Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MDF HTPC case - Hoe creer ik de best flow?

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Hallo Casemodders,

Ik heb jullie hulp een beetje nodig. Ben bezig met de bouw van een HTPC uit MDF (12mm) en ben nu zover:

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/M4100266.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/M4100267.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.fmnsedu.rug.nl/s1170775/DIY/M4100270.JPG

Heb nog geen hardware omdat ik rustig aan eerst de kast wil bouwen.

Nu krijg ik van veel mensen tips over hoe ik het beste de air flow in deze kast kan maken, maar ze zijn allemaal anders.

Ik zelf dacht om links op de bodem (schuin tegenover voeding) en 8cm fan te laten zuigen (7volt) en geen extra uitlaat fan. Wat is volgens jullie de beste manier???

Pentax k10d - Blog - Flickr

Verwijderd

Je kunt beter, als het mogelijk is in de deksel een outtake te maken, en in de zijkant een intake. ( intake kun je ook wel weglaten, maar is msischien wel makkelijk. ) De fan in de deksel zou ik dan boven de cpu hangen, dan kun je hem koude lucht op de cpu laten blazen, of juist warme lucht van je cpu weg kunnen halen.

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

fan op de onderkant lijkt me niet slim... je maakt dan als het waren een stofzuiger.
:)

een fan voor en een fan achter, in en uit... of de zijkanten kan ook wel :)

Verwijderd

warmt lucht stijgt op dus zo laag mogelijk inblazen en zo hoog mogelijk uit. Maar hoe warm wordt het geheel je wilt hem natuurlijk zo stil mogelijk houden neem in aan,

• Frank|A
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik wil idd de kast zo still mogenlijk houden...

Ik heb nog een 24 volt 12cm fan liggen die erg still is, maar weet niet 100% zeker of die elke keer start als ik er maar 12 volt op zet. Die zou ik recht boven de CPU kunnen plaatsen.. Maar hoe zit het dan met stof wat van boven op de kast valt, die valt direct door de fan heen (als ie stil staat) en zo'n gat is natuurlijk ook niet echt mooi aan de boven kant (mischien met een mooie gril wel)

Een fan in de bodem zie je niet zo gauw, daarom wou ik hem daar plaatsen. en hij
hij staat natuurlijk onder m'n tv, dus stof van de vloer zou ie niet zo snel opzuigen.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Frank|A schreef op 02 november 2004 @ 09:59:

Ik heb nog een 24 volt 12cm fan liggen die erg still is, maar weet niet 100% zeker of die elke keer start als ik er maar 12 volt op zet. Die zou ik recht boven de CPU kunnen plaatsen.. Maar hoe zit het dan met stof wat van boven op de kast valt, die valt direct door de fan heen (als ie stil staat) en zo'n gat is natuurlijk ook niet echt mooi aan de boven kant (mischien met een mooie gril wel)

Een fan in de bodem zie je niet zo gauw, daarom wou ik hem daar plaatsen. en hij
hij staat natuurlijk onder m'n tv, dus stof van de vloer zou ie niet zo snel opzuigen.
Als je de kast zwart maakt en je neemt een zwart stoffilter, zie je er bijna niets van. Dat is estetisch gezien wel cool natuurlijk ;) En ben je gelijk ook van je stofprobleem af (stoffilter O-))

• Frank|A
Stof filters..nog niet aangedacht....zorgt natuurlijk wel voor opstructie van de flow... :P....

Ben nog niet overtuigd......

Wat dacht je van allemaal gaatje aan de voorkant in de bodem --> zulke ---->

o o o o o o o o
o o o o o o o o
o o o o o o o o
o o o o o o o o
o o o o o o o o
o o o o o o o o
o o o o o o o o
o o o o o o o o

En die 12 cm fan aan de zijkant achter in?
Dus geen intake fan..

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

Weet je al een beetje wat voor CPU erin komt.
Want als je een 300MHz is dan heb je niet extreem veel koeling nodig.

Je hebt al een outtake bij je PSU en ik zou ook nog wel 1tje bij je CPU doen en deze op 5 of 7 volt laten draaien (of tacho)

En die gaatjes kan wel maar dan moet je er geen fan achter hangen want hierdoor krijg je dan veel meer lawaai.
En die gaatjes moet en niet zo klein zijn. maak grote gaaten dan 1 - 2 cm doorsnede.

suc6

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dat gaat zuigen en herrie maken :o En een stoffilter belemmerd de airflow echt niet zo drastisch hoor ;) Zal misschien 10-20% uitmaken, hooguit. Gewoon zorgen dat je airflow dus goed genoeg is ;) Gezien de constructie in je kast kan je er best een goede flow in maken (veel "gangetjes").

Ik zou zeggen (we gaan even uit van plaatje 3) zet er 1 rechts boven (op de zijkant), intake
1 links boven, op de zijkant, outtake
1 in de voeding, outtake

Dat is echt wel meer dan genoeg als je er geen Prescott in hangt ;)
Wanneer je er 1 in de deksel doet, kan je de outtake links boven weg laten en boven de proc een outtake maken

Dan krijg je dus zoiets:
========= < Deksel
\ \ \ | | | / / / < Fan, naar boven (buiten) blazend

\ \ \ | | | / / / < Fan, naar boven blazend
|||||||||||||||| < Heatsink
|__________| < Processor

• Frank|A
Ik denk dat ik toch voor de fan in de deksel ga. Mischien niet 12cm, maar ik heb ook nog wel 8cm fans liggen. Mischien een gekleurde geeft een leuk effect. Leuke fanguard en stof filter er tussen en das mischien best mooi.. Bedankt jongens..

Over de fan in de zijkant ben ik nog niet zeker...denk eerder ga voor ~10 1 cm gaten in de bodem... Mischien ook met stof filter. (geen fan er boven)
Veel out take en verse lucht via de gaten in de bodem... (rechts voor)

Wat er in komt? Pentium III 1-1.2 ghz of athlon xp 1500-1700..
Ben nu blut dus op did moment kom er nog niks in :P

• Frank|A
Hoe goed zijn eigenlijk die PCI slot systeem coolers? Als ik daar 1 van plaats

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Frank|A schreef op 02 november 2004 @ 10:46:

Wat er in komt? Pentium III 1-1.2 ghz of athlon xp 1500-1700..
Ben nu blut dus op did moment kom er nog niks in :P
Spaar nog ff door tot je een iets zwaardere pc erin kan bouwen.
Dan zou je kunnen denken om windows xp media centre te installeren.
In combinatie met zo'n Hauppauge WinTV PVR 150MCE kaartje kun je daar
best leuke dingen mee doen.

En verder als intake een grote 120 mm fan (met stoffilter) boven je cpu hangen met een Zalman CNPS6000 Cu koeler. Dan is je pc echt goed stil en voldoende gekoeld.

[ Voor 16% gewijzigd door sw_reijnders op 02-11-2004 19:42 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

sw_reijnders schreef op 02 november 2004 @ 19:36:
[...]

Spaar nog ff door tot je een iets zwaardere pc erin kan bouwen.
Dan zou je kunnen denken om windows xp media centre te installeren.
mce draait perfect met een xp 1500 of 1700

p3 zou ik niet willen aanraden maar een htpc is iets anders dan een 3,5 Teraflops super processorpark van Pixar studio's

• sw_reijnders
heb ergens gelezen dat het minimum wel 1,7 ghz was als je het Media Centre in windows xp volledig wilt gebruiken. En zo'n athlon xp draait op 1300 of 1400 mhz.

Ik heb MCE ook draaien op een duron 1000mhz echter heb ik nog niet de middelen om Media Centre eens goed te testen. Eveneens geen geld :'(. Als je die opname functies goed wilt gebruiken heb je ook een dikke hardeschijf nodig of misschien nog beter een raid configuratie.

• Frank|A
Tja MCE 2005 mooi programma, maar absurde systeem eisen..
DVD kijken kon ik al op een celeron 366 en DIVX makkelijk op een 500mhz..
Gebruik je een encoder kaart voor VCR dan moet een kleine 1000mhz ook wel genoeg zijn.. tja.. als je 6 dingen wil doen, dan niet natuurlijk..
Ik heb echt geen geld op dit moment dus ga ik met linux klooien. Krijg van iemand voor 2 tientjes een atlon 700 + mobo dus kan ik eerst ff wat experimenteren.

Trouwens de how to voor linux: http://www.linuxis.us/linux/media/howto/linux-htpc/

Ps. ik ben gewoon lui - maar wat voor stof filters gerbuiken jullie...waar kan je die kopen?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Panty van je moeder/zus/vriendin schijnt goed te werken

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

niks aantrekken van de systeemeisen..

MS wil geen gezeik.. als iemand een HTPC met mce koopt en vervolgens HDTV films gaat kijken moet het soepel lopen... als je met je HTPC alleen maar HDTV films gaat kijken heb je inderdaad een strakke bak nodig

als je gewoon af en toe een dvd'tje kijkt en eens een divxje doet is een amd xp 1700+ ruim voldoende. Ik heb het zelf getest. Als ik opneem met m'n tv-kaart en dat on the fly encode met divx en ondertussen een dvdtje kijk werkt dat prima. Opnemen met de tv-kaart kost volgens WinBar ergens rond de 30 a 40 % resources dus daar kan een dvd'tje makkelijk bij.

