Defiance schreef op 03 november 2004 @ 00:52:
[...]
1: Ik heb nooit gezegd dat Asus heilig is, ik heb Asus alleen gebruikt als voorbeeld zoals eerdere statements. Ik heb zelf ook es een kapotte Asus geleverd gekregen, dat weerhoudt er niet van dat de kwaliteit van de kaarten extreem goed is. En op dat site en ik quote: "Rather than speed, stability is more important to this solution, and the cards meets its mark at reference speeds.". Dit zeg ik dus al de hele tijd.
Niet letterlijk nee, maar je komt nergens met bewijs aanzetten dat Asus zo goed is. Ja, ze hebben een goeie
reputatie. Maar of die terecht is? Op stock speeds zijn alle videokaarten stabiel, wat is dan de meerwaarde van een "Stabielere" Asus? Als 'ie niet overklokt toch niet crasht, dan bestaat er niet iets als "meer stabiel".
2: Leadtek werdt hier zeer zeker niet afgefakkeld, juist gepromote, ik heb hier altijd goede ervaringen mee gehad.
Neem het niet te persoonlijk op. Hier is het zo ongeveer "10 users? 10 verschillende meningen". Iemand hier schaarde Leadtek onder budget/prutsmerk. Budget? Overdreven duur zijn ze niet, maar prutswerk is het zeker ook niet, volgens die review. Punt is, zolang je niet met bewijs komt, reviews, artikelen, en linkjes ernaar, dan is het gewoon jou mening, waar er 'tig tegenover kunnen staan. Jij vindt Leadtek goed (ik ook) maar kennelijk vond iemand anders weer van niet. Wie heeft er dan gelijk?
3: HiS is bij lange na niet onbekend, heeft ZEER goede reviews en is ook ZEER bekend, alleen de laatste tijd issie pas in NL.
Jij hebt er blijkbaar van gehoord. Ik nauwelijks. Snap je ondertussen waar ik heen wil? Voor jou eigen mening/ervaring staan er heleboel ervaring van anderen tegenover die anders zijn.
4: Ik heb ook nooit de sapphire afgefakkeld, alleen de feiten van het verschil tussen A en B merken genoteerd, dat ze iets ver over kunnen klokken hoeft niet perse te zeggen dat ze ook goede kwaliteit zijn. Zoals je ook kunt zien gebruikt Sapphire in 2 van de 3 reviewde kaarten een passive heatsink, waarop 1 een actieve fan aangesloten kan worden, dit hebben ze gedaan om kosten te besparen, maar je moet dan wel zorgen dat je een goede airflow hebt. Ze hebben de hoogste Idle temp van alle kaarten, de 9800XT bijvoorbeeld, 66 graden Celcius, das TE veel voor mijn smaak... En of ik ben scheel, maar ik weet zeker dak da nie ben, maar ik zie de Asus kaartjes de Sapphire outperformen op elke game behalve UT2003 AA/AF enabled. Asus is dus zeker bij lange na niet onderaan bungelend net boven de ATi Built kaart.
Jij misschien niet (neem dit niet te persoonlijk) maar ook hier was er iemand die Saphire maar niets vond. Uit die review blijkt dat dat slechte oordeel over Saphire dus niet terecht is.
Hoe ver kaarten overklokt kunnen worden is
WEL direct een gevolg van de kwaliteit van de kaart. GPU chips uit een langzamere "speedbin" (zie mijn uitleg daarover in een eerdere post van mij) zijn goedkoper, maar hebben minder overklok potentieel. Langzamere rating geheugenchips betekent dat je het geheugen minder ver kan pushen. Goedkopere SMD componenten (dat zijn alle weerstandjes, condensatoren en chipjes op de printplaat zelf) zullen voor meer ruis zorgen en/of een minder stabiele voeding van je GPU, dus ook overklok potentieel verminderen. Dus hoe jij hier wil beweren dat de kwaliteit van een kaart niet gelinkt is aan het overklok potentieel, dat snap ik echt niet.
Je voorbeeld over de passieve koeling van Saphire, met losse fan is ook fout: De passieve koeling met heatpipe en grote stille fan is
DUURDER dan een kleinere heatsink met klein luidruchtig fannetje. Het kost meer arbeidsloon om zo'n passieve heatsink aan te brengen, en de materiaalkosten (heatpipe, grotere heatsinks) zijn ook hoger. Hoe kan dat nou ooit een kostenbesparing zijn, als een passieve heatsink met losse grote stille fan duurder is?
En verder: Prestaties verschillen
PER GPU TYPE. Er wordt appart naar de 9600 kaarten gekeken, naar de 9800 kaarten, de 5700 Ultra's en de 5950. (In die anandtech review tenminste.) Lijkt me logisch, ik ga geen 9600 met een 9800 vergelijken, of een 5700 met een 5950. Binnen iedere groep staat Asus nergens bovenaan.
5: Denk je nou echt dat ATi de geheugenchips etc al leveren MET de blueprint?? ik dacht het niet... Die mogen de vendors lekker zelf bakken en kopen van een fabriek waarvan zij de keuze in hebben. ATi levert HEEL misschien een paar reference chippies mee, maar de rest moet de fabrikant zelf bakken hoor, inclusief de PCB en de opbouw van de kaart met alle transistoren etc, alleen de GPU is echt geleverd door ATi.
