Doet het MERK videokaart er toe?

Pagina: 1
Acties:
  • 944 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:12
Beste mensen,

Binnenkort wil ik een nieuwe grafische kaart kopen en ik blijf eigenlijk nog met een vraag zitten die ik niet in de FAQ zag staan:

Doet het merk videokaart er toe?

Zo uit mijn hoofd weet ik twee dingen te noemen waarop de merken verschillen:

- Lawaai van de koeler.
- Overclockbaarheid van de kaart.

Voor overclockers maakt het merk dus zeker wat uit. Ik wil echter niet gaan overclocken, en als we deze twee punten nu even buiten beschouwing laten: maakt het dan nog wat uit welk merk grafische kaart je koopt? Op welke punten verschillen merken dan nog meer van elkaar? (bij dezelfde chipset uiteraard).

Van het type kaart wat ik wil kopen, hebben momenteel alleen XFX en Club3D een kaart op de markt. Club3D is een wat goedkoper merk, is dat op een of andere manier te merken? (afgezien van overclockbaarheid). Nu heb ik een XFX. Sommige van mijn spellen lopen soms vast (beeld wordt zwart, een druk op de restknop lost het meestal op), waardoor ik geneigd ben om geen XFX opnieuw te kopen. Terecht of onzin? (misschien met andere hardware te maken? windows format lost het niet op. bij GTA3 was het zelfs zo erg dat hij het meestal pas weer deed na 15 minuten de stroom er af te halen, 2x zelfs een hoop onderdelen moeten loskoppelen en weer inbouwen voordat het weer werkte.).

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door DeadMetal op 02-11-2004 21:05 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 22:20

NMe

Quia Ego Sic Dico.

A-merken hebben over het algemeen meer tijd, geld en research gestoken in het ontwerp van hun kaarten, en daarmee zijn ze meestal superieur aan B-merken, waar gewoon wat minder aandacht aan geschonken is. Dus hoewel ze dezelfde chipset en dergelijke kunnen gebruiken, is de daadwerkelijke config van de kaart ze ook een kritiek punt. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

In eerste instantie zou ik zeggen dat de merk niet uitmaakt omdat de core hetzelfde is. Echter zit er in de details wel verschil in zoals je zelf zegt de fan ( Qualiteit maar ook lawaai etc. ) ook zit bij b.v. MSI veel apps die toch bruikbaar kunnen zijn.. Over het overklokken zit ook wel verschil in.. Zo heb je de 6800LE die van b.v. aopen 2.2NS mem heeft en de XFX 2.8NS mem.. Dus een simpel antwoord op je vraag :

Ja het maakt uit !! :)

• DeadMetal
Oja, het gaat om een Nvidia 6600GT die ik wil aanschaffen, maar dat terzijde.
Nu heb ik een GF4 TI4200 64mb.

[ Voor 31% gewijzigd door DeadMetal op 02-11-2004 21:07 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Club3d is bijvoorbeeld goedkoper omdat zij gebruikmaken van het standaard referentiemodel dat door Ati word geleverd. Dit is dus een "kaal" model, zonder poespas.

Sommige merken passen dit model echter aan door bijvoorbeeld een grotere koeling te monteren, waardoor men dit tegen meerwaarde kan doorverkopen aan de consument.

Dus, anders? Ja, Slechter? In ieder geval niet in de zin van het gebruik van slechtere materialen oid.

Dus als je bijvoorbeeld toch van plan bent om hem te gaan waterkoelen, ben je beter af met een product waar je niet voor een koeling gaat betalen die je toch niet gebruikt. (Daarom heb ik bijvoorbeeld een Club3d)

[ Voor 21% gewijzigd door Roamor op 02-11-2004 21:11 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-06 11:57
RoamoR schreef op 02 november 2004 @ 21:09:
Club3d is bijvoorbeeld goedkoper omdat zij gebruikmaken van het standaard referentiemodel dat door Ati word geleverd. Dit is dus een "kaal" model, zonder poespas.

Sommige merken passen dit model echter aan door bijvoorbeeld een grotere koeling te monteren, waardoor men dit tegen meerwaarde kan doorverkopen aan de consument.

Dus, anders? Ja, Slechter? In ieder geval niet in de zin van het gebruik van slechtere materialen oid.
Errr, club 3d plakte toch ook nog wel eens langzamer dan normaal geheugen op hun kaarten? Weet ik niet zeker hoor, maar zo iets hoorde ik laatst.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 11:56

KroeT

[...]

Hmz. En zijn er ook merken die extra investeren in STILLE koelers op hun videokaarten? Ik ben namelijk op zoek naar een Radeon waarmee ik redelijk spellen kan spelen, onder de 200 euro. Ik heb een erg stil systeem, met op dit moment een passief gekoelde videokaart. In winkels vragen om een stille kaart is vragen om ellende. De laatste keer dat ik vroeg om een stille processorkoeler kreeg ik een dikke Coolermaster mee die klonk alsof de centrifuge aanstond met teveel kleren erin.

Peace is not simply the absence of war.

• Roamor
  • Niet online
Charly schreef op 02 november 2004 @ 21:11:
[...]

Errr, club 3d plakte toch ook nog wel eens langzamer dan normaal geheugen op hun kaarten? Weet ik niet zeker hoor, maar zo iets hoorde ik laatst.
Doel je op het 128bits vs 256bits? Dit is niet specifiek Club3d, maar word door de chipmakers zelf gedaan. Dit kun je dus ook met een "top"merk als Asus, Gainward oid treffen. Kwestie van opletten dus ;)

Verwijderd

Ik kan je alleen vertellen dat ik slechte ervaringen heb met de fan op de Club3D kaarten (Radeon 9800 Pro). Hierdoor heb ik de kaart 2 keer moeten omruilen voor een ander exemplaar en uiteindelijk heb ik er zelf maar een Zalman cooler opgezet om van de ellende af te zijn (a +- 50 euri).

Ik weet dat er veel klachten waren over de Club3D coolers en voor mij dus de volgende keer een ander merk. Ik vond het schandalig dat een (toen) zo dure kaart zo'n rotte fan had..

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
KroeT schreef op 02 november 2004 @ 21:12:
Hmz. En zijn er ook merken die extra investeren in STILLE koelers op hun videokaarten? Ik ben namelijk op zoek naar een Radeon waarmee ik redelijk spellen kan spelen, onder de 200 euro.
Ik heb zelf een Radeon 9800 pro (boven de 200 euro, weet ik maar even als voorbeeld) en daar heb ik een Zalman ZM80C-HP opgezet met de optionele fan. Koelt uitstekend en is volledig onhoorbaar, en mijn systeem is tamelijk stil: mijn HD's maken het meeste herrie, en Maxtor plus 9's zijn toch redelijk stil. IMHO kun je beter gewoon een videokaart kopen op basis van de specs en dan zelf iets aan de koeler doen.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 11:56

KroeT

[...]

Hmz. Maar zo'n Zalman zal wel weer 50 euro extra zijn zeker?

Dan zou ik al voor een goedkopere kaart moeten gaan, een 9600XT of zo.

Peace is not simply the absence of war.

Verwijderd

Ik ga waarschijnlijk ook die 6600GT kopen, maar ik wacht nog even tot dat ik aan een A-merk kan kopen, dus Asus, MSI of AOpen ofzo. Dan heb je kwaliteit in handen. ;)

• DeadMetal
Dat is dus een beetje mijn dilemma ja, maar ik weet niet of het gegrond is.

Asus, MSI of Aopen hebben er nog geen kaarten van in de schappen liggen, Club3D en XFX wel.

Plaatsen Tweakers XFX over het algemeen in het rijtje A-merken, of meer aan de kant van Club3D, noname enzovoorts (en zijn hier bepaalde redenen voor?)

Ik ga niet overclocken. Wachten op de grote merken nuttig? Stille kaart is fijn, maar heeft geen top-prioriteit voor mij, hij moet gewoon geen herrie maken, maar hoeft niet onhoorbaar te zijn...

En bovenal stabiel zijn, geen kuren hebben.

/edit: meer info toegevoegd.

[ Voor 41% gewijzigd door DeadMetal op 02-11-2004 21:35 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:44

sapphire

Die-hard pruts0r

RoamoR schreef op 02 november 2004 @ 21:14:
[...]

Doel je op het 128bits vs 256bits? Dit is niet specifiek Club3d, maar word door de chipmakers zelf gedaan. Dit kun je dus ook met een "top"merk als Asus, Gainward oid treffen. Kwestie van opletten dus ;)
das niet het geheigen hoor, das de breedte van de geheugen bus. Daarvan is Club3d geloof ik de enigste die ook goed aangeeft of je een 128 of 256 bits versie koopt.
Maar Club 3d levert wel brak geheugen dat geef ik meteen toe :(

Gabriël AM5

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 12:33
Mijn ervaring is dat de kwaliteit van zowel A- als B-merken van model tot model en helaas zelfs per produktiereeks verschilt.

De meeste merken, zowel A als B, volgen gewoon 1 op 1 het referentiedesign qua pcb, alleen de koelers zijn bij de (veel) duurdere merken/modellen soms beter. Maar daar zou ik me geen zorgen over maken, gezien Arctic Cooling hele mooie, goede en stille VGA-coolers produceert die ook nog eens een fluit kosten en simpel te monteren zijn (ivm Zalman).

Sowieso is goede research voor aankoop een must. Op basis van ervaringen van andere kopers (of slachtoffers ;)) kun je zelf bepalen of een B-merk goed genoeg is of dat een bepaald A-merk dezelfde kaart net iets mooier heeft gemaakt. Ook moet je voorkomen dat je ff snel voor een mooie aanbieding gaat en vervolgens met een gecastreerde kaart zit (Sapphire 9800 PRO 128-bit is een recent voorbeeld).

edit:
XFX (vroeger Pine) valt samen met Club 3D, Point of View, PowerColor, Connect3D en nog meer van die namen in het rijtje B-merk en/of sticker plakkers. Maar nogmaals, dit hoeft absoluut geen probleem te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door nOLoGIc op 02-11-2004 21:55 ]

• Defiance
  • Laatst online: 03-04 18:36

Defiance

Stubborn Bastard

Eh is dit alles waar jullie opkomen met waarom je een merk zou moeten nemen?

Een goedkopere merk gebruikt 90% van de keer goedkopere materialen, meestal onzuivere Sillicium vergeleken met A-Merk dus slechtere build quality.

Dat betekent: Meer kans op crashen, lagere snelheden en hogere temperaturen (echt zo).

Ook plakken ze er inderdaad ook langzamer geheugen op, zeg 2,4 nanoseconden in plaats van 2,2 en natuurlijk ook de geheugenbus wil nog wel eens verminderd worden.

Geen enkel A-Merk heeft op een 9800 kaartje 128 bits geheugen zitten.

(Dit zijn dus voorbeelden he... niet alle merken hebben het, maar de Sillicium is wel een vaste "bad thing")

Sapphire/XFX/Club3D etc wel (niet allemaal natuurlijk), daarom zijn ze ook vaak veel goedkoper.

Daarom is Asus bijvoorbeeld zo duur, zij hebben een hogere kwaliteit aan componenten en schonere pathways dan de goedkopere merken, vaak hebben ze hierdoor een edge tegenover een ander merk.

Zelfde was zo met Hercules die tot en met de 9800 Pro de koning was onder de Radeon kaarten (de 9800XT was een reference model omdat ATi ze veel te laat de blue print stuurde en ook nog iets offtopic: "DAMN YOU ATi FOR KILLING HERCULES! Meh!", dat moest er ff uit).

Koeling maakt ook uit, als je vaak reviews and forums leest dan zie je dat sapphire in het begin een groot aantal doorgefikte kaarten kreeg omdat ze simpelweg inadequate cooling erop hadden gedouwd. Daar hebben ze pijnlijk aan geleerd.

