[LPT] kerstverlichting aansturen, torretjes worden warm?

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 21:03

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Ik dacht "kom, laat ik xmas4all eens na gaan doen", en wilde mijn kerstverlichting (6 draadjes van 10 lampjes per draad) ook interactief gaan maken.

Eerst het technische deel van het verhaal proberen, daarna ga ik wel een site erachter bouwen als het allemaal werkt. Gelukkig dat ik die volgorde heb genomen, want het technische gedeelte werkt niet :? (terwijl ik had verwacht dat 't zo 1 2 3 te doen zou zijn...)

Ik heb (naar aanleiding van verschillende schema's die ik heb gevonden) besloten dat ik een eind in de goede richting zou komen met het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/schema.gif
(let niet op mn geweldige teken capaciteiten, het gaat om het idee).

Eigenlijk had ik er misschien 4.7K weerstanden in moeten gooien (tenminste, dat vond ik ergens in een parallele port faq die ik met google tegenkwam), maar die had ik niet... ik dacht dat 3.3 niet zoveel uit zou maken, en het gewoon zou moeten werken...

Het stukje weerstand/transistor heb ik dus 8 keer uitgewerkt op pin 2 tot 9.

Als ik dit geheel aansluit op de pc, worden de transistors warm (te warm), en gaan er geen lampjes branden...

De kerstverlichting is overigens een 3V verlichting, die ik gewoon op 5V computervoeding aan kan sluiten zonder problemen (getest). Ik neem aan dat dit niet zo extreem veel trekt dat die transistors het daardoor begeven?

Waar zou ik een (denk-)fout kunnen hebben gemaakt? klopt mijn schema eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 09:26
Je denkfout is dat de transistors het wel trekken. Helaas. Je zult met een relais moeten gaan werken of zwaardere transistors moeten halen. Denk bij relais ook even aan de vrijloopdiode.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de zwaardere belasting kun je de 548b beter vervangen door een wat zwaardere darlington.
Deze heeft een grotere stroomversterking en kan meer stroom leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
tja, ik heb voor transistors gekozen omdat ik die hier nog had liggen... de meest economische oplossing dus ;)

Ik heb nu de 8 collectors met elkaar verbonden en daar 1 rij lichtjes aangehangen, werkt ook niet... (nog steeds te zwaar voor die transistors?)

Waaraan zie ik welke transistors 't wel gaan trekken? Of is een relais gewoon beter...
edit:
darlingtons dus...

(waarschijnlijk search vraag, maar 't komt nu in me op: "vrijloopdiode" :? )

[ Voor 7% gewijzigd door jwbagger op 24-12-2003 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 09:26
De Parallelle poort FAQ

En dan vooral hier: Verwijderd in "De Parallelle poort FAQ"

[ Voor 49% gewijzigd door Pino op 24-12-2003 00:15 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 20:14
jwbagger schreef op 24 december 2003 @ 00:02:
tja, ik heb voor transistors gekozen omdat ik die hier nog had liggen... de meest economische oplossing dus ;)

Ik heb nu de 8 collectors met elkaar verbonden en daar 1 rij lichtjes aangehangen, werkt ook niet... (nog steeds te zwaar voor die transistors?)

Waaraan zie ik welke transistors 't wel gaan trekken? Of is een relais gewoon beter...
edit:
darlingtons dus...

(waarschijnlijk search vraag, maar 't komt nu in me op: "vrijloopdiode" :? )
een darlington is idd het beste ja ( * Sine houdt niet van relais ) En bij ohmse belasting (lampjes) heb je geen vrijloop diode nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 24-12-2003 00:23 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Sine schreef op 24 december 2003 @ 00:22:
[...]

een darlington is idd het beste ja ( * Sine houdt niet van relais ) En bij ohmse belasting (lampjes) heb je geen vrijloop diode nodig.
is een darlington prijstechnisch ook interessanter dan relais? ;) en waarom heeft dat jouw voorkeur... aangezien ik in allerlei faq's etc niets dan relais tegenkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
die zijn idd goedkoper, klapperen niet, hebben geen contacten die kunnen inbranden enz ..

Een relais is pas nodig als je met 230 gaat werken, en zelfs dan nog zou ik een solid state relais gebruiken (triac + optocoupler, ook volledig electronisch dus)

imho is een relais gewoon lomp

Ik weet niet wat je lampjes gebruiken, maar een simpele BC517 doet al 400mA en een BC528 1A

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 24-12-2003 00:36 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je lampjes te veel stroom trekken, vooral omdat de weerstand van een gloeidraad in koude toestand erg laag is.

Over het basisweerstandje valt ongeveer 4,3V en omdat de waarde van het weerstandje 3.3k is loopt er een stroom van 1,3mA.
Een BC548B heeft een hfe van ongeveer 200, dus de collectorstroom zou zo'n 260mA kunnen bedragen.

Als de lampjes meer stroom trekken, dus als de weerstand in de collectorleiding erg laag is, krijg je de tor niet meer in verzadiging en valt er spanning over de tor.

Aangezien vermogen het produkt van spanning en stroom is wordt de tor warm.
Hoe meer spanning over de tor valt, hoe minder er voor de lampjes overblijft en gaan ze dus niet branden.
De maximale collectorstroom van een BC548 is trouwens maar 100mA.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
zojuist gemeten, m'n lampjes trekken 560-640 mA per aansluiting van 10 stuks. (verschilt per rij lampjes)

sine > de BC528 zou dit dus moeten trekken?

exter > ik snap je verhaal niet helemaal, in je 2e alinea zeg je dat hij max 260 aan zou kunnen, en onderaan dat hij 100 aan zou kunnen? heeft dat wat te maken met dat "hfe", een term die me op google zoveel resultaten oplevert dat ik echt niet na kan gaan wat dat voor eigenschap van een transistor is...

In ieder geval, het kopen van 8 stuks BC528's zou de oplossing dus moeten zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hfe duidt op stroomversterkingsfaktor van een tor, dwz hoeveel keer hij de basisstroom kan versterken.

Is de basisstroom 1,3mA en de hfe is 200, dan kan er dus een collectorstroom van 260mA lopen.

De toegestane constante collectorstroom van een BC548 is 100mA.
Die 260mA is dus in dit geval teveel van het goede.

Ik denk dat je de BC528 ook moet koelen gezien de stroom en de verzadigingsspanning van bijna 1V, maar goed, dat kun je eerst uitproberen.

Een TO92 behuizing is niet erg geschikt om te koelen, dan zou de beter een BD679 kunnen nemen. Nadeel is wel de nog hogere verzadigingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

jwbagger schreef op 23 december 2003 @ 23:18:
Ik dacht "kom, laat ik xmas4all eens na gaan doen", en wilde mijn kerstverlichting (6 draadjes van 10 lampjes per draad) ook interactief gaan maken.

Eerst het technische deel van het verhaal proberen, daarna ga ik wel een site erachter bouwen als het allemaal werkt. Gelukkig dat ik die volgorde heb genomen, want het technische gedeelte werkt niet :? (terwijl ik had verwacht dat 't zo 1 2 3 te doen zou zijn...)

Ik heb (naar aanleiding van verschillende schema's die ik heb gevonden) besloten dat ik een eind in de goede richting zou komen met het volgende schema:
[afbeelding]
(let niet op mn geweldige teken capaciteiten, het gaat om het idee).

Eigenlijk had ik er misschien 4.7K weerstanden in moeten gooien (tenminste, dat vond ik ergens in een parallele port faq die ik met google tegenkwam), maar die had ik niet... ik dacht dat 3.3 niet zoveel uit zou maken, en het gewoon zou moeten werken...

Het stukje weerstand/transistor heb ik dus 8 keer uitgewerkt op pin 2 tot 9.

Als ik dit geheel aansluit op de pc, worden de transistors warm (te warm), en gaan er geen lampjes branden...

