Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC maakt heel veel geluid, wat te doen.

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een nieuwe pc gekocht hieronder de specificaties:

Behuizing : Aopen H600B Zwart/Zilver Midi-Tower incl. extra Casefan (in-win 420 watt voeding)
Diskettestation: 1,44 zwart
DVD�ROM: Plextor 16x48 Int IDE Bulk Zwart DVD�RW :
NEC DVD+/�R/RW 8x4x32 ND�2510A Black Dual Geheugen :
2 X 512Mb PC400
Geluidskaart: Geintegreerd
Harde Schijf : WD 200GB U150 7200rpm 8MB 2000JD S�ATA
Input: : Logitech Cordless Desktop Optical Moederbord : GigaByte
S478 8IPE1000 PRO 3 Processor : Intel S478 P4 3.0 512kb 800FSB Box HT
Processorcooler: Spire INTEL P4 Socket 478 Copperstream ball
Videokaart : Club3D ATI Radeon 9600Pro 128BGA DVI TV (actieve koeling)

Wanneer ik pc start is het ne tof ik mij auto start, zeer veel geluid. Het is zeker niet zo dat e rniets kapot is, er wordt fiks gekoeld, het wordt geen 30 graden in kast en processor blijft ook rond de 30 graden.
Ik start nu na opstarten speedfan op en breng toerental van processor terug van 3500 rpm naar ongeveer 2500 rpm, dat scheelt al heel veel, alleen voeding blijft veel geluid produceren onafhankelijk van gebruik.
Weet iemand hier raad op?
Is er nog andere software (ik heb ook mbm5 geinstalleerd) die de snelheid direct kan regelen of juist afhankelijk van temperatuur.
Wanneer je fans al automatisch op goede snelheid heb bij opstarten wordt het allemaal ook wat meer acceptabel, nu is het eerst pc aan, dan fans terugzetten en dan pas werken, lijkt met toch wat te omslachtig.

Ik wacht juliie reactie met spanning af. :9~

Verwijderd

Het is zeker niet zo dat er niet kapot is. Je bent dus zeker dat er wel iets stuk is ?
Maar ff ontopic : Resonantie kan ook een hoop herrie veroorzaken. Mischien dat het daar aan ligt ? Ik heb het wel af en toe (mn kast zit niet dicht geschroefd) dat als ik mn optische drive aanspreek hij zowat opstijgt.

offtopic:
[
Maar je zegt dat je vorige week een nieuwe pc heb gekocht. Waarom in godsnaam dan niet meteen een prescott ? Waarschijnlijk is een prescott nog goedkoper ook dan de cpu die je nu heb aangeschaft.

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Probeer eens te zoeken op dir forum of op google, er zijn al heel veel topics met dit onderwerp voorbijgevlogen...

raar geluid

PC maakt geluid tijdens booten en gaat niet meer weg
enz. enz.

vaak ligt het aan de videokaart-fan of andere fannetjes...

succes ;)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het de voeding die constant een hoop geluid blijft maken. Die fan is zeker niet te regelen

• Svennos86
  • Laatst online: 26-04-2023
niet dat ik het weet...

maar als je dat denkt, hou je oor er ff bij en dna hoor je vanzelf wel of het daar vandaan komt...

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

je kan een voedingfan wel regelbaar maken, dan moet je eerst kijken of je m moet vervangen voor een fan met RPM uitlezing, en dan kan je m via je mobo voeden.
je bent dan wel je garantie van je voeding kwijt, en dr moet wel een aansluiting over zijn op je mobo
ik heb een QTec bigfan 400w, daarvan zeggen ze dat de fan automatisch gecontroleerd wordt, maar ik heb m nu gewoon naar 7v gekoppelt, dat vind ik sowieso wel goed, en verder is mn pc Aqua-Cooled

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

Topicstarter
ik heb extra casefan uitgeschakeld, met speedfan cpu rpm op 2500 en onder processor zit een chip die gekoeld wordt met fan heb ik op 50% gezet (met speedfan, moet ik wel iedere keer instellen als ik pc opstart, mijn moederbord wordt niet herkend, oplossing?), geluid is nu acceptabel, voeding maakt wel iets meer geluid maar dat moet ik denk op koop toe nemen.

iemand oplossing hoe je fans insteld bij opstarten?

alvast bedankt voor reactie.

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Tja, makkelijkste optie lijkt me een fancontroller, zoals bijv. deze, daar sluit je dan je fans op aan i.p.v. op je moederbord. Eventueel kun je er ook de fan van je voeding op aansluiten als je een beetje handig bent.

Een andere oplossing voor het geluid van de voeding zou zijn een stille voeding met regelbare fan, maar dat wordt dan weer duur.

