[DIY] Creative I-Trigue like HiFi speaker concept

Pagina: 1
Acties:

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hi!

Op het moment ben ik bezig met een setje Vifa Delta'94 luidsprekerkasten die bijna klaar zijn. Hieronder staat een voorbeeld foto van de Delta'94 afkomstig van speakerland.nl. De luidsprekerkasten zijn zelf gezaagd en het filter is ook zelf geetst en gesoldeerd. Dit project is bijna afgerond, verder naar het volgende dus. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/ned/vifa/foto/delta.jpg

Nu ben ik van plan een nieuw concept uit te proberen. Afgelopen week heb ik de Creative I-Trigue pc speakers gekocht en het leek mij leuk om deze op "HiFi" size "na" te maken. Soortgelijke speakers hangen bijvoorbeeld ook bij de Chill-Out bij de V&D. (blub-speakers ofzo :P) Vooral omdat ik toch al eens wat met glasvezel wilde doen, lijkt me dit een leuk project.

Foto afkomstig van Creative.com
Afbeeldingslocatie: http://www.creative.com/iss/images/products/headers/prod10733_hdr_1_6_1.jpg

Nu heb ik alleen geen enkel idee wat voor drivers ik in zo'n soort kast zou kunnen gebruiken. Zijn er een aantal dingen waar ik op moet letten? Hebben jullie misschien adviezen kwa luidspreker gebruik?

het is natuurlijk wel de bedoeling dat de kasten zo aangepast worden dat deze geschikt worden voor HiFi gebruik. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 15-11-2004 21:15 ]

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik zal je even helpen met je blubspeakers ;)
Dat zijn waarschijnlijk de Blueroom Minipods:
Afbeeldingslocatie: http://www.av-sales.com/assets/images/minipod-img.jpg

• Oyster
  • Niet online
Juist! Die ja. Volgens mij zijn ze er ook nog in een aan de muur variant. :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Xander2000 schreef op maandag 15 november 2004 @ 23:10:
Juist! Die ja. Volgens mij zijn ze er ook nog in een aan de muur variant. :)
Yep er is idd een muurbeugel voor.

Weet waar je aan begint, want polyester of glasvezel is niet echt eenvoudig! zeke niet zo'n vorm. Maar wel altijd leuk en leerzaam :)

Ik denk dat je het best kunt beginnen met een vorm van piepschuim oid, waar je het polyester dan overheen legt... Later kun je het piepschuim er weer "uitbreken". Of dit echt iedeaal is week ik niet, het is in ieder geval een manier.

Je kunt ook twee halve mallen maken en die dan weer aan elkaar maken..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Oyster
  • Niet online
Hi Deepspace! Jou had ik wel verwacht in dit topic. Respect voor de DIY projecten die je allemaal hebt afgerond. Het ziet er allemaal erg netjes uit! :) De site over de spiral horn, die je in een ander topic heb gepost, heb ik al doorgenomen. Het lijkt me leuk om ook in dit project daar gebruik van te maken.

Het probleem bij mij is dat ik geen idee heb waaraan een audiofiele kast moet voldoen. Het is natuurlijk logisch dat een driver niet met iedere kastopbouw goed kan functioneren. Vandaar dat ik dit topic open en daar graag wat hulp bij zou kunnen gebruiken. Het is natuurlijk een wat oncomfortabel vorm, maar dat lijkt me juist interessant. Dus mensen, kom op met tips&trics! Het moet een systeem worden met uitstraling! :)

Het werken met epoxy is trouwens geen probleem. Persoonlijk vind ik piepschuim wat lastig werken. Zelf gebruik ik altijd PUR wat op de gewenste maat gesneden wordt. Daarna werk ik het af met plamuur en bewerk ik het net zolang totdat ik tevreden ben. Mallen trekken en klaar is kees. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Oyster op 16-11-2004 01:19 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Xander2000 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 01:17:
Hi Deepspace! Jou had ik wel verwacht in dit topic. Respect voor de DIY projecten die je allemaal hebt afgerond. Het ziet er allemaal erg netjes uit! :) De site over de spiral horn, die je in een ander topic heb gepost, heb ik al doorgenomen. Het lijkt me leuk om ook in dit project daar gebruik van te maken.
Nou, nou, zeg, ik ben hier niet de Guru ofzo. Er lopen hier nog wel meer mensen rond die nog wel wat meer weten dan ik, en way meer ervaring hebben!

