Toon posts:

Saphire 9800 PRO gekocht maar spellen lopen nog niet soepel.

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 weken geleden een saphire 9800 pro aangeschaft, geinstalleerd en dacht nu eindelijk spellen te kunnen spelen zonder er hoofdpijn van te krijgen of er misselijk van te worden. Maar het valt vies tegen. Ik had eerst een ti4200 128 MB, dus misschien is het verschil wel te klein, maar ik las overal verhalen over hoe goed die 9800 pro wel niet is. Misschien ligt het ook wel een mijn processor, dat die niet goed genoeg is om de 9800 pro zn werk te laten doen. Ik heb een AMD Athlon 2000+ 266 mhz (1,24 Ghz) en 1 Gigabyte DDR 400 mhz geheugen. Moet ik een nieuw moederbord aanschaffen en een nieuwe AMD 64 processor kopen? Moet ik dan windows overigens opnieuw installeren?

Of zou ik het op een andere manier kunnen proberen, windows opnieuw installeren? instellingen veranderen van de 9800 pro (ik heb al veel geprobeerd).

Ik speel vooral FIFA 2005 en straks pro evo soccer 4.... Fifa 2005 loopt gewoon niet soepel zo als het hoort te lopen, pro evo soccer 3 deed het trouwens wel goed, misschien ligt het wel gewoon aan EA Sports want nba live 2004 deed het ook niet heel soepel, het was wel speelbaar, maar het kan beter.

Ik zit er zelfs aan te denken om de pc voor spellen te laten voor wat het is, en een xbox of playstation 2 te kopen....wat raden jullie mij aan?

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Als je proc echt op 1,24ghz loopt, dan is de proc underclocked. Maar het lijkt me dat je proc gewoon te langzaam is, ook al loopt de proc op 1,6ghz.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Je videokaart is inderdaad snel genoeg. Maar een AMD Athlon XP op 1,24 Ghz??? Is inderdaad de bottleneck, je hoeft nou ook niet meteen een Athlon 64 te kopen maar een Athlon XP 3000+ voor 105 euro in de pricewatch volstaat ook prima (scheelt een boel geld in vergelijking met een nieuw moederbord + Athlon64). Maar wat voor een moederbord heb je eigenlijk?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vindt het idd erg knap dat je processor op 1,24 loopt. Heb zef ook een 2000 + en die loopt netjes op 1,69 Ghz. Zou dus eerst je BIOS induiken en daar je proc op 1667 mhz zetten (staat als het goed is er gewoon tussen)

Xbox Live ID:Notna8310

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

je moet sowieso de clockfrequentie van je Cpu goed zetten,en ten tweede is het slim om windows opnieuw te instaleren.

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: ECS K7S5A AMD XP Mainboard.

Moet ik dan alles opnieuw installeren of gewoon nieuwe processor en gaan met die banaan?

Verwijderd

Topicstarter
hoe verander ik dat in de bios?, ben niet zo heel erg handig met computers

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 18:47:
hoe verander ik dat in de bios?, ben niet zo heel erg handig met computers
• Als je iets wil aanpassen, gebruik dan Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif de EDIT knop ;)

• In je BIOS staat ergens een tabblad 'Advanced". Daaronder zie je CPU Speed, gebruik je min en plus (+ / -) om de waarde op 1667 mhz te zetten.

offtopic:
Maar dit had je ook kunnen vinden op de search/Google ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Notna schreef op 28 oktober 2004 @ 20:35:
[...]

• Als je iets wil aanpassen, gebruik dan [afbeelding] de EDIT knop ;)

• In je BIOS staat ergens een tabblad 'Advanced". Daaronder zie je CPU Speed, gebruik je min en plus (+ / -) om de waarde op 1667 mhz te zetten.

offtopic:
zou ook kunnen dat je front side bus verkeerd loopt.

maarre tis idd de processor die de bottleneck is, met mijn p4 1,7 radeon 9700 waren veel spellen ook niet lekker te spelen nu met een 3500 + gaat het prima.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Op mijn Pentium 4 1,6 met Radeon 9800Pro liepen ze ook niet soepel. Nu ik een AMD 64 2800+ heb gekocht gelukkig wel. Met 3dmark01 score ging van 9000 naar 17000.

Verwijderd

Notna schreef op 28 oktober 2004 @ 20:35:
[...]

• Als je iets wil aanpassen, gebruik dan [afbeelding] de EDIT knop ;)

offtopic:
Meestal staat er ergens fbs (front side bus) en muliplier. (muliplier dan)
.
Als het goed is moet bij jou cpu je muliplayer op 10 staat en fbs op 166. Dan krijg je namelijk 10x166 = 1667mhz = 2000+ (maar weet dit niet 100% zeker nooit amd 2000+ in me handen gehad)

Je kunt natuurlijk ook je cpu nog upgraden moet je wel eerst even in het boekje van je moederbord kijken tot welke cpu je kan gaan. Of op de site van de fabrikant.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 21:35 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
teveel in Spielerij - Games & Discussies geweest?

het is multiplier.

edit:
dankje.
maar nog steeds is het geen muliplier maar een multiplier
en front side bus wordt afgekort geen fbs maar een fsb.
heb je soms last van dyslectie?

