[Server] Internetdelen zonder veel snelheidsverlies

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb kabelinternet en wil graag een server opzetten. Ik heb 2 pc's en wil graag de volgende situatie krijgen:

Internet ---(100mbit kabelinternet)----- Server PC -----(internet delen)----- Werk PC

Specs Server PC:

Windows 2000 prof.
Pentium 2 350 mhz
3 GB trage harddisk
160 mb geheugen
1 onboard netwerkkaart (10/100mbit)
2 3com 3c905c-tx-m 10/100 mbit pci

Specs Werk PC:

Windows XP PRO
AMD Thunderbird 1400mhz
256 mb geheugen
1 3com 3c905c-tx-m 10/100 mbit pci

De reden dat ik een server op wil zetten is dat ik mijn ip-adres niet wil verliezen (heb namelijk een variabel ip-adres) en mijn werk pc niet 24/7 aan wil laten staan.

Ik heb internet delen op 2 manieren geprobeerd:
- met Windows 2000
- met Winroute firewall 6.0.6 (onder windows 2000)

Beide manieren werken niet naar mijn tevredenheid. Mijn snelheid met het internet en tussen biede PC's is behoorlijk laag. Wanneer ik mijn werk PC rechtstreeks op het internet aansluit haalt deze een snelheid van 8 megabyte p/s. Wanneer ik de server er tussen gooi is dit nog maar 800 kilobyte p/s. De server haalt een snelheid van internet met 2 megabyte p/s. De PC's onderling halen ook ongeveer 2 megabyte p/s. Alle netwerkkaarten staan netjes ingesteld op 100mbps en de kabels die gebruikt ondersteunen 100mbit.

Ik heb dus het vermoeden dat de Server PC windows 2000 niet echt trekt. Ik heb geprobeerd met Freesco een internetverbinding te delen maar heb dit niet aan de praat gekregen en vind het ook niet echt gebruikersvriendelijk (lees noob vriendelijk ;)).

Heeft iemand een suggestie hoe ik de Server PC het beste kan inrichten om toch fatsoenlijke snelheden te halen (dat de server PC niet langer de bottleneck is)? Daarnaast zou het handig zijn wanneer het ook allemaal een beetje gebruikersvriendelijk is en dat ik eventueel van de server ook een webserver/mailserver e.d. kan maken.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Waarom koop je niet gewoon een ethernet modem?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dyndns accountje en je hoeft nooit meer je ipadres te onthouden.

verder een nog oudere machine zoeken (een p166 of zoiets, met 32 mb ram) en daar smoothwall op draaien.

Werkt als een speer.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

een linux distro installeren en routen met iptables, voor details, google á search

• Paters
  • Niet online
SSH schreef op 04 november 2004 @ 20:21:
Waarom koop je niet gewoon een ethernet modem?
Is inderdaad een optie om een router te kopen. Echter heb ik hier nog een PC staan die deze functie ook kan vervullen. Daarnaast wil ik mischien nog een webserver daarop laten draaien (en eventueel een mailserver).
aZuL2001 schreef op 04 november 2004 @ 20:25:

verder een nog oudere machine zoeken (een p166 of zoiets, met 32 mb ram) en daar smoothwall op draaien.

Werkt als een speer.
Dyndns kan mijn IP niet echt vasthouden toch? Mijn IP verloopt 2 uur nadat ik mijn computer uit zet. Daarna wil ik toch mijn PC met WOL kunnen opstarten. Ik zal eens kijken of Smoothwall iets voor mij is. Bedankt voor de tip.
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 20:27:
een linux distro installeren en routen met iptables, voor details, google á search
Ik zal eens checken of dat wat is. Is het moeilijk om als linux beginner daar mee te werken?

• aZuL2001
Smoothwall is een firewall linux distro, die via een browser te beheren is.
Erg eenvoudig. En erg goed.

En firewall is iets wat je niet combineert met andere service taken (mail, web etc) imho.
Vandaar mijn suggestie om een oude p1 te gebruiken. ;)

Verder kan dyndns je ipadres niet vast houden, maar dat hoeft ook niet omdat je een dns naam krijgt. Jij onthoudt tweakers.net toch ook niet aan het ipadres mag ik hopen ?

[ Voor 29% gewijzigd door aZuL2001 op 05-11-2004 00:45 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Paters
  • Niet online
Aangezien overal wordt aangeraden om FreeSCO te gebruiken, wil ik toch nog een poging wagen om FreeSCO aan de praat te krijgen. Ik heb diverse handleidingen doorgelezen maar het lukt mij nog steeds niet om internet delen aan de praat te krijgen. Op de server PC maak ik nu gebruik van de onboard netwerkkaart waar de kabelinternet op binnen komt. Daarnaast heb ik nu nog 1 3com kaart erin zitten die verbonden is met mijn werk PC. Hoe moet ik dit nu instellen in FreeSCO?