Kan je even uitleggen waar je het nu over hebt?
ATi maakt zelf geen GPU chips. nVidia ook niet, Matrox ook niet, en S3 ook niet.
Al die fabrikanten leveren hun chip ontwerp af bij een chipbakker, zoals IBM, UMC of TSMC, die de chips fabriceren. Vervolgens verkoopt ATi/nVidia de geproduceerde GPUs aan de bouwer van videokaarten. Hierbij bieden zowel ATi als nVidia ook hun
ontwerp voor de printplaat (PCB) aan. Het engelse "blueprint" is precies dat: het ontwerp, de bouwtekening dus. Een videokaartenbouwer mag nog steeds zijn eigen PCB ontwerpen, maar dat kost veel tijd en geld, en de winstmarges in de videokaartenmarkt zijn klein, dus waarom zou je?
Dat een videokaartenbouwer vervolgens het maken van de printplaten (PCBs) moet uitbesteden aan een ander bedrijf, of het zelf moet doen, ook dat is normaal. Zo werkt die industrie.
Nee,
geheugenchips levert ATi niet. nVidia, S3 en Matrox ook niet. Geheugenchips worden door de kaartenbouwer ingekocht bij bijvoorbeeld Hynix, of Samsung, enzovoorts.
Oftewel: ook hier sla je de plank mis. Sorry, maar je hebt gewoon een aantal dingen gehoord of gelezen, maar blijkbaar snap je niet hoe het daadwerkelijk in z'n werk gaat.
Waarom denk je dat Hercules van ATi geen eigen BIOSsen enzo meer mocht maken? Omdat ze op stock DE kaarten waren en alle andere achter zich liet omdat ze ze zelf bouwden.
Zie
nieuws: Hercules stapt uit LCD- en videokaartenmarkt
Ik citeer:
Tegelijkertijd met de beslissing om de LCD-markt achter zich te laten heeft het bedrijf tevens besloten om de videokaartenmarkt vaarwel te zeggen. De reden die hiervoor wordt gegeven is het feit dat het in toenemende mate moeilijk werd om boven het maaiveld uit te steken als fabrikant. Fancy features die Hercules in het verleden wisten te onderscheiden van de concurrentie zoals een gekleurd PCB, LED'jes, een koperen koeler of ramsinks heeft tegenwoordig bijna elke videokaart waardoor de prijs het enige aspect is dat overblijft om op te kunnen concurreren.
Daarnaast krijgen ze van ATi niet de kans om iets anders te doen dan de concurrentie, overklokken of een aangepast BIOS staat het bedrijf niet toe.
Toen, en dan praten we een paar jaar geleden, stond ATi het niet toe om te rotzooien met de BIOS. Big surprise:
Dat gold voor IEDERE videokaartenfabrikant! ATi wilde gewoon helemaal niet hebben dat iemand rotzooide. Dit was niets tegen Hercules, dit was voor iedere fabrikant van toepassing.
6: Overclocking licht niet alleen aan de kwaliteit van de chips die gebruikt worden, zo heb je dus ook chips die super zijn voor overklokken maar een brakke kwaliteit hebben. Voorbeeld was oude GeForce 2 Gainward kaarten, die konnik massief overklokken, maar waren in mijn opinie door ervaring brakke kaarten (stock EN overgeklokt).
Zie mijn uitleg hierboven: Goed overklokken (lees:
stabiel, rock-solid overklokken) kan alleen met kwaliteit. Betere componenten? Dan zijn hogere snelheden haalbaar zonder instabiliteit dan met slechte componenten. Als jij dus een oude GF2 heel ver kon pushen, mèt instabiliteit, wat zegt dat dan? Niets!
Maar zoals ik al zei in eerdere posten, je KUNT een goedkopere merkje nemen, maar in optimale conditie zal een Club3D of zelfs Sapphire niet de levensduur van een optimale conditie A-Merk kaart hebben. Ik heb ook gezegd dat er weinig verschil in performance is, alleen dat ze simpelweg goedkopere materialen gebruiken.
Ok, dat
DENK jij, het is jou mening. Onderbouw die mening eens! Heb je vergelijkende tests gedaan? Zijn er reviews (linkje alsjeblieft!) waaruit dit blijkt?
Ik begin trouwens jeuk te krijgen van het vage, niet gedefinieerde "A Merk". Wat zijn de regels om tot "A Merk" te behoren? Of is het puur en alleen niet-onderbouwde mening van iemand of een merk een A merk is?
What the hell, zelfs dan nog...
Wat boeit levensduur nou, als er iedere 6 maanden een nieuwe reeks videokaarten verschijnt en je na 4 generaties, 2 jaar dus, in feite toch wel aan een nieuwe videokaart zal moeten, om een béétje bij te blijven met de huidige games?
( Trouwens, ik heb in april 2003 een Club 3D Radeon 9700 gekocht, en na het weghalen van de sticker bleek het een Build By ATi kaart te zijn voor DELL OEM systemen. Als er iets stabiel en 'safe' is, dan is zijn het BBA kaarten. )
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE