Toon posts:

Nieuwe Discussie Soundcard's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe soundcard. Alle reviews op het net van diverse kaarten vetellen mij niet wat ik belangrijk vind aan een kaart. Dat is namelijk hoe goed de S/PDIF van de kaart is. Ik gebruik mijn kaart namelijk alleen voor Muziek en AC3/DTS welke ik digitaal op mijn Denon AV-receiver aansluit. Mijn huidige SB-Live werkt goed met AC3 maar verkracht de geluidskwalieit van bv MP3 of Wave. Dit komt o.a. doordat de SB-Live 44,1 khz upsampeld naar 48 Khz. Om een lang verhaal kort te maken moet de nieuwe kaart voldoen aan de volgende eisen:

- Geen up en/of downsampling van het af te spelen meteriaal.
- Goede ruisverhouding (de SB-Live ruist ook op de S/Pdif)
- Ik wil de mixer in windows kunnen omzijllen omdat deze ook roet in het eten gooit
- De SB-Live staat niet bekend om zijn "schone" digitale uitgang. Ook dit wil ik beter.

wie heeft suggesties en waarom ?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

M-Audio heeft een externe geluidskaart, gewoon 2 kanaals analoog en een s/pdif uit. Misschien is dat wat ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Enkele maanden geleden stelde ik mij dezelfde vraag.
Onderstaande link bracht mij op het spoor van de CMI8738 chip:
http://www.minidisc.org/zoltrix.html
44.1 en 48kHz support. AC3 enDTS
Deze chipset zit bijvoorbeeld op de trust511

gebruik in winamp/foobar iets als kernel mode IO om de windows mixer te by-passen

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik snap je punt niet echt, je zoekt een kaart die zowel 44.1 als 48khz uit kan sturen over S/PDIF, dat staat toch prachtig in de specssheets die je op de site van de fabrikanten kunt vinden? Ik denk dat een willekeurige Creative Audigy of Terratec kaart het wel zou kunnen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

m.m schreef op 09 november 2004 @ 10:50:
Ik snap je punt niet echt, je zoekt een kaart die zowel 44.1 als 48khz uit kan sturen over S/PDIF, dat staat toch prachtig in de specssheets die je op de site van de fabrikanten kunt vinden? Ik denk dat een willekeurige Creative Audigy of Terratec kaart het wel zou kunnen.
Gloeiende. Als je een beetje ervaring hebt met Creative kaarten weet je dus dat dat niet kan :( Heel veel hendendaagse audiochips verwerken alles op 48 kHz, zodat je nooit een zuiver 44.1 kHz signaal kan afspelen. De wat meer professionele kaarten kunnen het wel, maar je kunt niet echt altijd op de specs afgaan als je het wilt weten (helaas :()

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gek, maar toen ik pak 'm beet een jaar geleden op zoek was naar een geluidskaart had ik dezelfde vragen als jij en zoveel moeite heeft 't niet gekost om die beantwoord te krijgen...

Sound at Digit-Life voor 't antwoord op jouw vragen. Als je je hier enigzins in verdiept had, had je geweten dat er a) het afgelopen jaar zeer weining op geluidskaartengebied is gebeurd en b) hier zijn op GoT echt al talloze discussies over geweest (hier bijvoorbeeld).

[ Voor 12% gewijzigd door clem op 09-11-2004 23:48 . Reden: link verbeteren ]

• Douwe01nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-01-2025
Bedankt Clem, die had ik ook nog niet gevonden. Toch wel een interessante ontwikkeling die volgens mij nog niet is gepost:
onlangs is een nieuwe kaart van Emu uitgekomen, de Emu-0404.
Kost € 99,-

dus zeer betaalbaar en met goede specs. zie hier:
http://www.emu.com/produc...gory=754&maincategory=754

en als je wilt, ook nog goed te modden:
http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?t=92350

en verder:
http://www.cakewalk.com/forum/tm.asp?m=236334
nieuws: Creatives professionele low-budget geluidskaart getest

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mensen.

Ik heb ondertussen nog wat forums gelezen en zoals ik het nu zie zal een geluidskaart met de VIA ENVY 24HT chipset de klus kunnen klaren.
Eén van de kaarten die veel besproken is met goede resenties is de Chaintech AV-710. Deze kaart kost bij newedge.com 24 Dollar ! dat zal neerkomen op 18 euro's. Voor dat geld wil ik wel een poging wagen. Eén probleem waar kun je deze kaart kopen in Nederland ??