Zozo, je wil wel een heleboel in een keer zeg ;) . Let wel op met die "hoors", want er zijn geen echte theorien over, laat staan simulaties... Als eerste echt full-DIY project zou ik dat toch niet aanraden (ik zou er zelf niet eens aan beginnen). Het is leuk om eens een keer mee te experimenteren als je wat tijd hebt, maar als echt mooi afgewerkte kast zou ik dat pas maken als de experimenten echt goed zijn.
Het probleem bij mij is dat ik geen idee heb waaraan een audiofiele kast moet voldoen. Het is natuurlijk logisch dat een driver niet met iedere kastopbouw goed kan functioneren. Vandaar dat ik dit topic open en daar graag wat hulp bij zou kunnen gebruiken. Het is natuurlijk een wat oncomfortabel vorm, maar dat lijkt me juist interessant. Dus mensen, kom op met tips&trics! Het moet een systeem worden met uitstraling! :)
Ik denk dat daar wel veel info over te vinden is. Simpel: kast altijd zo dood mogelijk, en volume (soms ook vorm) en stuffing afgestemd op het soort kast en op de woofer. Moeilijker: ga eens met winISD aan de gang. Voor BR of gesloten maakt de vorm niet zo gek veel uit (binnen perken). Of koop een boek (wat ik ook onlangs gedaan heb, zeer leerzaam).
Het werken met epoxy is trouwens geen probleem. Persoonlijk vind ik piepschuim wat lastig werken. Zelf gebruik ik altijd PUR wat op de gewenste maat gesneden wordt. Daarna werk ik het af met plamuur en bewerk ik het net zolang totdat ik tevreden ben. Mallen trekken en klaar is kees. :)
Ook best :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Xander2000 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 01:17:
(...)
Het probleem bij mij is dat ik geen idee heb waaraan een audiofiele kast moet voldoen. Het is natuurlijk logisch dat een driver niet met iedere kastopbouw goed kan functioneren.
(...)
Een "audiofiele kast" op zich is simpel. De kast zelf moet namelijk gewoon zo weinig mogelijk doen. Ze moet stevig en zwaar zijn, zodat ze niet teveel meetrilt. Verder zijn ronde vormen aan te raden, om een zo goed mogelijke afstraling te bereiken. Paneelresonanties moet je geen schrik voor hebben met een kleine kast en ronde vormen.

Tot zover de audiofiele kast... Dan nu over naar de audiofiele drivers :P

Hier ligt het namelijk heel wat moeilijker. Door de kastconstructie die je wil gaan gebruiken, wordt het moeilijk om grote woofers te integreren die ook fullrange kunnen weergeven. Je zal voor het (sub)laag dus eventueel naar een subwoofer moeten grijpen.

Bij een subwoofer zit je dan weer met het probleem van plaatsbaarheid. Bij allerlei computermeuk setjes en de Bose Acoustimass dingetjes speelt de subwoofer vrolijk mee tot zo'n 150Hz, waardoor deze goed plaatsbaar wordt, en het geheel verre van audiofiel is. Als je een treffelijk systeem wil bouwen, moet je subwoofer heel erg laag gefilterd worden, bij voorkeur niet hoger dan 60Hz. Da's ook een beetje persoonlijke smaak natuurlijk, en hangt ook van de luisterruimte en de afstand tussen de sub en de sats af.

Als je je luidsprekers dus tot zo'n 60Hz wil laten doorspelen, en bovendien ook nog goed de hoge tonen wil laten weergeven, dan vallen allerlei breedbandspeakertjes al snel af (tenzij je een exotische hoorn maakt oid). Je moet dus al minstens voor een 2-weg systeem gaan.

Nu komt het optische aspect kijken: als je een kleine tweeter en een grote woofer in zo'n kastje gaat inbouwen, dan gaat het er niet uitzien 8) Aangezien de meeste tweeters een frontplaat van 105mm hebben, is het misschien een leuk idee om 1 tweeter te combineren met 2 100mm (of zelfs 130mm) midwoofertjes. De tweeter plaats je dan in het midden tussen beide midwoofertjes, heb je meteen een leuke d'Apolitto opstelling, met een goede horizontale afstraling.

Als je tips voor goede 100/130mm midwoofers wil, moet je maar eens roepen :)

Verwijderd

Ik heb al eens geprutst met fiber en dergelijke meer voor het maken van behuizingen allerlei en wat mij tot nu toe de makkelijkste manier lijkt is totaal niet de conventiele :) ik heb al meerdere malen met succes gebruik gemaakt van oase voor planten ... je kan dat erg makkelijk met een breekmes vorm geven dan met zeer fijne korrel opschure ... ook bestaan er bijvoorbeeld een hele hoop standaard bollen en dergelijke als je daar een rechte kant af zaagt heb je een erg goed begin... daarna voorzichtig zijn dat je geen deukjes maakt. Eens de hars hard is kan je het verpulveren en leeg halen aan de binnen zijde.

