, hard disk, videokaart).

Uiteindelijk, de wanhoop nabij, heb ik het koelblok en de processor losgehaald, en artic silver tussen het koelblok en de processor gedaan. Sindsdien helemaal geen problemen meer.

editje: verrek, zelfde mobo, processor was alleen een 2700+
Hmm, dit is wel bizar. Want opzich heb ik geen temperatuur problemen. Ook niet tijdens het branden. Mn koelblok stofzuig ik regelmatig.
Bij het inelkaarzetten van de pc heb ik er idd koelpasta tussen gepleurd. Zou het eens moeten controleren na een paar run's van 3dmarks005 ofzo.

• Jozzy
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 22:34:
[...]

Je hebt een 2500+ processor dus je CPU hoort gewoon 166 FSB te draaien. Neem niet met minder genoegen !! Ken dit bordje nieuwste BETA doet wonderen : PS: Trouwens nog 2 nieuwere biossen.
Hmm, ik heb de laatste officiele. Versie 13 dus.

Ik heb de beta gedownload. Dat was een mainbios.BIN file.

Toen ik onder DOS wilde gaan flashen met het programmatje, AFLASH. Kreeg ik de volgende melding.

Warning!
The file is not ASUS's bios. The bios model doesn't match with the one curently used.

Contiue Y/N ? Toen heb ik maar N gedaan.

• bigfoot1942
  • Niet online
je moederbord heeft een nForce2 chipset, dus een agp/pci lock. Als ik jou was zou ik ff kijken hoe hoog je kan komen, dus probeer 150MHz FSB eens.

En je kan ook 166MHz FSB proberen met je geheugen op 133MHz. Dan kan je ieg lokaliseren of het cpu-gerelateerd is of mem gerelateerd.

• peke
  • Laatst online: 04-08 22:12
60 graden is redlijk hoog voor een cpu in idle toestand.
Maak je cpu en koelblok schoon en breng voldoende nieuwe koelpasta aan. Je hoeft geen filterdunne laag aan te brengen, immers wordt het teveel aan pasta door de druk vh koelblok weggeduwd.
Check dan nogmaals de temperatuur. Ale je geen verbeteringen merkt moet je de kast openlaten om te testen. En testen doe je idd met Prime en niet door een schijfje te branden. |:(
Dus draai Prime en kies voor de "Maximum power consumption test".

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 22:02:je moederbord heeft een nForce2 chipset, dus een agp/pci lock. Als ik jou was zou ik ff kijken hoe hoog je kan komen, dus probeer 150MHz FSB eens.
Andere quote : --------Hardware?-------- Moederbord: Asus A7V8X-x
Das dus een andere mammaplank dan in jou eigen sig. V=VIA, N=Nvidia Chipset

Verwijderd

Het in dit topic beschreven probleem klinkt mij zeer bekend in de oren!!! Ik heb twee jaar geleden soortgelijke problemen gehad met mijn PC. Om radeloos van te worden! :'( Gelukkig had ik destijds een PC besteld via Sky.. Ze zijn dus fijn langs geweest om: het geheugen, de processor, en de videokaart te vervangen... Toen dit niet hielp is uiteindelijk mijn Mobo vervangen en :) ja hoor opgelost!!! Het betrof een MS 6380, ofwel een MSI bord met de KT333 chipset..

De KT333 kan overigens geen FSB aan van 333 zoals sommigen mogelijk denken. De chipset kan geheugen op 333 mhz aan, maar een FSB tot 266 mhz!!!

Succes

Verwijderd

Welke biosversie heb je? Via http://www.asus.com/suppo...lName=A7V8X-X&Type=Latest kun je de laatste biosupdate versie 1013 downloaden.

Als ik via google zoek op A7V8X problems krijg ik tal van links te zien die je wellicht op een goed spoor brengen.

