De huidige Power Mac's maken bijna allemaal gebruik van een Dual PowerPC G5 processor. Wanneer gebruikt de Power Mac deze dubbele kracht? Merk je het verschil tussen een single en dual G5 met voor de rest dezelfde specificaties bij het gebruik van bijvoorbeeld Adobe Photoshop?
Het nut van meerdere cpus (niet enkel bij een apple) is dat er meerdere threads tegelijkertijd afgehandeld kunnen worden. Dat betekend dat als er nog progs open staan die op de achtergrond draaien bijvoorbeeld op de ene cpu lopen en dat bijv. photoshop op de 2e cpu loopt.
En dual cpu werkt op het x86 platform gewoon lekker, denk dat dat bij de apple niet anders is.
En dual cpu werkt op het x86 platform gewoon lekker, denk dat dat bij de apple niet anders is.
Elke process is een thread, op een CPU kan 1 thread tegelijkertijd aan de beurt zijn om een commando te laten verwerken. Met twee CPU's kunnen twee commando's tegelijk worden verwerkt, waardoor de processen (de applicaties) minder op elkaar hoeven te wachten.
Het is vooral nuttig als zwaarde applicaties (of veel) op je pc/Mac draaien.
bv Adobe photoshop
Leesvoer
Het is vooral nuttig als zwaarde applicaties (of veel) op je pc/Mac draaien.
bv Adobe photoshop
Leesvoer
[ Voor 6% gewijzigd door Tukk op 06-11-2004 19:42 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
SMP FAQ
Dit is misschien ook wel interessant. Sommige dingen zijn wel op de x86 architectuur gebaseerd, maar je kunt er verder vanuit gaan dat 90% van wat er staat ook voor een apple ding geld.
Dit is misschien ook wel interessant. Sommige dingen zijn wel op de x86 architectuur gebaseerd, maar je kunt er verder vanuit gaan dat 90% van wat er staat ook voor een apple ding geld.
Heel ff een tussendoor vraagje: ik heb een P4 met hyperthreading...maar het is maar 1 CPU=1 thread...of toch weer niet? Want ik zie weer wél 2 CPU's CTRL-ALT-DEL...
Iemand een korte uitleg
?
Iemand een korte uitleg
leoaq.fm // Jeune Loop
Mijn P4 wordt voor maar 50% belast? Wat is Hyperthreading?leokennis schreef op 06 november 2004 @ 23:45:
Heel ff een tussendoor vraagje: ik heb een P4 met hyperthreading...maar het is maar 1 CPU=1 thread...of toch weer niet? Want ik zie weer wél 2 CPU's CTRL-ALT-DEL...
Iemand een korte uitleg?
Oftewel: mijn processor is schizofreen en ziet zichzelf als 2 processors en verdeeld het werk dus over zijn 2 imaginaire zelven, waardoor t nog steeds net zo snel gaat
leoaq.fm // Jeune Loop
Nee, die processor kan daadwerkelijk zelf twee threads doen. Daardoor kun je efficienter gebruik maken van de CPU. Je hebt dezelfde hoeveelheid rekenkracht, maar die wordt beter gebruikt.leokennis schreef op 07 november 2004 @ 01:24:
Oftewel: mijn processor is schizofreen en ziet zichzelf als 2 processors en verdeeld het werk dus over zijn 2 imaginaire zelven, waardoor t nog steeds net zo snel gaat![]()
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Aha, maar dan klopt dat stempelverhaal dus niet, want dan kan er maar 1 thread (stempel) per keer worden gedaan
leoaq.fm // Jeune Loop
stempelverhaal? wat bedoel je daarmee?leokennis schreef op 07 november 2004 @ 10:13:
Aha, maar dan klopt dat stempelverhaal dus niet, want dan kan er maar 1 thread (stempel) per keer worden gedaan
maar er kan maar 1 thread per keer uitgevoerd worden voor iedere cpu. Gezien een HT twee virtuele cpus heeft kan die hierdoor 2 threads tegelijkertijd uitvoeren
Stel, dankzij HT heb je 2 mensen in dienst ipv 1. Eerst laat je 1 persoon continu brieven stempelen. Persoon 2 doet niets. Belasting is dan 50%. Vervolgens zet je beide personen tegelijk aan het werk, maar je geeft maar 1 stempel (FPU). Dan zijn ze beide bezig volgens de opdrachtgever (100% in windows), maar er wordt niet méér gestempeld dan eerst.
... he's gone.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()