HDD temperatuur in externe USB/FireWire box

Pagina: 1
Acties:

• labeelen
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-02 15:43
Hi All,

Sinds een jaar gebruik ik een een externe (USB/FireWire) HDD box van SNT (ST-2312c, gekocht via ProCase)

Nu vond ik hem al erg warm worden in combinatie met m'n vorige drive (een WD800JB) ... maar sinds ik er een DiamondMax 9 in gelepeld heb maak ik me ernstig zorgen of ie niet te heet wordt.
Het verradelijke van deze kastjes is namelijk dat ze door toepassing van een aluminium behuizing pretenderen goed warmte te geleiden. In de praktijk maakt de HDD echter geen direct contact met de behuizing en door de stilstaande lucht (de meesten hebben immers geen fan) werkt het geheel als een isolator. Met andere woorden zodra de kast aan de buitenkant warm wordt zit je Harde Schijf binnenin al zo ongeveer op het smeltpunt. Aan de mijne heb ik letterlijk mijn vingers verbrand toen ik hem na een uurtje gebruik uit de SNT haalde. (kun je nagaan wat er gebeurt als je hem langdurig in zo'n ding laat draaien)

Twee vragen:
- Delen jullie mijn ervaring/zorg dat de HDD in deze externe behuizingen veel te heet wordt en dat dit nadelige gevolgen heeft voor de levensduur en betrouwbaarheid
- De Maxtor heeft een temperatuur-sensor aan boord maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om deze via USB of FireWire uit te lezen ... bestaan hier tools voor ?

... bij mijn volgende externe HDD box neem ik er een met een Fan (iemand suggesties ?)

Louis

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Dus: gewoon ff maximum temperatuur checken in de datasheets op de website van de harddiskfabrikant en daar eventueel aan werken.

En wat betreft de tweede vraag: dat kan niet :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat je kunt overwegen is van een stapeltje alumium folie een soort buffer te maken, maar dat kan alleen aan de kanten die geen electrische componenten bevatten.

Op die manier krijg je toch warmte geleiding naar de buitenkant, zodat de warmte alvast afgevoerd kan worden. Er is ook minder stilstaande lucht, waardoor de isolatie afneemt.

Voor de rest, de temperatuur is 1 ding, temperatuurwisselingen is nog veel kwalijker. Daarnaast is de betrouwbaarheid van een verwisselbare schijf toch gewoon slechter, de schijf krijgt immers veel meer te verduren.