Nou kun je natuurlijk zeggen dat je een goedkoop merk neemt en er een mooie koelsysteem opgooit, maar dan zit je nog steeds met goedkopere materialen die eerder zullen afbreken dan een kwaliteits model (Sillicium, zoals alle materialen, breekt af, en hoe lager de kwaliteit, hoe eerder het afbreekt, en het kan zijn dat de kaart even lang meegaat als een kwaliteits kaart, kansen daarop zijn klein tho).

Kortom: Wil je echte kwaliteit hebben dat nog wel ff meegaat, neem dan gewoon een kwaliteits merk, in dit geval voor een Asus sinds zij nu wel de beste nVidias hebben als je nog steeds van plan bent die te nemen, zo niet, ik zou zeggen neem eens een kijkje bij HiS voor een Radeon, die zijn ook ZEER goed.

Als je iets wil hebben dat je toch maar kort wil hebben of flink wil mee experimenteren als je geen ervaring erin hebt, tja dan kun je een goedkopere merk nemen, al vind ik persoonlijk dat je niet aan videokaarten moet sleutelen omdat de performance winst dat je krijgt toch minimaal is.

Verwijderd

is Point of View ook een B-merk en zit het eigenlijk met Gigabyte

• DeadMetal
Bedankt voor je bijdrage! XFX reken je dus tot een B-merk. Zijn er hier mensen het daar mee eens of oneens? (wel argumentatie uiteraard!)

Naar Point of View en Gigabyte ben ik ook wel benieuwd.
En Leadtek?

[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 02-11-2004 21:59 ]

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 21:56:
Ja en Half, Gigabyte is een goede Mobo maker, maar nog een "n00b" op het gebied van nieuwe Vid cards.

Persoonlijk zijn hun koelers een beetje niks, maar das offtopic :D

En Leadtek is ook een B-Merk ja, ze hebben een lange tijd niks van zich laten horen hiero, MAAR ze waren best goed met de GeForce 2 tijdperk, waren volgens mij 1 van de eerste met een overklok tool die standaard bij hun drivers geleverd werden, nu ze weer een beetje terugkomen zou ik zeggen dat ze nog B merk kunnen zijn, maar dit week nie 100% zeker.

[ Voor 36% gewijzigd door Defiance op 02-11-2004 22:01 . Reden: Leadtek dingegie ]

• nOLoGIc
  • Laatst online: 15-06 12:33
Defiance schreef op 02 november 2004 @ 21:55:
Eh is dit alles waar jullie opkomen met waarom je een merk zou moeten nemen?

Een goedkopere merk gebruikt 90% van de keer goedkopere materialen, meestal onzuivere Sillicium vergeleken met A-Merk dus slechtere build quality.
...
Ik denk dat je de A-merken wat overschat! De laatste jaren is de "cutting corners" mentaliteit ook bij de traditionele kwaliteits fabrikanten doorgedrongen, simpelweg omdat ook zij geen winst meer maakten.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

nOLoGIc schreef op 02 november 2004 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat je de A-merken wat overschat! De laatste jaren is de "cutting corners" mentaliteit ook bij de traditionele kwaliteits fabrikanten doorgedrongen, simpelweg omdat ook zij geen winst meer maakten.
Denk het nie :D

Waarom denk je dat de personen van Asus die de kaarten maken/designen op basis van de Blueprint van ATi ruim 10.000 dollar per jaar meer verdienen?

Vertrouw me, dat heeft er wel degelijk mee te maken.

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-04 03:28
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 21:56:
PoV is B. Gigabyte zit er een beetje tussenin.

Ik zou kiezen voor een Leadtek of Asus bij Nvidia zoals eerder gezegd. Een Hercules voor ATI.
Je betaalt minder voor de B-merken maar hierdoor krijg je ook minder. Als je daarmee tevreden is dat OK. Wel uitkijken bij Bmerken met koelertjes. Een dikke Zalman of Arctic Cooling moet je incalculeren als je een nieuwe kaart koopt.

Ik zelf heb een Sapphire 9600XT 128MB, en het koelertje was zeer klein, koelde aardig maar ging al na 2 maanden ratelen, heb een een Zalman blok op gezet (ook een lekker karweitje..)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

NMe84 schreef op 02 november 2004 @ 21:05:
A-merken hebben over het algemeen meer tijd, geld en research gestoken in het ontwerp van hun kaarten, en daarmee zijn ze meestal superieur aan B-merken, waar gewoon wat minder aandacht aan geschonken is. Dus hoewel ze dezelfde chipset en dergelijke kunnen gebruiken, is de daadwerkelijke config van de kaart ze ook een kritiek punt. :)
... totdat je plaatjes van de verschillende kaarten naast elkaar ziet. Tegenwoordig is het vrijwel altijd referentie ontwerp wat de klok slaat. Zo vreemd is dat trouwens ook niet, want zelf, als kaartenbakker, het wiel opnieuw moeten uitvinden, terwijl zowel ATi als nVidia tegenwoordig uitstekend presterende 'reference designs' hebben is weggegooid geld.

Overigens, direct voor de topicstarter: De crashes/vastlopers die je omschrijft lijken veel op die van een brakke voeding. Zeker als je een kwartier moet wachten dan kan dat eigenlijk alleen maar komen door de grote joekels van condensatoren in je voeding, want de rest koelt over het algemeen sneller af.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

maar dat neemt niet weg dat de A-merken tog stabieler draaien

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:36
Alleen jammer dan dat Asus het verpest op marketing gebied met hun NU/GT/GE/Ultra/Whatever kaarten. Hun producten zijn zo ondoorzichtig als de pest.

Op een Asus (TNT) en een Elsa (GF3) kaart na heb ik altijd B-merken gehad. Twee keer een Leadtek (Ti4400 en 5900XT) en nu een XFX 6800 en ik heb alleen een probleem gehad met de Elsa waarvan een fannetje het begaf. Voor een B-merk levert Leadtek een heel behoorlijke support overigens, vanuit Nederland. De XFX heb ik genomen omdat die goed leverbaar was en omdat de reference kaart gewoon uit dezelfde fabriek komt als een A-merk kaart.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 22:04:
Nope, de materiaal kwaliteit is gewoon minder bij goedkope merken.
Denk maar aan standaard OEM geheugen die vaak merkloos zijn.
Zet daar maar een Corsair of Infineon tegenover en je ziet wel wie er beter is.

En dat weggegooid geld... waarom denk je dat Asus nu wel een beetje de marktleider is van videokaarten? Zij hebben het voorbeeld van Hercules opgevolgd, want Hercules WAS en IS nog steeds koning in mijn ogen, eigen designs laten toch wat betere results zien waarin de mensen nu aardig hard naar beginnen te kijken ipv. hoe goedkoper hoe beter..

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik zou je ff een voorbeeld geven, het is wel een oud voorbeeld, maargoed je kan misschien iets mee. Het gaat tenslotte op het verschil tussen een A- of B-merk.

Chipset: Nvidia Geforce 2 MX400
geheugen: 64MB
driver: 30.82

Abit Geforce 2 MX400 (als A-merk)
3DMark2001: 3124 punten

Daytona Geforce 2 MX400 (als B-merk, wel erg bagger spul hoor :P)
3DMark2001: 1452 punten

Het is wel een oud voorbeeld met oude drivers!!

Verder weet ik het niet meer qua specs van de kaarten, want ik heb ze niet meer bij de hand ;).

@ Defiance: Ik heb ook een Hercules 9700PRO!! Jammer he, dat ze gestopt zijn met het maken van VGA-kaarten ;(

[ Voor 12% gewijzigd door htol op 02-11-2004 22:17 ]

• DeadMetal
Het zou best mijn voeding kunnen zijn, een cheap-ass Codegen ding.

Voor m'n nieuwe pc vind ik stabiliteit vooral belangrijk (zet er ook een Zalman voeding in i.p.v. Codegen), ik wil geen wazige problemen krijgen, en wil hier ook voor de grafische kaart rekening mee houden.

We hebben dus nu vooral gezien dat qua koelers en overclockbaarheid de grootste verschillen zitten tussen de merken, meegeleverde dingen, soms ook prestaties.

Hebben B-merken (hier bedoel ik geen no-name zooi mee, maar wel echte merken, Club3D, XFX, PoV) ook meer klachten op het gebied van stabiliteit/crashes ten opzichte van de grote (Asus, MSI, Aopen)? (of beperkt het zich tot de andere punten).

Over Leadtek zijn de meningen blijkbaar verdeeld, A of B merk? (en uiteraard waarom).

/edit: uitgebreid.

[ Voor 26% gewijzigd door DeadMetal op 02-11-2004 22:16 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 22:04:
IEDERE kaart behoort stabiel te draaien in niet overklokte toestand, bij voldoende stabiele voeding, en niet te hoge kast temperatuur.

Doet de kaart dat niet, en is de rest netjes in orde, dan is de kaart gewoon kapot, terugsturen en een nieuwe eisen.

Sim-pel.

Op het moment dat je wil gaan overklokken, dan wordt het een ander verhaal. Dan gaat de kwaliteit van de componenten een rol spelen, dan wordt belangrijk welke ns rating de geheugenchips hebben, en uit welke "speedbin" de GPU chips komen. Maar daar wil de topicstarter niet aan beginnen, dus hier is het niet van toepassing.

Het enige waar het merk videokaart verder nog iets uitmaakt is in de bundel van games en toebehoren dat bij de kaart geleverd wordt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Voedingswise:

Neem eens een hele goede kijk naar de Levicom X-Alien 500W series.... die zijn GOED en friggin cheap.
NIKS anders gehoord dan dat ze gewoon zo goed zijn, geen enkele slechte review gelezen (alleen dat ze Leds hebben irriteert mij... ik HAAT leds, dingen doen pijn aan je ogen!)

Videokaart stabiliteit:

Normaal horen ze gewoon stabiel te draaien tot een bepaalde marge en zou je hier bijna niks van moeten merken, maar in de praktijk komt het er wel op neer dat A en B merk zeer van elkaar verschillen, A merk is dus wel duidelijk stabieler, helemaal als je een pest airflow in je kast hebt, niet alleen liggend aan cooling van de kaart.

@htol: Pestlijers van een ATi hebben daarvoor gezorgd, dingen waren echt goe! :'( Oh man, als Hercules weer zou terugkomen, ik zou zonder na te denken hun merk weer kopen, dingen waren echt bruut goed!

[ Voor 14% gewijzigd door Defiance op 02-11-2004 22:30 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Defiance schreef op 02 november 2004 @ 22:25:
[...]

Videokaart stabiliteit:

Normaal horen ze gewoon stabiel te draaien tot een bepaalde marge en zou je hier bijna niks van moeten merken, maar in de praktijk komt het er wel op neer dat A en B merk zeer van elkaar verschillen, A merk is dus wel duidelijk stabieler, helemaal als je een pest airflow in je kast hebt, niet alleen liggend aan cooling van de kaart.
Goedkoop is over het algemeen duurkoop ja.

Als je voeding prut is en je kast een slechte afvoer van warme lucht heeft, dan gaat ook je A-merk videokaart geregeld op z'n plaat. Gewoon omdat de rest van het systeem brak is.

Ik vind in ieder geval dat je met je "A-merk B-Merk verschillen zeer van elkaar" een ontzettend zwart/wit beeld neerzet. Een strikte scheiding tussen fabrikanten van dure kaarten van hogere kwaliteit en fabrikanten van goedkope budget kaarten van belabberde kwaliteit bestaat niet.

Op uitzondering van de ultra-high-end kaarten na is er eenvoudigweg de regel van de economie en de vrije markt. Als je product te duur is ten opzichte van de concurentie, met maar weinig extra voordeel, dan verlies je markt aandeel. Ben je heel erg goedkoop, maar lever je daardoor teveel kwaliteit in? Dan verlies je ook marktaandeel. En dit is precies wat je nu al een paar jaar ziet gebeuren op de videokaarten markt. Echte uitschieters, zowel naar boven als naar beneden, zijn er niet meer. Op een andere manier valt er gewoon geen geld te verdienen op deze zeer competieve markt.

