Toon posts:

Dual P2 en Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden een Dual Pentium2 gekocht.

2 x 333 en mobo natuurlijk.

Nu is er een vriend die wil dit wel overnemen. Maar die heeft de volgende vraag, kan ik met Linux gaan werken zonder Apic controller.
Windows ziet dus geen Dual p2 (windows 2000 server)
Aangezien ik er geen tijd meer voor heb om dit allemaal te gaan uitzoeken van hoe en wat. Heb ik even wat op google zitten te zoeken. Maar daar vond ik niks waar ik wat mee kon.

Dus mischien iemand die hier wat vanaf weet ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het in/uitschakelen van de APIC controller is een BIOS optie :) Kijk dus eens in de BIOS.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:05
Ik had dat probleem ook in windows en heb toen in het bios de MP support ingesteld op 1.1 en zo deed ie het ook in linux.

Verwijderd

Topicstarter
Dus er hoeft geen zogenaamde apic controller bij aangeschaft te worden.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neehoor :) Sinds de Pentium Pro is deze geïntegreerd in de processor.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi..

Dit was dus eff wat ik wou weten..
tnx!!!

Slotje op mijn part :D

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

een p2 333 :?
is het niet een celeron cpu? die ken ik wel in de 333mhz smaak heb die zelf ook nog gehad.
Zo ja is het hier een abit bp6 mobo?

Want wat ik wil aangeven is dat het abit mobo icm linux nog wel eens storingen geeft met apic bij mij geeft hij steeds foutmeldingen hierover.
zowel onder suse linux 9.0 als fedoracore 2

*offtopic had per ongeluk de verstuurknop gedrukt ipv bekijken*

[ Voor 48% gewijzigd door Edwin van Cleef op 15-11-2004 16:41 ]

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Het is een slot 1 2 x slot 1 dus maar onder windows is de tweede cpu niet aan de praat te krijgen en nou hebben wij gehoord dat dit onder linux wel zou lukken.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

hoort daar dan niet zon soort brugje bij dat was bij mijn proliant 1600 ook zomaar het inpluggen van een 2e cpu werkte bij mij ook niet onder windows2000.
hoe hij onder linux draait weet ik verder niet omdat er weinig support is van deze server onder linux

• dennismaus
Edwin van Cleef schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:38:
een p2 333 :?
is het niet een celeron cpu? die ken ik wel in de 333mhz smaak heb die zelf ook nog gehad.
Zo ja is het hier een abit bp6 mobo?

KNIP
Ja zeker die bestaan sterker nog ik heb er hier twee van MHz. Ook heb ik er een in de smaak 350.

Bij mij gaat het om een L440GX+ intel server bordje met serverworks chipset.

Verwijderd

Want er is wel een klein bruin slotje te vinden op het mobo daar kan er dus zo'n controler in ,

maar wanneer deze onder linux 2 cpu's kan aan sturen is het ook goed

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2004 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus in de bios die mp functie ingeschakelt.

Nu geeft die bij opstarten wel aan

P2 x2 - 333 Mhz..

dus ..

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

dennismaus schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:47:
[...]

Ja zeker die bestaan sterker nog ik heb er hier twee van MHz. Ook heb ik er een in de smaak 350.

Bij mij gaat het om een L440GX+ intel server bordje met serverworks chipset.
idd hier is al eens een keer een draadje over geweest op GoT meen ik me te herinneren.
Ik had toen goede baat bij een tip van balusC want met die proliant was het ook niet makkelijk omdat ding aan de praat te krijgen.
Ik weet van het bestaan van de p2 350 af alleen had ik nog nooit gehoord van een p2 slot 1 die loopt op 333 mhz vandaar dat het vreemd overkwam.
Ik ben eingelijk wel benieuwd hoe hij het doet onder linux of hij dan in de software wel 2 cpu's herkent en probeer nog eens een keer te booten met w2k server wat hij nu ziet.
Mischien een reden dit topic nog tijdelijk open te houden vanwege de resultaten mocht het niet werken kan je er altijd nog verder gaan :)
Mijn server is een proliant 1600 met 2 p2 400 cpu's

[ Voor 4% gewijzigd door Edwin van Cleef op 15-11-2004 16:56 ]