Niet letten op de minimale specs want die zijn belachelijk, behalve als je voor HDTV gaat dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 03-11-2004 01:02 ]

Verwijderd

Oei, ik ben zelf namelijk van plan het te draaien met een p3-500mhz, dat is zeker een no-go?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:56
Dat hangt er vanaf. Vroeger keek ik altijd op m'n laptop films (cellie 500, 128 mb, Win XP ). En dat draaide prima. Alleen films in echt hoge bitrates trok hij niet. 3 cd rips, dat soort dingen. Een P3 is nog wel iets sneller, dus als je geen overbodige meuk installeert en met een beetje tweaken van xp moet divx kijken in iedere geval wel te doen zijn. Of dat ook in combinatie met media center vlot gaat werken weet ik niet

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Ik ga dan way offtopic, dit is dan ook mijn laatste post, maar divx kijken gaat met gemak (ook vanwege de 64mb Ati Radeon 7000), ik ga anders wel wat experimenteren. De Pinnacle PCTV Rave kaart hangt er helaas nog niet in.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Frank|A schreef op 02 november 2004 @ 09:59:

Je kan hem natuurlijk ook 17V geven vanuit je voeding. Misschien start hij dan wel :)

• Frank|A
17v???

Zit er ook een +5 volt op die connectors?

Ps. Vinden mensen het leuk hier om op hoogte te worden gehouden?
Dan post ik meer al ik verder ga...

[ Voor 51% gewijzigd door Frank|A op 03-11-2004 11:42 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Frank|A schreef op 03 november 2004 @ 11:39:
17v???

Zit er ook een +5 volt op die connectors?

Ps. Vinden mensen het leuk hier om op hoogte te worden gehouden?
Dan post ik meer al ik verder ga...
De 12V met de -5V geeft samen 17V. (Voordat er iemand klaagt, het gaat volgens dit rekensommetje: 12-(-5)=17)

De -5V draad is de witte draad op je ATX connector.

• Twhomp
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Als ik jou was en een HTPC zou maken, dan zou ik het zo doen :+

Afbeeldingslocatie: http://img26.exs.cx/img26/4259/binnenkant3.jpg
tussen de filters komen de HDD's en DVD-rom

(en misschien dat je nog leuke tips uit mijn topic kan halen: [rml][ CiP] HTPC-project[/rml])

[ Voor 27% gewijzigd door Twhomp op 03-11-2004 12:06 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• sw_reijnders
Frank|A schreef op 02 november 2004 @ 21:12:

Ps. ik ben gewoon lui - maar wat voor stof filters gerbuiken jullie...waar kan je die kopen?
Stoffilters zijn gewoon in iedere uitgebreide shop te krijgen voor 3 tot 5 euro per stuk.

Ik heb ze bij www.micromotive.nl gehaald

• Frank|A
Twhomp schreef op 03 november 2004 @ 12:04:
Als ik jou was en een HTPC zou maken, dan zou ik het zo doen :+

[afbeelding]
tussen de filters komen de HDD's en DVD-rom

(en misschien dat je nog leuke tips uit mijn topic kan halen: [rml][ CiP] HTPC-project[/rml])
GEWELDIG....
Ik ben er zelf nog niet uit hoe ik het met die knoppen ga doen, maar dit is ook al zeer goed....

Dat ik er overheen gelezen hep :S

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

amour021 schreef op 03 november 2004 @ 11:59:
De -5V draad is de witte draad op je ATX connector.
Let er dan wel op dat je die draad niet teveel belast, want meestal mag je maar 0.5..1.0A trekken op de -5V lijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Admiral Freebee
  • Niet online
zonoskar schreef op 03 november 2004 @ 18:00:
[...]
Let er dan wel op dat je die draad niet teveel belast, want meestal mag je maar 0.5..1.0A trekken op de -5V lijn.
Eventjes lezen op de voeding dus... maar één fan moet toch al zeker lukken :)

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je de voor- en bovenkant mooi wilt houden, kun je overwegen om vanaf de achterkant een duct ("tunneltje") te maken naar de cpu-fan, zodat deze de lucht van buiten de kast aanzuigt. Dan de voeding naar buiten laten blazen en waarschijnlijk is dat al voldoende.
Anders nog een outtake aan de achterkant in de kast zetten.
Pagina: 1