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
Ik heb een Sapphire kaart en ik vond de koeling slecht (werd erg warm, en maakte vrij veel geluid). Dus heb ik er Artic Silencer op gezet en nu is het perfect. Hij draait gewoon constant op 100% en is niet te horen. En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Ik ben dus erg tevreden en hoef voorlopig ff nix anders.

Over de voeding ben ik het met Defiance eens, de Levicom X-Alien 500Watt heb ik zelf ook. Ben er erg happy mee en heb pas ergens gelezen dat de 12 volt lijn meer dan 400 Watt kan leveren!

[ Voor 25% gewijzigd door sneakyd3ad op 08-11-2004 15:25 ]

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

JumpStart schreef op 02 november 2004 @ 22:35:
[...]

Goedkoop is over het algemeen duurkoop ja.

Als je voeding prut is en je kast een slechte afvoer van warme lucht heeft, dan gaat ook je A-merk videokaart geregeld op z'n plaat. Gewoon omdat de rest van het systeem brak is.

Ik vind in ieder geval dat je met je "A-merk B-Merk verschillen zeer van elkaar" een ontzettend zwart/wit beeld neerzet. Een strikte scheiding tussen fabrikanten van dure kaarten van hogere kwaliteit en fabrikanten van goedkope budget kaarten van belabberde kwaliteit bestaat niet.

Op uitzondering van de ultra-high-end kaarten na is er eenvoudigweg de regel van de economie en de vrije markt. Als je product te duur is ten opzichte van de concurentie, met maar weinig extra voordeel, dan verlies je markt aandeel. Ben je heel erg goedkoop, maar lever je daardoor teveel kwaliteit in? Dan verlies je ook marktaandeel. En dit is precies wat je nu al een paar jaar ziet gebeuren op de videokaarten markt. Echte uitschieters, zowel naar boven als naar beneden, zijn er niet meer. Op een andere manier valt er gewoon geen geld te verdienen op deze zeer competieve markt.
Ik zou zeggen, neem het maar eens onder de test.

Neem twee computers met slechte airflow enzo, identiek aan elkaar behalve videokaart.

Daar neem je bijvoorbeeld een Hercules 9600XT en een Sapphire 9600XT, we zullen zie wie er duidelijk eerder plat gaat, ik werk dagelijks met deze PCs, het gaat echt wel om kwaliteit. (Mid-end kaarten, niet de high-end of ultra versies)

En zoals ik al zei van de voeding: Levicom X-Alien 500W, goedkoop en ZEER goed, geen probbies daaro :D

Markt heb je gelijk in, maar dat is aan het veranderen, je ziet nu meer mensen kwaliteit spul kopen dan goedkopere merken vanwege dat ze gewoon goed zijn.

Dat is iets wat op den duur de standaard wordt, misschien over een paar jaar, maar toch hetzelfde.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

SneakyD3ad schreef op 02 november 2004 @ 22:36:
[...]

Over de voeding ben ik het met Defiance eens, de Levicom X-Alien 500Watt heb ik zelf ook. Ben er erg happy mee en heb pas ergens gelezen dat de 12 volt lijn meer dan 400 Watt kan leveren!
offtopic:
Nou, WOW ... :| Niet dus.

Tegenwoordig zijn het de 3,3 en de 5 volt lijnen die veel vermogen trekken. Dat een voeding 400 watt op de 12 volt lijn zet? Sorry hoor, maar dat boeit geen drol.

Aan de andere kant, voor wat voedingen betreft ben ik juist wèl voorstander voor de duurdere voeding van een bekend merk (Enermax, Antec, Nexus, Thermaltake, etc.) in plaats van vaag nooit-van-gehoord goedkoop prutding. En ook dat is misschien niet helemaal terecht. Tagan schijnt goedkoop èn goed te zijn, om maar een voorbeeld te noemen.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Neem eens een goede kijkje naar de Amperes die Levicom kan leveren, ga dan eens naar de Tagan kijken..

Levicom is dus GEEN onbekend prutding.

Antec etc, ja die zijn goed, als je de juiste modellen neemt, zelfde met elk ander merk, maar meeste zijn gewoon troep.

• sneakyd3ad
JumpStart schreef op 02 november 2004 @ 22:49:
[...]

offtopic:
Nou, WOW ... :| Niet dus.

Tegenwoordig zijn het de 3,3 en de 5 volt lijnen die veel vermogen trekken. Dat een voeding 400 watt op de 12 volt lijn zet? Sorry hoor, maar dat boeit geen drol.

Aan de andere kant, voor wat voedingen betreft ben ik juist wèl voorstander voor de duurdere voeding van een bekend merk (Enermax, Antec, Nexus, Thermaltake, etc.) in plaats van vaag nooit-van-gehoord goedkoop prutding. En ook dat is misschien niet helemaal terecht. Tagan schijnt goedkoop èn goed te zijn, om maar een voorbeeld te noemen.
Zie http://www.alltests.de/ha...ible/levicom_xalien_1.php voor een review (Duits)

Levicom is een heel bekend merk als het gaat om voedingen en ik heb er nog geen fout over gehoord

Aperes op de verschillende lijnen:

3,3 V: 28A
5,0 V: 30A
12,0 V: 34A
-5 V: 0,3A
-12 V: 0,8A
5Vsb: 2,0A

Daar kunnen de meeste voedingen als nog niet aan tippen.

Dan heb je nog het uiterlijk van de voeding (zie review) wat er natuurlijk ook niet verkeert uitziet (zeker in een kast met window)

[ Voor 16% gewijzigd door sneakyd3ad op 02-11-2004 23:03 ]

• DeadMetal
Laten we on topic blijven en het over videokaarten hebben ;)

Heb een hoop geleerd van dit topic tot nu toe, bedankt voor jullie reacties, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit of een merk als MSI 6600GT nu echt verstandiger voor mij is ten opzichte van XFX 6600GT. Lawaai van koeler kan ik niet over oordelen (heb ook nog geen meningen hierover gevonden). Overclocken ga ik dus niet, airflow wordt goed in nieuwe kast. Stabiliteit van de pc is zeer belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door DeadMetal op 02-11-2004 23:04 ]

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

DeadMetal schreef op 02 november 2004 @ 23:02:
Laten we on topic blijven en het over videokaarten hebben ;)

Heb een hoop geleerd van dit topic maar ik ben er toch nog niet helemaal uit of een merk als MSI 6600GT nu echt verstandiger voor mij is ten opzichte van XFX 6600GT. Lawaai van koeler kan ik niet over oordelen (heb ook nog geen meningen hierover gevonden). Overclocken ga ik dus niet, airflow wordt goed in nieuwe kast. Stabiliteit van de pc is belangrijk.
Neem Asus voor max stabiliteit, zij maken hun eigen PCBs en pathways, blijft ook langer in leven. De Asus fans maken wel wat meer herrie maar zijn uitgebleken 300 toeren lager van max bijna geen airflow verschil te hebben en zeer stil te zijn dat je het nie hoort.

Dit is een dingegie dat blijft om het zo te zeggen, maar MSI kun je ook mee leven, die zijn ook goe, net iets minder, maar nog steeds goe!

Verwijderd

om een voorbeeld te geven van b-merk kwaliteit:

ik heb een club3d 9500pro, best leuk kaartje, doet het prima, is nog steeds snel genoeg en crashed nooit , maar er lopen wel lichter/donkerder golven over m'n beeld af en toe. tis maar net te zien op een effen kleur en ook niet op elke resolutie/freq combo even sterk, maar tis er wel en volgens mij het gevolg van een niet zo stabiele VGA-uitgang.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 23:40:
om een voorbeeld te geven van b-merk kwaliteit:

ik heb een club3d 9500pro, best leuk kaartje, doet het prima, is nog steeds snel genoeg en crashed nooit , maar er lopen wel lichter/donkerder golven over m'n beeld af en toe. tis maar net te zien op een effen kleur en ook niet op elke resolutie/freq combo even sterk, maar tis er wel en volgens mij het gevolg van een niet zo stabiele VGA-uitgang.
Jij hebt slechte ervaring, DUS is het een b-merk kwaliteits probleem? Beetje erg kortzichtig.

Hier draait een 9800Pro van hetzelfde merk prima. Aangesloten op een 19" TFT en prima beeld. Tot nu toe (jaartje of 2 schat ik, net uit in ieder geval) geen problemen mee gehad :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Defiance schreef op 02 november 2004 @ 23:06:
[...]

Neem Asus voor max stabiliteit, zij maken hun eigen PCBs en pathways, blijft ook langer in leven. De Asus fans maken wel wat meer herrie maar zijn uitgebleken 300 toeren lager van max bijna geen airflow verschil te hebben en zeer stil te zijn dat je het nie hoort.

Dit is een dingegie dat blijft om het zo te zeggen, maar MSI kun je ook mee leven, die zijn ook goe, net iets minder, maar nog steeds goe!
:X

Je doet je nick en je subtitel in ieder geval eer aan, maar of dat nou voor de discussie een goed punt is betwijfel ik.

Alsjeblieft, zie het niet zo zwart wit!

Asus is niet heilig. (Ik heb een brakke Asus GeForce MX gehad, moest terug vanwege beeldcorruptie. OEPS) Hercules ook niet trouwens. Goed? Ja, ze hebben wel een goede reputatie, maar ze zijn niet perfect.

Uiteindelijk, om nog even de topicstarter te helpen, kijk hier maar eens:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1955

35 kaarten, verschillende merken, inclusief overklokbaarheid.

Grappig om te zien dat het hier afgekraakte Saphire voor de 9800 netjes een referentie ontwerp PCB gebruikt, en het door goeie componenten tussen de 2 en 10 % sneller laat lopen (door betere timings en kloksnelheden) dan de ATi referentie kaart.

Bij de 9600 weet het onbekende merk HIS er meer dan 20% meer uit te persen. Zelfde PCB ontwerp, alleen wel meer geheugen door andere geheugenchips. Oh, en Asus, ook met eenzelfde referentie ontwerp PCB, bungelt onderaan, een na laatste, net boven de ATi referentiekaart.

GeForce FX 5950? Leadtek (werd die niet ook al hier afgefakkeld?) perst er tot 20% meer uit dan het referentie ontwerp. Asus op 4e of 5e plaats.

GeForce 5700 Ultra? Het verschil tussen nVidia referentie kaart en de snelste is iets van 10 %.

Helaas was deze roud-up te oud voor X600, X800, 6600 en 6800 kaarten. Maar het beeld dat deze review schetst zegt genoeg, lijkt me.

• Dawai
  • Laatst online: 00:46

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Defiance schreef op 02 november 2004 @ 21:55:
Toch nog even op inpikken...wat doen ze met silicium dan?

- de grafische chips hebben ze al van nVidia of ATi dus die hoeven ze zelf niet meer te bakken
- geheugenchips idem, van andere fabrikanten

Bakken ze al hun weerstandjes en condensatoren etc. zelf? Wordt daar wel silicium voor gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Dawai op 03-11-2004 00:00 ]

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ik wou graag ook nog even toevoegen dat het wel of niet bekend zijn van een merk niet het merk persee een B-merk status geeft. Ik heb zelf al vanaf mijn geforce 2 een leadtek kaart en bevalt zeer goed. (nu een 6800GT). Ik weet vanuit mijn contacten met diverse groothandels dat ze leadtek zeer interessant vinden. Het merk komt steeds meer in opmars. Ook service schijnt goed te zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Point being: Iets onbekends hoeft niet per definitie slecht te zijn.

Canon Digital Ixus V3

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dawai schreef op 02 november 2004 @ 23:59:
[...]