• dennismaus
Kun je me even uitleggen waar ik het snel kan zien of ie het doet die tweede proc.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

in windows server is het op je bureaublad even CTRL-ALT-DELETE en dan kijken bij prestaties.
Bij linux geeft hij het weer in het configscherm weet niet welke distro je gebruikt soms zijn het kleine verschillen waar je dat kan vinden

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij werkt nog niet onder windows 2000...
Aangezien deze optie nog niet aanstond in de bios bij het installen van windows..
Aangezien mijn vriend het nu gekocht heeft. Gaat die er verder op in.
Natuurlijk ben ik benieuwd naar de resultaten.
op school werd er ook al verteld over dat linux dit aan gaat sturen.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

met mijn abit bp6 heb ik in linux nog steeds de foutmeldingen over de apic krijg het niet weg ook niet met de laatste update.
Kan ze alleen terugvinden in de log van het os heb dit probleem zowel met suse als fedora maar hij ziet wel 2 cpu's.
Waar ga je die server voor gebruiken? webservertje of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op maandag 15 november 2004 @ 17:09:
met mijn abit bp6 heb ik in linux nog steeds de foutmeldingen over de apic krijg het niet weg ook niet met de laatste update.
Kan ze alleen terugvinden in de log van het os heb dit probleem zowel met suse als fedora maar hij ziet wel 2 cpu's.
Waar ga je die server voor gebruiken? webservertje of zo?
Hij ziet ze dus .. En gebruikt ze ook ?

Verwijderd

Vriend Is Kameraad ;) ja ik probeer hem onder linux goed en stabiel aan de praat krijgen .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 17:21:
Vriend Is Kameraad ;) ja ik probeer hem onder linux goed en stabiel aan de praat krijgen .
ook goed.. wou toch geen relatie met je :P

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 17:17:
[...]

Hij ziet ze dus .. En gebruikt ze ook ?
Eerlijk gezegd geen flauw idee ben er vanuit gegaan wanneer hij ze ziet in de config dat ze ook wel zullen werken.
Over het algemeen doet hij dienst al webserver en ik heb nu niet de bezoekersaantallen dat hij gaat lopen stressen :P

Verwijderd

Hallo, ik hoop de machine deze week te hebben maar welke Linux versie is het beste .
Het is de bedoeling dat er 256 mb in gaat .

ik heb : suse linux 9.0/Linspire (is mix van Windows en Linux

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52

The Third Man

The Third Jellyfish

De eerste P2 werkte 'gewoon' op 66 MHz FSB (Klamath), pas later vanaf 350 MHz kwam de 100 MHz FSB versie (Deschutes), zie ook het enorme overzicht van cpu's op http://balusc.xs4all.nl, eigenlijk de basiskennis van elke [PMG] tweaker ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2004 @ 20:56:
Hallo, ik hoop de machine deze week te hebben maar welke Linux versie is het beste .
Het is de bedoeling dat er 256 mb in gaat .

ik heb : suse linux 9.0/Linspire (is mix van Windows en Linux
Een linuxdistro kiezen is een kwestie van smaak en wat je eist. Kijk eens in het Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4-topic.

• dennismaus
Ik heb de deshutes zover was ik wel. Maar goed ik gerbruik de suse distro. Overigens wanneer je de dual processor aan zet moet ie in windows gewoon gaan installeren en gaan gebruiken hoor.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is niet altijd het geval. Je moet minimaal controleren of Windows de juiste HAL gebruikt (apparaatbeheer --> computer --> (ACPI) Multiprocessor PC) :)

• dennismaus
Dat is waar maar bij ging het wel goed. Met w2k.

Verwijderd

Ja zou de proccessor moeten instaleren onder windows ?
Want in de bios zie ik namelijk wel 2 processor maar zegt de pc bij het begin van het opstarten (post) dan die controler ontbreekt .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 23:17:
Ja zou de proccessor moeten instaleren onder windows ?
Want in de bios zie ik namelijk wel 2 processor maar zegt de pc bij het begin van het opstarten (post) dan die controler ontbreekt .
Dan zul je er toch echt een APIC module in moeten vrotten a 50 EUR ongeveer.
Heb hier nog een daul LX plank liggen die ook zo'n chip nodig heeft. Interessanter is om even een Asus P2BDS te zoeken, is goedkoper ook nog. Zonder die module lukt het namelijk niet.
Pagina: 1