Probleem:
HDD niet gevonden door PC (P2, LX mobo, nieuwste BIOS) wel in andere PC
Achtergrond:
Ik probeer een Maxtor 40 gb hdd (5400 rpm, dx 540) te installeren op de PC van mijn broer.
De harde schijf werkt prima in mijn PIV systeem en heeft het vroeger ook goed gedaan in mijn vorige PC. De HDD is dus al gepartitioneerd e.d.
2 andere 8 GB HDD werken prima op het systeem.
Het viel mij op dat de IDE aansluiting op het mobo alle pinnetjes aanwezig had terwijl mijn IDE kabel een gaatje op de aansluiting dichtgemaakt had. Dit is het verschil tussen ATA 33 en ATA 66? Aangezien de kabel dus niet paste een andere kabel gebruikt. Die kabel icm met de Maxtor HDD werkt op mijn PIV systeem.
Symptomen:
In BIOS: -> autocheck HDD -> vastloper bij moment dat de de specifieke HDD gevonden zou moeten worden.
Bij gewoon booten: PC vindt de overige IDE aparaten, bij de HDD moet je F4 drukken om over te slaan.
Geprobeerd:
Wisselen van master, slave, cable select jumper.
Wisselen van IDE kabels
Wisselen van positie op de kabel
Wisselen van primary-secundairy controller
BIOS update naar nieuwste betaversie met ondersteuning voor 137 GB HDD
Handleiding gedownload.@ http://www.dfi.com.tw/Sup...381&STATUS_FLAG=A&SITE=US
Nb.Alle andere IDE apparaten zijn losgekoppeld tijdens dit proces.
Materiaal:
Pentium 2 266 mhz systeem
Moederbord met intel LX chipset. DFI p2xlx (rev a1) . Hiervoor nieuwste beta bios geflasht met support voor HDD tot 137 GB.
Iemand enig idee hoe de HDD toch aan de praat te krijgen?
HDD niet gevonden door PC (P2, LX mobo, nieuwste BIOS) wel in andere PC
Achtergrond:
Ik probeer een Maxtor 40 gb hdd (5400 rpm, dx 540) te installeren op de PC van mijn broer.
De harde schijf werkt prima in mijn PIV systeem en heeft het vroeger ook goed gedaan in mijn vorige PC. De HDD is dus al gepartitioneerd e.d.
2 andere 8 GB HDD werken prima op het systeem.
Het viel mij op dat de IDE aansluiting op het mobo alle pinnetjes aanwezig had terwijl mijn IDE kabel een gaatje op de aansluiting dichtgemaakt had. Dit is het verschil tussen ATA 33 en ATA 66? Aangezien de kabel dus niet paste een andere kabel gebruikt. Die kabel icm met de Maxtor HDD werkt op mijn PIV systeem.
Symptomen:
In BIOS: -> autocheck HDD -> vastloper bij moment dat de de specifieke HDD gevonden zou moeten worden.
Bij gewoon booten: PC vindt de overige IDE aparaten, bij de HDD moet je F4 drukken om over te slaan.
Geprobeerd:
Wisselen van master, slave, cable select jumper.
Wisselen van IDE kabels
Wisselen van positie op de kabel
Wisselen van primary-secundairy controller
BIOS update naar nieuwste betaversie met ondersteuning voor 137 GB HDD
Handleiding gedownload.@ http://www.dfi.com.tw/Sup...381&STATUS_FLAG=A&SITE=US
Nb.Alle andere IDE apparaten zijn losgekoppeld tijdens dit proces.
Materiaal:
Pentium 2 266 mhz systeem
Moederbord met intel LX chipset. DFI p2xlx (rev a1) . Hiervoor nieuwste beta bios geflasht met support voor HDD tot 137 GB.
Iemand enig idee hoe de HDD toch aan de praat te krijgen?
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)