WC-IP Complete zelfbouw. |
Welkom in WC-IP Complete zelfbouw... Ik laat jullie hier meegenieten met mijn zelfbouw waterkoeling in progress Het Systeem waar het op komt: AMD Athlon XP 2500+ Epox 8RGA+ 768MB Kingston PC3200, DDR 400 nu op dual channel ATi Radeon 9200 SE, 128 MB 160 GB Samsung Spinpoint + Maxtor 120 GB Lite-On DVD-RW Voeding: 360 Watt Chieftec HPC 360-220 Alles in een ATX kastje, te klein dus voor waterkoeling, met deze rad iig. |
Het Blokje |
Het blokje moest een simpel design worden, makkelijk te maken, en goed werken... en er ook nog is leuk uitzien We zijn nog druk met het blokje bezig maar hier het begin iig... Het blokje is hier uitgevreesd, het blokje is van puur koper. Hier is duidelijk de "design" te zien, heel simpel, en zal goed z'n werk doen (hoop ik Nog een mooi shotje dan... Ik kom later terug op het blokje! |
Pomp + Reservoir |
Ik heb een pompje gekocht bij www.aquacomputer.de en dat is de Eheim Compact 600, die 600 liter in het uur verplaatst. Dit is het pompje, met een slang er op Dit is dus mn reservoir, met pompje er in Dit is een CD-Spindel geval... je denkt nu wat heeft dat in godsnaam met het reservoir te maken... dat leg ik bij de volgende plaatje uit Na wat boren is de CD-Spindel geval |
De radiator |
Dit is dus de radiator, afkomstig uit een Opel Astra/Vectra merk Harrison Shotje van een andere kant... |
Het kastje |
Ik heb een vrij gewone midi-tower, en daar past dit alles lang niet in, dus moet er ook een kastje komen om het spul kwijt te raken... Het orginele voorkant van het oude kastje... moet ik nog meer zeggen En de kap, nouja je kent ze wel, dit zijn eigenlijk vrij standaard (voor toen der tijd) kastjes Aangezien het kastje een beetje te groot was om op mijn kast te zetten, te veel van het goede is ook niet leuk meer Omdat het voorkantje ook nog wat speciaals wordt moest daar ook in geslepen worden, blijf kijken als je wilt zien wat er mee gaat gebeuren Hier hebben we de kap ook maar ff geslepen, en er weer op gezet, is ie niet lief Het voorkantje ook maar ff aangepakt, onderkant eraf gezaagd, en gelijk de plamuur erin om de boel strak te krijgen Ff een shotje hoe het er uit komt te zien... de voorkant wordt nu als eerste geschuurd. Dit is Race / Tuning gaas, wat je ook wel in de bumpers ziet van getunede auto's, dit komt dus in de voorkant terecht, met nog meer dingen... Aangezien het rad. zn warme lucht wel kwijt moet hebben we daarvoor ook maar ff een gat voor geslepen... Andere kant ook een gat geslepen en hier komt een stuk plexieglas achter waar nog dingen in worden gezandstraalt Ff een totaal shotje wat er die dag gebeurd is... Toen zijn we weer verder met het frontje gegaan, we hebben het Race/Tuning gaas vast gezet... en het begint al wat te worden vind ik. Ook hebben we het frame gespoten... aangezien je die toch wel ziet Zo komen de slangen te zitten, omdat het reservoir net in het kastje past moeten de slangen bovenlangs, en het lijkt natuurlijk ook wel weer stoer... Ff weer verder met de kap... we hebben het helemaal kaal geschuurd met de hand om het zo strak mogelijk te krijgen, wat een pokke werk zeg... maar het is wel P.I.M.P. Hier staat de kast (nadat hij volledig was kaalgeschuurd) in de spuitplamuur, als een soort grondlaag... Het frontje aanpassen zodat het LCD (16 X 2 karakter) er in past... zie 2 plaatjes verder Het plexieglas waar het LCD in komt, er is een rand omheen gezandstraalt zodat je het electro van het LCD schermpje minder zier... Dit is em dan het LCD schermpje, klein maar fijn Hier is het frontje klaar Nog een keertje het frontje... dit keer met de LCD aan... |
Koeling. |
Nou eigenlijk gaat dit hele topic over koeling, maar dit is ff een stukje met de fannetjes enz... Voor op mn radiator heb ik 4 fan's besteld van www.ikbenstil.nl. Het zijn fan's van Arctic Cooling, de Fan Pro TC (Thermo Control). Zo kwamen ze binnen, inclusief de gummy beertjes, er waren 2 pakjes, maar voordat ik de camera kon pakken zaten de eerste beertje al in mijn mond Close-upje van de fan's... Het testen van de fan's, blijft leuk werk om te doen... Ze zijn heerlijk stil en met z'n vieren hebben ze een goed koelvermogen, ik ben tevreden |
Updates |
Alle update's die ik post komen in de Start post terecht, onder Update #1 en dan 2 enz... weer logisch Ook vermeld ik waar de update's zijn... Voor meer info en grotere foto's check www.peddro.com Zodra ik toestemming heb komt meteen de eerste update er al aan! |
Update #1[09-11-2004] |
