Interactieve Kerstverlichting versie 2

Pagina: 1
Acties:
  • 1.458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 21:03

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
In vervolg op mijn vorige topic van vorig jaar ( [rml][ LPT] kerstverlichting aansturen, torretjes worden warm?[/rml] ) mijn pogingen met de voorbereidingen voor de verlichting deze kerst :)

Het streven:
-1- hoofddoel: stroomvoorziening op orde hebben (!)
-2- meer kanalen
-3- proberen meer dan 1 cam er op te zetten
-4- iemand met andere ideeën???

Hoe ga ik 't aanpakken:

-1- stroomvoorziening:
Bij de verlichting van vorig jaar (die ik nu overigens ook heb hangen, en mee aan het testen ben), gingen de lampjes die het dichtst bij de stroomaansluiting zitten, het felst branden:
Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~jw/got/rijlampjes.jpg
(stroom aansluiting zit dus vrij duidelijk rechts, de linker lampjes lichten nauwelijks op)

Bij nameten merkte ik ook dat een rij lampjes, indien aangeschakeld, 550 mA trekt. Als ik echter alle lampjes tegelijk aanzet, trekt die zelfde rij nog maar 500 mA. In beide gevallen gaan de lampjes overigens niet allemaal lekker fel branden.
Ik heb 't idee dat er ergens iets te zwak is in de schakeling om alle stroom te trekken... Ik heb er een aparte voeding voor staan die 20A op de 5V lijn zou moeten kunnen hebben, dus daar ligt het probleem volgens mij niet.
De lampjes LOS aansluiten op de voeding scheelt overigens wel: dan brandt alles wél vrij sterk namelijk. In de schakeling zou dus iets niet helemaal jofel moeten zijn of zo? (zie uiteraard het vorige topic voor schakeling)
Kan ik nog iets verbeteren aan de huidige opstelling, of is het verstandiger om iets van de grond af opnieuw te bouwen?

-2- meer kanalen:
mocht ik tijd, zin en geld over hebben, dan wilde ik proberen om meer kanalen aan de pc te hangen. (in combinatie met een tweede camera dan uiteraard)
Hiervoor zijn meerdere manieren mogelijk, en ik vraag me af wat het makkelijkst te bouwen is, of het meest nuttige voor deze applicatie.
Ik ZOU kunnen kijken om een (klein) matrixje te maken (à la blinkenleds) met een aantal lampjes, dat remote bestuurbaar zou moeten zijn.
ik zou OOK kunnen proberen om gewoon meer losse lijnen te gebruiken, en eventueel met relais wat andere dingen te kunnen laten schakelen.

Van blinkenleds heb ik twee topics gevonden, met een ruime hoeveelheid links, maar zo in de gauwigheid kon ik daar geen "standaard schema" vinden van de aansturing van de led's.

Op discolitez.com kwam ik het volgende schema tegen voor maximaal 32 kanalen:
Afbeeldingslocatie: http://discolitez.com/images/deluxe32.gif

voor beide soorten aansturing (blinkenleds en discolitez) geldt natuurlijk dat dit niet meer werkt op de huidige manier, waarmee ik 8 kanalen aan en uit kan zetten via LptWrite.exe. Hiervoor moet ik dus ook nog een oplossing weten te vinden, als die nog niet bestaat natuurlijk.

-3- meerdere cam's
Eerst moet ik hiervoor nog een manier weten te bedenken om een videocamera zodanig te modden dat hij niet na een standby tijd afslaat. Dan kan ik eventueel zelfs met nightshot een webcam aangooien :)
Het gaat om een Sony TRV66E die al uit elkaar ligt in onderdelen (videokoppen zijn kapot), en waarbij 't dus niet echt erg is als er in gesoldeerd moet worden voor zo'n soort mod.

Is er trouwens freeware webcamsoftware verkrijgbaar die ongeveer het zelfde kan doen als webcam32? (het 'streamen' van de video dus). Vorig jaar had ik webcam32 in de trialperiode kunnen gebruiken, maar ik wilde nu eigenlijk een wat definitievere oplossing proberen te vinden via freeware o.i.d. :)

Zo, het is een ruim topic geworden volgens mij, met een aardige hoeveelheid vragen... die hopelijk vóór kerstmis beantwoord en uitgewerkt kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whahah.. cooll... eindelijk iemand met de zelfde hobby.... _/-\o_ :*) >:)

wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?
is het voor binnen/buiten?
in de kerstboom?
aan het raam?
voor boven bed?
-4- iemand met andere ideeën???
Genoeg :P :9 maar die hou ik lekker voor me zelf, want ik probber al een paar jaar bij de eneco strallend nederland op tv te komen met mijn home made christmas tree...
...Bij de verlichting van vorig jaar (die ik nu overigens ook heb hangen, en mee aan het testen ben), gingen de lampjes die het dichtst bij de stroomaansluiting zitten, het felst branden..
Je kerst lampjes, is dat een samen gestelde sliert van een verschillende soorten kerstverlichting? Want als je verschillende watages door elkaar gebruikt, dan krijg je idd dat sommige lampjes feller branden als andere...
Bij nameten merkte ik ook dat een rij lampjes, indien aangeschakeld, 550 mA trekt. Als ik echter alle lampjes tegelijk aanzet, trekt die zelfde rij nog maar 500
mA.
dan is waarschijnlijk je trafo niet sterk genoeg. Er word zoveel stroom gevraagd door alle lampjes, dat de stroom die hij kan leveren, 20A, moet gaan delen met wat hij heeft... Hoeveel lampjes heb je? en hoe heb je die geschakeld? probbeer dat eens hellemaal uit te rekenen met de wet van Ohm, dan kan je kijken of je trafo sterk genoeg is.
mocht ik tijd, zin en geld over hebben, dan wilde ik proberen om meer kanalen aan de pc te hangen. (in combinatie met een tweede camera dan uiteraard)
Hiervoor zijn meerdere manieren mogelijk, en ik vraag me af wat het makkelijkst te bouwen is, of het meest nuttige voor deze applicatie.
Ik ZOU kunnen kijken om een (klein) matrixje te maken (à la blinkenleds) met een aantal lampjes, dat remote bestuurbaar zou moeten zijn.
ik zou OOK kunnen proberen om gewoon meer losse lijnen te gebruiken, en eventueel met relais wat andere dingen te kunnen laten schakelen.

Van blinkenleds heb ik twee topics gevonden, met een ruime hoeveelheid links, maar zo in de gauwigheid kon ik daar geen "standaard schema" vinden van de aansturing van de led's.
Op basis van een blinkenleds project is een goed idee. Mijn idee beruste daar ook op. echter heb ik zelf aan de hand van die projecten mijn eingen aansturing gemaakt. ik heb nu matrixen van gemaakt van 7*7 lampjes welke in de kerstboom 8 keer worden herhaald.

Relais zou ik niet gebruiken, omdat als jij je lampjes snel wil gaan laten knipperen, de relais het schakelen niet bij kunnen houden.. Ik heb in mijn projecten gebruik gemaakt van de TIC206 of TIC216.
voor beide soorten aansturing (blinkenleds en discolitez) geldt natuurlijk dat dit niet meer werkt op de huidige manier, waarmee ik 8 kanalen aan en uit kan zetten via LptWrite.exe. Hiervoor moet ik dus ook nog een oplossing weten te vinden, als die nog niet bestaat natuurlijk.
als allees naar je eingen wensen wil gaan laten branden, dan zal je dus aan de slag moeten met programmeren.
Ik ben momenteer een programma in java aan het schrijven die mijn LTP poort aansprekt om mijn boom te laten 'dansen'

k heb de afgelopen 5 jaar mijn buiten kerst boom hellemaal uitgebouwd tot een computer gestuurdde boom op basis van 8 matrixen van 7*7 lampjes.
waardoor ik aller lei effecten op de boom kan afspelen.

Voor info over mijn boom ken je kijken @ mijn site.. http://www.martijn.fineststars.com

of hier een filmpje: http://www.martijn.fineststars.com/Fotos/Voortuin_Kerst.mpg

soms kan de site het niet doen of duurt het heel lang dat ie laad.

igg suc6, en ik ben benieuw wat jij ver van bak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ziet er leuk uit! Wel raar dat lampjes die verder weg zijn slechter branden. Hoe heb je ze met elkaar verbonden?

Omdat je parallel de lampjes aansluit moet het draad wat dikker zijn dan normaal. 230V snoer zou genoeg moeten zijn voor heel wat lampjes, maar schakeldraadjes misschien niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LPT is zoo 1998, voor mensen die met USB willen spelen heb ik nog wel een chipje:
http://www.codemercs.com/E_index.html -> IO warrior
zie ook http://www.codemercs.com/Downloads/IOWarriorDatasheet.pdf de datasheet

En als je uitgekeken bent op je kerstverlichting, hang je je LCD er aan, of je RC5, of je I2C bus device, of whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
leuk ding dat codewarrior. maar het is gewoon een voorgeprogrameerde microcontroller. dus ik denk dat die dingen zelf ook wel te maken zijn en dat dat goedkoper is

zo'n ding kost 15 euro
ik weet niet wat voor microcontroller het is maar daar is vast achter te komen
moet goedkoper kunnen lijkt mij

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Ik heb een tijdje geleden die Deluxe32 van discolitez nagebouwd (alleen met leds dan) en het werkt perfect, voor kerstverlichting is dit ideaal, in bovenstaand schema word gewerkt met solid state relais, die zjin snel genoeg voor die lampjes te laten knipperen.

Nadeel: 32 kanalen = 32 lampjes of 32 strengen van lampjes;

32 strengen van 20 lampjes = 640 lampjes :P meer dan genoeg lijkt me, kun je zelfs gewoon standaard snoeren van 20 lampjes / ~220V gebruiken.........

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 12-11-2004 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Man je hebt me op ideen gezet, ik vind kerstmis de mooiste tijd van het jaar en het spreekt me ontsettend aan dit ding...:D. Ik wil dit soort dingen ook wel doen maar er is een probleem, ik kan geen PIC's programmeren..:S, zou di took te doen zijn met een visual basic programmatje dat dan de printerpoort aanstuurt? Dit aansturen heb ik reeds eerder gedaan en zou me wel moeten lukken lijkt mij...

Ik wou het dan aansturen met dit scherma:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif

Maar dan het relais vervangen door een TIC206 ik denk toch dat dit zo'n statisch relais is?

zou dit werken wat denken jullie?

Alvast bedankt!

pcmodders

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2004 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, ben zelf ook weer bezig met een interactief project :) De vorderingen hiervan zijn ook op mijn site te bekijken. Deze moet ik nog updaten naar de huidige status van het project.

Over het standby gaan van de camera; ik heb juist iets gemaakt wat ervoor zorgt dat de camera dat juist doet, elke 5min kijkt het script of er geen actieve bezoekers zijn, en zo ja, gooit hij de analoge videcamera uit. Zijn er wel bezoekers dan doet hij niks.

In principe is het hele project nu klaar, welliswaar achter de schermen, gezien de internet verbinding hier niet echt meewerkt (lees: instabiel), waardoor ik alles nog niet on-line heb kunnen zetten :(

Ook ben ik bezig met een programma waarmee je de lampen direct vanaf het internet kan sturen, met een eigen mini-webserver. Hierdoor heb je geen apache i.c.m. PHP meer nodig, maar enkel die standalone client!

offtopic:
Jwbagger; heb ik jou toevallig in mijn MSN lijst staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 23:09:

Maar dan het relais vervangen door een TIC206 ik denk toch dat dit zo'n statisch relais is?

zou dit werken wat denken jullie?
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom niet als ik mag vragen, ik heb enkel di tin gedachten:

Een stek maken (dus 4 kanten) en 2 per 2 kanten laten oplichten om de zoveel seconden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat een TIC206 een triac is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar wat is dan zo'n statisch relais? daar zou ik dt dan door vervangen he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 01:26:
Whahah.. cooll... eindelijk iemand met de zelfde hobby.... _/-\o_ :*) >:)

wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?
is het voor binnen/buiten?
in de kerstboom?
aan het raam?
voor boven bed?
De bedoeling is in principe hetzelfde als vorig jaar, en dat kwam hier op neer:
binnenshuis een aantal rijen kerstverlichting op boekenplanken boven m'n buro gemonteerd, webcam aan de overkant van de kamer er op gericht, en website gemaakt. Hierop kon je dan de cam zien en de lampjes aan en uit zetten per rij, met direct resultaat :)
Genoeg :P :9 maar die hou ik lekker voor me zelf, want ik probber al een paar jaar bij de eneco strallend nederland op tv te komen met mijn home made christmas tree...
zo te zien aan de eneco site hebben ze blijkbaar een jury die alleen kijkt naar het electriciteitsverbruik: degene met de meeste lampjes op het kleinste aantal m2 lijkt nogal te winnen... hoe super geavanceerd jouw boom dan ook is, vrees ik dat eneco toch liever hun prijs geeft aan mensen die stroom verbruiken in plaats van mensen die echt wat leuks met verlichting bedenken...
Je kerst lampjes, is dat een samen gestelde sliert van een verschillende soorten kerstverlichting? Want als je verschillende watages door elkaar gebruikt, dan krijg je idd dat sommige lampjes feller branden als andere...
Ik heb bij de kruidvat vorig jaar een aantal van deze sets gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~jw/got/lampjes.jpg
Dit waren sets van 10 lampjes die aan een voeding van 2 batterijen moet worden aangesloten. (3V dus in principe) Op 5V van de voeding branden ze echter (los aangesloten) uitstekend. Totdat je er het printje tussenzet, dan trekt 'iets' het blijkbaar toch net niet ...

De lampstrings zijn dus niet zelf in elkaar geklust, en komen gewoon zo uit de winkel. Het gebruikte draad is dus gewoon zoals ze uit de verpakking komen, en ze werken zonder printje er tussen ook goed.
dan is waarschijnlijk je trafo niet sterk genoeg. Er word zoveel stroom gevraagd door alle lampjes, dat de stroom die hij kan leveren, 20A, moet gaan delen met wat hij heeft... Hoeveel lampjes heb je? en hoe heb je die geschakeld? probbeer dat eens hellemaal uit te rekenen met de wet van Ohm, dan kan je kijken of je trafo sterk genoeg is.
De "trafo" die ik gebruik is een ouwe computervoeding, die toch echt 20A weet te halen volgens specs, en die de lampjes zonder print er tussen goed trekt. Voor de zekerheid heb ik deze extra voeding nu gebruikt om te testen, maar in principe krijg ik het zelfde resultaat als ik gewoon aftap van de voeding van de server (wat "in productie" ook wel de bedoeling is uiteindelijk).
Het probleem ligt dus niet bij de voeding lijkt me :)
Op basis van een blinkenleds project is een goed idee. Mijn idee beruste daar ook op. echter heb ik zelf aan de hand van die projecten mijn eingen aansturing gemaakt. ik heb nu matrixen van gemaakt van 7*7 lampjes welke in de kerstboom 8 keer worden herhaald.

Relais zou ik niet gebruiken, omdat als jij je lampjes snel wil gaan laten knipperen, de relais het schakelen niet bij kunnen houden.. Ik heb in mijn projecten gebruik gemaakt van de TIC206 of TIC216.
De matrix die ik wilde maken zou ik dan het liefst als vierkantje ergens in het beeld van de webcam willen laten displayen, en met een simpele "tekenmethode" op de website de bezoekers de mogelijkheid te geven om hierin kleine figuurtjes te kunnen tekenen. Een 5x5 of hoogstens 6x6 matrixje lijkt me voor zo'n doel echt wel voldoende. Mijn idee was dat ik er een "hidden" rijtje extra bij doe (bijv. 5x6 matrix gebruiken), en "misbruik" ik de extra rij dan dus voor de andere kanalen die er aangestuurd kunnen worden via de site, naast de zichtbare matrixvorm.

Relais is (in principe) geen probleem lijkt me. Zo enorm snel hoeven ze niet te knipperen, het gaat om het interactief in-en-uitschakelen, en daar is geen "nauwkeurige" snelheid voor nodig. Mochten mensen gaan vechten om een lampje of dat aan of uit moet staan, dan maakt het tóch niet uit of het relais dat precies weet na te volgen.
Een ander punt dat ik wel een nadeel van relais vind: goedkoop is het niet...
Die triacs van jou, hoe duur is die oplossing, en hoe werkt dat eigenlijk precies? Is dat gewoon te gebruiken op dezelfde manier als een transistor o.i.d.? Ik ben wel wát thuis in de elektro wereld, maar met triacs heb ik geen ervaring...
als allees naar je eingen wensen wil gaan laten branden, dan zal je dus aan de slag moeten met programmeren.
Ik ben momenteer een programma in java aan het schrijven die mijn LTP poort aansprekt om mijn boom te laten 'dansen'
Tja, als er een eenvoudige manier is om die lpt poort iets te laten doen, de chips van de verlichting te laten schakelen, en wachten op volgende input van de LPT... dan kan ik 't misschien nog simpel programmeren... maar ik ben niet zo'n IO held in welke programmeertaal dan ook eigenlijk.... :P
(daarom dat ik ook zo blij was met LPTWrite die de 8 kanalen gewoon aan en uit kan zetten)
Als er dus een mogelijkheid is om een schema te bouwen dat ook nog op een relatief eenvoudige manier aangestuurd kan worden, zou dat wel zo ideaal zijn :)
k heb de afgelopen 5 jaar mijn buiten kerst boom hellemaal uitgebouwd tot een computer gestuurdde boom op basis van 8 matrixen van 7*7 lampjes.
waardoor ik aller lei effecten op de boom kan afspelen.

Voor info over mijn boom ken je kijken @ mijn site.. http://www.martijn.fineststars.com
Het ziet er erg gaaf uit: het resultaat, maar ook de aanstuur elektronica is netjes :)
igg suc6, en ik ben benieuw wat jij ver van bak..
tnx ;)
Benadski schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 09:02:
Ziet er leuk uit! Wel raar dat lampjes die verder weg zijn slechter branden. Hoe heb je ze met elkaar verbonden?

Omdat je parallel de lampjes aansluit moet het draad wat dikker zijn dan normaal. 230V snoer zou genoeg moeten zijn voor heel wat lampjes, maar schakeldraadjes misschien niet!
De lampjes komen zo direct uit de verpakking... draad is dus de standaard draad, die in principe gewoon op 2 batterijen aansturing moet werken :)
LiquidSmoke schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 15:48:
Ik heb een tijdje geleden die Deluxe32 van discolitez nagebouwd (alleen met leds dan) en het werkt perfect, voor kerstverlichting is dit ideaal, in bovenstaand schema word gewerkt met solid state relais, die zjin snel genoeg voor die lampjes te laten knipperen.

