Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc in auto blijft storen

Pagina: 1
Acties:

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een miniPC in mijn auto gebouwd en die is alsvolgt aangesloten:

Kabel vanaf accu naar vedeelpunt in achterbak, daar gaat hij naar 2 versterkers en de computer. Computer zelf ligt onder de stoel. Aarding gaat direct (1m) vanaf de verstekers naar het chassis. De aarding van de PC is wel iets langer (1,5-2m ong).

Alle audio kabels van de headunit naar de verstekers en PC lopen aan de rechterkant, de dikke voedingkabel en schakeldraad een de linkerkant. Totvoorheen was het geluid goed, nu met de PC hoor ik een irritant geluid/ruis ook hoor je de HD spinnen. Ik heb eerst een filter gehaald die je in de voedingskabels zet, verschil was iets afgenomen.. Nu heb ik een filter dat je op je cinch zet, deze filterd wel wat irritante radio geluiden weg (headunit is niet 100% meer), maar voor de PC geen verschil.

Aardlus lijkt me sterk, heb geprobeerd de aarding van de radio ook achterin te zetten, geen resultaat.

Wat kan het nogmeer zijn en wat kan ik er tegen doen :|

Verwijderd

volgens mij moet je titel andersom:);)

Verwijderd

gaat je hd niet kapot als hij draait en je gaat rijden? door het trillen enzo?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
offtopic:
Cool zo'n auto in je PC :P

Hoe is je PC geaard, alleen de voeding? In een "normale" PC behuizing maakt bijna alles contact met de behuizing zelf en is daarmee geaard, als je een custom behuizing hebt voor in je auto is misschien niet alles goed geaard?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Is het geluid er vooral als de HD aan het lezen/schrijven is, of constant?
Auto in PC
Ik wil wel eens zien hoe dat uitziet :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:02
grote pc heb je, of een hele kleine auto ;)

• Megamind
Nee ik heb heele grote pc :P

Maare ik heb dus niks van de PC zelf geaard, er zit een zogenaamde PW70 voeding op, met daarachter een ITPS. De ITPS zorgt voor gestabiliseerd 12v en de PW70 is de opklik voeding.

Je hoort hem alleen spinnen als hij leest, maar hij laat wel een behoorlijke ruis achter... Wegfilteren lukt niet :? Als ik hem aansluit op koptelefoon is het nogsteeds, maar sluit ik de pc zelf aan op een trafo dan is het wel goed geluid...

btw het is houten case, daarop ligt mobo, daarnaast de ITPS en erboven hangt de HD (aan deksel)

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 16-11-2004 17:34 ]

Verwijderd

idle schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:29:
grote pc heb je, of een hele kleine auto ;)
een zogenaamde mini

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 23:40
Had ik vroeger bij mijn oude pc met een goedkope ISA geluidskaart. Welke geluidskaart gebruik je? Misschien eens testen met een andere geluidskaart.

• Xander
Megamind schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:33:
Maare ik heb dus niks van de PC zelf geaard, er zit een zogenaamde PW70 voeding op, met daarachter een ITPS. De ITPS zorgt voor gestabiliseerd 12v en de PW70 is de opklik voeding.
Is het geen optie om de rest van je PC ook te aarden?

Moederbord aarden kan bij die ijzeren ringetjes die rondom de schroefgaten zitten, hardeschijf aarden kan gewoon aan de behuizing....

• Megamind
XanderH schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:37:
[...]

Is het geen optie om de rest van je PC ook te aarden?