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Verwijderd

zo wie zo kan je met speedfan ook gewoon automatische fancontrol instellen.

dan ook nog ff instellen dat hij autmatisch start en je heb er geen last meer van.

wat ik je oko kan aanraden: gewoon een zalman 7000cu en een vga silencer
kost wel wat maar je krijgt er wel veel voor terug :)
m'n pc is er heel stil door geworden, alleen ik had wel het geluk dat ik bij de aanschaf van mijn computer (amd 64) een stille enermax voeding heb gekozen.
ik kom er nu wel hard achter dat m'n maxtor een pokkeherrie maakt, magoed daar verzinnen we wel weer wat op :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook zo'n zalman cpu en vga koeler. Scheelt echt een hoop. Gelukkig had ik al een stille voeding (standaard temperatuurgeregelde 300w in mn aopen q50c) en een stille HD (maxtor fluid bearing). Mijn pc hoor je nu zowat niet als ie aanstaat.

In jouw geval is de HD denk ik wel stil genoeg. Processorkoeler is denk ik vrij lawaaiig, dus die zou je kunnen vervangen door zo'n zalman (wel van te voren ff checken of ie op je moederbord past). Hoeveel geluid die radeon 9600 maakt weet ik niet. Je kunt het beste even testen door de fan ervan met je vinger even te stoppen (vinger tegen het middelste houden, niet tegen de 'wieken'...). Ws. maakt het nog wel wat uit, want het is een vrij hoog geluid door het hoge toerental. Die zou je dus ook kunnen vervangen door een zalman koeler.

En die extra casefan in je kast zou ik er eerst maar even uitslopen of op 5V zetten. Ding is ws. alleen maar overbodig, maar maakt wel veel herrie (vooral als ie op de standaardplaats is gemonteerd, want dan waait alle lucht door die kleine gaatjes wat voor extra windgeruis zorgt).

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 30-10-2004 01:30 ]

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:01

Rayzman

+31 Rayzman

Wasbeer, waarom heb je niet de standaard 350W voeding in je H600B kast zitten? Die is behoorlijk stil.

specs pc

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:28
Als je een week geleden deze pc hebt gekocht en je hebt nog garantie zou ik het aankaarten bij de leverancier. Dit soort brommergeluiden horen gewoon niet uit een pc te komen.
Je kan controleren of een fan veel herrie maakt door er gericht naar te luisteren en dan met een vinger op het middelste rondje afremmen (niet te lang natuurlijk).

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Felixje
  • Laatst online: 05-10-2023
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 12:55:
en onder processor zit een chip die gekoeld wordt met fan heb ik op 50% gezet
Deze kan je waarschijnlijk oop passief koelen met een zalman http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=3118 ik zou het nog wel ff chekken op de site van je mobo of zo.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Tim_R
  • Laatst online: 10-11 14:55
Ik heb zelf ook een H600B van +/- 1 maand oud:

- Zet in godsnaam die 350W standaard voeding terug, 12cm fan en maakt bijna geen geluid...
- Op mijn 9600 XT heb ik een Silencer gezet ( link )
- Op mijn 3 Ghz P4 (Prescott >:) ) heb ik de Acrctic Cooling Super Silent 4 Pro L gezet, ( link ) is een mooi koelertje, blauw verlicht, houdt me proc op idle 38, stressed 51 en maakt maar 16 dB geluid
- Zet dan op je northbridge de Zalman ZM-NB47J ( link )

Kosten:

Silencer 25,90
Super Silent 4 Pro L 14,99
Zalman 5,99
Verzendkosten 7,50

Totaal 54,38

Is niet veel voor een stille PC...
Tel daarbij op dat je misschien je voeding van de hand kunt doen...

Sommige dingen misschien een beetje dubbel maar nu heb je een mooi overzichtje... :P

Verwijderd

Ik weet niet wat voor jou stil is maar als je een beetje kijkt naar de grote lawaaischoppers zijn...

CPU Cooler (weerstandje of een ander cooler) > VGA Cooler (passive?) > Standaard fans > Voeding (Zorg dat niet alleen de voeding lucht uitblaast en een stillere voeding nemen) > HD Notebookschijfjes zijn het STILST JA mijn 2x Samsungs van 24+- db maakt nog steeds te veel geluid NEE NIET RESONATIE) > en eventueel je CD/DVD grappen (gewoon cd/dvd eruitgooien of een plextortje :P)...

