Toon posts:

Openoffice vs. Microsoft Office

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Had nog niet zo'n topic gevonden zo snel maar ik ben benieuwd wat gebruikers van deze 2 paketten vinden. Wat is er goed aan openoffice of wat vindt je zo goed aan microsoft office? Geef aan hand van eigen ervaring welk pakket jij beter vindt....

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je het zelf al geprobeerd?

Verwijderd

/me hoopt dat dit geen moddergooi topic gaat worden..

Ik gebruik zelf hoofdzakelijk Ms office, zoals de rest van het gebouw hier. Wel moet ik van openoffice zeggen dat het vaak door ms office niet meer te openen bestanden, nog wel kan openen. Daarom gebruik ik het af en toe om documenten te herstellen.

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 22:20
Voor zover ik weet ik Openoffice alleen in het Engels... Dat vind ik persoonlijk een nadeel, aangezien ik niet echt goed ben in engels.. :+

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

Cyphax

Moderator LNX/AI
Je had natuurlijk ook het voortouw kunnen nemen om een discussie te starten, nu vraag je min of meer om een "opsomtopic". :)

Saved by the buoyancy of citrus

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:51

lier

MikroTik nerd

T-mo-T schreef op 09 november 2004 @ 15:43:
Voor zover ik weet ik Openoffice alleen in het Engels... Dat vind ik persoonlijk een nadeel, aangezien ik niet echt goed ben in engels.. :+
"ik weet ik", Nederlands ook niet al te best !? ;)

Uiteraard ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Eerste voordeel: Openoffice gratis
Eerste nadeel: Office te veel mogelijkheden

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 15:41:
Had nog niet zo'n topic gevonden zo snel maar ik ben benieuwd wat gebruikers van deze 2 paketten vinden. Wat is er goed aan openoffice of wat vindt je zo goed aan microsoft office? Geef aan hand van eigen ervaring welk pakket jij beter vindt....
sebasjuh, dit is inderdaad een leuk idee voor een topic; je topicstart is alleen ietswat mager. Misschien kun je zelf wat argumenten neerzetten ter discussie? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

Cyphax

Moderator LNX/AI
Speciaal voor jou!
OpenOffice in het Nederlands
Mijn bijdrage:
Openoffice vind ik prettig werken. MS Office is ook niet slecht maar heeft sterk de neiging om teveel voor je te willen doen. Dat kan je uitzetten maar ik ben gewend om er op school mee te werken en dan moet je 't elke keer dat je inlogt uitzetten.
Het belangrijkste argument is voor mij dat Office te duur is.
En ik ben de illegale-software-is-cool-fase wel voorbij en probeer zoveel mogelijk LEGALE software te draaien.
Tot slot het argument van open-source tegenover closed-source, het idee van open-source spreekt me aan.

Saved by the buoyancy of citrus

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

vertalingen lopen wat achter, dat is hetzelfde met de microsoft produkten (is alleen wat meer betaalde mankracht beschikbaar).

het mooie van openoffice vind ik de pdf export, maar met pdfFactory is dat probleem met msoffice ook opgelost

openoffice is kosteloos te downloaden ("niets is gratis") vergeleken met msoffice van 300-700 eur.

[ Voor 11% gewijzigd door PipoDeClown op 09-11-2004 15:54 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 12:07

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik heb zelf OpenOffice op mijn PC (thuis) geinstalleerd en MS Office op de server (via terminal server). Ik open nog altijd liever een TS sessie en gebruik daar office (Word of Excel) dan OpenOffice. Alleen om snel even een bestandje te openen en te bekijken wil ik lokaal OpenOffice opstarten. Maar snel: ik moet het eens timen, volgens mij duurt het opstarten van OpenOffice langer dan MS Office.
Ik heb een paar grote Excel en Word bestanden thuis die ook niet zonder layoutverne*king in OpenOffice te openen zijn. Verder moet ik vooral het aan spreadsheet van OpenOffice erg wennen. Verschillende dingen werken daar niet zoals ik gewend ben of kan ik zelfs niet zomaar vinden. Maar goed, dat is gewenningszaak.