Nadeel: 32 kanalen = 32 lampjes of 32 strengen van lampjes;

32 strengen van 20 lampjes = 640 lampjes :P meer dan genoeg lijkt me, kun je zelfs gewoon standaard snoeren van 20 lampjes / ~220V gebruiken.........
Hoe heb je die Deluxe32 aangestuurd toen? gewoon met de discolitez plugin, of een andere manier via een eigen software oplossing? In het laatste geval zou je me nogal blij maken met een verdere uitleg :) :)
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 23:09:
Man je hebt me op ideen gezet, ik vind kerstmis de mooiste tijd van het jaar en het spreekt me ontsettend aan dit ding...:D. Ik wil dit soort dingen ook wel doen maar er is een probleem, ik kan geen PIC's programmeren..:S, zou di took te doen zijn met een visual basic programmatje dat dan de printerpoort aanstuurt? Dit aansturen heb ik reeds eerder gedaan en zou me wel moeten lukken lijkt mij...
Ik zou zeggen, kijk op de site van WouterMei.nl voor een goed uitgebreide tutorial :) Wat jij wilt kan je makkelijk zonder PIC, aangezien mij dat vorig jaar ook goed gelukt is :)

(en ik wil het dit jaar ook nog niet aan een PIC gaan wagen eigenlijk... vrees dat ik het, als ik met een PIC moet gaan experimenteren, ook niet voor kerstmis zal gaan halen. Wellicht een idee om daarmee te experimenteren voor volgend jaar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MMaar dan zit ik zo te denken: Is het wel goed dat je zo snel achter elkaar je stroom naar de verlichting aan/uitschakeld :? of moet je dat opvangen met het een of ander? en als je een hele lange sliert lampjes hebt en je knipt ze door om ze korter te maken, dan moeten er weerstanden voor zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:01
Je camera blijft aanstaan als je het vak waar je bandje in moet open laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 08:28:
MMaar dan zit ik zo te denken: Is het wel goed dat je zo snel achter elkaar je stroom naar de verlichting aan/uitschakeld :? of moet je dat opvangen met het een of ander?
Ligt eraan wat je er aan heb hangen. Heb je ordinaire relais eraan hangen, die klikken dus, dan zal dit niet lukken. gebruik je een solid state relais of een triac zal het geen probleem zijn. Ook kunnen de kerstlampjes wel tegen wat knippergeweld ;)
en als je een hele lange sliert lampjes hebt en je knipt ze door om ze korter te maken, dan moeten er weerstanden voor zeker?
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees op jouw site Woutermij.NL dat je zo'n solid state relais rechtstreeks aan de printerpoort kunt hangen ? klopt dit wel? ik heb namelijk zo al eens iets gemaakt met relais en de lpt maar daar moesten allemaal van die transisitrs en diode's tussen dit zou wel heel simpel zijn dan.

En hoe bereken je de weerstand die je nodig hebt voor een reeks van lampjes die je doorknipt?

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de waarde van de weerstand uit te rekenen moet je 2 dingen weten:
1 de spanning over de weerstand
2 de stroom door de weerstand

Als de lampjes in serie staan en de aangelegde spanning is 230V, is de spanning over elk lampje 230V gedeeld door het aantal lampjes.

Als je het vermogen weet van elk lampje kan je de stroom erdoor uitrekenen (als dit niet op het lampje staat) , bv

Vermogen van het lampje (P) = 0,5W
Spanning over het lampje(U) = 10V
Stroom door het lampje (I) = 0,5W / 10V = 0,05A = 50 mA

stel: aantal lampjes = 23 en je knipt er 10 af.

Over de weerstand moet nu dus 100V vallen bij een stroom van 50 mA.

De waarde van de weerstand wordt nu: 100V / 50 mA = 2000 Ohm
Het vermogen van de weerstand wordt nu: 100V x 50 mA = 5W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ik heb mijn deluxe nu aangestuurd via Discolitez plugin en pattern controller, dit kan wel leuk zijn als je kerstmuziek met je pc afspeelt.

Om hem zelf aan te sturen moet eigenlijk niet zo moeilijk zijn, moet je ff de parallele poort FAQ doornemen.

Voor deluxe 32 heb je 4 clocklijnen (om de 4 ic's te enablen/disablen) en 8 datalijnen (elk ic heeft 8 in/uitgangen).
Zelf programmeren wil ik ooit wel doen, maar nu nog geen kaas van gegeten :P

Zelf een beetje creatief zijn en je hebt je eigen lichtreclame (ik hem hem 4*8 gesoldeerd, en met de pattern controller kun je al een eigen lichtreclame maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Vergeet vooral niet om een Top 100 te maken. :p

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tyrian schreef op zondag 14 november 2004 @ 12:47:
Vergeet vooral niet om een Top 100 te maken. :p
Die heb ik al :9 . Alleen (jammergenoeg voor jou :P ) is hij beveiligd tegen flooden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
^^^^ kick ^^^^

Na een tijdje stilte, kick ik dit topic weer eens om de actuele stand van zaken weer te geven:

• er hangen extra lampjes (meer dan 8 lijnen, maar weet nog niet zeker of ik die wel aan wil/kan sturen apart)

• na testen blijken de lampjes van vorig jaar wel goed te werken, maar het wil echt niet meer lukken op de oude print :?

• de nieuwe lampjes branden wél op de oude print, alleen worden de BD139 transistoren ENORM heet. Na meting blijkt dat hier maar liefst 1.2 A doorheen gaat :? Ik heb geprobeerd met weerstanden om dit onder de 1A te krijgen, uiteindelijk is dit gelukt... maar nog steeds enorme hitte, en de lampjes willen maar zwakjes branden...

conclusie: ik vrees dat ik een nieuw printje zal moeten maken, met een wat andere opzet. Wat is nou de goedkoopste maar wel een betrouwbare oplossing hiervoor?

TRIACs gaan gebruiken (schema: http://www.discolitez.com/images/triaccircuit.gif )
MOSFETs gaan gebruiken
RELAIS gaan gebruiken

De TRIAC opstelling is waarschijnlijk wel de duurste i.c.m. optocouplers, en ik vraag me bovendien af: werkt zoiets ook als ik geen 220V, maar gewoon 5V of minder ga schakelen?

Van MOSFETs weet ik heel weinig, ik heb een hele tijd gezocht op google en circuitsonline, maar kon niet vinden wat hier nou eigenlijk 't verschil tussen was... leek in principe ongeveer hetzelfde, of vergis ik me nou??

Een gewoon RELAIS is de laatste optie: ook niet goedkoop geloof ik, maar wel goedkoper dan TRIACs icm optocouplers, toch? En och, continu klikkend geluid boeit me niet :P

Kortom: Wat is hier nou de beste oplossing voor, als ik alleen 5V wil gaan schakelen? Eventueel wil ik er nog wat 220V dingen aanhangen, als dat mogelijk is met een andere optie, maar als er een makkelijke / erg goedkope 5V oplossing is, vind ik 't helemaal best natuurlijk :)

Hoop dat ik maandag of dinsdag langs de elektroboer kan gaan om eens spullen in te gaan slaan en zo gauw mogelijk m'n verlichting online kan hebben :) Vandeweek maar eens tijd vinden om het script weer aan te zwengelen en te verbeteren :)

edit:
heb nu 4 lampen-rijtjes aan een voeding gehangen, en dit blijkt dus ruim 5A te vreten! de aanvoerdraadjes begonnen handwarm te worden :/ :/
dit gaat nog een leuke klus worden om 't een beetje veilig te laten gebeuren met 8 of meer rijen lampjes ben ik achter....