Moederbord aarden kan bij die ijzeren ringetjes die rondom de schroefgaten zitten, hardeschijf aarden kan gewoon aan de behuizing....
Hmm dat wist ik niet, dat ga ik proberen...
needless to say schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:36:
Had ik vroeger bij mijn oude pc met een goedkope ISA geluidskaart. Welke geluidskaart gebruik je? Misschien eens testen met een andere geluidskaart.
Onboard kaartje, kan wel eens een kaart erinsteken maar dan past het niet meer dus niet echt optie, misschien USB soundcard

• Xander
Megamind schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:45:
[...]
Hmm dat wist ik niet, dat ga ik proberen...
"Normale" PC's worden ook altijd op die manier geaard. Je moederbord maakt via die ijzeren ringetjes aarde-contact met je behuizing, hdd's e.d. schroef je ook tegen de behuizing aan (weleens opgevallen dat er ook bij veel van die rubberen ophang dingen een apart aardedraadje zit? :) ). De behuizing maakt weer contact met de buitenkant van je voeding, welke aangesloten zit op een geaard stopcontact => je hebt aarde.

Ik heb alleen geen verstand van auto's, zou niet weten of je in een auto een geschikt aardpunt hebt... Magoed, jij waarschijnlijk wel :P

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:04
titel fixed :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Hey hoe zit dat als je de pc wilt aarden aan de carosserie? Beetje vervelend als je een versterker hebt aangesloten met de massa aan *uiteraard* de carosserie. Krijg je dan geen problemen met je mobo? Ivm. de stroom die door je carosserie loopt en nu dus infeite door je pc?

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

daarom dus aarden via voeding en niet direct aan carosserie..? Althans, dat lijkt mij anders komt er wel spanning op je aarde te staan die dan niet wordt geblokt door je voeding...
of hoe die dingen ook werken, tlijkt mij praktisch om een soort 'echte huis-tuin-keuken pc situatie' na te bootsen qua stroomkringen...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet een galvanische scheiding maken. Audiotrafo's in het circuit opnemen.

Voor dat soort dingen gebruik ik altijd lijntrafo van oude modem's.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Onboard kaartje, kan wel eens een kaart erinsteken maar dan past het niet meer dus niet echt optie, misschien USB soundcard
Al aan gedacht dat dit gewoon standaard problemen zijn van onboard sound kaartjes?
Bij dit soort dingen is het "normaal" dat ze ruisen, en nog normaler dat je storingen van muis/keyb/vga/harddisk/elke andere vorm van I/O hoort.

Meestal lost een los geluidskaartje dit wel op.

Alles kan stuk.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:19
Een auto heeft geen "aarde" aangezien hij op rubber banden staat ... je kunt hooguit de hele zooi met elkaar "aarden". Een auto heeft alleen een + en een massa of - (de min-pool van de accu zit ook gewoon rechtstreeks op het chassis, de hele carrosserie en alle metalen onderdelen zijn dus automatisch ook meteen - ofwel "massa").

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter! op 17-11-2004 15:35 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:02
maar de auto geeft wel elektriciteit af aan de lucht, niet zo heel veel, maar toch wel een beetje. Als er een bliksem in een auto is ingeslagen is de stroom er binnen een kwartier afgespoelt, dus voor zo'n klein pc'tje geen probleem.

• Megamind
Ok om te proberen wil ik gewoon een draad vanaf het boutje vanaf mn mobo naar de - net voor de voeding en een draadje vanaf de HD ook op dat punt... Zal dat goed gaan??

• Xander
Megamind schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:11:
Ok om te proberen wil ik gewoon een draad vanaf het boutje vanaf mn mobo naar de - net voor de voeding en een draadje vanaf de HD ook op dat punt... Zal dat goed gaan??
Het lijkt me niet erg gezond om te aarden aan je -....

Aard je pc anders als ie bij je huis staat gewoon even echt aan de aarde en kijk of het opgelost is... mocht dat het probleem niet oplossen hoef je ook niet meer verder te zoeken ;)

• Megamind
XanderH schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:14:
[...]

Het lijkt me niet erg gezond om te aarden aan je -....

Aard je pc anders als ie bij je huis staat gewoon even echt aan de aarde en kijk of het opgelost is... mocht dat het probleem niet oplossen hoef je ook niet meer verder te zoeken ;)
Ja dat kan idd ja, maar de - is de aarde in een auto.. Teminste ze noemen het een aardpunt..

