Toon posts:

[Compaq] Opstarten werkt niet meer...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal!

Na mijn avontuur met het inbouwen van een nieuwe HDD (wat nog niet is gelukt, alsnog mijn dank voor de tips in dit topic) is er opnieuw een probleem opgetreden met mijn oude stalen ros; de Compaq Pro Workstation 5100!

De situatie: normaal gezien zitten er 2 SCSI-schijven in de computer; 2 x 2,1 GB. Dat was te klein voor me, omdat ik de PC graag als server wil gebruiken. Gevolg: ik wilde een grotere (40 GB Western Digital) HDD er in zetten, maar omdat de schijf van 40 GB er niet in paste en ik via GOT de tip kreeg dat mijn BIOS misschien niet meer dan 8 GB aan HDD's kwijt kon heb ik geprobeerd een Maxtor HDD (6 GB) er in te hangen. Hiervoor moest ik dus wel één van de 2 SCSI-schijven uit het systeem koppelen en dat is heel netjes de Slave (D:\) geworden. Ik heb getest of het systeem wilde starten met de C-schijf als enige SCSI-schijf en dat werkte prima. Volgende stap was het (Cabel Select) aansluiten van de Maxtor op een IDE-controller. Gelukkig was er nog genoeg ruimte en waren er genoeg controllers vrij om dat voor elkaar te krijgen en vol goede moed drukte ik na het aansluiten op de POWER ON.

Het systeem startte netjes op, herkende de ene SCSI-schijf en gaf aan dat er een nieuwe 6 GB schijf ontdekt was, met de vraag of ik F1 (Save Changes) of F2 (Ignore Changes) wilde toetsen. Uiteraard ging ik voor F1 en, inderdaad, het systeem startte netjes op. Maarrrrr..: voor de zekerheid checkte ik even 'Deze Computer' en 'Hardware' om te kijken of de PC de Maxtor inderdaad had opgenomen, maar tot mijn grote verbazing was dat niet het geval en kon hij hem ook niet al-scannend vinden. Ik heb vervolgens nog wat pogingen gedaan om de PC de Maxtor wel te laten herkennen, maar ze waren stuk-voor-stuk tevergeefs.

Na het Maxtor avontuur heb ik alle controllers weer netjes aangesloten zoals ze zaten en de PC aangezet... Maar tot mijn verbazing ging het helemaal mis! Na het scannen van het geheugen en het aangeven van de processors hoort 'ie normaal te zeggen dat er 2 HDD's gevonden zijn, maar dit keer gaf 'ie niets en probeerde hij meteen Windows op te starten. Gevolg: een "Non-System disk or disk error..."-melding!! Vol stress probeerde ik de tweede SCSI (de D:\)-schijf af te koppelen en opnieuw op te starten en dan start het systeem wél!!

Hoe krijg ik het nu voor elkaar om mijn PC gewoon weer de tweede SCSI-schijf te herkennen? Korte schets: als ik nu mijn computer probeer op te starten met de twee (OORSPRONKELIJKE) SCSI-schijven (waarin de juiste kabels zitten en niét met de jumpers gerotzooid is) herkent hij totaal geen schijven en start hij het systeem niet op, probeer ik het met één SCSI-schijf, dan werkt 'ie wel...

Iemand enig idee? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, die tweede schijf is erg belangrijk! _/-\o_

De Soldaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2004 11:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost!
De SCSI's hebben NOOIT jumpertjes gehad, maar toen ik probeerde om een jumper van de Maxtor op de 2e SCSI-schijf te zetten startte 'ie weer prima op!