Ik heb zelf Zalman 6500 cu zalman 300 watt zalman hp-A en 2x samsungs hd-tjes. Die nog steeds zijn die samsungs hd-tje lawaaierig (incl rubbertjes)

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Timmyboy_ schreef op 31 oktober 2004 @ 12:08:
Ik heb zelf ook een H600B van +/- 1 maand oud:

- Zet in godsnaam die 350W standaard voeding terug, 12cm fan en maakt bijna geen geluid...
- Op mijn 9600 XT heb ik een Silencer gezet ( link )
- Op mijn 3 Ghz P4 (Prescott >:) ) heb ik de Acrctic Cooling Super Silent 4 Pro L gezet, ( link ) is een mooi koelertje, blauw verlicht, houdt me proc op idle 38, stressed 51 en maakt maar 16 dB geluid
- Zet dan op je northbridge de Zalman ZM-NB47J ( link )

Kosten:

Silencer 25,90
Super Silent 4 Pro L 14,99
Zalman 5,99
Verzendkosten 7,50

Totaal 54,38

Is niet veel voor een stille PC...
Tel daarbij op dat je misschien je voeding van de hand kunt doen...

Sommige dingen misschien een beetje dubbel maar nu heb je een mooi overzichtje... :P
Waarom een alternatieve vga koeler op je videokaart zetten MET fan als je ook
een heatpipe van zalman oid kan zetten. Die zijn 100% stil.

• Holybuck
  • Laatst online: 04-11 22:57
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 12:55:
onder processor zit een chip die gekoeld wordt met fan heb ik op 50% gezet (met speedfan, moet ik wel iedere keer instellen als ik pc opstart, mijn moederbord wordt niet herkend, oplossing?)
Die northbridge fans maken vaak een hoop herrie en zitten er vaak enkel voor de sier op (op mijn MSI 875P FIS2R in ieder geval wel). Onder die fan zit een heatsink die waarschijnlijk voor voldoende koeling zorgt als de airflow in je kast goed is.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 23:02
Zoals al eerder gezegd ... Zet die originele voeding terug !! De nieuwe Aopen voedingen hebben namelijk een 120mm Fan en zijn echt muisstil ( en leveren die 350W met gemak )

Afbeeldingslocatie: http://english.aopen.com.tw/company/ehall/images/PowerSupply/x_power.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

doe gewoon de fannetjes uit

Verwijderd

Dan zegt ie een keer poef.. En dan is ie fluisterstil :?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kan van alles doen aan geluid van de pc.

De meest bekende oorzaken zijn de voeding en de processor, de videokaart is ook niet stil bij de meesten.

Echter wordt er vaak een ding over het hoofd gezien, de harde schijf.

Mijn huidige server setup:

Passief gekoelde P3 500mHz processor
Passief gekoelde GeForece 3 TI 200 Video kaart
Zeer stille Zalman 300 Watts voeding (fan is tempratuur gevoelig)
Een Papst Case fan Temperatuur geregeld (12 - 19 dB)
Hardeschijf geisoleerd met rubber ophanging (hangt in de 5,25" bay)

Dit systeem is bijna fluisterstil. Als het hele huis stil is en de ramen en deuren gesloten zijn kan ik het nog net horen :)

Bij modernere systemen kan het nog zijn dat er een actieve koeling op de Northbridge zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Kawaii op 01-11-2004 15:17 ]

• Tim_R
  • Laatst online: 10-11 14:55
sw_reijnders schreef op 31 oktober 2004 @ 23:15:
[...]

Waarom een alternatieve vga koeler op je videokaart zetten MET fan als je ook
een heatpipe van zalman oid kan zetten. Die zijn 100% stil.
Jah maar een Zalman is net een verwarming in je kast, moet je weer xtra fans plaatsen om een beetje je temps op peil te houden...

Een Silencer blaast direct alles naar buiten... :)

Verwijderd

stel je dit eens voor, je koopt een 2e hands koelkastje, mod/pleur je je pc in, geluid geisoleerd super cool :*)

geen id of een koelkast veel herrie maakt :>

anders zou het wel cool zijn :9

• sw_reijnders
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 13:04:
stel je dit eens voor, je koopt een 2e hands koelkastje, mod/pleur je je pc in, geluid geisoleerd super cool :*)

geen id of een koelkast veel herrie maakt :>

anders zou het wel cool zijn :9
ik zou niet naast een koelkast gaan slapen als ik jou was. Die dingen maken een takkeherrie dat wil je nie weten. En condensvorming is ook niet echt gewild.

[ Voor 6% gewijzigd door sw_reijnders op 02-11-2004 18:58 ]

Verwijderd

De h600b, is dat de uitvoering met of zonder window?
Je hebt namelijk ook van dat spul dat ze gebruiken in auto's voor geluidsisolatie, hoe heet dat nou Bitumen, Bintium, iets in die trend?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
het goedkoopst: zet dat voedingsfannetje op 5 volt, en monteer er eentje aan de buitenkant van je voeding in de kast die dezelfde kant opblaast als dat andere fannetje op 7 volt.
_stukken_ stiller, en je voeding vindt dat niet erg.
Pagina: 1