Hoe moet ik de netwerkkaart instellen waar het internet op binnen komt? Ik krijg normaliter een IP-adres van de DHCP-server van mijn ISP. Is eth0 de netwerkkaart waar het internet op binnen komt? Zo ja, moet ik dan zelf een ip invullen of kan ik hem automatisch laten verkrijgen? Moet de 3com eth1 zijn en een ip-adres geven van bijvoorbeeld 192.168.1.1 en subnet 255.255.255.0? Moet ik de netwerkkaart van de werk PC instellen op ip 192.168.1.2, subnet 255.255.255.0, def. gateway 192.168.1.1, dns zoals ik die normaal ontvang van ISP?

Verwijderd

Paters schreef op 04 november 2004 @ 18:20:
Beide manieren werken niet naar mijn tevredenheid. Mijn snelheid met het internet en tussen biede PC's is behoorlijk laag. Wanneer ik mijn werk PC rechtstreeks op het internet aansluit haalt deze een snelheid van 8 megabyte p/s. Wanneer ik de server er tussen gooi is dit nog maar 800 kilobyte p/s. De server haalt een snelheid van internet met 2 megabyte p/s. De PC's onderling halen ook ongeveer 2 megabyte p/s. Alle netwerkkaarten staan netjes ingesteld op 100mbps en de kabels die gebruikt ondersteunen 100mbit.
(misschien een beetje off topic) mareu heb je die snelheid echt wel nodig om gewoon wat te surfen / downloaden?
Trouwens je geeft het zelf ook aan: volgens mij trekt je P2 idd niet die win2000. Dus waarom kies je gewoon niet windows 98SE? (als het enkel om ICS gaat...)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 22:10 . Reden: De reactie moet vóórrr de [/quote]-tag :) ]

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:02
aZuL2001 schreef op 04 november 2004 @ 20:25:

Werkt als een speer.
Agree , en smoothwall zal zelf je IP naar dyndns sturen als je toevallig wel een andere IP krijgt :)

• aZuL2001
Bud_s schreef op 05 november 2004 @ 22:10:
[...]

Agree , en smoothwall zal zelf je IP naar dyndns sturen als je toevallig wel een andere IP krijgt :)
Maar TS staat niet echt open voor deze prima oplossing. })

Abort, Retry, Quake ???

• Paters
  • Niet online
aZuL2001 schreef op 06 november 2004 @ 01:04:
[...]

Maar TS staat niet echt open voor deze prima oplossing. })
Ik sta wel open voor deze oplossing :). Maar ik heb nu al een dag gekut met FreeSCO. En als iets moet werken wil ik het ook aan de praat krijgen. Ik ben zover dat FreeSCO mijn internetverbinding herkent. Bij eth0 heb ik de instellingen ingevuld voor mijn internetverbinding (dhcp client). Bij eth1 heb ik:

ip 192.168.1.1
subnet 255.255.255.0

Op mijn werk pc heb ik ingvuld

ip 192.168.1.2
subnet 255.255.255.0
def gateway 192.168.1.1
dns (de dsn van mijn ISP)

Nog steeds werkt het niet. Weet iemand wat ik fout doe?

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 15:50
kan je dan wel pingen naar 192.168.1.1 of werkt dat ook niet?

Verwijderd

Toevallig Chello? Die checkt nl. op MAC adressen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05 00:35

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Zoals ik het begrijp komt de 100mbit-verbinding binnen op de 10/100 aansluiting on-board. Aangezien dit waarschijnlijk een cheap-ass iets is zal dit best veel van je cpu vergen, vooral wanneer je 2mb/sec bezig bent (en het een p2 350 is). Waarom gebruik je niet beide 3com-(kwaliteits)-nics in de server? Deze vragen minder van je cpu en heel waarschijnlijk haal je dan ook een hogere snelheid!

Rail Away!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zou gewoon voor 30 euro (?) een router kopen: geen lawaai, nauwelijks stroomkosten (zelfs een pentium-1 kost zo'n 40 euro per jaar aan stroom!, tegen 5 a 10 voor een hardware-router), crasht niet (en als 'ie het toch doet dan heb je een pauper-router ;) ), geen lawaai en kost nauwelijks ruimte.

