Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Raar geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Tijdens het opstarten van de PC, als deze iets langer heeft uitgestaan hoor ik na 2 a 3 seconden een redelijk hard storend geluid. Dit geluid stopt zodra de POST voorbij is. Mijn systeem is een 3500+ AMD64 op een A8V van Asus. Is dit normaal, hoe los ik dit op?

Mvgr.

997C2S

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54
Wat voor geluid is het precies? Een piep, een zoem geluid, klikkend, tikkend, iets dat aanloopt? Hier kan je niet zoveel mee. :Y)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als het niet je pc-speaker of audio uitgang is, is het één van de componenten van je moederbord. Resonerende onderdelen zoals spoelen kunnen een fluitende/krijsende-toon veroorzaken.

Oplossing voor spoelen; dicht kitten. :)

[ Voor 1% gewijzigd door PD2JK op 20-10-2004 12:10 . Reden: typo ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 11:38

Ajunne

Uitje

define "redelijk hard storend geluid"

heeft het misschien iets te maken met de spin-up van harde schijven of fans?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt een leek, maar iedergeval is het alleen als het systeem lange tijd niet aan heeft gestaan (misschien dus iets met temperatuur???). Het geluid is een beetje een bromfietsmotor geluid, (zoiets dergelijks, als je snapt wat ik bedoel)

997C2S

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

een cpu fannetje wat lawaai maakt??
Ik ken genoeg mensen waarbij de cpu fan een boel lawaai maakt bij het booten, als deze op snelheid is, is het over.

Makkelijke oplossing. druppeltje olie bij de lager doen :)

edit:
probeer het geluid te lokaliseren.
houdt je cpu fan vast, doe je pc aan. en luister.
Laat je cpu fan los.. en luister weer :)
En zo kan je dus alle fans afgaan.

voor je hd's powercable eruit trekken en booten.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 20-10-2004 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is duidelijk niet iets uit de speakers want die staan dan nog uit (ook al staan ze aan hoor ik er dan nog niks uit).

• -MAX-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 18:26
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 12:13:
Ik ben echt een leek, maar iedergeval is het alleen als het systeem lange tijd niet aan heeft gestaan (misschien dus iets met temperatuur???). Het geluid is een beetje een bromfietsmotor geluid, (zoiets dergelijks, als je snapt wat ik bedoel)

997C2S
Waarschijnlijk wat Ajunne zegt, hardeschijven of ventilatoren

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf niet al te technisch, maar even de complete systeemspecificatie:

AMD Athlon XP 3500+. 64bit 400 FSB, 512kb Cache.
A-open H500C Blue 300 Watt ATX "low noise".
Asus A8V Deluxe Socket-939 Mainboard.
1024 MB DDR PC-400/3200 Dual-channel
160 Gb Harddisk 7200tpm ATA-133 8mb Cache.
MSI FX5700LE-TD8X 128mb DDR agp + TV-Out & DVI
10/100 Lan, 1,44 Mb 3,5" Floppydrive.
Asus 16x DVD / 40x CD-Rom Speler.
Asus DVD-Rewriter Dual-layer 16x ide Retail White
Soundcard On-board, Creative T3000 Speakers.
Logitech Office Internet Keyboard, Logitech Optical Wheel
Monitor E-yama 17" TFT

--
Het geluid komt als ik de kast dicht heb ongeveer rechtachter (v/a achter gezien). Maar die snelheid zal het niet zijn, want na 1 min. compleet uit doet hij het nog steeds zonder geluid, pas bij wat langer merk ik er wat van

Verwijderd

Topicstarter
Verder hoor ik het geluid nooit als de PC eenmaal aanstaat

• -MAX-
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 12:21:
Verder hoor ik het geluid nooit als de PC eenmaal aanstaat
Kun je de kast niet eens openmaken, zodat je van dichtbij kunt luisteren naar het geluid en daardoor ook misschien erachterkomt welk component het geluid produceerd?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vroeger had je altijd zo'n ratelend geluid wanneer de POST het geheugen aan het tellen was, in de 486/PI tijd was dat.

