Ik ken Capgemini. Ik vind het een leuk bedrijf. Ik heb zelf al voor CAP gewerkt. Destijds was ik gedetacheerd. Ik begrijp natuurlijk wel de achterliggende gedachte hiervan. Ze willen we goede kwaliteit in huis hebben. Ik ga overmorgen gewoon dat assessmentonderzoek doen en kijken of ze een positief advies geven. Ik hoop natuurlijk van wel. Maar ik ben nu al zenuwachtig!Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:36:
De grote vraag is ook, wil je wel werken voor een bedrijf die zo moeilijk zit te doen. Ik persoonlijk zou zeggen, voor jullie 10 andere bedrijven die me gewoon willen hebben zonder die tests waarmee men denkt in mijn brein te kunnen kijken.
Momenteel ben ik eigen baas, das overigens nog beter.
Verwijderd
Zo'n test is naar mijn mening echt foute boel. De bedrijven die op dat soort testen vertrouwen om mensen aan te nemen krijgen wat ze willen: een bepaald soort mensen. Helaas heb je in een bedrijf allerlei verschillende soorten mensen nodig om de boel aan de gang te houden. Zonder variatie is een bedrijf uiteindelijk ten dode opgeschreven.
PS het leukste vind ik altijd "samenwerken". Jaja, iemand hier die dat ooit heeft moeten doen? Een paar mensen die zich de poten uit het lijf lopen, en de rest werpt zich op als koffieleutende vergadertijgers.... Maar ze hebben allemaal keurig netjes ingevuld dat ze graag in een team werken.
Plasmatech
PS het leukste vind ik altijd "samenwerken". Jaja, iemand hier die dat ooit heeft moeten doen? Een paar mensen die zich de poten uit het lijf lopen, en de rest werpt zich op als koffieleutende vergadertijgers.... Maar ze hebben allemaal keurig netjes ingevuld dat ze graag in een team werken.
Plasmatech
Dergelijke tests foute boel noemen, vind ik persoonlijk nogal ver gaan. Ik kan me best voorstellen dat bedrijven als het eerder genoemde Cap Gemini zulke tests gebruiken om bijvoorbeeld bij schoolverlaters een beeld van hun capaciteiten te krijgen. Een papiertje wil, zeker tegenwoordig, toch niet zoveel zeggen.
Op het moment dat mensen met aantoonbare werkervaring (en dan vooral aan de bovenkant van de markt) nog zulke tests voorgeschoteld krijgen, ga je als bedrijf je doel voorbij. Mijn ervaring is toch dat je op een gegeven moment op zoek gaat naar een nieuwe baan via je netwerk. Het blijft een klein wereldje en bedrijven weten echt wel wie ze naar binnen halen.
Op het moment dat mensen met aantoonbare werkervaring (en dan vooral aan de bovenkant van de markt) nog zulke tests voorgeschoteld krijgen, ga je als bedrijf je doel voorbij. Mijn ervaring is toch dat je op een gegeven moment op zoek gaat naar een nieuwe baan via je netwerk. Het blijft een klein wereldje en bedrijven weten echt wel wie ze naar binnen halen.
Verwijderd
Ik heb in '98 een IQ test en psychologische test moeten doen. Vond dat ook wel spannend maar het is me 200% meegevallen!
Het kwam zelfs erg voordelig voor me uit.
Maar ik had op dat moment geen enkele ervaring of geschikte opleiding. Dus ik vind het op dat moment alleen maar goed dat zo'n dergelijke test wordt afgenomen, enerzijds zodat bedrijven enigzins kunnen inschatten wat ze in huis halen (tuurlijk kan zo'n test altijd iets ernaast zitten, maar die test zijn echt wel een stuk grondiger dan test op internet).
Maar het werkt ook andersom, zo kan de kans geboden worden om mensen in huis te halen zonder geschikte opleiding of werkervaring en toch een kans te geven in een nieuwe sector.