Zo moet het rad worden gesoldeert Mn pa aan het solderen Klaar! Ja hoor! hij is waterdicht!! En kijk is ff wat voor helder water er uit komt!... operatie geslaagd De zijkant plexie, we hebben wat uitgesneden en dat wordt gezandstraalt... Zandstralen klaar! En nu zonder blits, lekker onduidelijk maar lijkt wel weer leuk Het kastje compleet gespoten, met de radiator ff voor de show ingezet Van een ander kant Weer een shotje van een andere kant, spuiten is wel goed gelukt dacht ik Tot de volgende update maar weer |
Update #2[01-12-2004] |
De plexie plaat ingebouwd, gewoon vastgeplakt met dubbelzijdig tapijt-tape, dat laat niet zo 1,2,3 los Een stuk plexieglas, met vier gaten er in, en 4 fan's er op, dit komt weer op de radiator terecht. De achterkant ervan, niet alles zit recht, maar ik ben tevreden Zo komt het er dan op, ook op de achterkant zit een stukje plexieglas, om het vast te houden. Het houten blokje wordt nog gespoten Een blokje hout met een gat er in, dit wordt een houder voor het reservoir. zodat die niet kan verschuifen. Alles ff ingebouwd, en gekeken of alles dan ook past, en het past gelukkig allemaal, het past net maar het past wel Een close-up, je kunt hier zo ongeveer wel zien hoe alles zit... Een zijboven aanzicht, kun je mooi de slangen zien, die bovenlangs gaan Tot zover deze update! |
Update #3[14-12-2004] |
De fanhouder gezandstraalt, kon beter, maar je ziet er toch maar heel weinig van Gaten geboord in het koelblokje, het wordt nog gepolijsd enz. dus komt allemaal goed, met deze gaten wordt het plexieglas verbonden wat er boven op komt De onderkant... we hebben met een grotere boor een klein stukje nageboord zeg maar, om de schroeven te kunnen verzinken |
Update 4[15-12-2004] |
We zijn verder gegaan met het blokje, de bovenkant verder maken Vanaf de bovenkant gezien Vanaf een zij-aanzicht... ziet er wel leuk uit vind ik De onderkant, het blokje is nu klaar om gepolijst te worden, wat ze bij mijn pa op het werk (hopelijk) gaan doen... Morgen hopen wij het blokje af te hebben |
Update 5[17-12-2004] |
Alweer een update? ja, het gaat hard... Gepolijsd van mn pa's werk weer gekomen, tis een spiegeltje. alleen in het midden niet, maar dat geeft niet, het is zo glad als maar kan Zelfs de bovenkant gepolijsd Hier nog een keer de onderkant |
Update 6[21-12-2004] |
Het blokje is af! hier een leuke foto, we hebben aansluitingen gemaakt... komt orgineel uit een caravan, deze was nog nieuw Nog ff een shot... het wordt nog mooier afgewerkt, maar dat komt nog... Hier kun je de kit goed zien... We zijn ook aan het Testrunnen geweest: Testrun 1: Blokje waterdicht Ik vind dat ik best tevreden mag wezen over het resultaat tot nu toe... alles bijna waterdicht in testrun 1 Morgen weer een update! |
Update 7[22-12-2004] |
Alles is zo waterdicht als maar kan Zo stond het een hele poos te testen dus, en zo kwam ik er ook achter dat de radiator lekte... nu weer opgelost! En dit was vandaag... lekker testen op CPU... Close up van het blokje... en hier loopt er al water door heen Heel veel belletjes, alleen niet in heb blokje of wat dan ook Zo staat het er allemaal bij Nog een keer het blokje met mobo. Temps: Idle: 29/30 graden celcius Stressed (sisoft Sandra): 31/32 graden celcius Morgen het zooitje in het kastje proppen en klaarmaken, en weer verder testen |
Update 8[05-01-2005] |
The Almost final pics! Een van-boven-naar-beneden shotje De voorkant Het blokje op mn mobo met slangen er op Het gezandstraalde H2O + het reservoir valt hier goed te zien... Hier in totaal met mijn computer En nog een wazige foto zonder flits van het kastje zelf Dit is een teaser wat nog komen gaat, een North-Bridge blokje en een koppel systeempje aan de achterkant van mijn PC, voor het makkelijker vervoeren van mijn PC Ik hoop op jullie reacties! & dit is volgensmij de eerste WC-IP die af is op GoT onder CME |
Update 9[10-01-2005] |
M'n pa ff aan het werk gezet Een close-up Een wat meer overzicht foto |
Update 9[10-01-2005] |
Ingredienten: 2 Markeerstiften... Bereidingwijze: Men neme een bakje, doet er een beetje gedistileerd water in, en wringt de Markeerstiften uit... en mengt dit met het water in het reservoir en klaar Een hele wazige foto, alleen maar ff om te zien dat het ook nog is UV-Reactive is En in het blokje, ik vind het wel stoer lijken |
Kosten: | |
Artikel | Prijs |
Kastje | Gratis |
Fan's | €19,75 |
Plexieglas | Gratis |
Zandstralen | Gratis |
Koper | Gratis |
LCD Schermpje | €7,- |
Pomp | €21,nogwat |
Reservoir | €2,50 |
Spuitverf | €6,50 |
Spuitplamuur | €6,75 |
Verloop stukjes (koper) | €5,- |
Radiator | €10,- |
Race / Tuning gaas | Gratis |
Dik stuk plexie voor op blokje | Gratis |
Totaal: | €78.50 |
En ik krijg toestemming (of niet) van: Acouse! bedankt!
[ Voor 101% gewijzigd door peddro op 11-01-2005 18:21 ]