Toon posts:

[Maxtor 160GB]160gb -> 130GB - Deel defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is:
Mijn 160 GB schijf geeft maar 131 GB ruimte aan in winXP.

Wat heb ik gechecked:
- Checkdisk en ScanDisk geven 134 GB aan.
- Systeemherstel staan uit.
- Prullenbakken zijn leeg.
- Jumper is niet geplaatst (autmatisch slave dus)
- Het scheelt 30 GB dat is geen kwestie van 1000-1024
- Hij is NTFS geinitialiseerd met PowerQuest 7
- geen verborgen bestanden aanwezig.
- Het serienummer geeft aan dat er 160Gb op kan.

Ik heb de schijf niet geformatteerd, na het installeren via PQ PM ging kon ik hem gelijk gebruiken. Hij is 1 dag oud.

Specs:
WinXp
256 Mb Ram
PIII 900Mhz.
ect. ect.

Kan iemand mij opweg helpen?
Moet ik hem ruilen (kan het zijn dat er 1 platter dood is of wat dan ook)

Thnx in advance :?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Check de FAQ: OM FAQ / Beleid

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

In de FAQ staat een stukje over HDD's die niet goed worden herkend:
Harddisks
Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?

Dat hangt vooral van de BIOS af. Hieronder volgt een opsomming van een aantal BIOS limieten die je als een zekere richtlijn kan aanhouden. Kijk eens van welke datum je BIOS is:

* BIOS van vóór juli 1994
Door gebrek aan LBA (Logical Block Addressing) kun je harddisks van maximaal 504MB hierop aansluiten.
* BIOS van tussen juli 1994 en mei 1996
Deze BIOS'sen kunnen niet meer dan 4093~4096 cylinders addresseren met een limiet van 2,1GB als gevolg.
* BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.
* BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
* BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).

Let op: het is niet uitgesloten dat jouw BIOS er enkele maanden naast kan zitten.

BIOS update: het moge duidelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt om een bepaald limiet om te zeilen. Kijk hiertoe op de site van de moederbordfabrikant of op de site van de OEM fabrikant, afhankelijk van het type computer dat je hebt. Mocht de fabrikant geen nieuwe bios hebben, dan kan het nog interessant zijn om even op wimsbios te kijken. De 28bits LBA addressering is niet altijd om te zeilen, de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller. Alle ATA133 controllers en sommige ATA100 controllers zijn geschikt.
Terug naar boven
Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Oudere moederborden hebben vaak een BIOS limiet waardoor grotere harde schijven niet correct geaddresseerd kunnen worden. Typische waarden voor deze limieten zijn 540MB, 2,1GB, 8,4GB, 32GB en 128GB. Er zijn verschillende oplossingen om de schijf toch volledig te benutten. Als eerste een BIOS flash; kijk op de site van de fabrikant of er nog een nieuwe bios te vinden is die grotere harde schijven ondersteunt. Als deze update niet beschikbaar is, dan is er nog een softwarematige oplossing. De meeste fabrikanten hebben een tooltje om de BIOS limiet te omzeilen. De harddisk moet in sommige gevallen handmatig in de BIOS geconfigureerd worden op een waarde die de BIOS nog wel kent. Nadat het tooltje geïnstalleerd en geconfigureerd is, kun je de complete capaciteit van je harddisk benutten. Op Maxtor's website staat een heldere uitleg van deze BIOS limieten.

Tooltjes: Hieronder staan links naar diverse tooltjes van verschillende fabrikanten:
# Fujitsu: Ontrack
# IBM/Hitachi: Diskmanager
# Maxtor/Quantum: MaxBlast
# Samsung: Disk Manager
# Seagate: Seatools
# Western Digital: Data Lifeguard
Je zou 1 van bovengenoemde tooltjes kunnen testen om te kijken of je daarmee wel bij de resterende ruimte kan.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:11
Voor zover ik weet (heb zelf een 160gb schijf) kan er maximaal 149 gb op, dit omdat fabrikanten met 1000 werken ipv 1024. Standaard staat je prullenbak op 10% van de schijf, 14.9gb dus, 149 - 14.9 = 134.1, zie daar je verdwenen ruimte :)

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 15-11-2004 19:36 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:16
MoiZie schreef op maandag 15 november 2004 @ 19:35:
Voor zover ik weet (heb zelf een 160gb schijf) kan er maximaal 149 gb op, dit omdat fabrikanten met 1000 werken ipv 1024. Standaard staat je prullenbak op 10% van de schijf, 14.9gb dus, 149 - 14.9 = 134.1, zie daar je verdwenen ruimte :)
Onzin,gewoon SP2 installeren en Maxtor BigDriveEnabler uitvoeren,klaar.

Kijk hiero maar even,succes.

[ Voor 14% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 15-11-2004 19:48 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:11
WiLLoW_TieN schreef op maandag 15 november 2004 @ 19:40:
[...]
Onzin,gewoon SP2 installeren en Maxtor BigDriveEnabler uitvoeren,klaar.

Kijk hiero maar even,succes.
Ik denk dat het kleiner maken van die ruimte handiger is dan sp2 en MBDE installeren niet waar? Misschien heeft TS sp2 al geinstalleerd, maar zo niet dan lijkt het me erg overdreven voor iets wat ook gewoon anders kan :).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er is alleen maar het probleem dat het BIOS geen grotere HD's toestaat.

De TS heeft het over een P3 900 en dat is een wat oudere CPU die uiteraard alleen past in een wat ouder MB en dan is er nog maar één oplossing (naast een BIOS upgrade), zoals al is gezegd, Maxtor/MaxBlast te vinden http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm.

Overigens een simpel FAQ vraagje wat als eerste al door Noork terecht is opgemerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 15-11-2004 20:04 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor het over het hoofd zien van de faq inhoud. Ik ga maxblast even proberen. Bios geeft ytrouwens ook al 137 GB aan... ligt dus niet aan windows dingen zoals prullenbak enzo...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ dus :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.