Toch nog even op inpikken...wat doen ze met silicium dan?

- de grafische chips hebben ze al van nVidia of ATi dus die hoeven ze zelf niet meer te bakken
- geheugenchips idem, van andere fabrikanten

Bakken ze al hun weerstandjes en condensatoren etc. zelf? Wordt daar wel silicium voor gebruikt?
Hier moet ik maar naar gokken, dus verbeter me als ik de plank mis sla, maar waarschijnlijk heeft hij ooit een keer iets gehoord over "speedbinning".

Een chip bakker (of het nou Intel, IBM, AMD of TSMC is) hebben altijd betere runs en slechtere runs, dat verschilt per wafer, en ook binnen een wafer. Chips die uit het centrum van een wafer gesneden worden zijn meestal beter.

Steekproefsgewijs worden chips uit een wafer getest, en op basis daarvan wordt een wafer afgekeurd, of gesorteerd op kwaliteit. Deze gaan in "bins", bakken zo je wilt. Speedbinning is het sorteren op welke maximum snelheid de chip ongeveer aan zou kunnen, op basis van die steekproef.

Een fabrikant met een betere deal met ATi of nVidia, of gewoon meer centen, kan dan een lading GPUs krijgen die uit een betere lading komen dan standaard chips. Chips uit een hogere speedbin hebben ook minder kans om later alsnog afgekeurd te worden. Immers, er wordt alleen steekproefsgewijs getest, dus er kan altijd net nodige doorglippen.

(Vervolgens moet de klant, de kaartenbouwer dus, nog steeds iedere kaart testen. Dus als koper van de uiteindelijke kaart heb jij geen last uit welke "bak" de chips kwamen, zolang je niet van plan bent te overklokken.)

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-04 03:28
Nogmaals. Sinds wanneer is Leadtek een B-merk? Snel geheugen, goeie cooling, een load aan accesoires en goede support.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

JumpStart schreef op 02 november 2004 @ 23:48:
[...]

:X

Je doet je nick en je subtitel in ieder geval eer aan, maar of dat nou voor de discussie een goed punt is betwijfel ik.

Alsjeblieft, zie het niet zo zwart wit!

Asus is niet heilig. (Ik heb een brakke Asus GeForce MX gehad, moest terug vanwege beeldcorruptie. OEPS) Hercules ook niet trouwens. Goed? Ja, ze hebben wel een goede reputatie, maar ze zijn niet perfect.

Uiteindelijk, om nog even de topicstarter te helpen, kijk hier maar eens:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1955

35 kaarten, verschillende merken, inclusief overklokbaarheid.

Grappig om te zien dat het hier afgekraakte Saphire voor de 9800 netjes een referentie ontwerp PCB gebruikt, en het door goeie componenten tussen de 2 en 10 % sneller laat lopen (door betere timings en kloksnelheden) dan de ATi referentie kaart.

Bij de 9600 weet het onbekende merk HIS er meer dan 20% meer uit te persen. Zelfde PCB ontwerp, alleen wel meer geheugen door andere geheugenchips. Oh, en Asus, ook met eenzelfde referentie ontwerp PCB, bungelt onderaan, een na laatste, net boven de ATi referentiekaart.

GeForce FX 5950? Leadtek (werd die niet ook al hier afgefakkeld?) perst er tot 20% meer uit dan het referentie ontwerp. Asus op 4e of 5e plaats.

GeForce 5700 Ultra? Het verschil tussen nVidia referentie kaart en de snelste is iets van 10 %.

Helaas was deze roud-up te oud voor X600, X800, 6600 en 6800 kaarten. Maar het beeld dat deze review schetst zegt genoeg, lijkt me.
1: Ik heb nooit gezegd dat Asus heilig is, ik heb Asus alleen gebruikt als voorbeeld zoals eerdere statements. Ik heb zelf ook es een kapotte Asus geleverd gekregen, dat weerhoudt er niet van dat de kwaliteit van de kaarten extreem goed is. En op dat site en ik quote: "Rather than speed, stability is more important to this solution, and the cards meets its mark at reference speeds.". Dit zeg ik dus al de hele tijd.

2: Leadtek werdt hier zeer zeker niet afgefakkeld, juist gepromote, ik heb hier altijd goede ervaringen mee gehad.

3: HiS is bij lange na niet onbekend, heeft ZEER goede reviews en is ook ZEER bekend, alleen de laatste tijd issie pas in NL.

4: Ik heb ook nooit de sapphire afgefakkeld, alleen de feiten van het verschil tussen A en B merken genoteerd, dat ze iets ver over kunnen klokken hoeft niet perse te zeggen dat ze ook goede kwaliteit zijn. Zoals je ook kunt zien gebruikt Sapphire in 2 van de 3 reviewde kaarten een passive heatsink, waarop 1 een actieve fan aangesloten kan worden, dit hebben ze gedaan om kosten te besparen, maar je moet dan wel zorgen dat je een goede airflow hebt. Ze hebben de hoogste Idle temp van alle kaarten, de 9800XT bijvoorbeeld, 66 graden Celcius, das TE veel voor mijn smaak... En of ik ben scheel, maar ik weet zeker dak da nie ben, maar ik zie de Asus kaartjes de Sapphire outperformen op elke game behalve UT2003 AA/AF enabled. Asus is dus zeker bij lange na niet onderaan bungelend net boven de ATi Built kaart.

5: Denk je nou echt dat ATi de geheugenchips etc al leveren MET de blueprint?? ik dacht het niet... Die mogen de vendors lekker zelf bakken en kopen van een fabriek waarvan zij de keuze in hebben. ATi levert HEEL misschien een paar reference chippies mee, maar de rest moet de fabrikant zelf bakken hoor, inclusief de PCB en de opbouw van de kaart met alle transistoren etc, alleen de GPU is echt geleverd door ATi.
Waarom denk je dat Hercules van ATi geen eigen BIOSsen enzo meer mocht maken? Omdat ze op stock DE kaarten waren en alle andere achter zich liet omdat ze ze zelf bouwden.

6: Overclocking licht niet alleen aan de kwaliteit van de chips die gebruikt worden, zo heb je dus ook chips die super zijn voor overklokken maar een brakke kwaliteit hebben. Voorbeeld was oude GeForce 2 Gainward kaarten, die konnik massief overklokken, maar waren in mijn opinie door ervaring brakke kaarten (stock EN overgeklokt).

Maar zoals ik al zei in eerdere posten, je KUNT een goedkopere merkje nemen, maar in optimale conditie zal een Club3D of zelfs Sapphire niet de levensduur van een optimale conditie A-Merk kaart hebben. Ik heb ook gezegd dat er weinig verschil in performance is, alleen dat ze simpelweg goedkopere materialen gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door Defiance op 03-11-2004 00:56 . Reden: Oi, ben gaan maffen, lees dit morgen ochtend weer wel. ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Asus is voor mij een A-merk moederbord fabrikant, maar zeker geen A-merk videokaart fabrikant. De relatieve nieuwkomer voor Europa XFX geniet al langer in Amerika een A-merk status.
Hoewel XFX het referencemodel aanhangt, testen ze de hardware dermate grondig dat ze sommige producten standaard hoger geclocked kunnen verkopen. Een mooie meevaller voor diegene die het niet zo hebben op overclocken maar wel voor extreme performance kiezen. Om dit te kunnen zal XFX erg selectief moeten zijn in het te gebruiken geheugen.
Het mag ook duidelijk zijn dat een product dat eerst grondig is getest minder snel kuren zal vertonen eens in gebruik.

Een ander nog niet genoemd voordeel van een A-merk onderdeel is de L33T factor. Niets is zo erg om een een geweldig systeem te hebben met een cruciaal onderdeel van een b-merk.

d:)b :henk d:)b

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Mwah mwah, das ook een HEEL goede reden om een echte A-Merk te hebben ja :D

Om ff te showe dat je de shiz hebt door een dure merknaampje op te gooien als opschepperij :D

Hehe, XFX heeft zich in Europa niet bewezen, dat of XFX in europa gebruikt troepzooi vergeleken wat er in Amerika is.

Hoe je het ook stelt, hier zijn ze niet zo goed als dat jij zegt dat ze in Amerika zijn, dus verdient het ook geen A-Merk status.

En alles boven alles, HERCULES RULEZ! Jammer dat ie weg is :'(

• martijn_tje
  • Laatst online: 16-06 06:59
Ik vind XFX zeker een A merk: nooit problemen met mijn XFX Ti 4200 (128Mb) gehad. En inderdaad kiest XFX goed geheugen uit: 4ns geheugen dat zonder mods of extra koeling 300 Mhz draait (600 effectief)

Verder zit er naar mijn mening niet veel verschil tussen een A merk en wat volgens sommige mensen een B merk is. Het enige echte verschil is het aantal onderzetters (cd's) dat je er bij krijgt.

Saphire: de huis fabrikant van ATI sinds wanneer is dat een B merk? De oude BBA kaarten kwamen uit de zelfde fabriek.

XFX: volgt het referentie ontwerp maar gebruikt uitstekende onderdelen en plakt er soms sneller geheugen op.

Clud 3d: Koopt kaarten groot in bij bijvoorbeels saphire en plakt er een andere stikker op. Vrij goedkoop maar ook weinig extra software.

PoV: geweldig overckockbare kaarten met vaak betere koeling als het referentie ontwerp en sneller geheugen.

Aopen: geweldige voedingen en betaalbare kasten maar de van wat ze maken is hie nog al onbekend, moederborden zie je nog wel eens maar videokaarten bijna nooit.

Mijn mening is dat onzin is om voor extra geld een A merk te kopen. Zeker als je niet overclockt. Maar je moet wel op letten wat je koopt, waarbij gezegt mag worden dat alle bekende merken goede kwaliteit leveren.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10
wat ook leuk is dat mensen sapphire kaarten als b merk noenen terwijl hn de bba kaarten maakten (wat dan weer een a merk was ) zoals martijn_tje zegt.

en tevens houden alle merken het standaard design aan van ati en heeft ati kwalitieits regels voor de gebruikte componenten.

oftwel als je niet wil OC'en doet het merk er niet toe.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Defiance schreef op 03 november 2004 @ 00:52:
[...]

1: Ik heb nooit gezegd dat Asus heilig is, ik heb Asus alleen gebruikt als voorbeeld zoals eerdere statements. Ik heb zelf ook es een kapotte Asus geleverd gekregen, dat weerhoudt er niet van dat de kwaliteit van de kaarten extreem goed is. En op dat site en ik quote: "Rather than speed, stability is more important to this solution, and the cards meets its mark at reference speeds.". Dit zeg ik dus al de hele tijd.
Niet letterlijk nee, maar je komt nergens met bewijs aanzetten dat Asus zo goed is. Ja, ze hebben een goeie reputatie. Maar of die terecht is? Op stock speeds zijn alle videokaarten stabiel, wat is dan de meerwaarde van een "Stabielere" Asus? Als 'ie niet overklokt toch niet crasht, dan bestaat er niet iets als "meer stabiel".
2: Leadtek werdt hier zeer zeker niet afgefakkeld, juist gepromote, ik heb hier altijd goede ervaringen mee gehad.
Neem het niet te persoonlijk op. Hier is het zo ongeveer "10 users? 10 verschillende meningen". Iemand hier schaarde Leadtek onder budget/prutsmerk. Budget? Overdreven duur zijn ze niet, maar prutswerk is het zeker ook niet, volgens die review. Punt is, zolang je niet met bewijs komt, reviews, artikelen, en linkjes ernaar, dan is het gewoon jou mening, waar er 'tig tegenover kunnen staan. Jij vindt Leadtek goed (ik ook) maar kennelijk vond iemand anders weer van niet. Wie heeft er dan gelijk?
3: HiS is bij lange na niet onbekend, heeft ZEER goede reviews en is ook ZEER bekend, alleen de laatste tijd issie pas in NL.
Jij hebt er blijkbaar van gehoord. Ik nauwelijks. Snap je ondertussen waar ik heen wil? Voor jou eigen mening/ervaring staan er heleboel ervaring van anderen tegenover die anders zijn.
4: Ik heb ook nooit de sapphire afgefakkeld, alleen de feiten van het verschil tussen A en B merken genoteerd, dat ze iets ver over kunnen klokken hoeft niet perse te zeggen dat ze ook goede kwaliteit zijn. Zoals je ook kunt zien gebruikt Sapphire in 2 van de 3 reviewde kaarten een passive heatsink, waarop 1 een actieve fan aangesloten kan worden, dit hebben ze gedaan om kosten te besparen, maar je moet dan wel zorgen dat je een goede airflow hebt. Ze hebben de hoogste Idle temp van alle kaarten, de 9800XT bijvoorbeeld, 66 graden Celcius, das TE veel voor mijn smaak... En of ik ben scheel, maar ik weet zeker dak da nie ben, maar ik zie de Asus kaartjes de Sapphire outperformen op elke game behalve UT2003 AA/AF enabled. Asus is dus zeker bij lange na niet onderaan bungelend net boven de ATi Built kaart.
Jij misschien niet (neem dit niet te persoonlijk) maar ook hier was er iemand die Saphire maar niets vond. Uit die review blijkt dat dat slechte oordeel over Saphire dus niet terecht is.