Signatures zijn voor boomers.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
C't heeft een tijdje geleden een vergelijkend warenonderzoek gedaan van de verschillende tekstverwerkers. OpenOffice Writer is goed in grote complexe documenten, MS Office Word niet. Qua stabiliteit ontloopt het elkaar niet veel, maar uit ervaring weet ik dat Writer voorspelbaarder is dan Word. Word gaat op een gegeven moment creatief met worden met plaatjes en andere items in je tekst, terwijl Writer zich voorspelbaar blijft gedragen. Ook verzint Writer niet zomaar dat je tekst in een andere stijl geschreven moet worden, en dat kom ik met Word toch regelmatig tegen (staat ineens een deel van je tekst in Kop 2 o.i.d.). Writer gaat ook consequenter om met stijlen. In Word zijn de tabellen weer flexibeler, en als je iets geks wilt kan Word het vast wel. Behalve natuurlijk als je een PDF-je wilt creëren, want dat kan alleen Writer rechtstreeks uit de doos. Nog een leuke feature van Writer is auto-completion: je tikt een deel van een woord in, en hij geeft alvast een mogelijk woord dat je misschien wilt tikken. Als je een document aan het schrijven bent scheelt dat toch wel een hoop aanslagen.

Ik kan je toch aanraden om ze beiden eens te proberen. Writer is even wennen als je Word gewend bent, maar ik moet zeggen dat ik maar weinig functionaliteit echt mis. Vaak zit het gewoon op een andere plek en werkt het net even anders. Het eindresultaat is wel hetzelfde.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zelf gebruik ik OpenOffice.org, maar werk (gedwongen) regelmatig met Microsoft Office. Zelf viel mijn oog op OpenOffice.org omdat het gratis en open source is, iets wat ik als een zeer groot voordeel ervaar. Ook gebruik ik het uit onvrede van MS Office. Als ik met MS Office werk krijg ik met allerlij irritaties te maken: Tig automatische dingen zodat ik zelf geen controle over mijn document heb en missende plugins die gedwongen worden te installeren, ik kan er niet tegen. Ook vind ik MS Word erg onlogisch in elkaar zitten, waarom zit kop en voetteksten bijvoorbeeld onder de knop Beeld? Ook ben ik er nog niet achter hoe ik achteraf kollommen/rijen in tabellen in voegen kan. Uber simpele dingen die blijkbaar niet aanwezig zijn, of op een onlogische blek benaderbaar zijn.
OpenOffice.org is waarschijnlijk inderdaad minder uitgebreid, minder features. Toch zitten alle features die ik gebruiken wil erin en op een logische plek. Het automatisch aanvullen van woorden (goed uitgevoerd, dus niet irri), een handige stylist, exporteren naar PDF en wel fatsoenlijk tabellen kunnen maken. :P
OpenOffice.org werkt goed (niet perfect) samen met MS Word documenten. Ik vind OpenOffice.org zelf overigens niet perfect, maar werkt naar mijn mening lekkerder dan MS Office.

Oja, ik gebruik overigens enkel Word / Writer, dus over de omliggende programma's kan ik niks zinnigs zeggen.

🌞🍃

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:29
Ik gebruik al ruim een jaar OOo fulltime, prima programma en ik mis niet. En uiteraard is er al sinds jaar en dag een Nederlandse vertaling met Nederlandse spellingscontrole.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Erg intersant onderwerp!
Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar wat de eventuele ervaringen van systeembeheerders zijn.

Ik ben erg enthousiast over OpenOffice. Toch een beetje 'back to basic' Vanzelfsprekend is de prijs/kwaliteit verhouding optimaal. In het bedrijf waar ik (de enige) systeembeheerder ben, ben ik bezig OpenOffice te introduceren als MS Office vervanger.

het bedrijf waar ik systeembeheer bestaat uit 6 verschillende clusters. In 1 van de clusters (die waar mijn standplaats is) heb ik OpenOffice op alle pc's geinstalleerd. Het valt me 100% mee hoeveel moeite het kost voor mijn collega's om gewend te raken aan de software. Nu zit ik hier wel met mensen die elke dag met computers werken.
De andere 5 locaties zijn voornamelijk bezet door mensen die computers liever kwijt dan rijk zijn (het is een stichting in de gehandicapten zorg). Ik denk dat de overstap daar heel wat meer problemen opleverd.
De compatibiliteit met MS Office is heel aardig op pijl. Maar nog niet genoeg. Ik heb gehoord dat OpenOffice 2.0 99% comatible zal zijn.

mijn persoonlijke ervaring:

Plus punten:
- Prettige interface
- Gratis
- Erg makkelijk aan een (MySQL) database te koppelen (m.b.v. ODBC). Erg handig voor de secretaresses.
- Opslaan als .PDF

Min punten:
- Layout veranderd wanneer een document wordt geopend in b.v. word, of andersom
- Er zou WordPerfect ondersteuning in mogen
- Start langzamer op dan MS Office
- Niet 100% compatible met MS Office applicaties.