Schroef je kast eens open en ga met een rietje/trechter bij je oor langs de onderdelen. Misschien kun je zo het geluid opsporen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Ajunne

Ajunne

Uitje

Het lijkt me echt een fan-probleem. Fans die losjes zitten durven nogal eens "brommen".

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Ik heb het zelf ook... zo heel af en toe spuit ik een klein beetje WD-40 in mn fannetje..... maar echt zwaar storend is het geluid niet zo bij mij...

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat het geluid maar ongeveer 8 seconden is (eigenlijk geen probleem), maar dus lastiger te detecteren

Verwijderd

Topicstarter
Heb jij ongeveer dezelfde PC dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 12:30:
Het probleem is dat het geluid maar ongeveer 8 seconden is (eigenlijk geen probleem), maar dus lastiger te detecteren
Dat kan best wel: mijn fans maken bij het opstarten ook veel meer herrie als in windows. Praktisch omdat de fans dan harder draaien. :)

• -MAX-
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 12:30:
Het zal 99% zeker de fan van je processor zijn.
Zorg dat alles stevig vast in de kast zit, het smeren van de ventilator zal denk ik niet nodig zijn.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

997C2S, heb je dit bij elke POST? Dus ook bij een restart vanuit Windows/OS zonder power-off?

Tevens is de 3500+ een aardig nieuwe cpu, denk niet dat de TS'er er een oude fan op heeft zitten die lawaai maakt. ;)

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:28

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Het ís je fanprocessor.
Die is op volle snelheid, want heeft geen verstand van zaken op het moment dat je je pc aanzet. Want dat is hem nog niet geleerd.

Ik denk dat je ermee moet leren leven, want die pc heb je ook pas een week zo aan de specs te zien. Enige wat je zou kunnen doen is er een stillere fan induwen, maar hey, een echte tweaker boot nooit dus eigenlijk is het geen probleem... ;)

ping 127.212.23.124

• -MAX-
Je zou de kast ook kunnen isoleren met een geluidsabsorberend materiaal

Verwijderd

Ik denk dat je ermee moet leren leven, want die pc heb je ook pas een week zo aan de specs te zien. Enige wat je zou kunnen doen is er een stillere fan induwen, maar hey, een echte tweaker boot nooit dus eigenlijk is het geen probleem...
Tgut, dat is dan msischien wel zo. (alhoewel je de stroomrekening ook in de gaten mag houden) ;) Maar een probleem moet er niet zijn want jouw en mijn pc hoor je het niet. (neem ik aan) Dus waarom dan in zijn pc wel? Goed vastschroeven, misschien een drupje olie (maar ik denk niet dat dat nodig is) of als laatste een ander fannetje der in ;)

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mijn pc is van het type 'gare kaasbak' of het is een centrino laptop. Die gara kaasbak is afgelopen zomer helemaal omgebouwd vanwege de herrie, en die laptop ehm, die hoor je eigenlijk sowieso niet ;-)

Dat die fan voluit draait is imho niet erg, het is een amd64 "boel snel" en die kunnen vrij warm worden. En dan zal ie dus ook veel herrie maken.

Beste TS, wat gebeurd er als je verschrikkelijk cpu-intensieve taken start?

[ Voor 38% gewijzigd door pjottum op 20-10-2004 13:55 ]

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het systeem sinds 2 oktober. Het geluid hoor ik ALLEEN als ik de PC na een lange tijd uit, aanzet. Dit is dus niet bij elke POST. Bij het opnieuw opstarten of PC compleet uit en na enkele minuten weer aan, maakt niet uit, dan hoor ik geen geluid.
Ik heb het geluid even opgenomen met mijn mobiele telefoon, ik zal kijken of ik het ergens op internet kan plaatsen

Verwijderd

Topicstarter
Dan blijft het geluid binnen beperking (bij CPU- intensief)

• Svennos86
WoWW, dat klinkt wel errug heftig! das niet ff een klein lagertje wat niet helemaal lekker smeert....

