Korrel / ruis wegwerken in negatief scans

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:18

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ben bezig met het inscannen van 3000+ negatieven met de Nikon Coolscan V. Het scannen gaat aardig, maar op veel foto's blijf je spikkeltjes zien. Dat kan ruis zijn, of iets van de korrel van het negatief denk ik?

Omdat ook alle negatieven een beetje moeten worden bijgesneden (zit een randje omheen omdat ik zonder marge scan) wil ik wat macro's gebruiken in Photoshop.

Kent iemand een goed filter of combinatie van filters / instellingen? Ben zelf een beetje een n00b met beeldbewerking, maar hoop toch de boel een beetje te kunnen opleuken!

/edit

hmmm... beetje met despeckle en median zitten spelen. Komt een heel eind in de goede richting! Zijn er nog free/share ware plugins waar ik eens naar zou kunnen kijken?

[ Voor 16% gewijzigd door Boss op 11-11-2004 11:19 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Volgens mij gebruiken de meesten hier het programma neatimage, maar dat is geen shareware (dacht ik :? ) maar dat is n zeer effectief programma om ruis in een foto weg te werken. voor photoshop trucjes voor het wegwerken van krasjes/vlekjes of whatever kan je misschien kijen in dit topic

succes

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

Zoefff

❤ 

Ik heb toevallig net vandaag een beetje zitten spelen met Noiseware, een programma waarmee je ruis uit een foto kan halen.

Wellicht heeft het ook een mooi effect op je scans :)

Je kan het halen op http://www.imagenomic.com/ . Er is een trial versie van de pro-editie te vinden, en volgens mij ook een light versie, die wat minder dingen ondersteund (geen bash, tiff, exif behoud enzo, maar verder wel volledig werkend).

De foto's die ik er mee bewerkt heb, hadden al weinig ruis (op ISO1600 @ D70 :P), maar de ruis die er in zat is uitstekend weggehaald :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zoefff op 11-11-2004 13:13 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zelf gebruik ik hiervoor Neatimage. Mijn bevindingen zijn als volgt:

Scans van zeer fijnkorrelige films hebben eigenlijk geen Neatimage nodig. Ik heb het dan over films zoals Fuji Velvia 50 en 100F en Sensia 100.

Films van 200 en 400 ASA kunnen goed gecompenseerd worden met Neatimage. Ik laat voor dit soort scans Neatimage zelf een device noise profile maken en speel vervolgens iets met de noise reduction amounts. Deze staan standaard op 100%, maar voor mij werkt 70% à 75% het beste. Na Neatimage resample ik de beelden meestal tot 25% van de resolutie, waarna ik een rondje USM eroverheen haal. De beelden die daaruit komen zijn redelijk vrij van korrel (niet helemaal), maar hebben nog voldoende detail.

Bij films sneller dan 400ASA heeft Neatimage geen zin meer: je kunt wel de korrel eruit filteren, maar je krijgt dan echt een 'plastic'-plaatje. Al het detail verdwijnt dan met de korrel uit de plaat. Maar als je met zulke snelle film schiet, heb je er ook zelf voor gekozen om met korrel te werken ;)

Maar misschien kan TS een voorbeeldscan uploaden zodat we kunnen zien hoe erg het probleem precies is en kunnen nagaan wat het beste werkt. Een 100% crop is natuurlijk vereist voor dit doeleinde, dus geen 800px resample uploaden; dat heeft weinig zin :)
Zoefff schreef op 11 november 2004 @ 13:12:
De foto's die ik er mee bewerkt heb, hadden al weinig ruis (op ISO1600 @ D70 :P), maar de ruis die er in zat is uitstekend weggehaald :)
Bedenk wel dat korrel fundamenteel anders van aard is dan ruis van een sensor. Wat goed werkt voor plaatjes uit een digicam, kan een scan van een negatief of dia volledig vernaggelen.

[ Voor 15% gewijzigd door koraks op 11-11-2004 13:30 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

Zoefff

❤ 

koraks schreef op 11 november 2004 @ 13:29:

[...]