Hoe ver kaarten overklokt kunnen worden is WEL direct een gevolg van de kwaliteit van de kaart. GPU chips uit een langzamere "speedbin" (zie mijn uitleg daarover in een eerdere post van mij) zijn goedkoper, maar hebben minder overklok potentieel. Langzamere rating geheugenchips betekent dat je het geheugen minder ver kan pushen. Goedkopere SMD componenten (dat zijn alle weerstandjes, condensatoren en chipjes op de printplaat zelf) zullen voor meer ruis zorgen en/of een minder stabiele voeding van je GPU, dus ook overklok potentieel verminderen. Dus hoe jij hier wil beweren dat de kwaliteit van een kaart niet gelinkt is aan het overklok potentieel, dat snap ik echt niet.

Je voorbeeld over de passieve koeling van Saphire, met losse fan is ook fout: De passieve koeling met heatpipe en grote stille fan is DUURDER dan een kleinere heatsink met klein luidruchtig fannetje. Het kost meer arbeidsloon om zo'n passieve heatsink aan te brengen, en de materiaalkosten (heatpipe, grotere heatsinks) zijn ook hoger. Hoe kan dat nou ooit een kostenbesparing zijn, als een passieve heatsink met losse grote stille fan duurder is? :?

En verder: Prestaties verschillen PER GPU TYPE. Er wordt appart naar de 9600 kaarten gekeken, naar de 9800 kaarten, de 5700 Ultra's en de 5950. (In die anandtech review tenminste.) Lijkt me logisch, ik ga geen 9600 met een 9800 vergelijken, of een 5700 met een 5950. Binnen iedere groep staat Asus nergens bovenaan.
5: Denk je nou echt dat ATi de geheugenchips etc al leveren MET de blueprint?? ik dacht het niet... Die mogen de vendors lekker zelf bakken en kopen van een fabriek waarvan zij de keuze in hebben. ATi levert HEEL misschien een paar reference chippies mee, maar de rest moet de fabrikant zelf bakken hoor, inclusief de PCB en de opbouw van de kaart met alle transistoren etc, alleen de GPU is echt geleverd door ATi.
Kan je even uitleggen waar je het nu over hebt?

ATi maakt zelf geen GPU chips. nVidia ook niet, Matrox ook niet, en S3 ook niet.

Al die fabrikanten leveren hun chip ontwerp af bij een chipbakker, zoals IBM, UMC of TSMC, die de chips fabriceren. Vervolgens verkoopt ATi/nVidia de geproduceerde GPUs aan de bouwer van videokaarten. Hierbij bieden zowel ATi als nVidia ook hun ontwerp voor de printplaat (PCB) aan. Het engelse "blueprint" is precies dat: het ontwerp, de bouwtekening dus. Een videokaartenbouwer mag nog steeds zijn eigen PCB ontwerpen, maar dat kost veel tijd en geld, en de winstmarges in de videokaartenmarkt zijn klein, dus waarom zou je?

Dat een videokaartenbouwer vervolgens het maken van de printplaten (PCBs) moet uitbesteden aan een ander bedrijf, of het zelf moet doen, ook dat is normaal. Zo werkt die industrie.

Nee, geheugenchips levert ATi niet. nVidia, S3 en Matrox ook niet. Geheugenchips worden door de kaartenbouwer ingekocht bij bijvoorbeeld Hynix, of Samsung, enzovoorts.

Oftewel: ook hier sla je de plank mis. Sorry, maar je hebt gewoon een aantal dingen gehoord of gelezen, maar blijkbaar snap je niet hoe het daadwerkelijk in z'n werk gaat.
Waarom denk je dat Hercules van ATi geen eigen BIOSsen enzo meer mocht maken? Omdat ze op stock DE kaarten waren en alle andere achter zich liet omdat ze ze zelf bouwden.
Zie nieuws: Hercules stapt uit LCD- en videokaartenmarkt

Ik citeer:
Tegelijkertijd met de beslissing om de LCD-markt achter zich te laten heeft het bedrijf tevens besloten om de videokaartenmarkt vaarwel te zeggen. De reden die hiervoor wordt gegeven is het feit dat het in toenemende mate moeilijk werd om boven het maaiveld uit te steken als fabrikant. Fancy features die Hercules in het verleden wisten te onderscheiden van de concurrentie zoals een gekleurd PCB, LED'jes, een koperen koeler of ramsinks heeft tegenwoordig bijna elke videokaart waardoor de prijs het enige aspect is dat overblijft om op te kunnen concurreren.

Daarnaast krijgen ze van ATi niet de kans om iets anders te doen dan de concurrentie, overklokken of een aangepast BIOS staat het bedrijf niet toe.
Toen, en dan praten we een paar jaar geleden, stond ATi het niet toe om te rotzooien met de BIOS. Big surprise: Dat gold voor IEDERE videokaartenfabrikant! ATi wilde gewoon helemaal niet hebben dat iemand rotzooide. Dit was niets tegen Hercules, dit was voor iedere fabrikant van toepassing.
6: Overclocking licht niet alleen aan de kwaliteit van de chips die gebruikt worden, zo heb je dus ook chips die super zijn voor overklokken maar een brakke kwaliteit hebben. Voorbeeld was oude GeForce 2 Gainward kaarten, die konnik massief overklokken, maar waren in mijn opinie door ervaring brakke kaarten (stock EN overgeklokt).
Zie mijn uitleg hierboven: Goed overklokken (lees: stabiel, rock-solid overklokken) kan alleen met kwaliteit. Betere componenten? Dan zijn hogere snelheden haalbaar zonder instabiliteit dan met slechte componenten. Als jij dus een oude GF2 heel ver kon pushen, mèt instabiliteit, wat zegt dat dan? Niets!
Maar zoals ik al zei in eerdere posten, je KUNT een goedkopere merkje nemen, maar in optimale conditie zal een Club3D of zelfs Sapphire niet de levensduur van een optimale conditie A-Merk kaart hebben. Ik heb ook gezegd dat er weinig verschil in performance is, alleen dat ze simpelweg goedkopere materialen gebruiken.
Ok, dat DENK jij, het is jou mening. Onderbouw die mening eens! Heb je vergelijkende tests gedaan? Zijn er reviews (linkje alsjeblieft!) waaruit dit blijkt?

Ik begin trouwens jeuk te krijgen van het vage, niet gedefinieerde "A Merk". Wat zijn de regels om tot "A Merk" te behoren? Of is het puur en alleen niet-onderbouwde mening van iemand of een merk een A merk is?

What the hell, zelfs dan nog...

Wat boeit levensduur nou, als er iedere 6 maanden een nieuwe reeks videokaarten verschijnt en je na 4 generaties, 2 jaar dus, in feite toch wel aan een nieuwe videokaart zal moeten, om een béétje bij te blijven met de huidige games?

( Trouwens, ik heb in april 2003 een Club 3D Radeon 9700 gekocht, en na het weghalen van de sticker bleek het een Build By ATi kaart te zijn voor DELL OEM systemen. Als er iets stabiel en 'safe' is, dan is zijn het BBA kaarten. )

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb nu een PEAK x800 pro (non-vivo) niet een echt bekend merk... Deze heb ik gekocht omdat ik iets te fanatiek was met mijn Sapphire x800, Met de PEAK haal ik waarden die ik met de Sapphire nooooit gehaald heb (core max 500/ddr max 495) Is PEAK nou dan een B-merk of een BBA kaart?

specs

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Boogieman82 schreef op 03 november 2004 @ 11:39:
Ik heb nu een PEAK x800 pro (non-vivo) niet een echt bekend merk... Deze heb ik gekocht omdat ik iets te fanatiek was met mijn Sapphire x800, Met de PEAK haal ik waarden die ik met de Sapphire nooooit gehaald heb (core max 500/ddr max 495) Is PEAK nou dan een B-merk of een BBA kaart?
Zoals hierboven: A-Merk of B-Merk is eigenlijk niets meer dan een waarde oordeel. A-Merken hebben de reputatie dat ze goed spul maken. B-merken hebben geen reputatie (je weet het gewoon niet) of zelfs een slechte reputatie, staan bekend vanwege mager spul.

BBA is een ander verhaal: BBA = Build By ATi. Dat is een kaart die in opdracht van, en volgens richtlijnen en kwaliteitscontroles, ATi gemaakt is (door ... jawel :) Saphire! )

Zodra een videokaartenbouwer niet strikt in opdracht van ATi fabriceert, danwel niet de specifieke ATi richtlijnen en controles volgt, dan is het PBA, oftewel Powered By ATi.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

JumpStart schreef op 03 november 2004 @ 11:34:
[...]
Als er iets stabiel en 'safe' is, dan is zijn het BBA kaarten. [...]
Kan je dat even onderbouwen met een linkje? :p

d:)b :henk d:)b

• Boogieman82
JumpStart schreef op 03 november 2004 @ 11:46:
[...]

Zoals hierboven: A-Merk of B-Merk is eigenlijk niets meer dan een waarde oordeel. A-Merken hebben de reputatie dat ze goed spul maken. B-merken hebben geen reputatie (je weet het gewoon niet) of zelfs een slechte reputatie, staan bekend vanwege mager spul.

BBA is een ander verhaal: BBA = Build By ATi. Dat is een kaart die in opdracht van, en volgens richtlijnen en kwaliteitscontroles, ATi gemaakt is (door ... jawel :) Saphire! )

Zodra een videokaartenbouwer niet strikt in opdracht van ATi fabriceert, danwel niet de specifieke ATi richtlijnen en controles volgt, dan is het PBA, oftewel Powered By ATi.
Hoe kan t dan dat ik met de sapphire niet hoger kwam als 500/495 en met de PEAK zit ik nu aan 589/599 8)7 en dat met GC20 ddr...

specs

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

martijn_tje schreef op 03 november 2004 @ 10:05:
Ik vind XFX zeker een A merk: nooit problemen met mijn XFX Ti 4200 (128Mb) gehad. En inderdaad kiest XFX goed geheugen uit: 4ns geheugen dat zonder mods of extra koeling 300 Mhz draait (600 effectief)

Verder zit er naar mijn mening niet veel verschil tussen een A merk en wat volgens sommige mensen een B merk is. Het enige echte verschil is het aantal onderzetters (cd's) dat je er bij krijgt.

Saphire: de huis fabrikant van ATI sinds wanneer is dat een B merk? De oude BBA kaarten kwamen uit de zelfde fabriek.