Nadeel van dit soort matterialen is dat er enorm veel schuurwerk is om alles mooi egaal te krijgen maar je kan er de mooiste vormen mee maken. Wij gebruiken het in de garage voor het maken van kleine houdertjes voor bijvoorbeeld tweeters en dergelijke met de oase kun je echt perfecte pasvormen maken ... en oase is vrij goedkoop :)

Ik zou zeggen succes en ik ga het hier zeker volgen ...

• Oyster
  • Niet online
subsonik schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 04:27:
[...]

Een "audiofiele kast" op zich is simpel. De kast zelf moet namelijk gewoon zo weinig mogelijk doen. Ze moet stevig en zwaar zijn, zodat ze niet teveel meetrilt. Verder zijn ronde vormen aan te raden, om een zo goed mogelijke afstraling te bereiken. Paneelresonanties moet je geen schrik voor hebben met een kleine kast en ronde vormen.
Hmm ik had juist verwacht dat kasten met ronde hoeken slecht zijn. De meeste "massa productie" kasten tekoop bij de audioboer zijn namelijk gewoon haaks van opzet. Dit is dus juist niet de bedoeling?

Eigenlijk heb ik weinig keuze en moet de kast ronde hoeken hebben. Toch ben ik wel benieuwd naar jouw mening over de haakse kasten. :)
Tot zover de audiofiele kast... Dan nu over naar de audiofiele drivers :P

Hier ligt het namelijk heel wat moeilijker. Door de kastconstructie die je wil gaan gebruiken, wordt het moeilijk om grote woofers te integreren die ook fullrange kunnen weergeven. Je zal voor het (sub)laag dus eventueel naar een subwoofer moeten grijpen.
Ik had al verwacht dat het I-Trigue ontwerp zicht niet echt leent voor full range speaker opstelling. Misschien is het dan handig het ontwerp aan te passen zodat de speakerkast cirkels waar de speakers in gemonteerd worden steeds groter te maken naar onderen. Misschien dat er dan wel een low-range driver gemonteerd kan worden?
Bij een subwoofer zit je dan weer met het probleem van plaatsbaarheid. Bij allerlei computermeuk setjes en de Bose Acoustimass dingetjes speelt de subwoofer vrolijk mee tot zo'n 150Hz, waardoor deze goed plaatsbaar wordt, en het geheel verre van audiofiel is. Als je een treffelijk systeem wil bouwen, moet je subwoofer heel erg laag gefilterd worden, bij voorkeur niet hoger dan 60Hz. Da's ook een beetje persoonlijke smaak natuurlijk, en hangt ook van de luisterruimte en de afstand tussen de sub en de sats af.

Als je je luidsprekers dus tot zo'n 60Hz wil laten doorspelen, en bovendien ook nog goed de hoge tonen wil laten weergeven, dan vallen allerlei breedbandspeakertjes al snel af (tenzij je een exotische hoorn maakt oid). Je moet dus al minstens voor een 2-weg systeem gaan.
Het is de bedoeling dat de speakers geen ondersteuning van een sub nodig hebben. Mocht dit uiteindelijk toch nodig zijn is het geen probleem, maar het ontwerp moet zich uitstekend in zn eentje kunnen redden van laag tot hoog. Daarom zat ik ook naar de spiral hoorn te kijken aangezien ik de speakers toch op een voet moet monteren. Ik zal nog eens de theorien (voor inhoeverre die erzijn) en de metingen bestuderen.
Nu komt het optische aspect kijken: als je een kleine tweeter en een grote woofer in zo'n kastje gaat inbouwen, dan gaat het er niet uitzien 8) Aangezien de meeste tweeters een frontplaat van 105mm hebben, is het misschien een leuk idee om 1 tweeter te combineren met 2 100mm (of zelfs 130mm) midwoofertjes. De tweeter plaats je dan in het midden tussen beide midwoofertjes, heb je meteen een leuke d'Apolitto opstelling, met een goede horizontale afstraling.
Dat is idd ook een leuke oplossing. Maar dan zullen ze waarschijnlijk niet erg laag komen. Het ontwerp wat je boven aandraagt vind ik persoonlijk wel mooier dan het 3-weg ontwerp wat ik boven aankaartte.
Als je tips voor goede 100/130mm midwoofers wil, moet je maar eens roepen :)
Op het moment ben ik nog even met een haalbaarheids onderzoek bezig. Een set mooie speakers die afschuwelijk slecht presteren is natuurlijk ook niet de bedoeling, vandaar dat ik jullie hulp erg waardeer. :)

Ik zal even met winISD gaan spelen. Misschien dat eea me duidelijk word. DeepSpace & God de Vader ik zal zo even ingaan op jullie posts. Moet nu even weg. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 16-11-2004 13:19 ]

Verwijderd

Wat je kan doen is een soort lange hoorn maken alla B&W ... wel dit is een mooi voorbeeldje ...