[ Voor 7% gewijzigd door jwbagger op 12-12-2004 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
^^^ kick ^^^

'k wilde toch graag weten hoe ik dit probleem 't best op kan lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ik heb ooit eens opgezocht wat de 32-kanaals triac opstelling zou moeten kosten, was ongeveer 25 euro voor 32 kanalen, is best overheen te komen toch? veilig, snel, stil en je kunt er ook 220 mee schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als ik jou was zou ik hetzij dit circuit pakken en het met mosfets upgraden, hetzij het geheel omgooien naar 220V en triacs pakken (volgens mij doen die het niet of iig compleet efficient bij 5V). Een mosfet is nog het makkelijkst: pak een BUZ11 en gooi die gewoon inplaats van je torren in het schema. Als je wilt kun je je basisweerstanden dan weglaten (=0 ohm maken). De uiterlijke werking van een mosfet is hetzelfde als een standaard (BJT)-transistor, alleen gaat 'ie niet open als je stroom van de basis naar de emittor laat lopen, maar als er een spanning >2.5v op de gate staat. Er loopt dus geen stroom meer door de basis/gate, en da's vrij practisch, dat scheelt namelijk in een aantal gevallen een zwik hitte en voorversterkingsgeneuzel (darlingtons).

En, ivm eventuele uitbreidingen, zou ik het meteen goed aanpakken en whatever je er nu inzet voorzien van kick-ass koelblokken, weet je iig zeker dat je volgend jaar niet hetzelfde probleem krijgt.

Ow, en nog een ding: de standaard kerstlampjes vandaag de dag zijn zo gemaakt dat je kortsluiting krijgt zodra er 1tje doorbrand. Da's in serieschakeling wel practisch; dan blijft de rest namelijk gewoon branden. Als jij dat soort lampjes hebt zit je met een probleem; dan kan je dag zeggen tegen iig je torretjes. Geen idee of je het misschien al gedaan hebt, maar dat lijkt me iig een reden om het spul extra af te zekeren.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
okee, een triac schakeling wordt het dus niet, lijkt me... heb hier nu iets van 14 of 15 rijen met batterij-lampjes klaarliggen om op te hangen. Beetje zonde als ik die voor niks heb natuurlijk, en alles met een aparte adapter schakelen zie ik ook niet helemaal zitten :P

Een mosfet kan dus wel gewoon 5V schakelen? (neem aan dat die dan dus geen 220V aankan?)
Ik hoef daarvoor, als ik je verhaal goed heb begrepen, geen aanstuurtorren voor te gebruiken, maar kan de gate direct (met weerstand nog wel, neem ik aan) aan de LPT (of uitgang van een chip) hangen?

Ik neem trouwens aan dat kerstlampjes NO WAY kortsluiting (mogen) maken als ze parallel geschakeld worden: bij 220V schakelingen betekent dat een huis zonder stroom, bij batterijlampjes betekent dat een leeggezogen (of oververhit!) batterijpack. Seriegeschakelde lampjes zullen ze wel zo ontwerpen ja, maar parallel niet lijkt me :)
Ik heb niet zelf de rijen aan elkaar lopen klussen, heb er alleen de batterijhouder afgesloopt. Neem aan dat de fabrikant wel de goede soort lampjes genomen zal hebben :)

Moet maar eens bij DIL (rdam) langsgaan. Daar weten ze vast wel welke mosfet ik precies nodig zou moeten hebben, en met welke koeling. Alleen is dat nou niet bepaald de goedkoopste vrees ik.
LiquidSmoke, die prijs die jij noemt is wel enorm laag... zeker niet bij een kleine zaak maar bij reichelt berekend ofzo? En wat voor onderdelen heb je daarvoor nog verder gebruikt, naast de triacs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

jwbagger schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:11:
Een mosfet kan dus wel gewoon 5V schakelen? (neem aan dat die dan dus geen 220V aankan?)
Ik hoef daarvoor, als ik je verhaal goed heb begrepen, geen aanstuurtorren voor te gebruiken, maar kan de gate direct (met weerstand nog wel, neem ik aan) aan de LPT (of uitgang van een chip) hangen?
Sterker nog: De weerstand is compleet overbodig. Je kan het geheel zonder verdere poespas aan je LPT knopen. Practisch, niewaar? :)
Ik neem trouwens aan dat kerstlampjes NO WAY kortsluiting (mogen) maken als ze parallel geschakeld worden: bij 220V schakelingen betekent dat een huis zonder stroom, bij batterijlampjes betekent dat een leeggezogen (of oververhit!) batterijpack. Seriegeschakelde lampjes zullen ze wel zo ontwerpen ja, maar parallel niet lijkt me :)
Hmm. Iets met Chinese fabrikanten en denken aan dat soort dingen. Ik zou het toch ff checken als ik jou was: Laat desnoods een reservelampje mbv. een vaste stroom doorfikken en kijk wattie doet. Of niet. Je bent iig gewaarschuwd.
Moet maar eens bij DIL (rdam) langsgaan. Daar weten ze vast wel welke mosfet ik precies nodig zou moeten hebben, en met welke koeling. Alleen is dat nou niet bepaald de goedkoopste vrees ik.
Waarschijnlijk heb je genoeg aan een BUZ11, die is afaik meestal de goedkoopste en iig goed te gebruiken voor jouw toepassing. (iirc EUR0,90 ofzo) Koeling: Heb je niet nog ergens een koelplaat uit een versterker ofzo liggen? Meestal zijn koelplaten vrij prijzig als je ze nieuw koopt, maar kost het niets als je ze uit een apparaat kan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Ik heb nu een stapeltje BUZ11 liggen en een aantal 74374 ic's gekocht om evt. max 32 kanalen aan te kunnen sturen (voorlopig nog even niet, had de elektroboer niet genoeg BUZ11's voor liggen).

Nu zit ik alleen alwéér met een vraag: hoe zou 't schema er uit moeten komen te zien?