XFX: volgt het referentie ontwerp maar gebruikt uitstekende onderdelen en plakt er soms sneller geheugen op.

Clud 3d: Koopt kaarten groot in bij bijvoorbeels saphire en plakt er een andere stikker op. Vrij goedkoop maar ook weinig extra software.

PoV: geweldig overckockbare kaarten met vaak betere koeling als het referentie ontwerp en sneller geheugen.

Aopen: geweldige voedingen en betaalbare kasten maar de van wat ze maken is hie nog al onbekend, moederborden zie je nog wel eens maar videokaarten bijna nooit.

Mijn mening is dat onzin is om voor extra geld een A merk te kopen. Zeker als je niet overclockt. Maar je moet wel op letten wat je koopt, waarbij gezegt mag worden dat alle bekende merken goede kwaliteit leveren.
De XFX kaarten zijn niet altijd goed geweest hiero.. ik heb er met genoeg gewerkt die brak waren met prestaties/koeling etc.

En er zit wel degelijk verschil tussen A en B merk, zoals ik al zei hierboven is dat alle fabrikanten hun eigen kaarten maken, ze kopen niet over en verkopen, das compleet niet zo.

ALLE kaarten behalve de BBA kaarten van ATi zelf zijn gemaakt door de fabrikant die ze verkopen, de BBA wordt alleen in het begin geleverd aan de fabrikant die het blueprint koopt van ATi om in ieder geval sales van het bedrijf een beetje te helpen TOTDAT ze hun eigen kaarten produceren.

En als er volgens jouw geen verschil in zit tussen de kwaliteiten behalve cooling, waarom zijn er dan merken, als dat zo was zou alleen een paar merken de kaarten verkopen en zou er nooit verschil geweest zijn tussen bijvoorbeeld de Hercules 9800 Pro en de Sapphire 9800 Pro, terwijl toch duidelijk is dat de Hercules de Sapphire verslaat.

ATi heeft inderdaar eisen aan hun kwaliteit, met een marge waarin de fabrikanten zich mogen bewegen, Als het een vaste eis was dan zou de Sapphire 9800 series met 128-bits bus NOOIT van ze langzalzeleven uitgebracht mogen worden.

En Sapphire is zeer zeker niet de huis fabrikant, Sapphire is gewoon een merk die het referentie blueprint koopt en dan maakt met hun eigen spul.
HUN bepalen hoe en wat ze gaan verkopen, en je hebt volges mij ook niet een aantal forums gelezen hoe sommige versies van Sapphire 9800 series overhit en kapot gegaan zijn vanwege bijvoorbeeld inadequate cooling.

ATi is ATi, alle andere bedrijven staan daar los van, alleen met een contract dat ze hebben produceren ze kaarten. Mening van je wordt gewaardeerd, de feiten alleen spreken anders.

Wat je ook vind, bijvoorbeeld de kwaliteit van de memory chips wordt ALTIJD bepaald door de bedrijf die het verkoopt, Hercules verkocht ALTIJD de beste kwaliteit chips, Sapphire weer mindere, zo loopt het nu eenmaal.

Sapphire is en blijft een B merk, totdat ze echt gaan beginnen netzoals Asus/MSI doen, hoge kwaliteit materiaal, wel wat duurder maar goed om nog een lange tijd door te gaan.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

MrJayMan schreef op 03 november 2004 @ 11:49:
[...]

Kan je dat even onderbouwen met een linkje? :p
Moeilijk he? Zelf bedenken dat zoiets wel bij ATi zelf te vinden zal zijn... :|
Q1: What is a “Powered by ATI” Partner Product?

A1: An ATI Partner Product is a graphics board that is based on an ATI chipset but manufactured by a company other than ATI. These other manufacturers, sometimes referred to as Original Design Manufacturers (ODM’s) or Add-in Board (AIB) manufacturers, buy ATI graphics chips and design their own board product around it. This allows them to decide what product features, performance and pricing are best suited to the marketplace. This provides consumers with a greater choice in graphics products to meet their configuration, performance or budget needs while delivering the technical excellence found in ATI graphics chips.
Dus, BBA is door ATi, of in opdracht van ATi, en logisch dus volgens hun eigen kwaliteits eisen. PBA is wanneer een andere fabrikant het zelf doet.

zie http://www.ati.com/support/partner/faq.html#2

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Defiance schreef op 03 november 2004 @ 11:52:
[...]
Sapphire is en blijft een B merk, totdat ze echt gaan beginnen netzoals Asus/MSI doen, hoge kwaliteit materiaal, wel wat duurder maar goed om nog een lange tijd door te gaan.
Je hebt geen bord voor je kop, Defiance, je hebt een halve meter pantserstaal voor je harses. En dat is géén compliment om trots op te zijn.

Van de ATi site zelf, zie http://www.ati.com/partnerprogram/sipp/profiles.html :
For over ten years Sapphire has delivered the unwavering commitment to deliver the most feature rich and soundly engineered products. Because of Sapphire's firm position on achieving excellence with each product that leaves our ISO9001 and ISO14001 certified factories, you can rest assured that we sell only the highest of quality components. SAPPHIRE is one of the key ATI Graphics Boards Suppliers worldwide. SAPPHIRE designs, manufactures and distributes the most complete range of ATI video boards and motherboards 100% focused on ATI's Integrated Solutions (IGP). SAPPHIRE refuses to compromise quality by cutting corners at the expense of its customers experience with their products.
"Neejhooor, saffaire zijn pruts0rs!" Wakker worden en de koffie ruiken, of anders gewoon niet posten hier!

Oh, en dan is er nog iets als het ATi Certified Program... Als je niet voldoet aan de strenge kwaliteits eisen van ATi, dan wordt je product niet aan die lijst toegevoegd. Eens even kijken, staat Sapphire ertussen?

Ga maar eens kijken: http://www.ati.com/products/certified/sapphire.html

Uit de ATi FAQ over het certificatie programma:
CERTIFIED BY ATI - FAQ

Q: What is "Certification"?
A: Certification is quality. We test and evaluate partner manufactured product to ensure that it meets or exceeds ATI's quality standard. We check to make sure product packaging has the right branding, product specifications, accessories and peripherals. We install the product, test bundled drivers and install and test any games or applications that are shipped with the product. Our thermal and voltage tests are designed to determine product stability and reliability. When the Certification process is completed, "Certified By ATI" is granted only if we are satisfied with the quality of the product.

Q: Why should I purchase a "Certified" product?
A: ATI believes strongly that end users should be able to purchase products from our partners that have been tested and approved by ATI. This is our way of telling customers that we care about the quality of our products. When customers buy a Certified product they will know they have invested their money wisely in a product that will work reliably. We follow this up by supporting Certified products in our CATALYST driver releases and providing technical support through ATI CustomerCare. Certification will ensure that the product you purchase meets or exceeds ATI standards of quality, usability and functionality.
Alle geouwehoer over A- of B-merk ten spijt: Zolang je een product koopt dat ATi op de "Certified product" lijst heeft staan zit je, voor dit merk tenminste, gewoon safe. Punt uit.

Modbreak:Ajb geen scheldwoorden in je post gebruiken :)

[ Voor 2% gewijzigd door Pollewob op 03-11-2004 20:38 ]

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

@Jumpstart

Sorry van dat geheugen chippies gebeuren, ik zeg juist dat ATi die NIET levert en dat de fabrikanten daar zelf voor zorgen, maar die was nie naar jouw gericht, was ik er ff vergeten bij te zetten.

En van die Asus per GPU type, die staat niet eens tussen die tests, ik zal nog es ff lezen waarom, maar ze hebben zeker een goede prestatie want bij de overal score tests zie je ze vaak in de top 3.

Hercules had zijn eigen BIOS en materialen (chippies die sneller waren en verbeterde instruction sets) en was daarom koning dan wat ATi eigenlijk wou.

Trouwes ik zit hiero direct naar die kaartjes van DELL OEM pcs te kijken en het is een Radeon 9800 Pro gemaakt door Club3D, ik heb vaak van die merken door me klauwen heen gaan. Zoals ik ook al heb gezegd had je waarschijnlijk 1 van de eerste versies van de Club3D Radeon, of een overstock Radeon die toch maar gebruikt is om weg te werken, standaard procedures. De zielige coolers ervoor zijn ook niks, maar tis nie mijn PC iig dus hun keus.

En de Gainward had ik stabiel zeer ver gepushed, totale performancewinst was trouwes geen ruk. Geen artifacts, gewoon beeld.

En de hele tijd wat ik probeer te zeggen is dat de A-Merken op STOCK, niet op overclocking, gewoon standaard stock, 90% van de keer een sneller zijn en hogere kwaliteit materialen, dat kun je precies terugvinden in mijn posts.

En HiS, je kijkt zeker alleen maar naar tweakers? Wel eens op bijvoorbeeld Guru3D.com of Tomshardware.com gekeken? HiS komt daar vaak genoeg in voor, maar zoals ik al zei zijn ze laatste tijd pas richting Nederland gekomen, daarom lijkt het een onbekend merk.

• martijn_tje
bba= build by ati (bestaad niet meer, maar was saphire)
pba is powerd by ati (alleen ati chipset)

Asus echt zo goed? hier 2 defecte asus Ti4200 gehad (doa) en nu 2 jaar lang een XFX

Even waarom ik XFX verdedig als A merk: de biosen van XFX zijn tegenwoordig erg goed (lees het 5900xt topic maar door), de service is goed: er miste bij mij een kabeltje en dat werdt gratis na gestuurd en als je om een nieuw bios vraagd wordt dat ook zonder problemen ge e-maild. En XFX wordt overal terwereld behalven hiet ook als A merk beschouwd. Vooral hun 5900XT en Ti4200 modellen hebben de reputatie geweldige overclockers te zijn.

Als iedere fabrikant z'n eigen kaarten maakt hoe verklaar je het dan dat er op club 3D, XFX, en de allereerste MSI Ti 4200 kaarten de zelfde coolers zitten inclusief zelfde fan en serie nummer? Trouwens Club 3D zit in nederland en ze hebben geen fabriek

Hercules kaarten hebben een ander bios (staat een paar posten hier boven) en presteren daarom beter, maar ook daarom levert ATI geen chips meer aan hercules. En op hercules en saphire zitten precies de zelfde geheugenchips, en die kopen ze ook bij precies de zelfde fabrikanten.

Het enige merk waarvan ik zeker weet dat ze met handpicked (als beste uitgekozen) chips werken is leadtek.

En om even een einde te maken aan het gezeur over 128 bits R9800 kaarten en ander raar geheugen: Om de naam radeon 9800 (PRO) te mogen dragen moet de kaart enkel voorzien zijn van een radeon 9800 (PRO) core. Het soort of de snelheid van het geheugen maakt daarbij niet uit. Voor welk geheugen er op zit moet je zelf goed op letten. Dan is dat probleem ook verholpen.

Stabiliteit: zoals al meer gezegt elke kaart is stabiel zolang je je verstand gebruikt of niet overklokt. En als ie niet stabiel is stuur je het retour.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 03-11-2004 12:41 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geinig linkje, nu weet ik dat mn asus kaart dus niet certified is :P (Asus AX800 Pro TD)
Toch gaat deze kaart echt over de clocksnelheden van een XT heen.

Zoals al eerder gezegd, A en B merk is een beetje moeilijk te onderscheiden.

Mijn ervaringen, positief: Asus, Hercules
Mijn ervaringen, negatief: Asus, Club 3d
Aanraders(mening): HIS, Saphire, Abit

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mktje schreef op 03 november 2004 @ 12:42:
Geinig linkje, nu weet ik dat mn asus kaart dus niet certified is :P (Asus AX800 Pro TD)
Toch gaat deze kaart echt over de clocksnelheden van een XT heen.
[...]
Het kan ook zijn dat Asus die kaart gewoon nog niet ingediend heeft voor keuring door ATi.