De vraag is alleen of je 8 megabyte per seconde door een goedkoop hardware-router heen krijgt. Weet je zeker dat je een 8 megabyte-internet-verbinding hebt? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kuhlie op 06-11-2004 11:37 . Reden: argument 'ruimte' en 'lawaai' toegevoegd ]

• Paters
  • Niet online
Racemol schreef op 06 november 2004 @ 11:17:
kan je dan wel pingen naar 192.168.1.1 of werkt dat ook niet?
Neen, Ik denk dat ik de boel helemaal fout heb ingesteld. Helaas kan ik ook nergens een handleiding vinden die alle stappen begeleid. (heb echt meerdere handleidingen doorgelezen)
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 11:22:
Toevallig Chello? Die checkt nl. op MAC adressen.
Geen Chello, zit op een universiteitsnetwerk en er wordt niet gecheckt op mac adres.
Mad Marty schreef op 06 november 2004 @ 11:27:
Zoals ik het begrijp komt de 100mbit-verbinding binnen op de 10/100 aansluiting on-board. Aangezien dit waarschijnlijk een cheap-ass iets is zal dit best veel van je cpu vergen, vooral wanneer je 2mb/sec bezig bent (en het een p2 350 is). Waarom gebruik je niet beide 3com-(kwaliteits)-nics in de server? Deze vragen minder van je cpu en heel waarschijnlijk haal je dan ook een hogere snelheid!
Onder windows 2000 heb ik beide 3 coms gebruikt. Toen haalde ik ook geen goede snelheid. Ik heb 1 3com kaartje eruit gehaald omdat ik weinig van FreeSCO begrijp en ik dacht dat het mischien het makkelijkst is niet meer netwerkkaarten erin te stoppen dan nodig is. Als ik FreeSCO aan de praat krijg zal ik ook gaan kijken hoe de snelheden zijn met 2 3com kaarten.
Kuhlie schreef op 06 november 2004 @ 11:36:
Ik zou gewoon voor 30 euro (?) een router kopen: geen lawaai, nauwelijks stroomkosten (zelfs een pentium-1 kost zo'n 40 euro per jaar aan stroom!, tegen 5 a 10 voor een hardware-router), crasht niet (en als 'ie het toch doet dan heb je een pauper-router ;) ), geen lawaai en kost nauwelijks ruimte.

De vraag is alleen of je 8 megabyte per seconde door een goedkoop hardware-router heen krijgt. Weet je zeker dat je een 8 megabyte-internet-verbinding hebt? :)
Ik betaal niet alleen voor de stroom, dat wordt over zeer veel mensen verdeelt ;). Daarnaast wil ik mischien ook een webserver er van maken. Aangezien ik op een universiteitsnetwerk (100mbit) zit haal ik normaal gesproken makkelijk 8 megabyte per seconde.

Weet iemand een echte beginnershandleiding die extreem uitgebreid verteld hoe ik een server pc met 2 netwerkkaarten (1 onboard en 1 pci) internet delen aan de praat krijg? Ik zie ook nergens staan of hij beide netwerkkaarten ziet. Ik weet alleen dat ik kan pingen naar het www.tweakers.net. Dus eth0 zal wel goed ingesteld zijn.

• aZuL2001
Voor Freesco staat een een goede uitleg op http://www.bitstorm.org/edwin/freesco/

Wel voor een wat oudere versie, maar dat maakt niet veel uit.

En tip : zet de interne dhcp server aan. Dat scheelt je een hoop geklooi.

Maar ik blijf erbij dat Smoothwall makkelijker is :P

Abort, Retry, Quake ???

• Paters
  • Niet online
aZuL2001 schreef op 06 november 2004 @ 12:11:
Voor Freesco staat een een goede uitleg op http://www.bitstorm.org/edwin/freesco/

Wel voor een wat oudere versie, maar dat maakt niet veel uit.

En tip : zet de interne dhcp server aan. Dat scheelt je een hoop geklooi.

Maar ik blijf erbij dat Smoothwall makkelijker is :P
Ik heb die handleiding ook al eens gelezen. Na het nog een keer doorlezen van deze handleiding blijft bij mij de vraag bestaan: Hoe kan ik zien of beide netwerkkaarten gezien worden. Moet ik bij local netwerk beide netwerkkaarten instellen? Alleen bij eth0 worden extra opties weergegeven (mac adres, dhcp aan of uit, etc) Bij eth1 (die ik zelf heb aangemaakt) krijg ik die opties niet. Dus ik denk dat er maar 1 netwerkkaart wordt gezien. Daar is opzich niets mis mee, maar waar moet ik dan de netwerkkaart instellen die verbinding heeft met internet?