Bedenk wel dat korrel fundamenteel anders van aard is dan ruis van een sensor. Wat goed werkt voor plaatjes uit een digicam, kan een scan van een negatief of dia volledig vernaggelen.
Dat begrijp ik. Het was ook een suggestie. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wellicht werkt het wel voor de TS :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Korrel of "Film grain" is toch prachtig? ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik heb een originele scan, direct van de scanner als jpeg onlinzse gezet. Bestand is iets meer dan 4mb groot. Het enige wat gedaan is, is de ICE optie van de scanner om krasjes etc te verwijderen. Bekijken kan hier.
Als iemand suggesties heeft voor dergelijke foto's, alles is welkom!

In ieder geval bedankt voor de tips, ga eens met de suggesties spelen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dat witte ding in het blauw is een stofje. Even wegstempelen dus. De rest is filmkorrel, en da's zeker bij negatieffilm best zichtbaar. Wat voor film is dit en heb je die ook gepusht? Bij negatief is een beetje overbelichten goed om korrel wat te verminderen. Hou er ook rekening mee dat je op een scherm op zo'n 70dpi kijkt, terwijl je dat afgedrukt een stukje uitgezoomd bekijkt. Overigens is het m.i. belangrijke stuk (gezichten) nogal onderbelicht. Je zou de scan nogmaals uit kunnen voeren, maar dan iets hoger belicht, en dan met 2 PS layers aan de slag gaan en selectief stukken ophalen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Hillie, bedankt voor de tips. Het gaat in totaal om 3000 foto's van mij + een groep vrienden. Die willen we inscannen en daarna op DVD zetten. Ik wil dus eigenlijk niet alle foto's 1 voor 1 gaan opleuken. Hooguit met wat batch-bewerkingen alles een beetje mooier zien te maken dan de standaard scans.

Ik zit te twijfelen hoeveel ik zal voorbewerken. Zit er ook aan te denken om helemaal niets met de foto's te doen, maar gewoon 'puur' geven. Dan kan iedereen voor zichzelf bepalen wat 'ie met de foto wil doen.

• Hillie

Hillie

Je zou een heel lichte vorm van USM kunnen toepassen, maar ga het niet te gek maken, want dan krijg je weer van die vieze digi-pseudo-scherpte. Verder is het handig om met een klein beetje gecalibreerde scanner en monitor te werken, zodat je weet dat wat je ziet ook niet al te ver van de waarheid afzit. ;)

• Hielko
  • Laatst online: 18:55
Ik zelf gebruik voor noise reduction meestal de Digital Deluxe Toolbox, das een action die je gewoon in photoshop kan aanroepen. Zie voor meer info en download url: http://www.michaelalmond.com/Articles/noise5.htm

Op dat adres is trouwens nog veel meer te vinden over noise reduction.

• Hillie

Hillie

Ik denk dat je niet al te ruig moet gaan noise reducen, want ook daar geldt: overdaad schaadt. Maar het kan zeker helpen bij het wat wegpoetsen van korrel en andere noise.

• koraks
  • Niet online
Als ik naar het voorbeeld kijk, dan doet me dat denken aan een matige 400ASA negatieffilm (of zelfs 800-1600ASA). Ik boek ongeveer dezelfde resultaten op Hema 400 ASA film. Daarbij is de kwaliteit van de scan niet echt fantastisch (erg onscherp aan de randen), maar misschien is dat te verbeteren door iets betere procedures (film netjes recht leggen enzo). Ik zou zeker geen USM op deze platen gaan toepassen, omdat je daarmee de korrel alleen maar onaangenaam 'verhardt', terwijl je (op dit soort film) er weinig detail bij krijgt. USM heeft alleen zin om kwalitatief goede platen op langzame diafilm (max. 100ASA) of op platen waar je met bv. Neatimage al de korrel hebt uitgefilterd.

Als je 3000 foto's zoals deze hebt, dan zou ik geen batchbewerkingen erop loslaten. Je kan overwegen om ze een beetje te ontkorrelen met neatimage en vervolgens te resamplen en dan wat usm eroverheen te trekken, maar mijn ervaringen met het Neatimagen van dit soort scans zijn niet om over naar huis te schrijven. Conclusie: ik zou ze lekker zo laten als ze zijn :)

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
Dit lijkt meer op scannerruis dan filmkorrel. Heeft je scan programma de optie om een multiple pass scann te maken?
Scanvue heeft dat wel, en boekt behoorlijke verbeteringen ten opzichte van single pass. 3 of 4 passes zou al een heel verschil moeten maken.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Multipass is geloof ik wel een optie op de scanner (Nikon Coolscan V). Zal eens kijken naar het resultaat. Ben alleen bang dat 2x pass ook 2x zoveel tijd kost, en ik zit nu al op 2 minuten per scan x 3000 foto's...

