7.1 receiver ook in te zetten als 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 1.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn vraag is misschien niet zo ingewikkeld maar ik vraag het me toch maar af.
Veel nieuwere receivers worden standaard als 6.1 of 7.1 uitgerust. Zijn deze receivers altijd in te zetten als 5.1 of verschild dat per receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je de functie upmix voor.
Als je er 5.1 instopt dan vormt hij hem om 7.1.

Zit bijv. ook op het nieuwste creative speakerset ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
even voor de duidelijkheid .. ik zit te twijfelen tussen deze 2 pioneer receivers

http://www.pioneer.nl/nl/...id=9168&taxonomy_id=62-98

http://www.pioneer.nl/nl/...id=8431&taxonomy_id=62-98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25
Ja dat kan, je kunt (lijkt mij met alle modellen) gewoon Dolby/DTS 5.1 selecteren in plaats van de EX/ES 6.1 varianten. Je mist dan niks aan geluid, ook niet bij een 6.1 bron zoals sommige dvd's.

/edit
En je kunt zoals hierboven staat ook een 5.1 bron afspelen op 7.1 speakers, al zal dat meer van het model afhankelijk zijn. Check de manual voor meer info daarover.

[ Voor 31% gewijzigd door ShittyOldMan op 31-10-2004 18:37 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 14:19
Volgens mij bedoelt de topicstarter het omgekeerde. Hij wil maar 5 speakers aansluiten, maar de meeste receivers bieden de mogelijkheid om 7 aan te bieden.

Bij mijn receiver (Yamaha) kun je in het menu instellen hoeveel en welke speakers je hebt aangesloten. Mogelijke combinaties:

2 (linksvoor en rechtsvoor)
3 (linksvoor, rechtsvoor en center)
4 (linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter)
5 (linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter en rechtsachter)
6 (linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter, rechtsachter en midden-achter)
7 (linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter, rechtsachter, links-midden-achter en rechts-midden-achter)

Mocht er geluid worden aangeboden waarvoor geen speaker aanwezig is (bijvoorbeeld dts-es discrete), dan wordt het geluid voor dat kanaal naar de juiste speakers omgeleid (in dit geval in gelijke mate naar links- en rechtsachter).

Mochten er meer speakers zijn dan er kanalen worden aangeboden (bv 7.1 opstelling met een 5.1 dvd) dan worden de extra kanalen 'gegenereerd' door de processor. Uiteraard is dit uit te schakelen.

Je kunt dus met deze receiver alle kanten op. Ik het een sterk vermoeden dat het bij andere merken op een soortgelijke manier gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 11:32

JT

VETAK y0

PhilipsFan schreef op 31 oktober 2004 @ 18:38:
Volgens mij bedoelt de topicstarter het omgekeerde. Hij wil maar 5 speakers aansluiten, maar de meeste receivers bieden de mogelijkheid om 7 aan te bieden.
Ja tuurlijk bedoelt hij dat en dat weten de mensen die geantwoord hebben ook wel :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PhilipsFan schreef op 31 oktober 2004 @ 18:38:

Bij mijn receiver (Yamaha) kun je in het menu instellen hoeveel en welke speakers je hebt aangesloten. Mogelijke combinaties:

2 (linksvoor en rechtsvoor)
3 (linksvoor, rechtsvoor en center)
4 (linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter)
5 (linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter en rechtsachter)
6 (linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter, rechtsachter en midden-achter)
7 (linksvoor, rechtsvoor, center, linksachter, rechtsachter, links-midden-achter en rechts-midden-achter)

Mocht er geluid worden aangeboden waarvoor geen speaker aanwezig is (bijvoorbeeld dts-es discrete), dan wordt het geluid voor dat kanaal naar de juiste speakers omgeleid (in dit geval in gelijke mate naar links- en rechtsachter).

Mochten er meer speakers zijn dan er kanalen worden aangeboden (bv 7.1 opstelling met een 5.1 dvd) dan worden de extra kanalen 'gegenereerd' door de processor. Uiteraard is dit uit te schakelen.

Je kunt dus met deze receiver alle kanten op. Ik het een sterk vermoeden dat het bij andere merken op een soortgelijke manier gaat.
toon volledige bericht
als je die eerste pioneer link kijkt dan kan je via pioneer website ook de achterkant zien van de receiver.. lijkt dat er een beetje op zoals jij het omschrijft

en ja klopt.. misschien was ik iets te onduidelijk maar ikwil dus 5 speakers aansluiten waar 7 aansluitingen mogelijk zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 11:32

JT

VETAK y0

Zoals gezegd en geimpliceerd is, tuurlijk is dat mogelijk.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 18:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 18:41:
als je die eerste pioneer link kijkt dan kan je via pioneer website ook de achterkant zien van de receiver.. lijkt dat er een beetje op zoals jij het omschrijft
Wat heeft de beschrijving met de achterkant te maken "?
en ja klopt.. misschien was ik iets te onduidelijk maar ikwil dus 5 speakers aansluiten waar 7 aansluitingen mogelijk zijn
Gaat altijd wel :), je mist niets

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding hiervan heb ik nog een vraag.. Zoals je het plaatje hieronder ziet, met wat voor stekkers moet je hier je boxen aansluiten.. En kan je dit ook zelf doen.. Het lijkt er namelijk niet echt op dat je ze er zo inpropt :P

Afbeeldingslocatie: http://www.steentje.com/pioneer.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon aandraaien :) Banaanenstekkers of spades kun je ook gebruiken, maar is niet echt nodig en het zijn weer extra kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 02 november 2004 @ 20:07:
Gewoon aandraaien :) Banaanenstekkers of spades kun je ook gebruiken, maar is niet echt nodig en het zijn weer extra kosten
Gewoon proppen dus ;-) .. als je zo de achterkant ziet lijkt het of je ze via een stekkertje moet aansluiten.. wat zijn spades en banaanenstekkers dan en leverd dat nog meerwaarde tren opzichte van het geluid op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

[b][message=22032129,noline]Mastersteen schreef op 02 november 2004 @ wat zijn spades en banaanenstekkers dan en leverd dat nog meerwaarde tren opzichte van het geluid op
banaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.bts-privatkino.de/diverses/pics/Bananenstecker.jpg

spades:
Afbeeldingslocatie: http://www.northcreekmusic.com/FlatSpades.JPG

Of het beter voor het geluid is, daar laat ik me niet over uit, want de meningen zijn daar nog al voor over verdeeld :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 02 november 2004 @ 20:14:
[...]

banaan:
[afbeelding]

spades:
[afbeelding]

Of het beter voor het geluid is, daar laat ik me niet over uit, want de meningen zijn daar nog al voor over verdeeld :Z
zijn deze dan makkelijk te monteren of moet je nog solderen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ligt eraan wat je koop, er zijn veel verschillende types. Gewoon aandraaien werkt prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een vraag, betreffende 7.1 en 5.1 geluid.

Ik wil graag een 'Soundblaster Audigy 2 ZS Notebook' geluidskaart (Met 7.1 geluid is dat) voor in mijn laptop aanschaffen. Deze geluidskaart wil ik weer aansluiten op mijn Technics DX940 receiver (Die Dolby Digital 5.1 en DTS ondersteund). Gaat dit werken, of moet ik een 7.1 receiver hiervoor aanschaffen?
Ik weet namelijk niet of 5.1/6.1/7.1 upwards en backwards compatible met elkaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkt prima hoor. Iets wat 7.1 "kan" versturen en gelimiteerd wordt tot 5.1 zal daar echt geen problemen mee hebben. Die 2 extra zijn gewoon rear centers zeg maar. Die heb je echt niet nodig hoor. Beetje onzin allemaal als je een goeie 5.1 set heb :) .
Pagina: 1