klinkt meer als een cdrom drive of hardisk die flink staat te flippen....\

//edit

wat je ook nog kan doen is al je CDROM en harde schijf apparaten loskoppelen en dan je pc eens aanzetten, dan weet je zeker of het je fan is of een van je drives

[ Voor 33% gewijzigd door Svennos86 op 20-10-2004 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgenomen met m'n mobiel direct aan de achterkant van de PC (er zowat tegenaan) dus klinkt iets harder dan in het echt

• Svennos86
ow vandaar :)

maar probeer dat even met die schijven, dan weten we zeker waar het vandaan komt he... alleen de voedingstekkertjes van de schijven loshalen is genoeg...

[ Voor 25% gewijzigd door Svennos86 op 20-10-2004 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar dan start de pc toch niet meer?

• Svennos86
Ja je BIOS wel he.. en daarna zal ie bar weinig doen nee :) maar als je het geluid dan niet meer hoort, weet je dat het in 1 van je schijven of spelers zit

[ Voor 3% gewijzigd door Svennos86 op 20-10-2004 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar één schijf erin

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 15:23:
maar dan start de pc toch niet meer?
tenzij ie stuk aan het gaan is, en het nog niet volledig is ;)

harde schijven maken vaak vreemde geluiden in de periode voor ze effectief de geest geven...

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zet je computer eens aan met alleen:

-voeding
-moederbord
-cpu, zonder de fan aangesloten te hebben. Niet te lang aan laten, anders kans op doorbranden
-geheugen

Aan het geluid te horen, lijkt het wel een kleine fan. Van je videokaart?
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 15:35:
Ik ben echt een leek dus ik durf niet echt die kast open te maken en van alles en nog wat te veranderen
Zo komen we natuurlijk niet verder he. :P

Leer er maar mee te leven dan. :)

[ Voor 57% gewijzigd door PD2JK op 20-10-2004 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt een leek dus ik durf niet echt die kast open te maken en van alles en nog wat te veranderen

• Svennos86
Dat geeft nix, ik vond de eerste keer ook spannend ;) das met meer dingen zo ;)

maargoed, als je je cover los kan krijgen haal die er gewoon af, dat kan totaal geen kwaad... Haal even de stekker uit het stopcontact, en kijk dan waar je harde schijf zit. je ziet hier een breede platte stekker op zitten (de flatcable) en een klein 4 aderig stekkertje met 1geel 2 zwarte en een rood draadje. die kan je gewoon lostrekken.

zet nu gewoon simpelweg je computer aan...

en vergeet dus niet de spanning eraf te halen!!! :Y)

Verwijderd

Topicstarter
En dan er weer in en dan kan er niks fout gaan? Ik bedoel dus dat er geen enkel risico is, want de PC heeeft veel geld gekost en ik kan dus niet zomaar even iets vernieuwen, is het makkelijk te herkennen hoe hij er weer op moet?

Ik heb even gekeken wat voor HD ik heb een het is een WDC 160 GB. Ik kwam gisteren pas achter het geluid en heb er daarvoor (1,5 week) nooit last van gehad. Kan zoiets spontaan ontstaan?

• Svennos86
hmm is vrij nieuwe pc dus????

heb je er zoieso nog wel gerantie op, dus haal nou maar los dat stekkertje :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar denk het niet als ik 'm zelf sloop :'(

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet door instelleingen ofzo regelen dat de fan in het begin niet zo hard gaat draaien direct na het aanzetten?

Het geluid begint pas 3 a 4 seconden na het aanzetten

• Ajunne

Ajunne

Uitje

Zo lang als je ervoor zorgt dat de boel niet onder spanning staat als je kabels van de harde schijf lostrekt is niks aan de hand. Plug gewoon voor alle zekerheid de hele zooi uit het stopcontact.