• Paters
  • Niet online
Ik weet nu waar het snelheidsverlies aan ligt. Nu ik de sygate firewall heb verwijderd haal ik weer normale snelheden. Nu zoek ik echter een nieuwe firewall voor mijn server PC. Ook wil ik gebruik maken van WOL, dus hij moet ook de magic packet doorsturen naar mijn werk PC. Wie weet wat een lichte firewall is voor mijn servertje?

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Toch zou t met winroute goed moeten werken. Ik draai winroute 4 (oudere versie) op mijn w2k3 server en dit gaat gewoon goed en snel

Winroute 4 heeft naast een Nat, firewall (die beter werkt als sygate) , dns en dhcp ook een mailserver ingebouwd.

Beheer van je server kun je gewoon doen met Extern bureaublad. kwestie van de juiste poort open zetten op je firewall.

[ Voor 5% gewijzigd door bgrr op 06-11-2004 16:41 ]

Verwijderd

ik zou gewoon lansuite proberen. is gratis tot 5 gebruikers, en kan naast internet delen nog veel meer....

link weet ik zo niet meer, maar het wordt gemaakt door 602 software, dus ff googlen en bingo lijkt me

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je 100Mbit volkrijgen als je dit door een router heen haalt en packet inspectie (firewall functie)?

Wil je een firewall en die 8Mbyte halen, moet je naar een dure hardware oplossing kijken.

• Paters
  • Niet online
bgrr schreef op 06 november 2004 @ 16:40:
Toch zou t met winroute goed moeten werken. Ik draai winroute 4 (oudere versie) op mijn w2k3 server en dit gaat gewoon goed en snel

Winroute 4 heeft naast een Nat, firewall (die beter werkt als sygate) , dns en dhcp ook een mailserver ingebouwd.

Beheer van je server kun je gewoon doen met Extern bureaublad. kwestie van de juiste poort open zetten op je firewall.
Wat zijn de specificaties van jouw server dan? Weet je toevallig waar ik een oudere versie van winroute kan downloaden? Ik heb nu Kerio Winroute Firewall 6.0.6. Die kon ik downloaden van de kerio website. Ik heb geen oudere versies zien staan.
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 16:44:
ik zou gewoon lansuite proberen. is gratis tot 5 gebruikers, en kan naast internet delen nog veel meer....

link weet ik zo niet meer, maar het wordt gemaakt door 602 software, dus ff googlen en bingo lijkt me
Dan gaan we die even downloaden. Beankt voor de tip :)
Gillie schreef op 06 november 2004 @ 16:48:
Kan je 100Mbit volkrijgen als je dit door een router heen haalt en packet inspectie (firewall functie)?

Wil je een firewall en die 8Mbyte halen, moet je naar een dure hardware oplossing kijken.
Op mijn werk PC (amd1400) is het niet zo'n groot probleem. Mijn server trekt sygate dus niet.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[quote]Paters schreef op 06 november 2004 @ 17:42:
[...]

Wat zijn de specificaties van jouw server dan? Weet je toevallig waar ik een oudere versie van winroute kan downloaden? Ik heb nu Kerio Winroute Firewall 6.0.6. Die kon ik downloaden van de kerio website. Ik heb geen oudere versies zien staan.

Ik heb een AMD athlon 1200 met 750 mb ,maar op 256 mb werkt t ook perfect.

Winroute pro Versie 4 is op emule en andere soort p2p ruimschoots aanwezig. Je kunt m 30 dagen testen zonder key. en daarna... u know.... >:)

[ Voor 3% gewijzigd door bgrr op 06-11-2004 17:51 ]

• Stefan-
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:30
Probeer anders eens http://www.clarkconnect.org/index.php dit is een vrij simple linux variante.

• Bastardhost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 10:06
Koop fijn een hardware router voor een paar tientjes...
Werkt sneller en kost minder in stroomverbruik dan welke PC ook

• Paters
  • Niet online
Bastardhost schreef op 06 november 2004 @ 17:59:
Koop fijn een hardware router voor een paar tientjes...
Werkt sneller en kost minder in stroomverbruik dan welke PC ook
He....we gaan niet voor de makkelijke weg he?!?! ;)

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Trekt een doorsnee, niet al te duur hardware routertje wel 8MBps? Ik heb daar zo m'n twijfels over. Sommige Draytek modellen halen de 8Mbps al niet, laat staan 8MBps. Daarbij zijn er ook een aantal met 10Mbps WAN interfaces die sowieso al afvallen in deze situatie.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Niet 1 Huis Tuin en Keuken Router haalt de 8/1 Mbps GOED dus laat staan 100 Mbps !!!

Maar ehh...... hoezo werkt FreeSCO of WinRoute of AnalogX niet goed :?