• Xander
Megamind schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:34:
[...]

Ja dat kan idd ja, maar de - is de aarde in een auto.. Teminste ze noemen het een aardpunt..
Ja... ik zeg al... ik heb geen verstand van auto's. Het lijkt mij iig niet gezond...

• Megamind
XanderH schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:39:
[...]

Ja... ik zeg al... ik heb geen verstand van auto's. Het lijkt mij iig niet gezond...
haha ok :P Maar volgens mij zou het niet moeten uitmaken... Maar wil wel graag heel even zeker weten voordat ik een nieuw moederbord en HD kan bestellen..

• joopv
  • Niet online
Heb je nou al een audiokabel met scheidingstrafo's geprobeerd?

Zie ook http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

• Wouter!
Megamind schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:34:
[...]

Zoals eerder gezegd, de auto heeft geen aarde ... hij staat immers op rubberbanden. Je kunt dus hooguit de onderdelen allemaal aan elkaar "aarden" voor zover dat mogelijk is, maar ga niet aan de massa van de auto aarden aangezien dat de "-" van de auto is. Het hele chassis zit rechtstreeks aan de "-" pool van de accu!

• Wouter!
Even ter verduidelijking, de aarde-punten in een gewoon woonhuis zijn allemaal met elkaar verbonden en zitten aan een enorm lange pin die een flink eind de grond in is geslagen (kijk maar eens in je kruipruimte). Bij een auto is dat niet mogelijk ... nogmaals: hij staat op rubberbanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 19-11-2004 10:08 ]

• Mir
  • Niet online

Mir

Ik ken dit probleem.. maar ook met een losse PC (standalone)

Mijn vader had er last van. Je kon de HDD over de speakers op horen spinnen bij het lezen van data.. super irritant!

oplossing weet ik zou gauw niet meer :(

Maar probeer het daar dus eens in te zoeken: Je laptop!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij ligt het probleem ergens anders... Kijk eens in je mixer of je misschien een line-in of mic open hebt staan oid. Bij onboard kaartjes (of andere el cheapo kaartjes) wil dat nog wel eens ruisen op HD activiteit. Is verder weinig aan te doen, is gewoon overspraak op het MB.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Megamind
ThaWout schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:07:
Even ter verduidelijking, de aarde-punten in een gewoon woonhuis zijn allemaal met elkaar verbonden en zitten aan een enorm lange pin die een flink eind de grond in is geslagen (kijk maar eens in je kruipruimte). Bij een auto is dat niet mogelijk ... nogmaals: hij staat op rubberbanden.
Ja maar ze noemen toch een aardlus toch ook als je meerdere aardpunten hebt (lees meerdere - punten..)

• Wouter!
Megamind schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:32:
[...]

Ja maar ze noemen toch een aardlus toch ook als je meerdere aardpunten hebt (lees meerdere - punten..)
Nee, niet meerdere "-" punten. Wel meerdere aardpunten. Da's dus niet hetzelfde (zoals inmiddels al 3 keer gezegd in dit topic geloof ik).

Hier nog even een mooie beschrijving:

FAQ/VVV: Brom op geluidsinstallatie bij aansluiting op PC

• Megamind
ThaWout schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 15:40:
[...]

Nee, niet meerdere "-" punten. Wel meerdere aardpunten. Da's dus niet hetzelfde (zoals inmiddels al 3 keer gezegd in dit topic geloof ik).

Hier nog even een mooie beschrijving:

FAQ/VVV: Brom op geluidsinstallatie bij aansluiting op PC
Ik snap het wel hoor, maar je spreekt jezelf beetje tegen ;)

Ik ga wel proberen een scheidingstrafo proberen alleen in het documentje staat wel dat je de lijntrafo van een oude modem moet gebruiken.... wat is een lijntrafo?

• Wouter!
Megamind schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 15:46:
[...]