De kerstverlichting is overigens een 3V verlichting, die ik gewoon op 5V computervoeding aan kan sluiten zonder problemen (getest). Ik neem aan dat dit niet zo extreem veel trekt dat die transistors het daardoor begeven?

Waar zou ik een (denk-)fout kunnen hebben gemaakt? klopt mijn schema eigenlijk wel?
Als je het ook via internet (doet XS4ALL ook) bestuurbaar gaat maken -----> _/-\o_
Hier zit ik echt al lang op te wachten. Ik krijg het maar niet voor elkaar om bestanden te laten opstarten (en dus de LPT laten schakelen) als ik op internet op een knop druk. En voor de oplossing dat de TOR's te warm worden zou je natuurlijk altijd een relais kunnen gebruiken he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 09:34
mmmm, misschien een stomme vraag, maar die lampjes (die strengen van 10 lampjes) staan die parallel of in serie ???? In serie zal het namelijk nooit gaan branden, dan krijgt namelijk elk lampje maar 0,4 volt oid en zul je ze nooit zien branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sine schreef op 24 december 2003 @ 00:22:
[...]

Relais hoeven ook niet, maar als je relais gebruikt, zou ik ter bescherming van je poort toch maar een vrijloopdiode gebruiken. een simpele 1N4148 is daarvoor ruimschoots voldoende. Die vrijloopdiode moet namelijke de EMK uit de inductieve last, te weten de relais-spoel, opheffen... Lampjes zijn zo ohms als wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
MadDog11 schreef op 24 december 2003 @ 11:29:
mmmm, misschien een stomme vraag, maar die lampjes (die strengen van 10 lampjes) staan die parallel of in serie ???? In serie zal het namelijk nooit gaan branden, dan krijgt namelijk elk lampje maar 0,4 volt oid en zul je ze nooit zien branden.
ze staan parallel, en ik heb ze ook gewoon zien branden als ik ze direct aan m'n 5V lijn hang :) dat is 't probleem dus niet

++++

Ik ben net met de aanwijzingen die in dit topic stonden (bedankt daarvoor!) naar m'n elektroboer geweest. Die had de 528 (of 679) niet op voorraad, maar had nog wel de BD139 (naar zijn zeggen kunnen die 1,5A aan). Kortom ik heb deze maar gelijk gekocht, en zal ze vanmiddag aan gaan sluiten, kijken of het werkt :)
Ik ben vanaf nu wel weg van huis tot iets van half 3, dus dán kan ik pas gaan solderen..

Uiteraard zal ik 't resultaat hier weer posten :) en nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg van exter en sine :)

en oja, atmoz:: ik heb wat info van woutermei.nl gehaald, wellicht dat dat jou ook verder kan helpen om de LPT aan te sturen via internet? Dat lijkt mij in ieder geval goed te doen, en zal ik ook vanmiddag (of morgen) gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een BD139 is niet een darlington en de hfe kan erg laag zijn (25)
In het ergste geval moet je poort dan zo'n 25mA leveren en dat kan ie niet.
Wat ik eerder zei, de weerstand van een lampje in koude toestand is erg laag, dus de aanloopstroom is veel hoger dan 600mA, ik geef je erg weinig kans.
Eigenlijk geen kans.

Je kan wel de BD139 aansturen met een 548, dan heb je ook een darlington.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new5/darlington.PNG

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 11:57:
[...]

Relais hoeven ook niet, maar als je relais gebruikt, zou ik ter bescherming van je poort toch maar een vrijloopdiode gebruiken. een simpele 1N4148 is daarvoor ruimschoots voldoende. Die vrijloopdiode moet namelijke de EMK uit de inductieve last, te weten de relais-spoel, opheffen... Lampjes zijn zo ohms als wat...
Dat zeg ik toch !?