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~jw/got/fetschema.png
Is dit een correcte opzet, of mis ik ergens een weerstand/andere aansluiting op de BUZ11? Ik heb totaal geen FET ervaring namelijk, dus twijfel nogal ;)
Ik vind het er namelijk nogal "kaal" uitzien, zo zonder ook maar enige weerstand te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoe vreemd het er misschien ook uitziet: Je hebt een werkende schakeling getekend. Dit is echt alles wat je nodig hebt (of 2 of 3 van de schakelingen op mijn kamer moeten toevallig op magie ipv electriciteit werken :) )

Fets zijn imho the pwnage wat schakelen betreft, juist omdat je ze 1-op-1 op een TTL-schakeling aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
ik zou 't nauwelijks geloven inderdaad, dat die schakeling zou werken ... ben benieuwd of 't ook écht gaat werken ;) 'k ga het schema nu afmaken en misschien morgen (of uiterlijk dinsdag) ook echt plotten, etsen, en opbouwen :)

Heb via google wel wat opmerkingen gevonden dat hij onder de 10V op z'n gate niet volledig uit zou sturen en dus heel warm zou kunnen worden :? Is dat waar? of kan ik bij 1A gewoon zelfs nog zonder koellichaam werken omdat ze maximaal 30A aankunnen, dus dit "op hun sloffen" moeten kunnen halen?

[ Voor 16% gewijzigd door jwbagger op 19-12-2004 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, je stroom kan een punt zijn... lemme check...

Edit: Check deze datasheet, blz 3, figuur 5. De verschillende lijnen zijn de lijnen van de verschillende gatespanningen, de gatespanning hier is 5V, die lijn moet je dus ook pakken. Wat je dan kan zien is dat bij 5V de BUZ11 maximaal 7 ampere doorlaat, en zolang je daaronder zit zal er niet meer dan een volt of 0.7 overheen vallen. Zodra je meer trekt gaat over de BUZ11 zoveel extra spanning vallen dat de stroom door de belasting terugvalt tot die 7 ampere. Dat betekent wel dat er dus een hoeveelheid vermogen in de mosfet opgestookt zal moeten worden en daardoor wordt 'ie warm. Als je echter onder de 7 ampere zit kan er weinig gebeuren.

[ Voor 96% gewijzigd door Sprite_tm op 19-12-2004 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
ziezo, na een tijdje stilte weer eens een reactie van mij :) Heb nu het schema helemaal af en geëtst, en gesoldeerd :)

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~jw/got/kerstverlichting-v2-1.jpg

Op het moment maar 8 mosfets neergezet omdat m'n elektroboer niet meer op voorraad had :P

Omdat ik nog geen programma heb geschreven om 't zelf uit te testen heb ik gewoon de discolitez plugin gebruikt voor de deluxe32 aansturing om het te testen. Alles blijkt uitstekend te communiceren :)

Eén probleem alleen: de mosfets schijnen een "opwarmtijd" nodig te hebben oid... als ze koud zijn, branden de lampjes maar zwak.. als ze eenmaal warm zijn gedraaid reageren de lampjes wél supersnel en fel...
Overigens, "warm gedraaid" kan ik beter "heet gedraaid" noemen, want ze zijn niet beet te houden zo heet... is dat wel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Euh, nee, dat hoort idd niet. Kan je je gatespanning en de spanningsval tussen de drain en de source es meten van een mosfet die aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Sprite_tm schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 00:49:
Euh, nee, dat hoort idd niet. Kan je je gatespanning en de spanningsval tussen de drain en de source es meten van een mosfet die aanstaat?
3.42 V staat er op... niet bijster veel zeker...

beetje jammer als ik hier weer aanstuurtorretjes voor zal moeten zetten, want daar heb ik in 't schema nou niet bepaald veel rekening mee gehouden zoals je wel ziet op de foto ;)

De IC's worden overigens wel gewoon gevoed met 5V (nagemeten)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Op de gate? Da's inderdaad niet bijster veel, en dan kan ik me idd voorstellen dat die BUZ11's het niet fijn gaan vinden. Vreemd; je gebruikt gewoon logica, en daarvoor is 3.4V wel erg weinig als uitgangsspanning. Als tussenoplossing: Misschien een pull-up van een halve K ofzo naar de +5V op de gate hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
en dan gaat de fet niet alvast "half aan" en wordt alsnog gloeiend heet?
Nouja, ik ga 't morgenmiddag maar eens proberen :) maar nu weer hoog tijd om m'n nest in te duiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Laatst online: 20:57

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Is het niet mogelijk om via usb een hoop ledjes te besturen EN te voeden. Ik zie hier wel een commerciële mogelijkheid in. Naast de usb koffiewarmhouder, ventilator en bureaulamp zou dat een leuk ding zijn voor aan je pc.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik zou zeggen kijk eens naar dit

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.nl/img/000100.gif

en ontdek je fout.

de mosfet is niet goed aangesloten. met een N-channel schakel je aan de hoge kant van je belasting en voor een P-channel net anders om.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Weet je zeker dat dit schema's zijn om te schakelen? Ik kan me dit soort schema's best voorstellen, maar dan als equivalent van een emittervolger, dwz, de spanning over de belasting volgt die op de gate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
@ DaMightyWackO : dat lijkt me redelijk onmogelijk, aangezien de maximale stroomsterkte van een usb poort in de paar honderd mA loopt, en mijn schakeling totaal meer dan 10 A zal gaan trekken ;)

@ Bware81 : ik snap niet wat het grote verschil tussen die twee schema's is en wat ik dan verkeerd gedaan zou hebben eigenlijk..

@ Sprite_tm : die oplossing van een halve K tussen 5V en gate te gooien was de PERFECTE oplossing! De fet's blijven ijskoud en reageren supersnel! :) :)

Morgen is 't al kerstmis... damn, voor die tijd heb ik niet alles afgemonteerd en een website online gegooid.... dat wordt nog een probleempje :P Naja, zo snel mogelijk komt er wat online... dan is 't maar nieuwjaarsverlichting hoor ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 20:14
DaMightyWackO schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 10:37:
.... Naast de usb koffiewarmhouder ....
Dat ding is ook pure oplichterij, 5v @ 0.5A = 2.5 W, daar krijgt je kopje koffie het echt niet warm van ...

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

jwbagger: Blij dat het werkt :) al vraag ik me nog steeds af waarom een logisch IC slechts 3.4v uitspuugt...

In die schakeling van Bware (de bovenste iig) is de plek van de belasting veranderd: in plaats van tussen de + en de drain zit 'ie tussen de - en de source. Het effect hiervan is dat het een spanningsvolger wordt, gelijk aan een emittervolger: de spanning op de source gaat lineair mee met de spanning op de drain, met een offset van 2.5V. Je gebruikt de mosfet dan niet als een schakelaar maar als een soort van versterker, en dat wil je hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48

Diamon

The Weird One

Euhmm, filmpje van het geheel in actie ?