• koraks
  • Niet online
Grimreaper schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 16:51:
Dit lijkt meer op scannerruis dan filmkorrel.
Nope, dit is typisch negatieffilm-korrel. Multi pass scans kunnen hier misschien _iets_ helpen, maar het lijkt me niet de moeite waard. Hier helpt maar één ding tegen: langzamere (dia)film gebruiken.
Boss schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 17:35:
Multipass is geloof ik wel een optie op de scanner (Nikon Coolscan V).
Da's een mooie scanner. Het verbaast me daarom dat het testbeeld dat je hebt geupload _enorm_ onscherp is aan de randen (met name de linkeronderhoek). Controleer of je negatieven netjes recht in de scanner zitten, anders kan de scanner niet goed op het beeldoppervlak focussen.

[ Voor 50% gewijzigd door koraks op 12-11-2004 19:02 ]

• PhilipsFan
  • Laatst online: 15:24
Boss schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 17:35:
Multipass is geloof ik wel een optie op de scanner (Nikon Coolscan V). Zal eens kijken naar het resultaat. Ben alleen bang dat 2x pass ook 2x zoveel tijd kost, en ik zit nu al op 2 minuten per scan x 3000 foto's...
Multipass helpt niet tegen filmgrain, alleen tegen scannerruis.

Dit is al een wat ouder topic, maar ik ben zelf bezig met het uitzoeken van een filmscanner en het resultaat wat Boss hierboven ergens heeft gepost is werkelijk *horrible*. Is dit het te verwachten resultaat als je negatieven gaat scannen met zo'n goede scanner? Ik heb zelf talloze negatieven op slechte kwaliteit 200 en 400 iso film, maar als dit het resultaat is kan ik beter de afdrukken onder de flatbed leggen, kan ik er ook nog eens 4 tegelijk doen ;)

@Boss, of anderen: heb je inmiddels een methode gevonden om de scans enigszins te fatsoeneren? Zo ja, zou je eens een voorbeeld van het resultaat willen posten?

Edit: heb je voorbeeld even opgeslagen en bekeken met een goede viewer, de webbrowser is niet echt handig in het resizen. Nu valt het wel wat mee met de kwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door PhilipsFan op 19-01-2005 00:52 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Dit is een scan van mijn Epson Perfection 2400 Photo, is ook een flatbed scanner met TPU.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jdbruine/photoalbums/21-12-04-Lemmer/slides/03-RGB-300.jpg

Hail to the king baby!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik ben nu (zit inmiddels op de 1.200 scans) aangekomen bij wat nieuwe negatieven.
Volgens mij zit er enorm verschil in de kwaliteit van de gebruikte apparatuur. Een van de mensen waar ik voor scan heeft duidelijk een spiegelreflex gebruikt met negatieven die niet van de supermarkt komen, zeg maar. Het inscannen daarvan geeft duidelijk betere resultaten!

Zal er even eentje online gooien.

...

hm, uploaden lukt even niet. In ieder geval: die 'horrible' foto hierboven is van een negatief van 8 jaar oud, met een wegwerp camera.

Heb nu wat betere negatieven gedaan. Korrel blijft zichtbaar, dat is gewoon het verschil tussen digitaal en analoog. Maar de resolutie die je ervoor terugkrijgt (6000x4000 px) is geweldig.

Hou ik me nog aanbevolen voor het volgende: is er een programma waarmee ik makkelijk foto's kan bijsnijden (scan nu het hele negatief in, incl randjes) Wil er standaard een snede van x bij y pixels uithalen en 1 of 2 filtertjes overheen gooien om het even netjes te maken. Kan zoiets in photoshop met macro's?

[ Voor 46% gewijzigd door Boss op 19-01-2005 15:58 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Ik werk nu als volgt bij het scannen.

Ik leg een strookje negatieven in de negatief houder op de glasplaat. (eerst ff schoonmaken btw)
Dan doe ik met Silverfast een pre-scan.
Dan zet ik de selectie frames ff goed en geef ze een logische naam (xx-RGB-300.tiff)
Dan laat ik Silverfast alles scannen.

Ik scan de negatieven op 10*15 (ongeveer 1800*1200 pixels) resolutie bij 300 dpi, dit levert tiffs op van 6,5 mb per stuk.
Als je wilt kan ik wel een tiff online gooien die je ff kan bekijken.

Hail to the king baby!

• PhilipsFan
Boss schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:47:
...

Heb nu wat betere negatieven gedaan. Korrel blijft zichtbaar, dat is gewoon het verschil tussen digitaal en analoog. Maar de resolutie die je ervoor terugkrijgt (6000x4000 px) is geweldig.
Okee, ja ik had ook niet anders verwacht, de resolutie is eigenlijk te hoog voor de korrel. Maar als je een analoge vergroting zou maken, dan zou je de korrel ook zien. Zoals ik al geedit had, ik heb je foto gedownload en in XnView bekeken, en dat zag er al een stuk beter uit. Firefox kan leuk downsizen maar maakt er soms een puinhoop van. Ik heb zelf nog geen scanner maar overweeg er eentje aan te schaffen omdat ik nog VEEL pre-digitale negatieven heb en ik die graag in een archief wil stoppen. Als je nog een recente scan van goede kwaliteit kunt uploaden, ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Moet je elke foto afzonderlijk corrigeren of kun je werken met een set min of meer universele instellingen?
Hou ik me nog aanbevolen voor het volgende: is er een programma waarmee ik makkelijk foto's kan bijsnijden (scan nu het hele negatief in, incl randjes) Wil er standaard een snede van x bij y pixels uithalen en 1 of 2 filtertjes overheen gooien om het even netjes te maken. Kan zoiets in photoshop met macro's?
Ik heb jaren geleden een programmaatje gebruikt dat dit kon. Dat heette CorelScan en zat bij het pakket CorelDraw versie 7. Je kon met dit programma scannen en nabewerken in batchmode, dat wil zeggen je gaf voor de eerste scan de instellingen op (die je ook kunt opslaan) voor alle bewerkingen (en daar zat ook croppen bij) en dan kun je die set bewerkingen loslaten op een hele zwik afbeeldingen. Ik heb geen idee of recente versies van CorelDraw dit programmaatje nog steeds bijgeleverd hebben. Overigens kun je de set bewerkingen ook loslaten op al gescande bestanden, want je zit er waarschijnlijk niet op te wachten om alles opnieuw te scannen ;)

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik ben morgenmiddag weer even op mn werk (waar ik de scans aan het maekn ben) en zal dan even een foto uploaden. Heb vanmiddag een paar mooie zwart-wit scans gedaan, is dat goed of zie je liever kleur?

• PhilipsFan
Boss schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:18:
Ik ben morgenmiddag weer even op mn werk (waar ik de scans aan het maekn ben) en zal dan even een foto uploaden. Heb vanmiddag een paar mooie zwart-wit scans gedaan, is dat goed of zie je liever kleur?
Mja.... hmmm, niet dat ik vervelend wil zijn hoor, maar ik heb volgens mij alleen maar kleur. Ik heb altijd met een goede spiegelreflex gefotografeerd op allerlei kleurenfilm, maar meestal goedkoop: Hema, Dixons, soms Fuji of Agfa. Ik ben gewoon ontzettend benieuwd wat voor resultaten ik kan verwachten als ik de scanner een beetje beheers. Maar neem de tijd, het hoeft niet perse morgen ofzo...

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Hier een linkje naar een iets recentere foto (ik geloof zomer 2003). Weet niet zeker of deze met de spiegelreflex is genomen of een simpeler toestel.

Bij het scannen van deze foto is alleen ICE gebruikt voor het wegwerken van (eventuele) krasjes op het negatief.

de foto (3.5 mb)

• PhilipsFan
Dat zier er goed uit. Dit is waarschijnlijk betere film geweest, want de grain is veel minder. Bedankt voor het voorbeeld!
Pagina: 1