Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eigen kast gebouwd (fan-less), hitte probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heeft een maat van mij een eigen kast gebouwd.

Volledig alumium. Geen fan (behalve de voeding)

het mobo is een fanless via epia v5000

aan het dak van de kast is een 80 gig maxtor gemonteerd.

http://members.chello.nl/e.dittmer/Fotos/homemade/

de kast geeft een grote hoeveelheid hitte af (alu geleid gewoon goed)

iemand een ideetje of dit erg gevaarlijk is?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-11 23:18

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
En dan nu de hamvraag: hoe warm wordt het ding van binnen?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

wat zit er op die voeding, een deurbel?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 09:20
De afwerking is bagger te noemen, dat vind ik dan wel weer jammer. Je heb een mooi bordje, en dan neem je niet eens de tijd om een strakke kast ervoor te maken :(

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben absoluut niet into modden, maar ik neem aan dat je temperaturen zult moeten melden i.p.v. "grote hoeveelheid hitte", omdat dat laatste natuurlijk niet zoveel zegt ;)

Als ik het me goed herinner is een temperatuur tussen de 18-40 graden C in de kast acceptabel (vlak boven kaarten e.d. wat hoger), maar ik kan er ook naast zitten.

edit:
Wat Chiron zegt dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door -Lars- op 13-11-2004 14:25 ]

• Chiron

Chiron

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 14:21:
wat zit er op die voeding, een deurbel?
ik vind 'm wel geniaal eigenlijk :D

en zoals eerder genoemd de afwerking had beter gekund inderdaad, maarja ik hou het er maar op modden is een leerproces..

Wat is de reden dat er geen fan in het systeem zit? En is de cpu passief gekoeld? ik denk dat het dan toch wel wenselijk is om enigszins een airflow te hebben, dus gewoon een intake erbij (en je voeding zuigt de lucht er weer uit)

Als het om de stilte gaat zou je het op 7 volt kunnen proberen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Ik heb een beetje het idee dat je wilt dat je kast als een groot koelblok werkt. Het klopt dat alu tamelijk goed hitte geleidt maar op deze manier wordt het wel wat krap zonder beetje airflow ;). Ik zou zeggen: kijk eens naar Zalman's TNN500A :)

[ Voor 24% gewijzigd door GeforceDDQ op 13-11-2004 14:31 ]

301SQN

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik geen temperaturen noemen.

Ik denk aan een graadje of 30 / 35.

Er is flink wat ruimte in de kast aanwezig.

maar inderdaad geen airflow (er gaat alleen lucht uit via de koeler van de voeding

wat betreft de afwerking :), dit is geen serieuse case-mod. Gewoon een gaar omhulsel voor wat onderdelen. en die deurbel werkt briljant al aan en uit knop.

ik gooi er nog wel een fan in

volgens mij staat hij wel een beetje onder stroom.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 15:04 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-11 08:01
wat mij ook lijkt te helpen is sleuven maken in de kast, zodat je 'enigzins' gebruik kan maken van de thermiek die de warmte teweeg brengt.
warme lucht stijgt nl. op, waardoor er aan de onderkant koudere lucht wordt 'aangezogen'.

bij een gesloten kast kan de warme lucht nl. alleen maar via de voeding eruit en kan er dus geen 'nieuwe' koude lucht worden aangezogen.

Verwijderd

Topicstarter
goede oplossing.

Klikt wel goed.

laat ik er wel een paar slueven in maken. :)

• Chiron

Chiron

volgens mij staat hij wel een beetje onder stroom.
heb je hem wel aan een geaard stopcontact aangesloten :X

Verwijderd

Topicstarter
verlengsnoer :) maar hij staat nu bij me op me werk.

Ik heb de bovenkant eraf gehaalt zodat er warme lucht er nu uit kan.

Ik zal aan de onderkant een gat in maken, fan erin (zoals bij een laptop), nopjes eronder.

Kan hij koude lucht aan de onderkant erin zuigen, en warme lucht aan de boven kant eruit laten.

moet inprincipe voldoende zijn

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Orgineel zo'n Bel komt je neefje die ziet de bel en drukt er een flink aantal keer op :X :X

[www.ganzz.nl]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43

Corn

Raar jongetje

Je krijgt op deze manier zeker weten warmteophoping in het kastje, omdat de lucht die de voeding naar buiten pompt van nergens aan kan worden gezogen. Totaal geen airflow in de kast zelf dus, en dat is heel slecht. Ook zou ik nooit een HD zo proberen te koelen, omdat hij nu gewoon warmer draait dan goed voor 'm is. Persoonlijk zou ik een flinke 120mm fan erin doen en deze op 5v laten draaien, dat maakt al een stuk minder herrie dan dat kleine 40mm ding in de voeding.
Als je daarnaast ook even een gat in de zijkant maakt ben je klaar. (Onderkant zou ik niet doen, tenzij je het een goed idee vindt dat hij stof gaat opzuigen)

• thebigbozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 18:11

thebigbozz

Unusual as Usual

Zonder airflow heb je kans op hotspots.
Dan is er dus kans dat er warmte ophopingen komen en elektronica doorbrand

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat een prutswerk zeg, man man man :D

M'n neefje van 12 kan het nog netter denk ik zo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
hee! geen gespot met 12 jarige, ik ben zelf 12 jaar, niet alle kinderen van 12 weten niks van computers hoor! :(
soms best irri hoor dat je de enige bent van je leeftijd die zich erin interresseerd :+

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

jessevl schreef op zondag 14 november 2004 @ 15:15:
hee! geen gespot met 12 jarige, ik ben zelf 12 jaar, niet alle kinderen van 12 weten niks van computers hoor! :(
soms best irri hoor dat je de enige bent van je leeftijd die zich erin interresseerd :+
Jaja, stil maar.. Ik was ook zo'n nerdje van 12 die z'n 286 overclockte en in Pascal en C zat te prutsen 8)7

Maar mijn neefje wil je niet alleen laten met je PC :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

thebigbozz schreef op zondag 14 november 2004 @ 15:08:
Zonder airflow heb je kans op hotspots.
Dan is er dus kans dat er warmte ophopingen komen en elektronica doorbrand
Ik heb nog nooit een casefan in m'n systemen gehad, valt allemaal wel wat mee.
Wat voor je vinger heet is, is voor electronica helemaal niet erg.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 15:32:
Wat voor je vinger heet is, is voor electronica helemaal niet erg.
Met uitzondering van harddisks. Die kunnen er toch echt niet zo goed tegen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

:X 4 Foto's die naar mijn idee geen kast laten zien :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
tsjonge wat heb ik een gelluk ik doe het niet meer met een 286 er maar met een celeron 2,4 ghz haha(zie m'n specs in signature)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok mensen, zo kan ie wel weer...

TS: de afwerking is op z'n minst dubieus te noemen, en airflow is zoals gezegd nihil. Kijk eens goed naar andere kasten voor je weer eens zoiets probeert; een project als dit, uitgevoerd levert bovenstaand commentaar op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.