Afbeeldingslocatie: http://www.smartinvestor.com.sg/newsi/conimage/296-L13.jpg

aan de andere kant ... ze zijn duuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrr

en er is een enorme research en reken toestand die er achter steekt. Schijnen erg presies de volledige gehoorsrange weer te geven en van absolute top klasse te zijn :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Xander2000 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:19:
Eigenlijk heb ik weinig keuze en moet de kast ronde hoeken hebben. Toch ben ik wel benieuwd naar jouw mening over de haakse kasten. :)
Tja, de reden is heel simpel: budget! Niets makkelijker dan een paar rechte planken tegen elkaar timmeren. Afronden kost tijd en geld :) . Vaak zie je bij de duurdere modellen dat die wel rondere vormen hebben.

• subsonik
Goed, je wil dus een full-range systeem, zonder subwoofer. Je hebt dan eigenlijk al minimum 17cm woofers nodig om een goed basbereik te hebben. Deze hebben doorgaans minstens 10 liter per stuk nodig om hun werk goed te doen. Hierdoor wordt je kast dus makkelijk aardig groot!

Hou er ook even rekening mee dat de afstand tussen de drivers niet te groot mag worden. Als je grote drivers wil gaan gebruiken, en het geheel optisch ook nog aantrekkelijk wil houden, kom je dus in de problemen.

Ik heb voor de grap eens gekeken wat je met 10cm woofertjes kan doen (toch uitgaande van een sub/sat combi dus). Met de Seas W11AL in een volume van zo'n 2.5 liter (= een bol met binnendiameter 18cm, na aftrek volume woofer en volume baspoort), getuned op 62 Hz, kom je op een -3dB punt van 66Hz. De sub zou dus moeten overnemen vanaf zo'n 70Hz. Qua SPL zit het ook goed: met 2 zo'n woofertjes per speaker haal je > 100dB SPL.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 18:20:
Ik heb voor de grap eens gekeken wat je met 10cm woofertjes kan doen (toch uitgaande van een sub/sat combi dus). Met de Seas W11AL in een volume van zo'n 2.5 liter (= een bol met binnendiameter 18cm, na aftrek volume woofer en volume baspoort), getuned op 62 Hz, kom je op een -3dB punt van 66Hz. De sub zou dus moeten overnemen vanaf zo'n 70Hz. Qua SPL zit het ook goed: met 2 zo'n woofertjes per speaker haal je > 100dB SPL.
Komt dan nog bij dat je met 10 cm woofertjes in een MTM best hoog kan crossen, zo rond de 3 Khz (als de W11 dat toelaat). Dat geeft je weer wat extra mogelijkheden met het uitkiezen van een tweeter. Daarnaast is het niet verkeerd voor de afstraling.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 14:28:
Wat je kan doen is een soort lange hoorn maken alla B&W ... wel dit is een mooi voorbeeldje ...

[afbeelding]

aan de andere kant ... ze zijn duuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrr

en er is een enorme research en reken toestand die er achter steekt. Schijnen erg presies de volledige gehoorsrange weer te geven en van absolute top klasse te zijn :)
Schijnen ? Das gewoon een feit :P Maar ja, zijn speakers van tienduizenden euro's :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 18:38:
[...]

Schijnen ? Das gewoon een feit :P Maar ja, zijn speakers van tienduizenden euro's :P
Niet te vergeten dat er in die sokkel waar ze op staan gigantisch veel ectronische corectie gefrot zit om het goed te laten klinken ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die itrige speakers zou ik maken óf uit piepschuim schijven en veel glasvezel en plamuur, óf uit plaatjes mdf die je zaagt en kopieert en dan op elkaar legt.

Wat je nodig hebt bij versie 1 is wel een aantal multiplex ringen om de speakers in de schroeven, die je verwerkt in je piepschuim.

Bij versie 2 heb je veel baat bij een dun decoupeerzaagje en een kopieerfrees.

Andere benodigdheden:
bandschuurmachine
jaar voorraad schuurpapier
2 componenten plamuur
spuitplamuur
goede houtlijm.

Wil je een mtm maken, of een line array van een aantal breedbanders?
bij de eerste zou je kunnen denken aan de visaton w100 of w130sc8 en de g20sc
Bij de tweede zou ik eens naar tangbands oid kijken (of de vifa 10 bgs ;) )...