Ik snap het wel hoor, maar je spreekt jezelf beetje tegen ;)

Ik ga wel proberen een scheidingstrafo proberen alleen in het documentje staat wel dat je de lijntrafo van een oude modem moet gebruiken.... wat is een lijntrafo?
Spreek ik mezelf tegen :?

Ik heb alleen gezegd dat de enige manier waarop je kunt aarden in jou geval is het aan elkaar aarden (niet dat je dat moet doen) omdat er geen aarde is in een auto. Ik heb zelfs een aantal keer benadrukt dat de massa (-) van de auto geen aarde is. Waar spreek ik mezelf tegen dan??

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 19-11-2004 16:06 ]

• Xander
deepspace schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:11:
Volgens mij ligt het probleem ergens anders... Kijk eens in je mixer of je misschien een line-in of mic open hebt staan oid. Bij onboard kaartjes (of andere el cheapo kaartjes) wil dat nog wel eens ruisen op HD activiteit. Is verder weinig aan te doen, is gewoon overspraak op het MB.
Hey, wtf! :o

Ik had bij mijn pc (normale, niet in een auto ofzo) ook last van ruis op mijn audio-uitgang van mijn onboard C-Media chipje. Dit had ik zelf gewoon afgedaan als "probleem met de aarde", verder ook geen aandacht meer aan geschonken aangezien ik mijn PC digitaal met mijn receiver heb verbonden, maar als ik "CD Player" in mijn mixer mute is die ruis weg! :D

Hm, zo leer je nog eens wat ;)

* Xander switch toch weer naar z'n digitale uitgang, klinkt toch beter :P

• joopv
  • Niet online
Die URL had ik gisteren toch al gegeven. Waarom herhaal je 'm nu nog een keer?

Anyway - een lijntrafo is een transformator die in ieder telefoonmodem zit, en een galvanische scheiding vormt tussen de KPN telefoonlijn en de electronica van het modem.

Het is meestal een blokje, en heeft 4 aansluitingen. 1 setje pinnen voor de ingang en 1 setje voor de uitgang. Die zijn onderling verwisselbaar.

Tik 2 (liefst dezelfde) oude telefoonmodems op de kop op een of andere PC dumpdag, sloop die trafo's er uit en zet ze tussen de audio uitgang van de pc en de ingang van je versterker. Je hebt dan de groundloops onderbroken waar je nu mee tobt.

• joopv
  • Niet online
XanderH schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:32:
[...]* joopv switch toch weer naar z'n digitale uitgang, klinkt toch beter :P
Toch niet van een Creative wanproduct hoop ik voor je. Die waren al defect vanaf de tekentafel :'(

• Xander
joopv schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 19:52:
[...]

Toch niet van een Creative wanproduct hoop ik voor je. Die waren al defect vanaf de tekentafel :'(
offtopic:
Als je even gelezen had zou je gezien hebben dat het om een onboard C-Media chip ging... ;)

• Megamind
Ik ga die galvanische scheiding proberen als ik 2 modems tegen kom :) Maar ik heb nog een oorzaak gevonden, als ik geen VGA signaal aan de PC koppel dan krijg ik een brom :| En niet zo'n kleine ook...

• Megamind
Nog een kleine vondst :P Het is een aardlus ja, als ik de rommel thuis aansluit op een adapter dan werkt het perfect, TENZIJ ik de monitor stekker eruit trek.. Ik denk dat hij dus aard via de monitor. Ik moet dus een aarding vanaf mn moederbord en HD maken naar het chasis van de auto?? Maar het chasis = de min en de min gaat weer door de zwarte kabel van mijn voeding, dus ik zou gewoon mn mobo en HD kunnen aansluiten op de - van mijn voeding? (evt met diode)

• Wouter!
[...]

Die URL had ik gisteren toch al gegeven. Waarom herhaal je 'm nu nog een keer?
Sorry, niet goed gelezen/gezien 8)7
Pagina: 1