* nero355 heeft alle 3 getest :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Paters
  • Niet online
nero355 schreef op 06 november 2004 @ 18:16:
Niet 1 Huis Tuin en Keuken Router haalt de 8/1 Mbps GOED dus laat staan 100 Mbps !!!

Maar ehh...... hoezo werkt FreeSCO of WinRoute of AnalogX niet goed :?

* nero355 heeft alle 3 getest :D
FreeSCO krijg ik niet aan de praat (zie bovenstaande posts van mij), WinRoute zuigt (steeds dat gezeik met connection limit, ondanks aanpassingen in register werkt het nog steeds niet fatsoenlijk).

Ik denk dat er geen oplossing bestaat. Internet delen via windows is mogelijk met een redelijk behoud van snelheid. Zodra er een firewall en/of een router programmatje op de server wordt geinstalleerd begint de ellende. Ik denk dat ik het maar opgeef. Mocht iemand toch nog een suggestie hebben die bij hem/haar zelf werkt hoor ik het graag.

Tot zover is de conclusie: Met een 100mbit internetverbinding is het kansloos om een servertje met internetdelen, firewall en/of router programmtje te draaien. Je houdt niets qua snelheid over.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:45

DkF

Paters schreef op 06 november 2004 @ 20:01:
[...]

FreeSCO krijg ik niet aan de praat (zie bovenstaande posts van mij), WinRoute zuigt (steeds dat gezeik met connection limit, ondanks aanpassingen in register werkt het nog steeds niet fatsoenlijk).
Heb je eens op het WinRoute forums rondgekeken? Die connection limit kun je gewoon in WinRoute uitzetten, dat het via het register niet werkt sta ik dus niet van te kijken...
Ik denk dat er geen oplossing bestaat. Internet delen via windows is mogelijk met een redelijk behoud van snelheid. Zodra er een firewall en/of een router programmatje op de server wordt geinstalleerd begint de ellende. Ik denk dat ik het maar opgeef. Mocht iemand toch nog een suggestie hebben die bij hem/haar zelf werkt hoor ik het graag.

Tot zover is de conclusie: Met een 100mbit internetverbinding is het kansloos om een servertje met internetdelen, firewall en/of router programmtje te draaien. Je houdt niets qua snelheid over.
WinRoute heeft als nadeel dat het ook je LAN-kaart, dus de kaart voor intern verkeer, in de gaten houdt met al zijn protocol-inspectors e.d.
Dit is in WinRoute niet uit te zetten, maar mbv de goeie ouwe notepad kan je dit zelf in de configuratie-file doen. Heb ik ook gedaan --> werkt prima

Dat is ook een tip die ik via het WinRoute forum gevonden heb...

Toch wil ik wel wel toevoegen dat dat je PC idd watlicht is, zeker voor versie 6 van WinRoute... Misschien dat versie 5 beter past bij je systeem, die is via www.kerio.nl makkelijk te vinden als ik me niet vergis...

Heb jij een 100mbit internet verbinding?! WAUW!

[ Voor 3% gewijzigd door DkF op 06-11-2004 20:27 ]

• Paters
  • Niet online
Welk forum is dat dan? Kan maar weinig vinden op google

p.s. ik draai versie 4 van winroute

[ Voor 28% gewijzigd door Paters op 06-11-2004 20:36 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Paters schreef op 06 november 2004 @ 20:01:
WinRoute zuigt (steeds dat gezeik met connection limit, ondanks aanpassingen in register werkt het nog steeds niet fatsoenlijk).
Welke precies ?? Die TCP/IP aanpassingen van MS ?? Heb dit nooit vroeger met versie 4.x gehad !!!

Als het dat MS gedoe is kan je die gewoon patchen hoor ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Paters
  • Niet online
nero355 schreef op 06 november 2004 @ 20:42:
[...]

Welke precies ?? Die TCP/IP aanpassingen van MS ?? Heb dit nooit vroeger met versie 4.x gehad !!!

Als het dat MS gedoe is kan je die gewoon patchen hoor ;)
Ik gebruik Winroute 4.2.5. De melding die ik krijg is: nat: G: 0 - host -mijn ip naar het internet- denied: connection limit reached. Ik heb wat dingen aan gepast in het register....maar het werkt voor geen meter.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:45

DkF

Paters schreef op 06 november 2004 @ 20:36:
Welk forum is dat dan? Kan maar weinig vinden op google

p.s. ik draai versie 4 van winroute
Forum van Kerio, daar kom je via www.kerio.com

p.s. ik dacht dat je de connection limit in versie 6 bedoelde, gezien je het ook over 6.0.6 had in je posts...
Pagina: 1