Schoef kast open
Haal kleine witte stekkertjes uit de harde schijf en cd- en dvd-rom
Zet de boel aan

Hoor je geen geluid meer dan kun je nog wat proberen afwisselend hd en cd in te steken en zo proberen erachter te komen wat er nu precies zo bromt. Terug naar de winkel en klagen dan maar :)

• Svennos86
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 15:53:

Het geluid begint pas 3 a 4 seconden na het aanzetten
dan duid het er nog meer op dat het aan je schijf kan liggen..

het gaat echt niet zomaar naar z'n grootje als je even een stekkertje loshaalt hoor. En het scheelt een hoop denkwerk voor ons denk ik....

[ Voor 30% gewijzigd door Svennos86 op 20-10-2004 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus softwarematig is er niks in te stellen?

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat moet ik er nu precies uithalen?

• Svennos86
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 16:03:
Maar wat moet ik er nu precies uithalen?
Het voedingsstekker OP de harde schijf

met 1geel 2zwarte en 1 rood draadje erop... makkelijk te herkennen

• Svennos86
Afbeeldingslocatie: http://www.stud.ntnu.no/~oysteinb/kjeksboks/kjeksboks8.JPG

dat stekkertje links, moet er ff uit...

[ Voor 4% gewijzigd door Svennos86 op 20-10-2004 16:15 ]

• Svennos86
uhhh hoe resize je?

iets met [ img=w,h] maar waar vul je de waarde in?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Svennos86 schreef op 20 oktober 2004 @ 16:12:
uhhh hoe resize je?

iets met [ img=w,h] maar waar vul je de waarde in?
code:
1
[img=600]plaatjeURL[/img]

:)

Volgens mij doet z'n computer het niet meer, wat heb je gedaan Svennos86. Hehe :P

[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 20-10-2004 16:45 ]

• Svennos86
Ja, ik zie de schadeclaim al op de deurmat ploffen.....

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 22:43
en is het al gelukt of werkt er helemaal niets meer? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Maar even vanaf een andere pc

Het probleem is dus dat dit geluid alleen voorkomt als de pc weet ik hoe lang uit gestaan heeft, ik kan dus moeilijk alles één voor één los gaan koppelen. Kan het niet makkelijker

• Svennos86
haal nou alsjeblieft even die schijf los....... en wacht dan voor mijn part een paar uur en zet em dan aan.... als je dan nix hoort, heb je dik kans dat het aan je schijf ligt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het nu proberen, de pc staat nu 2 uur uit (nu via andere pc op internet). Om 14:00 zal ik het resultaat posten

• Svennos86
en toen???? :*)

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Zo, jij staat wel heeel erg op scherp! ;)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Svennos86
Tja >:) ik help graag mensen.... wil ik ook ff wete of het nog lukt ook :*) :7

• Svennos86
Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 13:31:
Ik ga het nu proberen, de pc staat nu 2 uur uit (nu via andere pc op internet). Om 14:00 zal ik het resultaat posten
Earth to 997C2S ?????? :? :z :Z :z :Z

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 22:43
hey leeft het nog allemaal daro het is al 5uur :/ :| :+

of krijg je de stekkers er niet meer in :o

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

volgens mij heeft ie hem om 13:37 weer aangesloten om te gaan testen, het kan niet anders zijn dan dat het toen is misgegaan:
Afbeeldingslocatie: http://tesla.reidconsulting.com.au/photogallery/photo17507/11-06-2004(2).jpg

met excuses voor de offtopicheid.

[ Voor 7% gewijzigd door pjottum op 22-10-2004 12:06 ]

ping 127.212.23.124

• Svennos86
pjottum schreef op 22 oktober 2004 @ 12:05:
volgens mij heeft ie hem om 13:37 weer aangesloten om te gaan testen, het kan niet anders zijn dan dat het toen is misgegaan:
[afbeelding]

met excuses voor de offtopicheid.
haha vonkenregen... wel mooi zeg die tesla coil, leuk speelgoed uit red alert :) heb je daar iets mee te maken ofzo?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit gaat zo nergens meer over. Svennos86: geduld is een schone zaak. Hij is natuurlijk niet verplicht om hier te posten hoe het is gegaan, dan hoef je dus niet constant het topic omhoog te schoppen.

Gesprekken over Tesla Coils mag je ook wel via mail verderzetten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.