AGP-slot moederbord kapot na doorfikken videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 22:22
Heb al een tijdje een Dell Dimension 4600 waarvan het enige originele nog het moederbord en processor zijn, maar ook daar lijkt nu een einde aan zijn gekomen.

Ik heb zitten klooien (lees: overclocken) met mijn nieuwe videokaart en daarbij het voltage verhoogd via een bios aanpassing. Waarna tijdens het benchen in een keer alles uit vloog en er begon iets te piepen. Direct pc van het stroom gehaald, tijdje gewacht en stroom er weer op gedaan... weer gepiep en geen opstartende pc. Ik voor de zekerheid even kijken wat er gebeurt met mijn oude 5900xt. Die doet het perfect. PC en XP starten goed op, ook nog ff benchje gedaan dan maar, was allemaal goed. Moederbord intact dus... nog. Nadat de nieuwe videokaart weer geheel was afgekoeld wilde ik daarmee toch nog maar een poging wagen. En deze keer ging het mis, direct na opstarten ff raar geluidje en toen vlogen de vonken van de kaart. Goed, kaart stuk :r Eigen schuld dikke bult.

Ik uiteraard mijn 5900xt er maar weer indoen... maar deze keer krijgt het beeldscherm helemaal geen signaal. Pc maar weer tijdje van het stroom gehaald en nog maar eens een poging gewaagd. Deze keer lijkt het goed te gaan, zwart opstartscherm met "Windows XP" (zonder home edtion eronder, SP2) en dan zou dat blauwe balkje onderaan moeten gaan lopen. Dat deed ie wel maar in rare kleuren en direct daarna: poef... beeldscherm krijgt geen signaal meer. Heb niet gekeken of de fan aanstond en uitging |:( Maargoed, verdere pogingen mislukten waarna ik tot het besluit kwam niets meer te doen en eerst inlichtingen te verrichten. En hier ben ik dan >:) (Nee heb je, ja kun je krijgen :+ )

Zonder gein: ik durf die 5900xt nu dus ook niet op een andere pc te testen of deze nog intact is :? Ik zou daarmee dat moederbord ook nog wel eens kunnen vernielen of is dit onzin??

Ten tweede. Zou dan echt alleen het AGP-slot op mijn moederbord kapot zijn en is dit te verhelpen??

M'n moederbord is ook uitgerust met een onboard vga en die werkt gewoon. Wel maar 8 kleuren, maar.... heb in ieder geval weer beeld!!

Als mijn agp slot kapot is, zal ik dus een nieuw moederbord moeten kopen, daarvoor heb ik al een beetje research gedaan en kwam dan op een "cheapo" Asrock MB P4S61 Intel s478 uAT uit (incl 5,1 LAN VGA). Huidige Dell moederbord is 24,3 bij 24,3 (mATX dus) dus deze moet dat ook zijn. Is dit een verstandige keus aangezien een Dell er een rare bios op na houdt en mijn cpu (P4 2,66 533FSB, boxed? :? ) enkel gekoeld is door een grote heatsink (die middels een fan wel weer redelijk gekoeld wordt)?? Of moet dat geen problemen opleveren?

Verdere specs: Dell Case, Tagan 380W, >1GB DDR, 1HD, 2 drives, diskettestation, onboard lan en sound en nu dus ook vga.

***Dinkelover heeft geleerd van zijn eerste overclock-praktijken en zal in de toekomst meer op zijn hoede zijn***

pepernooot

Verwijderd

Waar precies kwamen de vonken van je kaart? Zitten er brandsporen op je kaart? Op je AGP connector? Sporen op je mobo? Meet anders je AGP connector eens na, en dan met name de voedingslijnen: http://pinouts.ru/data/pin_agp.shtml / http://www.hardwarebook.net/connector/bus/agp.html

Je hebt de grootste kans dat die 5900XT nog in orde is, maar dat je mobo de klap van je mobo niet overleefde. De 5900XT is een Universal 1,5V AGP 3.0 kaartje, dus een testen is geen probleem op een oud 1,5V/Universal AGP 2.0 slotted bordje.

Wat betreft mobo vervangingskeuze: als je CPU passief/indirect door een andere fan gekoeld wordt kun je er natuurlijk altijd nog een fan bij plaatsen of een kokertje bouwen zodat de lucht over je CPU koelvoet begeleid wordt. Je zit alleen aan µATX vast ivm je kast, echter op de schroothoop/ijzerhandel zijn genoeg kastjes te vinden waar full-size ATX in past (ook gelijk wat meer ruimte voor je overige hardware en meer mogelijkheden ivm [CPU]koeling).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 07:42 ]

Verwijderd

Betreffende die vervanging:

Je zou ook kunnen kijken naar par example een Asus P4P800-VM of zo, zijn hele stabiele bordjes, en niet zo gek duur (check de pricewatch)

En tja. ik denk persooonlijk als ik dit zo lees (vuurwerk, rare kleuren) dat je mobo het niet heeft overleeft. Je kan altijd verder gaan met een Radeon 7000 PCI ;)

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 22:22
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 07:42:
Waar precies kwamen de vonken van je kaart? Zitten er brandsporen op je kaart? Op je AGP connector? Sporen op je mobo? Meet anders je AGP connector eens na, en dan met name de voedingslijnen: http://pinouts.ru/data/pin_agp.shtml / http://www.hardwarebook.net/connector/bus/agp.html

Je hebt de grootste kans dat die 5900XT nog in orde is, maar dat je mobo de klap van je mobo niet overleefde. De 5900XT is een Universal 1,5V AGP 3.0 kaartje, dus een testen is geen probleem op een oud 1,5V/Universal AGP 2.0 slotted bordje.

Wat betreft mobo vervangingskeuze: als je CPU passief/indirect door een andere fan gekoeld wordt kun je er natuurlijk altijd nog een fan bij plaatsen of een kokertje bouwen zodat de lucht over je CPU koelvoet begeleid wordt. Je zit alleen aan µATX vast ivm je kast, echter op de schroothoop/ijzerhandel zijn genoeg kastjes te vinden waar full-size ATX in past (ook gelijk wat meer ruimte voor je overige hardware en meer mogelijkheden ivm [CPU]koeling).
De "vonken" kwamen van de achterkant van de kaart op de plek waar een aantal condensatoren (iig cilinders) zitten. Gaat trouwens om 6800LE. En er zijn duidelijk brandsporen. Zo'n klein zwart blokje is gewoon te heet geworden denk ik.

Met het AGP slot is dus fysiek niets aan de hand. Nameten voedingslijnen AGP... mm, begrijp ik niet. Als er niets in zit kun je toch ook niets meten? En als wel, weet ik nog niet waar en hoe :/ Beide kaarten hebben overigens altijd naar behoren gewerkt totdat ... dit.

Ja, nieuw moederbord moet niet zo heel moeilijk zijn. mATX maakt de keus alleen zo'n stuk kleiner en de Dell kast is degelijk en compact :)

pepernooot

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
zit er geen garantie meer op die dell....... meestal 3jaar

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 10:54
dan mag je hem zelf niet open maken lijkt mij en een eigen fout valt zo ie zo nooit onder de garantie maar dat hoef je hun niet te vertellen;)

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
als je ziet wat de mensen, ook thuis gebruikers, van de telefonische helpdesk, "moeten" doen voor een goede diagnose...Complete systemen uit elkaar halen, gewoon op de vloerbedekking. cpu alles er uit. dus dat maak het ook niet veel uit als je de kast een keertje open maakt, of er zelf een andere videokaart plaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door EHofman op 14-11-2004 13:58 ]

Pagina: 1