Toon posts:

[Word/VBA] Knop om document per mail te verzenden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.761 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mij is gevraagd om in een formulier in Word 2000/2003 een knop te maken, waarmee dat (ingevulde)formulier naar een vast email-adres wordt gestuurd. Word wordt/moet worden gebruikt als email-editor.

Al zoekende en uitproberend, ben ik o.a. op GoT het één en ander tegen gekomen, maar ik ben er nog niet uit.
Als ik de volgende code onder de knop zet:
Visual Basic:
1
2
Options.SendMailAttach = True
ActiveDocument.SendMail

wordt weliswaar Outlook gestart en het document als bijlage toegevoegd, maar krijg ik niet het juiste adres in het "Aan:" veld; ik kan niet vinden of en hoe dit dan wel kan? F1 geeft geen suggesties en alles tussen () of "" geeft een foutmelding.
Als ik uit eerder genoemd topic:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
ActiveDocument.HasRoutingSlip = False
ActiveDocument.HasRoutingSlip = True
ActiveDocument.RoutingSlip.AddRecipient Recipient:="hier@daar.nl"
With ActiveDocument.RoutingSlip
.Protect = wdAllowOnlyComments
.Subject = "Mailtje dat wordt verstuurd"
.Message = ""
.Delivery = wdOneAfterAnother
.ReturnWhenDone = True
.TrackStatus = True
End With
ActiveDocument.Route

gebruik, krijg ik een extra tekst in het bericht, aangezien Outlook ervan uitgaat dat het een rondzendbericht betreft. De optie ziet er verder wel leuk uit, maar hoe sloop ik die tekst eruit??

Als ik met een macro probeer op te nemen, om dan de code uit te pluizen, kom ik niet verder dan de eerst genoemde, in ieder geval niet met een adres ingevuld in het "Aan:"-veld.

Iemand een optie voor me om te onderzoeken?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Heb je al op deze link gekeken, daar wordt namelijk jou situatie min-of-meer exact beschreven.

Wat bedoel je overigens met:
krijg ik een extra tekst in het bericht, aangezien Outlook ervan uitgaat dat het een rondzendbericht betreft. De optie ziet er verder wel leuk uit, maar hoe sloop ik die tekst eruit??

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik daarmee bedoel, wordt in de eerste oplossing op jouw link beschreven, namelijk:
Disadvantages:
• The email message has default body text, which you can't change from within code.
De tweede oplossing ga ik uit proberen, maar de genoemde nadelen in de tekst (platte tekst en/of eerst éénmaal opgeslagen zijn) wegen wel èrg zwaar.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Aangaande de nadelen kan je eens zoeken naar 'Outlook Redemption'. Dit is een COM Library die om de beveiligingen van Outlook heen werkt. Kijk maar eens op de site van de maker. Wellicht heb je daar nog wat aan?

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:09

Kappie

Tell me your secrets...

Tis vrij simpel
code:
1
2
3
Application.ActiveDocument.MailEnvelope.Item.Recipients.Add("email@adres")
Application.ActiveDocument.MailEnvelope.Item.Subject="Mijn onderwerp"
Application.ActiveDocument.MailEnvelope.Item.Send

Zoek anders op google/helpfile op MailEnvelope obect in MS-Word

p.s. Dit werkt geloof ik enkel maar met Word 2003 icm Outlook 2003

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

Verwijderd

Topicstarter
Kappie schreef op woensdag 17 november 2004 @ 12:14:
p.s. Dit werkt geloof ik enkel maar met Word 2003 icm Outlook 2003
Inderdaad, dus dat is geen optie voor deze situatie. Ik heb namelijk te maken met zowel gebruikers van Office 2000 en Office 2003, zie TS.
Woudloper schreef op woensdag 17 november 2004 @ 09:04:
Aangaande de nadelen kan je eens zoeken naar 'Outlook Redemption'. Dit is een COM Library die om de beveiligingen van Outlook heen werkt. Kijk maar eens op de site van de maker. Wellicht heb je daar nog wat aan?
Gelukkig was dat niet nodig; de tweede optie uit door jou opgegeven link (met als nadeel eerst op moeten slaan) blijkt vooralsnog een goed werkende oplossing te zijn.

Nu het volgende probleem in hetzelfde document tackelen: op het moment van versturen, moet de beveiliging worden aangepast. De ontvanger moet namelijk andere velden in mogen vullen dan de verzender. Maar ik ben je (Woudloper) iig alvast erg dankbaar voor de link!
Pagina: 1