Als een videokaart met ATi GPU "ATi certified" is, dan weet je dat het gegarandeerd goed zit met de kwaliteit. Is de kaart dat niet, dan heb je gewoon geen garantie, maar dat zegt nog niets over of de kaart dan meteen minder zou zijn.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 12:58

Turkish

zhé germans

Het kan ook gewoon te maken hebben dat Asus afwijkt van het reference design van en daarom geen ATI certificatie krijgt. Dat ze andere clocksnelheden gebruiken wijst daar eigenlijk ook al op ;)

Overigens is Sapphire inmiddels allang geen b-merk meer en kan ik iedereen die aanraden. Prima kaartjes, softwarebundles en betrouwbaarheid :)

[ Voor 28% gewijzigd door Turkish op 03-11-2004 12:56 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

@ Martijn_tje ofzo

Lees wat ik boven heb gezegd, eerste versies waren zo, BBA was NOOIT Sapphire!
"Built by ATi" <-- Gebouwd door ATi, niet Sapphire

En ook wat ik over DOA heb gezegd, ik zei dat DOAs helemaal niets te maken hebben de kwaliteit van het product, tenzij 5 van de 10 mensen dat probleem hebben!

@JumpStart

Rustig aan jonge, zoals ik al de hele tijd zei de kwaliteit van de materialen etc is hoger en dat het langer leeft, MEER NIET, niet flippen, laten we het ff netjes houden.

En nog iets: "ASUS has the complete solutions for every product line, and provides our customers a variety of choices. For graphics cards, ASUS offers ATI solutions, and provides RADEON® 9800, RADEON 9600 & RADEON 9200 series in our Graphics by ATI product line. Besides, with the outstanding multimedia R&D team, ASUS also incorporated a wide range of innovative features such as GameFace, Smart Doctor, Smart Cooling, Video Security and Digital VCR, found exclusively on ASUS graphics cards, to enhance graphics performance and deliver more value. Therefore, ASUS is always deemed the customers’ first choice."

Dat zou toch ook genoeg moeten zeggen. Meeste kaarten zijn PBA. En voor de Reden dat ze duur zijn is gewoon hogere kwaliteit componenten, en je gaat ook nooit 1 van je distributeurs afzeiken tenzij ze iets erg verkeerd doen!

[ Voor 9% gewijzigd door Defiance op 03-11-2004 13:12 . Reden: DOA dingegie ]

• Boogieman82
Zijn er nog mensen die ervaring met PEAK hebben? Ik heb nu namelijk een x800 van dat merk... Snelheden core 589 / ddr 599 mhz. Zal hij t dan echt minder lang uithouden dan bv een Asus/Sapphire etc?

specs

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Nog even over BBA dan: Vroeger maakte ATi zelf de videokaarten. Daar zijn ze mee gestopr, de bouw wordt uitbesteed: De huidige BBA kaarten worden door Sapphire gebouwd, in opdracht van, met kwalitieitscontrole regels van en ook met componenten volgens specificatie van ATi. Het is dan in de fabriek van Sapphire, door de werknemers van Sapphire, maar vanwege de controle die ATi over de productie heeft is het BBA.

Daarnaast maakt Sapphire ook nog kaarten die niet per se aan die strene ATi regels voldoen, die zijn PBA.

En verder: ik had wat moeite met dat wat ik direct van je quotte: "Sapphire is en blijft een B merk, totdat ze echt gaan beginnen netzoals Asus/MSI doen, hoge kwaliteit materiaal[...]" want dat was dus absolute bullshit. Schoot even in het verkeerde keelgat, want het is gewoon niet waar wat je stelde.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Oi nog 1 ding over die pagina:

"Established in the heart of the Silicon Valley in 1999, SOYO® Group Inc. is an America's leading manufacturer, wholesaler and provider of computer, consumer electronics, and networking products. With a vision to be an innovator of complete PC solutions, SOYO offers a full line of designer motherboards and related peripherals for intensive multimedia applications, corporate appliances, telecommunications, and specialty market requirements. SOYO has received many best product awards for innovation, design and performance from the leading consumer technology magazines, trade journals and Internet news organizations. The unmatched breadth of SOYO's product line includes DRAGON® motherboards for premium system integrators, and end-user consumers Cigar® Pro flash memory drives for corporate and mobile users, BayOne® internal multimedia reader/writer, and Aerielink wireless networking solutions for home and SOHO environment."

Als hier ervaring mee hebt gehad (het merk) dan weet je dus dat hun (ik ken ze niet van Graphics, maar mobo's) een zeer baggere troep verkopen, zijn supergoedkoop maar echt troep, ik heb +-50 computers gebouwd met Soyo bordjes omdat ze een keer een goede review hadden gekregen... NOOIT meer, zeker 35 van de 50 gaven allemaal kuren etc, ditzelfde KAN het geval zijn met de Graphics divisie en het principe van de mobo gezeur van hun is wel hetzelfde met kwaliteits vergelijking tussen dit videokaarten topic.

Vind jij Soyo een A merk?

Ik heb alle Sapphire's door me klauwen gekregen behalve de X series, allemaal hadden ze substandard cooling en performde net iets (Let op: Ik zei NET) langzamer dan de rest van de kaarten, incl. Asus.

Ik heb de hele tijd al gezegd dat het grootste verschil tussen A en B merk is componenten kwaliteit en levensduur/stabiliteit.

Als het erop aankomt en ik moet een nieuwe videokaart kopen en ik heb geen geld voor Asus of HiS (HiS heeft een echt zeer mooi koelsysteem met hoge performance/kwaliteit chips) dan neem ik maar al te graag de Sapphire of XFX als die in mijn budget valt, maar ik zal IIG wel bewust zijn dat ik eerder een nieuwe vidkaart nodig KAN hebben vanwege de componenten kwaliteit, zoals ik al eerder heb gezegd, dit kan van miniem een paar weken, tot een mooie 6 maanden levensduur verschil hebben, en ik upgrade niet mijn videokaart elke 6 maanden, ik gebruik hem tot zijn max.

Voor de performance doe ik het niet, die kleine 2 tot 5% extra kan me aan me <censored> roesten. Bij mij gaat het om levensduur en stabiliteit. Sapphire kan stabiel zijn, maar in de vorm van push-to-shove is toch de duurdere Asus bijvoorbeeld beter in levensduur.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Boogieman82 schreef op 03 november 2004 @ 13:17:
Zijn er nog mensen die ervaring met PEAK hebben? Ik heb nu namelijk een x800 van dat merk... Snelheden core 589 / ddr 599 mhz. Zal hij t dan echt minder lang uithouden dan bv een Asus/Sapphire etc?
Peak hebbik weinig ervaring mee om eerlijk te zijn, kan het niet zeggen, maar zoals deze post zegt, De levensduur kan van een paar weken tot een max van 6 maanden zijn vanwege mindere kwaliteit componenten.

Maar ik kan geen oordeel vellen over Peak, ik weet niet wat hun kaartjes zijn, hier zul je toch ff moeten speuren op het net.

@JumpStart

Voor zover ik weet levert ATi zelf de componenten voor de BBAs, het in elkaar zetten wordt door de fabriek gedaan.

@Martijn_tje

Je zult nooit een chip fabriek voor videokaarten hier in Nederland vinden voor deze merken, bedenk de prijzen die je zou moeten dokken voor een kaartje maar eens in vergeleken met fabrieken in Taiwan, dis dus geen geldig argument.

[ Voor 24% gewijzigd door Defiance op 03-11-2004 13:33 . Reden: iets vergeten ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Defiance schreef op 03 november 2004 @ 13:30:
[...]

@JumpStart

Voor zover ik weet levert ATi zelf de componenten voor de BBAs, het in elkaar zetten wordt door de fabriek gedaan.

[...]
* JumpStart leest z'n eigen stukkie terug...

:? Dat zei ik toch?

Bouw van BBA kaarten besteedt ATi al een paar jaar uit aan Sapphire. Bouw gebeurt nog steeds geheel volgens specificaties en kwaliteitscontrole van ATi. Zou dus precies hetzelfde zijn als ATi nog wel z'n eigen kaarten zelf zou fabriceren, iets waar ze jaren geleden mee gestopt zijn.

Maar euhhh...

Ik ga deze draad verder met rust laten, want de hoeveelheid goede beargumentering vind ik bedroevend laag. Mensen blijven maar als een overslaande CD hetzelfde herhalen, ondanks argumenten die ertegenin gebracht worden. Meningen worden als feiten gepresenteerd en beperkte ervaringen worden meteen maar over de spreekwoordelijke ene kam geschoren en zijn overal van toepassing.

Het spijt me, maar deze draad is niet langer mijn idee van discussie voeren. De hoeveelheid vooringenomenheid, koppigheid, dichtgetiktheid en doof sorry, verkeerde woord schijnbare leesblindheid is gewoon te erg. Ik geef meteen toe dat ik zelf ook niet altijd even netjes ben, maar dit is me gewoon te gortig geworden.

* JumpStart hoopt dat 'ie niet al te veel op tenen trapt hier...

Onder voorbehoud van voldoende beheersing hebben, zal ik me verder weerhouden om nog hier te posten. Maar post lekker verder hoor.

Signing off...

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Dank je voor de complimenten })

In het geval dat je dit toch nog leest: Je zei dat alles van ATi's specs gebouwd wordt door Sapphire, inclusief de componenten, dit haddik ff verbetert.

En je hebt niet op mijn tenen getrapt :D ben het zo onderhand wel gewend, Ik ben koppig, maar ik geef wel toe of ik er ervaring mee heb of nie :D

Jij bent anders ook nie slecht in info, maar boos worden is niet een Tweakers' style, volgende keer beter :)

• biobak
MSI heeft ook wel eens een slechte serie moederborden op de markt gebracht (K7T Pro met lekkende condensatoren anyone?) en wordt ook beschouwd als A-merk.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Ging niet alleen over die serie mobos, ik had ze ook een andere kans gegeven, zelfde resultaat andere serie.

Maar dis offtopic :D

Verwijderd

Ach a-mer, b-merk.. is heel subjectief..

Als je naar TV's zit te kijken vinden veel mensen Philips een b-merk.. terwijl in het buitenland gezien word als a-merk. Samsung was vroeger ook een b-merk.. misschien zelfs c-merk.. maar nu zeker een a-merk...

Punt is.. kwaliteit van merken verbeteren.. het ligt uiteindelijk aan het product zelf of het goed is of niet..

Bijv.. stel voor Mercedes maakt altijd goede wagens,, dus a-merk.... maar maakte een flop van een wagen (Baby Benz).. is het dan een a-merk of b-merk? Wat als je een a-merk heb gekocht met b-kwaliteit?

Kijk naar het product zelf dus ;)

Verwijderd

Boogieman82 schreef op 03 november 2004 @ 13:17:
ik heb ook een peak x800 pro
vind hem goed presteren dik over de 11000 3dmarks @ 3dmark2003 @xt speeds zonder artifacts @ stock cooling

wel heb ik bij sommige spellen wat hoekige en kartelachtige graphics
en gedetaileerde dingen flikkeren van veraf zoals dakpannen bij CSS

maar ik denk dat dit niks te maken heeft met het merk peak?
er staat trouwens niks op de kaart van PEAK alleen maar de ati draak (ruby ofwa?)

• DeadMetal
biobak schreef op 03 november 2004 @ 14:04:
[...]

MSI heeft ook wel eens een slechte serie moederborden op de markt gebracht (K7T Pro met lekkende condensatoren anyone?) en wordt ook beschouwd als A-merk.
Bedankt voor alle reacties wederom.

Op bovenstaande wil ik kort OT reageren: ik heb inderdaad een MSI moederbord K7T Pro (4 jaar oud) en de condensatoren staan nu inderdaad boller dan vroeger (aan de bovenkant bol in plaats van recht), bah. Is dit gevaarlijk en wat kan ik het beste doen?

