HDD niet gevonden door PC (P2, LX mobo,)wel in andere PC

Pagina: 1
Acties:

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Probleem:
HDD niet gevonden door PC (P2, LX mobo, nieuwste BIOS) wel in andere PC

Achtergrond:
Ik probeer een Maxtor 40 gb hdd (5400 rpm, dx 540) te installeren op de PC van mijn broer.
De harde schijf werkt prima in mijn PIV systeem en heeft het vroeger ook goed gedaan in mijn vorige PC. De HDD is dus al gepartitioneerd e.d.
2 andere 8 GB HDD werken prima op het systeem.

Het viel mij op dat de IDE aansluiting op het mobo alle pinnetjes aanwezig had terwijl mijn IDE kabel een gaatje op de aansluiting dichtgemaakt had. Dit is het verschil tussen ATA 33 en ATA 66? Aangezien de kabel dus niet paste een andere kabel gebruikt. Die kabel icm met de Maxtor HDD werkt op mijn PIV systeem.

Symptomen:
In BIOS: -> autocheck HDD -> vastloper bij moment dat de de specifieke HDD gevonden zou moeten worden.

Bij gewoon booten: PC vindt de overige IDE aparaten, bij de HDD moet je F4 drukken om over te slaan.

Geprobeerd:
Wisselen van master, slave, cable select jumper.
Wisselen van IDE kabels
Wisselen van positie op de kabel
Wisselen van primary-secundairy controller
BIOS update naar nieuwste betaversie met ondersteuning voor 137 GB HDD
Handleiding gedownload.@ http://www.dfi.com.tw/Sup...381&STATUS_FLAG=A&SITE=US

Nb.Alle andere IDE apparaten zijn losgekoppeld tijdens dit proces.

Materiaal:
Pentium 2 266 mhz systeem
Moederbord met intel LX chipset. DFI p2xlx (rev a1) . Hiervoor nieuwste beta bios geflasht met support voor HDD tot 137 GB.

Iemand enig idee hoe de HDD toch aan de praat te krijgen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Even over de flatcable: wat ik een paar keer gedaan heb (is niet netjes maar het werkte wel), is het dichte gat open te maken en dan is deze alsnog bruikbaar. Misschien dat het op beide (of alle 3) moet gebeuren.

Of deze ook inderdaad gebruikt word of een funktie heeft durf ik niet te zeggen.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Iemand?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik dacht oudere moederborden problemen hadden met harde schijven groter dan 32 Gb; Bios-kwestie. (m.a.w. check eens wat dat moederbord/BIOS aankan)
OM FAQ / Beleid

Ik zou geen beta-versie geïnstalleerd hebben.
Beter dan een oudere release, en dan een tooltje als EZdisk gebruiken (maar dan wel het tooltje van Maxtor).

[ Voor 70% gewijzigd door Brothar op 06-11-2004 00:21 ]

eagle

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De 32GB limiet was te wijten aan een bug in de Award BIOS en deze zou toch wel verholpen moeten worden met een BIOS flash. De BIOS moet in ieder geval nieuwer zijn dan juni 1999, mocht je zekerheid willen.

Mocht dat niks oplossen, dan zou je kunnen proberen om in de BIOS de schijf handmatig te instellen: 16 heads, 63 sectors, 16383 cylinders en LBA mode kiezen. Mocht dat ook niet helpen, dan moet je de schijf op NONE instellen en een overlay programmaatje installeren, de Maxblast.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
BIOS update had ik al geprobeerd. Officieel zou nu tm 137 gb moeten werken.

Ben wat met maxplast en powerdiag van maxtor aan de slag gegaan. Powerdiag geeft bios de schuld (geen ondersteuning voor grote schijven ondanks de update). Voor de rest is de schijf 100%. Maxblast werkt nog niet (?) Ga ik verder mee aan de slag.

Handmatig gegevens invullen (ook mbv de powerdiag info) zorgt nog steeds dat het bios niets ziet. Echter ik kon de HDD wel zien in de windows XP-setup en ernaar kopieren. Echter op het pount dat er opnieuw opgestart moet worden wordt de HDD niet gevonden. :(

Ik ga uitzoeken waarom maxblast niet werkte .

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Alternatieve jumpersettings e.d. zoals op de maxtorsite stonden hadden geen baat.

Max blast CD versie gedownload en die werkt gelukkig wel.
Probleem was hiermee te omzeilen. Met de speciale setting hiervoor in het menu. Mijn reputatie als PC-guru is gered. :)

Pagina: 1