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
kort filmpje (2.2MB divx)

Ik heb dus nog maar 4 planken behangen met lampjes en 1 rij lichtjes op een kast gelegd. De rest moet nog komen, en ja ik weet dat ik niet echt meer op tijd ben met de kerstverlichting..... 't wordt dus maar oud-en-nieuw verlichting :P

Eén probleem: ik bestuur ze nu dus door middel van de discolitez plugin op winamp. Dat werkt uitstekend. Alleen wil ik nu dus zelf de lpt-poort aan gaan sturen via php. Ik heb wel lptwrite.exe, waarmee ik de databits kan besturen, maar ik moet nu ook de controlbits aan en uit kunnen zetten.

Ik had gedacht dat ik daar wel snel even zelf wat voor zou kunnen opzoeken en proggen, maar mijn IO kennis is daar toch écht te klein voor, en ik kan absoluut nergens iets zinnigs vinden.... het enige dat ik nodig heb, is een stukje software wat de data en controlbits kan setten, maar ik zou dus niet weten hoe ik dat in elkaar kan klussen. Iemand met hints? :)

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
niemand met een idee hoe ik die 32kanalen aan zou kunnen sturen? 't breekt mij nogal op dat ik dus geen flauw idee heb hoe ik zou moeten beginnen met iets in C / C++ te klussene aan IO spul... en ik kan nergens een tutorial oid vinden :/

ik weet wel precies welke pins ik wanneer aan wil gooien, dus een simpel programma waarmee je alle data en control pinnen aan en uit kan gooien, zou al genoeg zijn :)

[ Voor 27% gewijzigd door jwbagger op 30-12-2004 11:55 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:12

WouterG

Dit is geen ondertitel

[beetje off-topic]
Ik ben bezig om dingen als verlichting van mijn kamer enzo met de pc te kunnen laten schakelen en ga dat via USB doen.
Ik heb vandaag dit chippie: http://www.elomax.nl/site/usb/i2csolution.html binnen gehad en ben nu bezig met solderen.

Dat chippie heeft 10 vrij programmeerbare I/O's en een I2C bus. Ik ga vooral van die bus gebruik maken icm http://www.semiconductors.../cgi-bin/pldb/pip/pcf8574
Deze heeft weer 8 i/o's per stuk en er kunnen een stuk of 8 op de bus geplaatst worden.

Je kunt dan weer gebruik maken van een 74374 om het aantal outputs te vergroten toch? Tis alleen het programmeerwerk wat vrij lastig is. Maar met wat copy/paste van voorbeelden op internet moet het wel gaan lukken.

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

jwbagger schreef op donderdag 30 december 2004 @ 11:52:
niemand met een idee hoe ik die 32kanalen aan zou kunnen sturen? 't breekt mij nogal op dat ik dus geen flauw idee heb hoe ik zou moeten beginnen met iets in C / C++ te klussene aan IO spul... en ik kan nergens een tutorial oid vinden :/

ik weet wel precies welke pins ik wanneer aan wil gooien, dus een simpel programma waarmee je alle data en control pinnen aan en uit kan gooien, zou al genoeg zijn :)
Ik weet niet wat je allemaal al kan maar http://www.codeproject.com/csharp/csppleds.asp is op zich best een interesante beginnershandleiding

Dit artikel is ook reuze handig maar gaat over Visual Basic: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/26

[ Voor 9% gewijzigd door WouterG op 30-12-2004 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Tomcat, geweldige tutorial, die eerste link van je van codeproject! Ik heb een heel eenvoudig C# programma draaien, dat uitstekend werkt! THANX!! :)

Een "test"-website staat nu online op http://lights.innovatix.nl :)

ben benieuwd of het nu werkt, want door geklooi met m'n router kan ik 't resultaat zelf nog niet echt aanschouwen. Ik ben er wel vast achter dat het supertraag werkt.... ergens loopt mysql een nameserver te resolven die niet bestaat, maar ben er nog niet achter hoe ik het precies moet verhelpen. Hopelijk dat dat dus morgen goed werkt... maar voorlopig: dit werkt vast volgens mij!

Kortom: zouden mensen kunnen proberen of http://lights.innovatix.nl werkt en evt commentaar kunnen geven? ;)

(let niet op de layout want die heb ik in een minuutje in elkaar geflansd ofzo :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

_/-\o_ Mooi gedaan hoor!

Alles werkt, ik hoop niet dat ik je wakker heb gemaakt?

[ Voor 55% gewijzigd door WouterG op 02-01-2005 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Ik kan niet op de AAN / UIT linkjesonderaan klikken, het refresht net ff te vaak en de linkjes zijn niet zichtbaar als je niet naar beneden toe selecteerd. :P

Het werkt verder overigens wel ok. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Joen op 02-01-2005 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Tomcat: nee, ik was al lang en breed wakker hoor ;) En 's nachts laat ik 'm iedere halve minuut alles uitschakelen, dus word ik verder ook niet wakker van :P

JeroenM_tbs: thanks! ik had er geen erg in dat internet explorer de fontsize "medium" anders zou interpreteren dan firefox. Nu geven beide browsers wél dezelfde size, dus is 't probleem verholpen volgens mij.

Het vaak refreshen doe ik om de status van de lampjes up to date weer te kunnen geven. Ik zou niet weten hoe ik dat anders goed moet krijgen... maar als 't goed is zou dat nu niet meer moeten storen omdat je niet meer hoeft te selecteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Je zou misschien ook steeds een pagina in een frame of iframe kunnen refrshen die de teksten in span-tags steeds bijwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 13:58

TrafeX

Tuned for life!

Kan je niet beter een stream opzetten?
Bijvoorbeeld met webcamXP dat werkt stukken beter

Verder ziet het er super uit, alleen wel erg veel lampjes :P

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
ik heb nu geprobeerd er een stream van te maken.... heb alleen geen idee of 't werkt of niet, omdat m'n modem router speelt en niet snapt wat hij moet doen als ik een verbinding met m'n eigen server wil hebben ;)

kortom: werkt 't nou of nog niet? :)

edit: oeps, 'k ben er nu zelf ook achter dat 't niet lukt... het streaming programma floept na een paar seconden weer offline omdat hij geen audio kan vinden.... ben eens verder aan 't zoeken of ik wat leuks kan vinden :)

maybe dus webcamxp :)

edit 2: webcamxp draait als 't goed is :)

[ Voor 46% gewijzigd door jwbagger op 02-01-2005 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Zwaait eens naar delampjes voor je neus. :w :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu toch maar een eigen programma gemaakt, want SchrijfLPT.exe / LPTWrite.exe werd me iets te simpel ;) . Ik kan het niet laten om er even een screenshotje van te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://images.woutermei.nl/WMCC_v128_thumb.JPG
{Klikbaar}

Zoals je kunt zien speelt dit programma zelf als server, waardoor Apache op de schakelpc overbodig wordt. Dit gaat vooralsnog niet direct via een webbrowser; simpelweg omdat dat voor mijn gebruik niet veilig is. Je kunt het wel makkelijk aansturen met PHP, ASP, etc. Alle server-side scripting talen dus.

Wat er nog gaat komen:

Hersenspinsels:
  • webcamserver: heel leuk, maar voorlopig nog een beetje te hoog gegrepen
In de planning voor volgende release:
  • tijdklok wanner er wel, en wanner er niet geschakeld kan worden.
  • serial input lezer; kan sensoren en schakelaars uitlezen die aan de COM poort hangen dmv mscomm.
  • sensoren koppelen aan uitgangen. Voorbeeld: sensor1 in ruimte1 detecteerd beweging, lamp1 in ruimte1 gaat aan.
  • programma uitbreiden naar 32 uitgangen. Eventueel ook meer ingangen.
Nu is mijn vraag; wat vinden jullie nou handig om er nog meer voor functies op te hebben? Want als ik zo de animo per mail bekijk voor het huidige programma denk ik dat er aardig veel animo voor is; en het zou natuurlijk te gek zijn als er nog meer functies bij komen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
wat ik zelf met behulp van een zelfrefreshende php pagina op dit moment doe, is ook in jouw programma goed te implementeren (lijkt me): een maximale tijdsduur dat een pin aan is (afhankelijk van de tijd hoe lang)
's nachts hou ik de lampjes namelijk maximaal 30 seconden aan, en dan checkt hij of hij alles uit kan gooien. Overdag staat het op oneindig (kortom scriptje draait dan niet), of, als ik daar zin in heb, op een check voor iedere 5 minuten uitschakelen.
Dit lijkt me ook goed te implementeren in jouw app die er overigens heel netjes uitziet :)

De 32 output had ik je al heel kort in msn gezegd hoe ik daar mijn appje voor heb gebouwd, dus dat is vrij simpel in jouw programma ook te implementeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dezen; en gelijk even de layout wat bijgewerkt :) .

Afbeeldingslocatie: http://images.woutermei.nl/WMCC_v203_thumb.JPG
(Klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://images.woutermei.nl/WMCC_v203_2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:31:
Bij dezen; en gelijk even de layout wat bijgewerkt :) .

[afbeelding]
(Klikbaar)

[afbeelding]
_/-\o_ _/-\o_

Met welk stukje software maak je dit? Visual basic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomcat schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:53:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Met welk stukje software maak je dit? Visual basic?
Yup :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:18:
Ik heb nu toch maar een eigen programma gemaakt, want SchrijfLPT.exe / LPTWrite.exe werd me iets te simpel ;) . Ik kan het niet laten om er even een screenshotje van te plaatsen:

[afbeelding]
{Klikbaar}

Zoals je kunt zien speelt dit programma zelf als server, waardoor Apache op de schakelpc overbodig wordt. Dit gaat vooralsnog niet direct via een webbrowser; simpelweg omdat dat voor mijn gebruik niet veilig is. Je kunt het wel makkelijk aansturen met PHP, ASP, etc. Alle server-side scripting talen dus.

Wat er nog gaat komen:

Hersenspinsels:
  • webcamserver: heel leuk, maar voorlopig nog een beetje te hoog gegrepen
In de planning voor volgende release:
  • tijdklok wanner er wel, en wanner er niet geschakeld kan worden.
  • serial input lezer; kan sensoren en schakelaars uitlezen die aan de COM poort hangen dmv mscomm.
  • sensoren koppelen aan uitgangen. Voorbeeld: sensor1 in ruimte1 detecteerd beweging, lamp1 in ruimte1 gaat aan.
  • programma uitbreiden naar 32 uitgangen. Eventueel ook meer ingangen.
Nu is mijn vraag; wat vinden jullie nou handig om er nog meer voor functies op te hebben? Want als ik zo de animo per mail bekijk voor het huidige programma denk ik dat er aardig veel animo voor is; en het zou natuurlijk te gek zijn als er nog meer functies bij komen :) .
Echt heel ruig gemaakt 8) _/-\o_

Kun je dit ook over internet gebruiken? Dus dat ene (grote) programma op je thuis pc (server) en dan dat kleine ding ergens anders op de wereld? Als dat ze is is het echt ruig gemaakt.

Maar dan is het niet zo dat je een webpage kan maken om alles te besturen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 15:02:
[...]

Echt heel ruig gemaakt 8) _/-\o_

Kun je dit ook over internet gebruiken? Dus dat ene (grote) programma op je thuis pc (server) en dan dat kleine ding ergens anders op de wereld? Als dat ze is is het echt ruig gemaakt.

Maar dan is het niet zo dat je een webpage kan maken om alles te besturen he?
Jup, dit is mogelijk, je zult enkel bij de serverpc in case van een router de poort even door moeten mappen.
Besturen via een webpagina op een andere server als de schakelserver is erg makkelijk te maken; dit spreekt dan weer via een socket dit programma (op de schakelserver) aan.

Ik kan ook webpagina's laten parsen door dit programma; dan surf je dus naar http://ipadresvanserver:poort/ en kun je alles direct besturen.Dit gaat echter nog niet helemaal lekker qua veiligheid.

Overigens heb ik gister na een ideetje van jwbagger via msn deze functie er bij gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://images.woutermei.nl/WMCC_v207_2.JPG

Wat ik er ook nog bij ga maken is een timer hoe lang de lamp aan heeft gestaan; waardoor je de totale kosten direct kan zien :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://wmcc.woutermei.nl/2515/inputs.JPG
Zoals je ziet kun je nu ook sensoren uitlezen :) .

Afbeeldingslocatie: http://wmcc.woutermei.nl/2515/kosten.JPG
Ook heb ik het berekenen van de kosten wat veranderd.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er erg goed uit Woutermei.
Is er al een versie (beta) te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort zal ik een simpel (sub)website'je maken waar je de beta kunt downloaden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:03:
Binnenkort zal ik een simpel (sub)website'je maken waar je de beta kunt downloaden ;) .
Aah dat is mooi, Ik wacht met spanning af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://wmcc.woutermei.nl/banner.gif

Daar is'tie dan: WMCC.WouterMei.NL. Veel behalve de screenshots staat er nog niet op; echter kun je de remote app al wel downloaden en testen :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 00:26 . Reden: plaatje geadd :-) ]

Pagina: 1