PCIe - Kan een 8x in een 16x slot?

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Dit is wellicht een domme vraag maar zou er toch graag een duidelijk antwoord op vinden. Ik wil binnenkort een sata raid kaart kopen en deze heeft een PCIe 1x of 8x slot nodig. Nu wil ik natuurlijk maximaal mogelijke bandbreedte en dus is de bedoeling dat de kaart in een 8x slot komt.

Alle huidige mobo's hebben enkel 1x en 16x sloten ... is het nu geen probleem om deze 8x kaart in een 16x slot te proppen of werkt dat toch niet?

De faq gaf op deze vraag geen antwoord en ook zoektochten op het internet hebben me nog geen antwoord gegeven, vanaar dat ik het hier vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ehhmmm, aan deze reply mogen geen rechten ontleend worden.
Volgens mij moet dat kunnen, een 8x in een 16x.
Videokaarten die in SLI worden opgesteld in twee 16x sloten (volg je t nog ;) ) draaien namelijk ook allebei in de 8x mode.
Hoewel dat natuurlijk wel wat anders is, want die hebben wel gewoon het voetje van een 16X.

[ Voor 20% gewijzigd door UltraR-pc op 19-11-2004 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Kijk, dat schema is handig! Dus een 'kleine' kaart kan idd in een 'groot' slot, en andersom uiteraard niet. Wat ik al dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kan het andersom niet?
Een PCIe RAID kaart die op 8x werkt zou toch ook gewoon in een 1x slot moeten passen?
Net als dat een 64bit PCI-X kaart past in een 32bit slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 19:18:
Een PCIe RAID kaart die op 8x werkt zou toch ook gewoon in een 1x slot moeten passen?
Technisch misschien wel. Maar dat kan fysiek niet :)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 19-11-2004 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*kick*

Ik heb een Asus P5LD2 moederbord samen met een Areca ARC-1210. Nu wil ik de raid controller graag in het x16 slot van het moederbord laten werken met een misc PCI video kaart. Dit werkt echter niet: systeem boot prima zonder de ARC-1210, maar zodra deze erin wordt geplaatst gebeurt er niks, nada. Ik heb inmiddels geupgrade naar de laatste bios (0901) en naar zowel Asus als Areca gemaild / gebeld; zonder resultaat. Wat kan ik nu het beste doen? Ik kan de P5DL2 eventueel terugbrengen en bijvoorbeeld een P5WD2 aanschaffen, die een zogenaamd "Universal PCI-e slot" heeft. Wat wordt daar mee bedoeld? Kan ik mn Areca kaartje daar wel in het x16 slot stoppen, of past die daar in de x1 slot zodat ik alsnog brakke performance heb? En ook wel handig om te weten: waarom zijn de meeste x16 sloten alleen geschikt voor graphics?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dit gaat om een areca kaart kan de TS het beste deze link even doornemen:

ftp://ftp.unnet.nl/pub/ar...patibilityList_011706.pdf

Ik heb zelf hier een werkstation met een A8N32-SLI Deluxe draaien, met in PCIe-16 slot 1 een HP Quadro FX 1400 en in PCIe-16 slot 2 een ARC-1210 met een raid 5 array. Draait vlekkeloos!
Ik denk dat de problemen met de 16x slots ligt aan een over het algemeen een totaal gebrek aan testwerk van de betrokken fabrikanten (het is immers ook eigenlijk niet nodig voor de doelgroep van het gemiddelde moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
ik heb al wel wat fotos gezien van grote kaarten in kleinere slots. het werkt ook gewoon
het enige wat je moet doen is 'even' een gleuf aan de achterkant van je pci-e slotje maken.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 20:29:
Als dit gaat om een areca kaart kan de TS het beste deze link even doornemen:

ftp://ftp.unnet.nl/pub/ar...patibilityList_011706.pdf

Ik heb zelf hier een werkstation met een A8N32-SLI Deluxe draaien, met in PCIe-16 slot 1 een HP Quadro FX 1400 en in PCIe-16 slot 2 een ARC-1210 met een raid 5 array. Draait vlekkeloos!
Ik denk dat de problemen met de 16x slots ligt aan een over het algemeen een totaal gebrek aan testwerk van de betrokken fabrikanten (het is immers ook eigenlijk niet nodig voor de doelgroep van het gemiddelde moederbord).
Die lijst heb ik idd al gezien, echter staan daar bijna geen enkele desktop moederborden op. Ik heb even zitten kijken naar server moederborden, maar helaas heb ik inmiddels al wel 2 gig non-ecc unbuffered DDR2 ram in huis gehaald, die op geen van allen zullen draaien :(. Iemand met suggesties :)?
Countess schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 20:33:
ik heb al wel wat fotos gezien van grote kaarten in kleinere slots. het werkt ook gewoon
het enige wat je moet doen is 'even' een gleuf aan de achterkant van je pci-e slotje maken.
Mja, met als resultaat dat ik mn mobo niet meer terug kan brengen en dat het geheel nog steeds maar op 1x draait :P (ik neem aan dat je bedoelt dat ik dus de andere 1x pci-e gleuf gebruik). Oja, en ik heb de datasheet van die Intel controller op de ARC-1210 even bekeken en daar staat in dat de controller toch echt 4 of 8 lanes wil hebben.

[update]
Er staan wel redelijk wat pci-e instellingen in de bios, wellicht dat daar wat mee kan :?

Hmm, en hiermee heb ik het topic enigszins gekaapt. Wat vinden de modjes :>?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Countess schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 20:33:
Het gaat om een 8x keer kaart die in een 16x-slot moet gaan werken, daar hoef je dus geen dingen voor te slopen :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat allemaal in FAQ, zo moeilijk is het niet.

Edit: Het zou dus moeten werken, als het niet werkt weet ik het niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 19:21:
Staat allemaal in FAQ, zo moeilijk is het niet.
Zo moeilijk is het anders ook niet om even het hele topic te lezen :) Want in mijn geval werkt het dus _niet_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik heb hier op GoT nog een topic gelezen dat hier over gaat.
Het probleem zit hem er volgens mij in dat de PCIe 16 sleuven op de nordbridge aangesloten zijn en hier om een of andere vage reden vaak een beperking in zit voor het gebruik van Graka's.

Ik heb de manuals van asus even bekeken.
de P5WD2 ondersteunt in het tweede slot maximaal een 4x verbinding als je iets anders als een graka wilt gebruiken.

De Asus P5LD2 ondersteunt zover ik kan zien in de 16x slot enkel een graka en verder niet.
dus dan zou je toch naar een ander mobo moeten kijken of genoegen moeten nemen met iets minder perfomance.

Maar die 4x zou genoeg moeten zijn want dat is toch al 1000 MB/s. Dus dat is al meer dan je uit 8 HD's kan trekken.

De originele TS heeft het trouwens toch voor elkaar gekregen om een Raid controller in de MSI PCIe 16X slot draaiende te krijgen. reactie
Het is dus toch niet helemaal uit gesloten dat het zou kunnen werken. Al moet je er niet te veel op hopen.

[ Voor 45% gewijzigd door ronny op 13-02-2006 14:14 ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
emiel je hebt wel zowiezo in je bios ingesteld dat primary display pci en niet pci-e is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ronny: dat heb ik inderdaad gezien, maar ik wil het graag zo goedkoop mogelijk uiteraard. Een WD2 kost al snel 50 euro extra dan de LD2 voor allerlei enge onboard raid stuff die ik toch niet gebruik. Ik ga denk ik toch een poging doen om die MSI 915p combo te scoren waarmee Grijns zijn config werkend heeft gekregen.

@IRCfrAk: Jep :).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Tja ik snap dat je het graag zo goedkoop mogelijk wilt hebben, maar als 50 euro de prijs is die je moet betalen om het werkend te krijgen is het misschien nog te overzien.

Het is maar hoe je er tegen aan kijkt! Je kan dingen zien die je niet gebruikt maar wel voor betaald maar aan de andere kant krijg je voor het geld ook een 2e PCIe 16x slot die je evt bij een verkoop kan aan prijzen voor SLI.

Maar ik moet je niet op verkeerde gedachten brengen.

*Ronny is groot liefhebber van MSI borden O+ en heeft slechte ervaringen met Asus.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
fsfikke schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 23:22:
[...]

Het gaat om een 8x keer kaart die in een 16x-slot moet gaan werken, daar hoef je dus geen dingen voor te slopen :P
ik wilde alleen fff duidelijk maken en eigenlijk elke combinatie zou moeten werken zonder problemen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Pagina: 1