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

Even een kleine opmerking tussendoor, ik heb indertijd de Terratec 5.1 Sky gekocht omdat deze 44/48 spdif uitgang had. Waar ik alleen nu tegenaan loop is dat als ik een ASIO output van bijv. foobar wil gebruiken om DTS audio direct naar de receiver te sturen krijg ik nul op het rekest.

Dit schijnt wel te werken met de andere 5.1 kaart in die range.

Dus wel: DTS/AC3 direct naar de receiver maar geen DTS audio (althans mij is het nog niet gelukt)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

delorean7 schreef op 12 november 2004 @ 10:25:
Dus wel: DTS/AC3 direct naar de receiver maar geen DTS audio (althans mij is het nog niet gelukt)
Die twee dingen zijn precies hetzelfde ;) Misschien ergen in instelling fout staan oid, en vooral van de volumeregeling afbijven! Maar het kan toch wel zeker!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
delorean7 schreef op 12 november 2004 @ 10:25:
Even een kleine opmerking tussendoor, etc. etc...
Beetje offtopic maarre... of je haalt een aantal dingen door elkaar, of je post is onduidelijk:

1. ASIO output heeft helemaal niets met AC3 te maken. Het AC3 signaal laat je of softwarematig op de compu gedecodeerd worden of je stuurt het direct naar een receiver die het vervolgens zelf decodeerd (waar jij het over hebt). ASIO is voor audio, een AC3 signaal moet je meer zien als een stroom data. ASIO gebruik je of voor de lage latency of omdat je window's kmixer wil omzeilen voor een aantal andere redenen - een digitaal AC3 signaal wordt pas audio zodra het door je receiver gedecodeerd wordt, dus windows doet daar sowieso niets mee (ik vermoed dat dit ook in de AV FAQ staat maar dan duidelijker ;)).

2. Welke andere 5.1 kaart in die range? Ik ken alleen de 'fun' en dat is een compleet andere kaart, en zeker eentje uit een 'lagere' range dan de sky/space/universe met de Envy24 HT aan boord (nl. een cheap ass cmedia chippie dat ook veel voor onboard audio werd gebruikt, als ik me niet vergis).

verder...
Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 17:31:
Bedankt voor de reacties mensen. etc. etc...
Stuur een mailtje naar chaintech? De kaart waar jij het over hebt gebruikt trouwens niet de Envy 24HT maar een andere variant van de Envy 24. Maar dat zal voor jouw doeleinden waarschijnlijk niets uitmaken. Heb je trouwens deze geweldige site al ontdekt? - om nou ook meteen dit topic te openen komt toch wel erg lui over.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

clem schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 12:52:
[...]

Beetje offtopic maarre... of je haalt een aantal dingen door elkaar, of je post is onduidelijk:

1. ASIO output heeft helemaal niets met AC3 te maken. Het AC3 signaal laat je of softwarematig op de compu gedecodeerd worden of je stuurt het direct naar een receiver die het vervolgens zelf decodeerd (waar jij het over hebt). ASIO is voor audio, een AC3 signaal moet je meer zien als een stroom data. ASIO gebruik je of voor de lage latency of omdat je window's kmixer wil omzeilen voor een aantal andere redenen - een digitaal AC3 signaal wordt pas audio zodra het door je receiver gedecodeerd wordt, dus windows doet daar sowieso niets mee (ik vermoed dat dit ook in de AV FAQ staat maar dan duidelijker ;)).

2. Welke andere 5.1 kaart in die range? Ik ken alleen de 'fun' en dat is een compleet andere kaart, en zeker eentje uit een 'lagere' range dan de sky/space/universe met de Envy24 HT aan boord (nl. een cheap ass cmedia chippie dat ook veel voor onboard audio werd gebruikt, als ik me niet vergis).

verder...

[...]
Ik probeerde een DTS audio CD direct naar mijn receiver te sturen. Dit lukte niet zoals dat met een AC3filter voor AC3 bestanden in Avi's wel lukte (met spelers als Bsplay, zoomplayer of zelfs media speler). Ik kwam uiteindelijk in een topic terecht waarin aangeraden werd ASIO output te gebruiken om DTS audio cd's af te spelen. Dit kan dus niet met mijn kaart (waarvan ik inmiddels zelf niet meer weet of het Sky of Fun was - dit kijk ik ff na.
Probleem met het 'direct' willen uitsturen van een stream heeft in mijn ervaring nogal wat haken en ogen (juiste filter, instellingen e.d.). Als iemand een sluitende methode kent voor DTS audio cd's houd ik me aanbevolen. (foobar direct kernel mode werkt in elk geval niet bij mij - output blijft beinvloedt door windows aangezien het een stereo stream blijft)
Pagina: 1