[ Voor 6% gewijzigd door DeadMetal op 03-11-2004 14:35 ]

• Boogieman82
Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 14:25:
[...]

ik heb ook een peak x800 pro
vind hem goed presteren dik over de 11000 3dmarks @ 3dmark2003 @xt speeds zonder artifacts @ stock cooling

wel heb ik bij sommige spellen wat hoekige en kartelachtige graphics
en gedetaileerde dingen flikkeren van veraf zoals dakpannen bij CSS

maar ik denk dat dit niks te maken heeft met het merk peak?
er staat trouwens niks op de kaart van PEAK alleen maar de ati draak (ruby ofwa?)
Dat klopt ja... lijkt iig een BBA-kaart? Heb mijn bios trouwens aangepast zodat hij standaard 525/540 draait. :*)

specs

Verwijderd

Opmerking over snelheid....

Sommige a-merken zijn opzettelijk niet zo goed,,

Mercedessen, Audi's etc zijn toch ook begrensd op 250km/u?
De smart is toch ook begrensd??

AMD is toch vergeleken met Intel voor veel mensen een b-merk (misscchien b+++++) maar de leek kiest toch liever voor Intel, terwijl vaker blijkt dat AMD meer waard voor je geld krijgt

Als je meer kan halen dan _/-\o_ , maar wilt niet zeggen dat als het niet kan, geen a-merk is.

PS... ik heb een hekel gekregen aan A-merk }:O moederborden van asus, binnen 3 maanden 3 versleten... wat is A-merk? 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 15:31 ]

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

@Pocari7

3 Verslijten van Asus in 3 maanden? Wat hebbie gedaan, 500 Volt erover gegooit ofzo? 8)7

Hehe, wel goed gedaan voor het zo snel slopen _/-\o_

Lachuh

• martijn_tje
Koop de kaart die je wil voor de laagste prijs, maar wel van een bekend merk en let op de specificaties:

snelheid geheugen (het soort geheugen, aantal ns lager is beter)
breedte geheugen bus
core snelheid
(goodies en overige meuk)

Mochten er problemen zijn dan kan je altijd retour sturen mits je de kaart in originele staat laat (koelers en dergelijke)

offtopic:
* Ik vind A merken ook nog al onzin, en zeker de merken + redenering die sommige users noemen (ik ben aan het sparen voor duur nieuw geheugen, maar niet vanwegen het merk maar vanwegen de chippies (specificaties))

Verwijderd

Defiance schreef op 03 november 2004 @ 15:08:
@Pocari7

3 Verslijten van Asus in 3 maanden? Wat hebbie gedaan, 500 Volt erover gegooit ofzo? 8)7

Hehe, wel goed gedaan voor het zo snel slopen _/-\o_

Lachuh
Nou ik heb er 3 gehad namelijk

A7V266-C
Liep wel lekker, totdat ik een CPU moest testen of die werkte.. :( ... werkt er nog steeds niet wijzer van daarna... 8)7

A7VM400-MX
startte in het begin netjes op.. maar na een paar keer pakte die hem helemaal niet meer.. de CPU 8)7 Naar RMA gebracht.. werkt wel opeens.. alleen bios deed irrtant. bevriest na 1 minuut

A7N8X-X
hmm DOA.. werkte al niet voordat die binnenkwam.. dat nadat ik hem zelf zo netjes in de kast heb gestopt.. 8)7

wat ik nu wel heb

Gigabyte 7VM400M (draait normale 1800+ op, ook getest, niet kapot..)
Abit NF7-S (draait een Mobile Atlon XP 3000+ op @2350mhz) draaide ook niet zo lekker maar na bios upgrade perfect...

Volgens mij kijk je bij A-merk niet naar prestatie, maar naar de kwaliteit van wat heb je gekocht in combinatie van de service die je krijgt

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Volgens mij verorber jij CPUs als de nete als ik het zo lees hehe.

Asus heeft meer weg van Stabiliteit en kwaliteit (service en parts) dan snelheid, maar ze zijn zeer zeker niet langzaam.

Verwijderd

Defiance schreef op 03 november 2004 @ 16:26:
Volgens mij verorber jij CPUs als de nete als ik het zo lees hehe.

Asus heeft meer weg van Stabiliteit en kwaliteit (service en parts) dan snelheid, maar ze zijn zeer zeker niet langzaam.
Erm.. alle CPU's werken nog 8)7
Ik moest een andere relatief snelle PC maken voor mijn familie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 16:28 ]

• biobak
DeadMetal schreef op 03 november 2004 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor alle reacties wederom.

Op bovenstaande wil ik kort OT reageren: ik heb inderdaad een MSI moederbord K7T Pro (4 jaar oud) en de condensatoren staan nu inderdaad boller dan vroeger (aan de bovenkant bol in plaats van recht), bah. Is dit gevaarlijk en wat kan ik het beste doen?
Misschien moet je dit topic dan eens bekijken: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
Koop de kaart die je wil voor de laagste prijs, maar wel van een bekend merk en let op de specificaties:
Ik probeer ook altijd naar support ervaringen te zoeken. Ik heb zelf een keer gehad dat een leverancier van een kaart failliet ging en dat ik garantie moest claimen bij de fabrikant. Helaas was de fabrikant op dat moment ook net failliet gegaan (Elsa).

[ Voor 27% gewijzigd door biobak op 03-11-2004 16:38 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook al verschillende merken videokaarten gehad en heb eigenlijk geen slechte ervaringen. Alleen een club3d ti4200 had na 2 jaar een brak koelertje welke niet meer draaide... Even gemaild met club3d en ik kreeg zonder problemen gratis een nieuw koelertje thuis gestuurd (kaart was dus al dik 2 jaar oud). Prima service dus.

Gisteren heb ik een 9800se kaartje gekocht van XpertVision (had ik nog nooit van gehoord, zal wel B merk zijn :P). Zal es ff kijken of dat wat is :P Koelertje is gewoon zo'n standaardding die ook al op mn geforce 4200ti zat. Maakt vrij veel lawaai, maar binnenkort zet ik de Zalman van mn oude kaart erop en dan heb ik geen last meer van dat geluid :Y)

Verwijderd

Voor wie op het punt staat een Club3D 6600 GT-kaart te kopen: bij Salland is deze verkrijgbaar voor 153 euro. Bij andere winkels moet je toch rekenen op ongeveer 200 euro. De levertijd is twee weken volgens de site. maar ik heb 'm dinsdag besteld en morgen is-ie al binnen :)

Ik ben bezig met het voorbereiden en samenstellen van een Socket 939-systeem met PCI Express. De Abit AX8 (VIA K8T890) lijkt me een goede optie, al is deze bij mijn weten nog niet verschenen. nForce 4 is er ook bijna. Ik heb maar alvast de gok gewaagd met deze PCI Express-kaart van Club3D, want het prijsverschil is behoorlijk fors. Hij zal over een maand of wat wel in prijs zijn gezakt, maar 50 euro: nee, denk ut nie. Ik hoop dat ik er goed aan gedaan heb (heb nu een AOpen Aeolus Ti 4200, waar ik uitermate tevreden over ben). Overklokken doe ik niet, maar ik wil wel stabiel kunnen draaien en het liefst ook niet te veel lawaai in mijn toekomstige Nexus Breeze 400W-kast.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Ik raad je ten zeerste aan om een nieuwe VGA cooler te kopen, die Arctic Silencer Revisie 4 is een hele goeie.

Club3D staat bekend om hun..... minieme cooling.

Dus om te zorgen dattie ook draait, haal een VGA cooler, hier moet iedereen het wel mee eens zijn :D

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, even over dat xpertvision kaartje van mij 2 postings hierboven. Ondertussen heb ik hem wat uitgebreider getest en hij loopt na een half uurtje gamen oid gewoon vast :( (ineens allemaal strepen in beeld en beeld daarna op standby). Als ik mn kast dan open zet gaat het wel gewoon goed.... duidelijk een koelingprobleem dus.

Gelukkig heb ik nog een zalman koeler liggen di eik er binnenkort op ga zetten, maar dit is wel weer een duidelijk voorbeeld van tekortkomingen bij goedkopere merken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 13:59:
Voor wie op het punt staat een Club3D 6600 GT-kaart te kopen: bij Salland is deze verkrijgbaar voor 153 euro. Bij andere winkels moet je toch rekenen op ongeveer 200 euro. De levertijd is twee weken volgens de site. maar ik heb 'm dinsdag besteld en morgen is-ie al binnen :)
Salland heeft de 6600 i.p.v. de 6600GT opgestuurd :( Foutje op hun site, vermoed ik.

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 14:22

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Zelf heb ik nu sinds een week de XFX 6600 GT.

Ik heb voor de XFX gekozen in plaats van de Club3D, omdat de XFX twee DVI uitgangen heeft en de Club3D één DVI en één analoge uitgang.

Omdat de koeling zo'n ongelooflijke herrie maakt ben ik op zoek naar een Arctic Silencer. Maar zover ik kan vinden, zijn die er nog niet voor de 6600GT. Hierover heb ik al een topic gestart, maar misschien dat hier iemand een goede (en vooral stille) koeler weet die op een 6600GT past.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

De Arctic Silencer NV5 is toch voor die krengen? ik zou maar es checken of wachten tot de HCC :D

[ Voor 1% gewijzigd door Defiance op 07-11-2004 18:04 . Reden: Spelling ]

• sneakyd3ad
Defiance schreef op 07 november 2004 @ 17:57:
De Arctic Silencer NV5 is toch voor die krengen? ik zou maar es checken of wachten tot de HCC :D
Is voor de 6800 series

pricewatch: Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2)

[ Voor 9% gewijzigd door sneakyd3ad op 07-11-2004 18:06 ]

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Zit er verschil tussen de 6600 en de 6800 PCB series?

Volgens mij nie namelijk, want dan fit ie wel.

• biobak
6600 is een stuk kleiner en heeft niet de gaten voor de koeler op dezelfde plaats als de 6800 serie.

• Defiance

Defiance

Stubborn Bastard

Ok, my bad :D

ik dacht dat ze hetzelfde waren.
Geen Arctic voor jou dan, want de NV3 en NV4 zijn beide voor de 59X0 series.

Verwijderd

Wat betreft die koeler voor een 6600GT, hier ff de link (scheelt weer zoeken): http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/973930

Inmiddels heeft Salland de info en de prijzen op de site aangepast.

Club 3D, Point of View en XFX zijn nu niet meer de enige merken die een 6600GT-versie kunnen leveren. Aopen, Asus, Gigabyte en Leadtek hebben er ook eentje in hun assortiment. Ben benieuwd wat een vergelijking tussen al die merken aan het licht brengt wat betreft prestaties, oc'en en koeling. Lijkt me wel iets voor Hardware.info ;)

Verwijderd

@Defiance (Koppige eikel)....
Ik zou net als menigeen in dit topic wel eens willen weten waar je deze informatie vandaan haalt (URL's, Boeken, tijdschriften (incl. van wanneer ze zijn) of gewoon gehoord op school/werk/in winkel)...
98,9% (die 0,1% is voordeel van de twijfel) van wat jij vertelt is gewoon niet waar...

Er zijn genoeg goed onderbouwde argumenten in dit topic voorbijgekomen die al jouw ononderbouwde "argumenten" meteen ongedaan maken...

Ik zou zeggen: "Als je niet weet waar je het over hebt, houdt dan je b*k... en dat is bij jou nou net het geval....."

Ikzelf heb het ook niet altijd bij het rechte eind, dit zal ik zeker dan ook toegeven...

just my opinion on your statements

ps. Heb ooit beweert dat er een dual-FX51 bestond.... DIT IS DUS NIET WAAR (my bad)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 21:38 ]

Pagina: 1