Bij een ohmse belasting heb je geen vrijloop diode nodig
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 12:40:
Een BD139 is niet een darlington en de hfe kan erg laag zijn (25)
In het ergste geval moet je poort dan zo'n 25mA leveren en dat kan ie niet.
Wat ik eerder zei, de weerstand van een lampje in koude toestand is erg laag, dus de aanloopstroom is veel hoger dan 600mA, ik geef je erg weinig kans.
Eigenlijk geen kans.

Je kan wel de BD139 aansturen met een 548, dan heb je ook een darlington.

[afbeelding]
Dat gaat niet goed exter ...

nu hang je de +5 direct aan de basis van de 139

dit gaat beter :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/darlington.png

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan heel goed hoor Sine, de 5V uit de poort verdeelt zich over de 2 basis-emitterovergangen van de twee torren en de weerstand, op de basis van de BC547 staat zo ongeveer 1,4V en de rest staat over de weerstand.
Het nadeel van de collector ditect aan 5V is dat over het torretje een grotere spanning komt te staan en dat ie wat warmer wordt.
In dit geval met een voedingsspanning van slechts 5V kan dat geen kwaad.

Op jouw manier kan het ook prima, heeft vaak de voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ik blijf het een vreemde manier van schakelen vinden

En een snelle proef komt hiermee uit de bus :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/darlington2.PNG

Een veel te hoge basis stroom voor T2 dus, T1 staat zo ook als emitter volger, dus zo raar is dat niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 25-12-2003 01:31 . Reden: moet natuurlijk EMITTER volger zijn ... ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik gebruik de laatste tijd veel MOSFETs, die dingen zijn echt handig! Bijna geen gate(soort basis) stroom, wel heel eventjes, maar door de goede weerstand te gebruiken gaat dat ook goed. En ze zijn niet veel duurder dan darlingtons, soms zelfs goedkoper. De IRF7103 en 4 zijn bij Reichelt slechts 30 36/40 cent, en dan zitten er twee in een package! Ze kunnen >2A schakelen.

Maar de darlington oplossing is natuurlijk ook gewoon goed. Als je boer niet eens een BD679 heeft dan zal ie wel helemaal weinig FETs hebben denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Benadski op 24-12-2003 18:57 . Reden: verkeerde prijs! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sine schreef op 24 december 2003 @ 16:48:
Ik blijf het een vreemde manier van schakelen vinden

En een snelle proef komt hiermee uit de bus :

[afbeelding]

Een veel te hoge basis stroom voor T2 dus, T1 staat zo ook als collector volger, dus zo raar is dat niet.
Ja, je hebt gelijk, de tweede tor zou op deze manier ook moeten worden voorzien van een basisweerstandje.
Zonder dat weerstandje is de basisstroom van tor 2 helemaal afhankelijk van de hfe van de eerste, had ik ff over het hoofd gezien...
Benadski schreef op 24 december 2003 @ 17:09:
Ik gebruik de laatste tijd veel MOSFETs, die dingen zijn echt handig! Bijna geen gate(soort basis) stroom, wel heel eventjes, maar door de goede weerstand te gebruiken gaat dat ook goed. En ze zijn niet veel duurder dan darlingtons, soms zelfs goedkoper. De IRF7103 en 4 zijn bij Reichelt slechts 30 cent, en dan zitten er twee in een package! Ze kunnen 2A schakelen.
Goed dat je het noemt, ik pas m'n bestelling bij Reichelt gelijk ff aan..

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Let er wel op dat het SMD is! SO-8 package dacht ik.

EDIT: Oja, nu ik ff kijk: Ze zijn 36 resp. 40 cent per twee in een package, nog niet duur hoor maar niet onder de 30 cent dus...

[ Voor 55% gewijzigd door Benadski op 24-12-2003 18:55 ]

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
zojuist nog eventjes snel het schema van Sine gebouwd voor 1 kanaaltje, en dat werkt uitstekend :) 1 rij lampjes aangestuurd met dat setje van 2 torretjes, zonder problemen :)

Nu veel te laat om verder te gaan, maar ik weet nu dat ik dus op de goeie manier werk :)

Bij verdere vorderingen zal ik wel weer van me laten horen, maar nu eerst gauw slapen ;)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Benadski schreef op 24 december 2003 @ 18:53:
Let er wel op dat het SMD is! SO-8 package dacht ik.