Plasmatech: niet te negatief hoor
Samenwerken bestaat echt wel, ik heb intussen al een paar werkplekken achter de rug met een goede samenwerking. Momenteel op een projectbureau en daar heeft ieder zijn eigen taak, maar ook een goede samenwerking en van elkaar dingen kunnen overnemen als een ander op dat moment even bedolven wordt onder het werk. Zelfs koffie is een stuk samenwerking geworden 
(Ik heb zelf ooit een cursus projectmatig werken gedaan waarin ook werd uitgediept over bepaalde rollen binnen een bedrijfscultuur, en vond dat zelf wel interessant).
Ik ben niet meer zo bang voor test, meer pro-openheid zodat je zowel als werknemer als werkgever weet wat je elkaar kunt bieden en zo een goed samenwerkingsverband kunt aangaan waar beiden wat aan heeft.
Het kwam zelfs erg voordelig voor me uit.
Maar ik had op dat moment geen enkele ervaring of geschikte opleiding. Dus ik vind het op dat moment alleen maar goed dat zo'n dergelijke test wordt afgenomen, enerzijds zodat bedrijven enigzins kunnen inschatten wat ze in huis halen (tuurlijk kan zo'n test altijd iets ernaast zitten, maar die test zijn echt wel een stuk grondiger dan test op internet).
Maar het werkt ook andersom, zo kan de kans geboden worden om mensen in huis te halen zonder geschikte opleiding of werkervaring en toch een kans te geven in een nieuwe sector.
Plasmatech: niet te negatief hoor
(Ik heb zelf ooit een cursus projectmatig werken gedaan waarin ook werd uitgediept over bepaalde rollen binnen een bedrijfscultuur, en vond dat zelf wel interessant).
Ik ben niet meer zo bang voor test, meer pro-openheid zodat je zowel als werknemer als werkgever weet wat je elkaar kunt bieden en zo een goed samenwerkingsverband kunt aangaan waar beiden wat aan heeft.
Hier wil ik even op in gaan. Zelf ben ik een zeer gelukkige persoonlijkheid met Havo als achtergrond, en toen ik begon te werken heeft het nogal voeten in aarde gehad.CrashOne schreef op vrijdag 29 oktober 2004 @ 15:43:
Daar is niks raars aan, als je te hoog opgeleid bent doen ze vaak moeilijk bij het soliciteren naar een lagere functie. Zijn ze bang dat je onrust stookt.
De uitzendbureaus konden me op zich overal wel als tijdelijke/invalkracht neerzetten (goed meewerken, hield ik uiteindelijk een leuk plekje aanover)
De hogere functies weigerden me op OF ervaring, OF opleiding maar deze heb ik overigens heel erg weinig gehoord.
De lagere functies, tja, daarvoor was ik te capabel. Uiteindelijk via een uitzendbureau in een dergelijke functie gerold (ondertussen contract) maar moet zeggen dat onder je capaciteiten werken gigantische nadelen heeft. Vooral het stukje overstijgen op het werk heeft als gevolg dat ik steeds als vraagbaak functioneer. Maar is dat een probleem? Een goed bedrijf zet nu eenmaal mensen weg op de juiste plek, en dat is toch een stukje groei wat gedurende je loopbaan meespeelt.
@TS:
Een IQ-test geeft eigenlijk een beetje aan waar men jou in het bedrijf weg zou kunnen zetten. Natuurlijk kunnen ze je weigeren, maar laten we eerlijk zijn, als jij boven je capaciteiten moet gaan werken, zou je daar echt gelukkig van worden?
Verwijderd
Psychologische testen zijn makkelijk te omzeilen. Je houd gewoon een bepaald doel in ogen en vanuit daar ga je vragen beantwoorden. Hoe kan je dat bereiken?
Vorm eerst een beeld voor de functie waarvoor je solliciteerd. Ga je dan afvragen wat de taken zijn
en wat een werkgever van die persoon verlangt. Op basis daarvan vul je de vragen in. Belangrlijk
bij die testen zijn dat je niet uit eigenbelang denkt maar denkt wat voor een werkgever van belang is.
Vorm eerst een beeld voor de functie waarvoor je solliciteerd. Ga je dan afvragen wat de taken zijn
en wat een werkgever van die persoon verlangt. Op basis daarvan vul je de vragen in. Belangrlijk
bij die testen zijn dat je niet uit eigenbelang denkt maar denkt wat voor een werkgever van belang is.