Er zijn evenveel plus als min punten zoals je kunt zien. Het balanceerd dan ook op wel of niet bruikbaar binnen het bedrijf. Wanneer het minimaal 95% compatible is, is het zeker bruikbaar.
Omdat er veel tijd in gaat zitten om de (+/- 200 medewerkers) te laten wennen aan OpenOffice (bijv een cursis) denk ik dat we dit jaar nog niet erg veel zullen besparen. Ongeveer een derde van wat we besparen op licenties.

Vraagje....
waar kan ik instellen dat documenten standaard als .doc worden opgelagen?

[ Voor 4% gewijzigd door Bram77 op 09-11-2004 16:20 ]

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 22:45
Ik heb sinds een tijdje OpenOffice geinstalleerd.
Opzich vind ik wel dat iedereen die zegt dat MsOffice teveel voor je doet, gelijk heeft, en ik vind openoffice als het eenmaal werkt, ook fijner werken.

Waar ik minder over te spreken ben, is de tijd die openoffice erover doet om 'even' een bestandje te openen. Dat is (bij mij althans) een stuk langer dan msoffice.

Ook vind ik de 'uitwisseling' tussen MsOffice en OpenOffice ronduit slecht. Hoe goed ik ook mijn best doe, en in welke indeling ik ook opsla, als ik het in een programma van 'de concurent' open, dan zijn er toch opmaakproblemen.

Deze 'narigheden' vind ik zwaarder wegen dan de voordelen, dus bij mij gaat het er binnenkort waarschijnlijk weer af.

----
Cyphax wrote: En ik ben de illegale-software-is-cool-fase wel voorbij
---
Ik (en ik denk met mij veel mensen) draai echt geen illegale software omdat dat cool is. Als ik illegale software draai, dan is dat omdat ik als arme student geen honderden euro's aan software kan besteden.

[ Voor 20% gewijzigd door BJup op 09-11-2004 16:24 . Reden: stukje text vergeten :) ]

• Remenic
  • Laatst online: 12-12-2025
BJup schreef op 09 november 2004 @ 16:18:
Waar ik minder over te spreken ben, is de tijd die openoffice erover doet om 'even' een bestandje te openen. Dat is (bij mij althans) een stuk langer dan msoffice.
Ja, dat is inderdaad een klein nadeeltje van openoffice.
Ik (en ik denk met mij veel mensen) draai echt geen illegale software omdat dat cool is. Als ik illegale software draai, dan is dat omdat ik als arme student geen honderden euro's aan software kan besteden.
Wie verplicht jou als 'arme' student dan om dat hele dure pakket aan te schaffen? Je mede 'arme' studenten? haha :)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08
Als arme student is MS Office niet echt duur naar me dunkt (surfnet licensie)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Voordelen OpenOffice:
Draait op een heleboel platformen

Voordelen Microsoft Office (2003):
Werkt sneller

Een tijd terug ben ik overgestapt naar OpenOffice, zowel in Windows als Linux. Op dat moment werkte OpenOffice sneller dan de MS Office versie die ik toen gebruikte (Office XP).
Toen ik laatst echter MS Office 2003 uitprobeerde was ik echter zeer verbaasd door de snelheid hiervan. Het opstarten was ongeveer 2x sneller dan OpenOffice bijvoorbeeld.
Vandaar dat ik in Windows ondertussen weer met MS Office werk.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
OpenOffice heb ik ook staan, al tijden, maar ik gebruik MSO het grootste deel van de tijd omdat dat gewoon de standaard is; Voor PDF gebruik ik PDF-creator, dat is dus in elk programma te gebruiken. Inderdaad is OO veel minder strikt wat betreft foutenmarge in de documenten: een document dat door MSO niet gelezen kan worden heeft nog een redelijke kans bij OO. Voor de rest vind ik vooral de tekenfunctie(Draw), prijs en gedachte (Open Source) achter OpenOffice heel handig, waar MSO-versies vaak heel eigenwijs zijn, met Word als de grootste wijsneus die meestal ongewenst elementen verschuift waarbij ze niet meer zichtbaar zijn of niet verschuifbaar meer zijn.

• weeraanmelden
  • Laatst online: 18-07 13:14

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Zakelijk gezien zou ik persoonlijk gewoon voor Office 2003 gaan.
Particulier is Open Office heel handig, omdat (bijna) het zelfde kan als Office 2003/XP.