EDIT: Oja, nu ik ff kijk: Ze zijn 36 resp. 40 cent per twee in een package, nog niet duur hoor maar niet onder de 30 cent dus...
waarschijnlijk bedoelde hij het niet serieus... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwbagger schreef op 24 december 2003 @ 12:06:
[...]

ze staan parallel, en ik heb ze ook gewoon zien branden als ik ze direct aan m'n 5V lijn hang :) dat is 't probleem dus niet

++++

Ik ben net met de aanwijzingen die in dit topic stonden (bedankt daarvoor!) naar m'n elektroboer geweest. Die had de 528 (of 679) niet op voorraad, maar had nog wel de BD139 (naar zijn zeggen kunnen die 1,5A aan). Kortom ik heb deze maar gelijk gekocht, en zal ze vanmiddag aan gaan sluiten, kijken of het werkt :)
Ik ben vanaf nu wel weg van huis tot iets van half 3, dus dán kan ik pas gaan solderen..

Uiteraard zal ik 't resultaat hier weer posten :) en nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg van exter en sine :)

en oja, atmoz:: ik heb wat info van woutermei.nl gehaald, wellicht dat dat jou ook verder kan helpen om de LPT aan te sturen via internet? Dat lijkt mij in ieder geval goed te doen, en zal ik ook vanmiddag (of morgen) gaan proberen :)
Hey, das mijn website :7 Is het nog gelukt? Ontbrak er misschien wat aan de tut, of vond je iets onduidelijk, of issie goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Je tut was duidelijk genoeg cyberwouter :) Ik heb dr alleen zelf wel een wat ander script van gemaakt, 'k heb alleen dankbaar gebruik gemaakt van de manier van aansturen van lptwrite.exe die je hebt beschreven :)

Het technische gedeelte had ik vrijdag-avond al af (toen had ik de lampjes laten dansen op winamp, dat werkte al), en nu heb ik het script af, en de lampjes op m'n server aangesloten, en: HET WERKT! :) :)

http://kerst.innovatix.nl << iedereen: leef je maar uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwbagger schreef op 28 december 2003 @ 19:08:
Je tut was duidelijk genoeg cyberwouter :) Ik heb dr alleen zelf wel een wat ander script van gemaakt, 'k heb alleen dankbaar gebruik gemaakt van de manier van aansturen van lptwrite.exe die je hebt beschreven :)

Het technische gedeelte had ik vrijdag-avond al af (toen had ik de lampjes laten dansen op winamp, dat werkte al), en nu heb ik het script af, en de lampjes op m'n server aangesloten, en: HET WERKT! :) :)

http://kerst.innovatix.nl << iedereen: leef je maar uit :P
Graag gedaan ;)
Voor de mensen die geintresseerd zijn, mijn schakelzooitje is te vinden op http://kerst.woutermei.nl :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

jwbagger en cyberwouter bedankt voor de uitleg van op jullie sites en bedankt voor de ondersteuning per mail. Ik heb ook alles werkend gekregen :) Ik ben echt al JAREN opzoek om via een website *.exe bestanden (=LPT1 aansturen) op te starten op mijn server. Ik heb echt de gekste fratsen uitgehaald om tot deze werking te komen allemaal omwegen enzo maar niets werkt beter dan dit 8)

Heb vrijdag deze hele tijd zitten klikken op woutermei.nl :P lamp aan, lamp uit :)
Ik zet hier maar niet de link neer naar mijn creatie, want ik host de webcam en de aansturing zelf op mijn eigen @home 16Kb/s up verbinding ;) En bovendien hebben jullie er toch niets aan om mijn frituurpan/oven/senseo etc aan/uit te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
offtopic:
Atmoz je sig werkt niet meer

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz