Een goede iq test is redelijk betrouwbaar al blijft het een momentopame die ook deels afhankelijk is van je (geestelijke) conditie op dat moment. Goed uitgerust verschijnen en ook niet te nerveus dus.
Je iq bepaalt maar gedeeltelijk of je geschikt bent voor een bepaalde functie en zegt ook maar beperkt iets over je groei capaciteiten.
Iq testen kun je oefenen zodat je de oplossingsmethodiek van de verschillende soorten vragen kent. Of je de vraagstukken dan ook werkelijk binnen de tijd kunt oplossen hangt af van je iq

. Oefenen kun je op internet (google).
De psychologische test kun je niet oefenen, geloof me, de vaak meerdere testen,oefeningen, cases en gesprekken die je hiervoor krijgt zijn zo doordacht dat je niet kunt faken zonder door de mand te vallen.
Dat wil je ook niet want de uitkomst van alle testen wordt gebruikt om te beoordelen in hoeverre je in staat bent de functie te vervullen en waar aandachtspunten liggen. Past het niet dan past het niet en is het ook voor jou beter dat dit snel ontdekt wordt. Past het gedeeltelijk dan is duidelijk waar je ondersteund moet worden in je ontwikkeling (cursus, training,begeleiding etc.).
Ook hierdoor zul je sneller in je rol kunnen groeien.
Wees je zelf en je zult er alleen beter van kunnen worden (je leert ook iets over je zelf).
Bij een goed test-bureau is het zo dat jij als eerste wordt geïnformeerd over de uikomst en aanbeveling aan de opdrachtgever. Je kunt dan beslissen dat de resultaten niet verder bekend mogen worden gemaakt. Dat is dan waarschijnlijk ook reden voor de opdrachtgever je niet aan te nemen maar toch.
Eén kanttekening:
Er zijn detacheerders en uitzendorganisaties die de psychologische test door een computer laten afnemen. De beoordeling van de resultaten wordt dan soms gedaan door een "niet" psycholoog en daar heb ik persoonlijk wat moeite mee.
Een echte psycholoog kan resultaten van de verschillende testen relativeren, in verband zien en een betere link leggen naar de functie en het bedrijf.
Indien er geen evaluatie plaats vindt met een psycholoog dan is de waarde van de test voor mij niets zeggend.
Zo,een heel verhaal met mijn mening en ervaring, doe er mee wat je wilt en succes bij je assesment
[
Voor 1% gewijzigd door
Grom op 29-10-2004 20:57
. Reden: enters toegevoegd op verzoek anandus ]