Het grote voordeel particulier is dat het 0,0 eurocent kost, en office ietsjes meer.

Zakelijk gezien is overstappen naar Open Office niet handig, omdat veel bijvoorbeeld zelfbouw applicatie's/macro/programma/enz enz op Microsoft Office geënt is.
(converters enzo die batchoutput naar Word documenten vertaald)
Ook weet ik niet hoe Open Office met Visio/Publiser data uit Office Documenten overweg kan gaan, maar vooral Visio 2003/Word 2003 werkt fantastisch samen.

Wat dacht je van het gebruik?
90% van je mederwerkers kan een programma bedienen aan de hand van de icoontjes, en die zijn niet het zelfde in Open Office.

Maar (nofi) zo te lezen ben je een thuisgebruiker, en dan zou ik gewoon voor Open Office gaan.

offtopic:
Persoonlijk hou ik me niet bezig met Open Source programmatuur, omdat ik nog nooit vanuit de business de vraag voor Open Source gehad heb.
Microsoft is nu eenmaal zakelijk gezien een standaard geworden.
Daarom ben ik ook enorm tegen het ver-linuxen van gemeentelijke ICT oplossingen.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

openoffice start wat langzaam op, maar MS Office lijkt daarintegen in de rest iets langzamer.
Voorderest irriteer ik me aan standaard instellingen in MS Office, die zijn nl voor complete n00bs.
Het gebruik vind ik even makkelijk, ziet er tenslotte ook hetzelfde uit.

Maar omdat ik geen virus scanner draai heb ik toch maar voor openoffice gekozen :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik vind dat MS Office veel te "speels" is vergeleken met Open Office kwa design en indeling van bepaalde opties en dan heb ik het niet eens over de grootte van het programma vergeleken met de concurrentie :)

Mijn favoriete #1 blijft wel Corel omdat die gewoon het fijnst werkt van de drie.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de vage start maar ik had het toen net geinstalleerd op me pctjuh :)
maar ik d8 kan ik ondertussen ff de tweakers hier vragen wat ze ervan vonden.

Maar wat ik op dit moment al heb gezien qua verschillen:

- openoffice start idd trager op. Maar dat is niet zo'n heel groot probleem als je het kostenplaatje ziet voor office ;)
- de (excel) in openoffice kan geen html pagina's goed omzetten (althans is me nog niet gelukt) Als ik dat in excel doe dan krijg je precies zoals je excell het ziet komt er ook een html pagina uit en met die openoffice excel zet hij gewoon alles onder elkaar. Groot minpunt aangezien wij dat hier ook gebruiken.
- je kan geen vba-scripts in openoffice :(
En ook dat wordt heel veel hier gebruikt dus op dit moment is office nog de grote winnaar.

En voor de rest de menu's zien er vrijwel identiek uit dus aan het uiterlijk hoef je zowat niet te wennen

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:57
Wat ik in de openoffice -versie van excel mis is dat ik bij valideren geen tekst-bereik kan meegeven om een pulldown menu te maken met waarden uit een ander bereik van het werkblad.
Ik heb hier een Excel-document dat gebruikt wordt om offertes en orderbevestigingen mee t emaken dat hierdoor niet werkt in OOo.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 12:07

Maasluip

Kabbelend watertje

Waar ik gisteren nog even achter kwam (nou ja, meer: niet achter kon komen) is dat je in de OpenOffice textverwerker geen twee pagina's naast elkaar kunt zien. Als je in Word de zoom maar klein genoeg maakt krijg je 2, 3, 4, 100 pagina's naast elkaar. In OpenOffice blijf je de pagina's onder elkaar zien. Dat vind ik toch een heel erg groot gemis.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Wij hebben gekeken of het voor onze instelling interessant zou kunnen zijn om over te stappen op OpenOffice. Na het installeren en een uurtje testen kwam de applicatiebeheerder tot de conclusie dat we dat niet willen. We hadden al rekening gehouden met aanzienlijke omscholingskosten, aangezien er bij ons redelijk veel n00bs achter een terminal zitten. Maar ook qua compatibiliteit viel het vies tegen.

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 22:20
lier schreef op 09 november 2004 @ 15:45:
[...]

"ik weet ik", Nederlands ook niet al te best !? ;)

Uiteraard ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Eerste voordeel: Openoffice gratis
Eerste nadeel: Office te veel mogelijkheden
Typefout... Moest zijn voor zover ik weet is. 8)7
Pagina: 1