Toon posts:

nieuwe hd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een nieuwe hd van maxtor gekocht @ 160 gb en 8 mb cache

naar het instaleren van de schijf gaf deze maar 127 gb weer

toen bleek dat ik mijn bios moest updaten vanwege 48 bit LBA

ik gedaan(van 1007 naar 1011 en 1012a ) gaf tie nog steeds 127 gb aan ik nog geprobeert progjesies in windows te draaien maar dit mocht ook niet baten

maar mij moederbord (asus A7V)heeft 2 ata 100 aansluitingen en 2 ata 66 als ik nu mijn schijf aansluit op de ata66 aan sluiting dan werkt het wel dan heb ik gewoon 156 gb schijf

dit komt wss omdat er zon ata 100 controler in het moedrbord zit verwerkt nu heb ik een nieuwe bios versie gedownt van www.promise.com maar dat wilt tie niet instaleren omdat de chip op me moederbord zit geintegreert

iemand een ide of prog zodat zodat ik de bios versie in de promise chip krijg verandert zodat tie wel 48 bit lba ondersteunt

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit staat in de OM FAQ / Beleid, specifiek: Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?, bij het stukje over ATA100 controllers.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je moet de promise bios updaten niet je MB bios. De promise chip is eigenlijk een losse PCI kaart, alleen deze zit op het MB gesoldeerd.

[ Voor 62% gewijzigd door Fairy op 16-11-2004 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja k heb die faq al gelezen maar probleem is dat hij die flashprogjes niet wil instaleren door dat het geen losse kaart is

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Fairy schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:24:
[...]
Je moet de promise bios updaten niet je MB bios. De promise chip is eigenlijk een losse PCI kaart, alleen deze zit op het MB gesoldeerd.
Het BIOS van de Promise wordt zonodig direct met een BIOS-upgrade van het moederbord vernieuwd. Je kunt onmogelijk een versie van de Promise-site gebruiken.

De TS probeert iets te doen wat dus onmogelijk is.

@blijhoofd1
De FAQ goed doorlezen want het is echt kipsimpel hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 16-11-2004 22:31 ]

ARME AOW’er

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan heb je waarschijnlijk niet de juiste BIOS gedownload. BIOSsen die niet bedoeld zijn voor je hardware gaan natuurlijk niet werken, en slimme flash tooltjes letten daarop.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2004 22:32 . Reden: Guardian Angel's post hierboven ]

Verwijderd

Je moet de bios ook niet ophalen bij Promise, maar bij Asus

Let er wel op, dat je het juiste mobo selecteert. Het gaat om ata100.zip ;)

Verwijderd

Topicstarter
hmmzz dus ik hoef niet te proberen specifiek het bios te updaten van de controller
want deze heeft wel deglijk een eigen bios bij mij is dit versie XXXXXXX.14

het bios van me moederbord heb ik geupdate eerst naar 1011 dit was de laatste versie die op de asus site stond,dit zorgde er voor dat ik via die ata 66 porten wel 156 gb had

maar had geen invloed op die ata 100 controller

ik heb daarna ook nog de beta versie 1012 geprobeert maar dit werkt ook niet

ik gebruikt aflash om die bios versies te laden

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:34:
Je moet de bios ook niet ophalen bij Promise, maar bij Asus

Let er wel op, dat je het juiste mobo selecteert. Het gaat om ata100.zip ;)
dat is om in windows te draaien probleem is dat xp bij de isntalatie die schijf als 127 gb ziet

en op die ata 66 aansluiting wel als 152 gb

dus dan moet het bios van me promise ata 100 controller worden aangepast naar 48 bit lba

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welk OS gebruik je? XP heeft SP1 nodig om grotere schijven aan te kunnen sturen. Als je een verse installatie vanaf CD doet en daarna het SP1 eroverheen dan wel SP2 kun je achteraf in Windows het restant van de ruimte op je HD formateren en gebruiken.
Windows-gerelateerde kwesties:
1) Met FAT16 kun je partities van maximaal 2GB aanmaken.
2) Windows 95 ondersteunt geen schijven groter dan 32GB. Hier is niks anders tegen te doen dan een OS upgrade naar minimaal Windows 98. Zie ook Q246818.
3) De FDISK van Windows 98 en ouder kan geen schijven groter dan 64GB correct weergeven. Je kunt in de meeste gevallen nog wel partitioneren als je de partitiegrootte in procenten opgeeft in plaats van in megabytes. Microsoft heeft hier een fix voor. De FDISK van Windows Me heeft hier geen last van.
4) Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is om te zeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing
5) Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren. In sommige gevallen werkt dat zelfs niet, dan zul je een klein reghackje moeten doen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en doe eventueel de volgende reghack. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.
Bron: De FAQ

[ Voor 130% gewijzigd door Guardian Angel op 16-11-2004 22:56 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:52:
Welk OS gebruik je? XP heeft SP1 nodig om grotere schijven aan te kunnen sturen. Als je een verse installatie vanaf CD doet en daarna het SP1 eroverheen dan wel SP2 kun je achteraf in Windows het restant van de ruimte op je HD formateren en gebruiken.

[...]

Bron: De FAQ
ik heb xp met sp1 algeintegreerd en 2 heb ik er ook al opgehad :S

en het vreemde is dat tie aangeeft bij het zoeken naar die schijven op die ata 100 controller dat het wel 1522 gb is

Verwijderd

probeer ook eens de schijf te formatteren met het programma maxblast 3.
Dit programma is te vinden op http://www.maxtor.com

zelf had ik een hardeschijf van 350 gig gekocht en ik kon met windows een maximale partitie maken van 130 gig.
Dus eens proberen zou'k zeggen.

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Als je met partition magic de schijf benaderd ziet hij als het goed is de volle 160 gb, alleen windows niet. Je kunt dat oplossen door de schijf in 2 partities op te delen. Dan zie dus de volledige schijf, verdeeld over 2 partities. Dit werkte ook op een oude p2 350 waar ik een 40 gig in had gedaan en waar hij maar iets meer dan de helft ervan zag.

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat dos de schijf niet ziet:S op die controller
Pagina: 1