Bereid je iig voor op een hoop schuur en plamuurwerk.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ze zijn al een keer nagebouwd :)

http://www.htguide.com/fo...t=3589&highlight=NAUTILUS

nee niet helemaal ik weet het, hij mist een drivertje.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 19:24 ]

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
[lichtelijk off-topic]
Die man heeft echt te veel tijd over:
http://audio-nirvana.fortunecity.net/pag_eng/letsdoitg.htm

• Oyster
  • Niet online
Thanks voor jullie inbreng. :)

Een MTM opstelling lijkt me het meest geschikt voor mijn doel. Als ik bijvoorbeeld 3 middentoners pak ben ik bang dat ik teveel hoog inlever. Of zijn daar nog andere mogelijkheden?

Verder ben ik even wat wezen stoeien met WinISD. Er zijn een aantal parameters die niet helemaal duidelijk voor me zijn, zoals de tunings frequentie ed. Interpretatie van de grafieken is er ook niet echt. Voor mij ziet alles er nu even mooi uit. :+ Heeft iemand misschien wat tips? Zelf ga ik ook even de stof nog meer bestuderen.

Het is de bedoeling dat het niet extreem dure luidsprekers worden, dus prijs/prestatie is een belangrijke factor. Een vented systeem wordt al wat lastiger aangezien het ontwerp hier niet zo voor leent. Is het ook mogelijk om de baspijp(en) direct achter de speaker(s) te maken?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Xander2000 schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:46:
Thanks voor jullie inbreng. :)

Een MTM opstelling lijkt me het meest geschikt voor mijn doel. Als ik bijvoorbeeld 3 middentoners pak ben ik bang dat ik teveel hoog inlever. Of zijn daar nog andere mogelijkheden?

Verder ben ik even wat wezen stoeien met WinISD. Er zijn een aantal parameters die niet helemaal duidelijk voor me zijn, zoals de tunings frequentie ed. Interpretatie van de grafieken is er ook niet echt. Voor mij ziet alles er nu even mooi uit. :+ Heeft iemand misschien wat tips? Zelf ga ik ook even de stof nog meer bestuderen.

Het is de bedoeling dat het niet extreem dure luidsprekers worden, dus prijs/prestatie is een belangrijke factor. Een vented systeem wordt al wat lastiger aangezien het ontwerp hier niet zo voor leent. Is het ook mogelijk om de baspijp(en) direct achter de speaker(s) te maken?
Een MTM heeft geen 3 midunits, maar twee mid/bass en een tweeter. Daatnaast kun je met 3 midunits niets over het inleveren van het hoog zeggen. De redenatie klopt dus niet.

Over WinISD: normaal is een zo valk mogelijke curve het "beste", met een zo laag mogelijke group delay. Maar dit is wel heel erg kort door de bocht. Er komt nog wel wat meer bij kijken. Probeer de help maar eens, daar staat een heleboel in!

BR direct achter de speaker wordt meestal niet aangeraden, maar er valt altijd wel wat op de verzinnen hoor! Wat is je budget, dan maakt het uizoeken al een stuk makkelijker.

• Oyster
  • Niet online
deepspace schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:55:
[...]

Een MTM heeft geen 3 midunits, maar twee mid/bass en een tweeter. Daatnaast kun je met 3 midunits niets over het inleveren van het hoog zeggen. De redenatie klopt dus niet.
Ik weet dat een MTM geen 3 middentoners heeft. Lees mn zin nog eens, misschien staat het wat onduidelijk geschreven. Over budget ga ik nog even nadenken.

• Oyster
  • Niet online
Het budget voor enkel de drivers ligt rond de <160e. Het is en blijft een hobby projectje naast mn normale Vifa en JBL speakers namelijk. Nevertheless moet er een geweldig geluid uit de homebrew speakers komen. :)

Owja, mocht iemand nog goed presterende drivers weten met een leuk uiterlijk is dit ook welkom. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Oyster op 18-11-2004 16:36 ]

• Oyster
  • Niet online
Iemand nog wat te melden? :Y)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

Tangband? W3-871S? of W4-657SC?

Leuke drivers, voor belachelijk weinig geld bijna ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• subsonik
Je kan natuurlijk moeilijk van ons verwachten dat wij jou een driver-combinatie gaan voorstellen, als je zelf nog niet goed weet hoe je kast eruit gaat zien :)

- hoeveel inhoud krijgt je kast?
- wat voor afmetingen woofer(s) kan je kwijtraken in je kast?
- wat wordt de afstand tussen woofer(s) en de tweeter?
Pagina: 1