Tevens zou je ervoor moeten zorgen dat je proc niet te warm word, je gaf zelf al aan dat je moest underclocken om crashes te voorkomen, ten teken dat je proc misschien te warm word bij normale instellingen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 14:37 ]

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
Ik vind je voltages aan de lage kant tijdens het gamen.
bij mij hielp het erg veel om alle voltages iets te verhogen voor het geheugen en de processor, etc. dat scheelt een hoop stabiliteit.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Verwijderd

Ben het eens met hierboven.

Heb je al geprobeerd het voltage van je processor te verhogen?
Dat zou namelijk verklaren waarom hij op 133 wel stabiel draait en op 166 niet meer trekt.

Anders kan je proberen je FSB snelheid in stapjes van 5 MHz te verhogen en te beginnen vanaf 133 MHz, kijken wanneer die vastloopt.
Als die nooit vastloopt ook niet op 166 dan moet je gewoon wat meer benchmarks draaien sisoft sandra stresstests, tot ie weer vastloopt.
Dan ga je nog een keer proberen met verhoogde vcore voltage.

• Jozzy
Okay, bedankt voor alle reacties!
Het volgende wat ik proberen ga, is idd het voltage van mijn Vcore met een klein beetje verhogen. Dat wordt er toch bedoeld he :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Probeer eens te testbranden (indien dit kan) ipv. je DVD's te verspelen.
Probeer eens andere temperaturen uit te lezen (mobo, hd via SMART,videokaart)
Probeer eens een andere OS (live CD van Linux vb. en die kan misschien een kernel panic geven die je verder helpt)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Jozzy schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:04:
Okay, bedankt voor alle reacties!
Het volgende wat ik proberen ga, is idd het voltage van mijn Vcore met een klein beetje verhogen. Dat wordt er toch bedoeld he :)
Probeer maar gerust vcore te verhogen, maar als je cpu temperatuur in je bios al boven de 60 graden komt moet je echt een andere koeler aanschaffen want de spanning verhogen neemt de temperatuur ook toe. In principe zal je en op 166 kunnen draaien en extra snelheid uit je processor kunnen persen, dat doet de vcore namelijk ook nog. >:)

• Jozzy
Mijn vcore staat nu op 1.70, en hij is nog niet vast gelopen. Ook niet met 3Dmarks, veel kopieren of met Prime. Maar zeker weten doe ik het nog niet, want ben door mn dvdtjes heen :P

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

probeer zoals heirboven al iemand zei eens je IDE kabel te vervangen...

zijn uiteindelijk redelijk fragiele kabels, en dat zou veel van je problemen ineens verklaren...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• GeneralNL
  • Laatst online: 04-08 18:42
Ik weet niet of het al eerder gepost is, maar doet je chipset koeler het nog wel? Bij een vriend van mij sloeg die koeler niet automatisch meer aan als je de pc aanzette. Het gevolg was dat de pc niet meer met 166 FSB stabiel was (vastlopers e.d.) op 133 FSB werkte het wel weer goed. Na montage van een nieuwe chipset koeler was het systeem ook bij 166 FSB weer stabiel.

• Jozzy
GeneralNL schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:33:
Ik weet niet of het al eerder gepost is, maar doet je chipset koeler het nog wel? Bij een vriend van mij sloeg die koeler niet automatisch meer aan als je de pc aanzette. Het gevolg was dat de pc niet meer met 166 FSB stabiel was (vastlopers e.d.) op 133 FSB werkte het wel weer goed. Na montage van een nieuwe chipset koeler was het systeem ook bij 166 FSB weer stabiel.
Ik heb ff getjecked, en ik heb geen chipsetkoeler. Heb slechts koelrib blokje.

• Jozzy
HIGHGuY schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:25:
probeer zoals heirboven al iemand zei eens je IDE kabel te vervangen...

zijn uiteindelijk redelijk fragiele kabels, en dat zou veel van je problemen ineens verklaren...
Okay, is een idee, denk dat ik een stel rounded kabels aanschaf dan. Of is er nog iets tegen rounded?

• bigfoot1942
  • Niet online
rounded kabels zijn veel storingsgevoeliger :P
Pagina: 1