[ Voor 33% gewijzigd door bigfoot1942 op 29-10-2004 13:28 ]

Verwijderd

Nee, speel geen games. Zal door me hoofdpijn komen en dat ik vandaag bijna 12 uur gewerkt heb. (maar ik denk dat hij meer aan mijn reply heeft als jou gezeur over een typo)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 21:37 ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

CPU eerst goed zetten en dan moet het zaakje wel goed lopen, als je FSB lager staat draait niet alleen je cpu lager. Je CPU is geen snelheidsmonster maar moet nog wel voldoen aan de huidige games ik heb hem ook in m'n bakkie dus ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Die CPU moet op 133MHz FSB ipv 100MHz.
Dit kun je óf in het BIOS doen óf met jumpers op het moederbord.

Een XP2000+ i.c.m. een Radeon 9800 Pro gaat prima.
Indien je een Thoroughbred hebt kun je de Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) even doornemen en de CPU nog oc'en :)

Indien je van plan bent te gaan oc'en dan MOET je Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) doornemen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Belangrijke tip als je van nVidia naar ATI gaat: Verwijder alle drivers volledig. Gebruik Detonator destroyer of iets dergelijks. Eventueel je OS opnieuw installen. Wanneer er nog restanten van je drivers staan, performt jouw 9800Pro maar voor 50%. Draai eens 3DMark03 en post de score. Een score van 6000 is normaal voor een 9800Pro.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de CPU goedgezet en het liep inderdaad al een stuk soepeler. Zoals een aantal van jullie al schreven; om echt soepel te gamen is een nieuwe processor nodig. Misschien ga ik windows nog opnieuw installeren, maar binnenkort ga ik toch maar kijken voor een nieuwe processor.

Toch raar dat ik daar nu op deze manier moet achterkomen dat de CPU langzamer liep dan dat ie eigenlijk kan, ik heb deze computer al ruim 2 jaar. Zijn er nog meer dingen in de BIOS die ik kan veranderen waardoor de prestaties beter worden?

In ieder geval hartstikke bedankt alvast voor al jullie reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 23:17:
Belangrijke tip als je van nVidia naar ATI gaat: Verwijder alle drivers volledig. Gebruik Detonator destroyer of iets dergelijks. Eventueel je OS opnieuw installen. Wanneer er nog restanten van je drivers staan, performt jouw 9800Pro maar voor 50%. Draai eens 3DMark03 en post de score. Een score van 6000 is normaal voor een 9800Pro.
Ja dat heb ik laatst gedaan, toen had ik iets van 4400........zal het nog een keer proberen, ik heb inmiddels wel zo'n programma gestart die alle nVidia drivers zoekt en dan verwijderd.

Verwijderd

Het lijkt er ook op (topic ben ik kwijt) dat EA games de neiging hebben te haperen bij bepaalde videokaarten.

Verder lijkt het me vreemd dat je hoofdpijn krijgt door een trage framerate, dat komt dan waarschijnlijker door een té lage refreshrate. Alleen van toepassing bij een CRT scherm, overigens, een TFT scherm brand continu.

Als je je CRT scherm bijv. op 60Hz hebt staan, zei het door een té hoge resolutie voor je scherm, of gewoon een foute instelling, dan kun je inderdaad hoofdpijn krijgen.

Voorbeeld:

Veel 17" CRT's doen 1024*768 op 85Hz, dat geeft een beeld waar je in principe bij normaal gebruik geen hoofdpijn van zal krijgen. (normaal gebruik = geen excessief hoog contrast en helderheid). Veel van die CRT's gaan echter tot 1280*1024, en als ze op die resolutie draaien, zijn ze begrenst aan 60Hz, = hoofdpijn.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Performance van EA haar games

Topic van EA Games O-)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Er is overigens nog een probleem; sinds ik die 9800 pro heb geinstalleerd loopt mn computer regelmatig vast....meestal midden in een spel, maar soms ook gewoon tijdens het internetten. Heb ergens gelezen dat het met de warmte te maken kan hebben, als het allemaal te heet wordt binnen in de pc, dat ie zichzelf dan uitschakeld voor veiligheids redenen. (Ik heb gevoeld aan de processor en die is inderdaad erg heet.) Als ik dan een tijdje wacht, doet ie het weer. Maar als ik m meteen weer opstart dan gaat ie alleen aan, maar start niets op.

Is een betere koeling een aanrader? Zowel voor de 9800 pro als voor de processor?

Nog een vraag kan je in de bios ook dingen veranderen voor het videogeheugen?

Nogmaals bedankt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:09

Cyphax

Moderator LNX/AI
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 13:13:
Er is overigens nog een probleem; sinds ik die 9800 pro heb geinstalleerd loopt mn computer regelmatig vast....meestal midden in een spel, maar soms ook gewoon tijdens het internetten. Heb ergens gelezen dat het met de warmte te maken kan hebben, als het allemaal te heet wordt binnen in de pc, dat ie zichzelf dan uitschakeld voor veiligheids redenen. (Ik heb gevoeld aan de processor en die is inderdaad erg heet.) Als ik dan een tijdje wacht, doet ie het weer. Maar als ik m meteen weer opstart dan gaat ie alleen aan, maar start niets op.

Is een betere koeling een aanrader? Zowel voor de 9800 pro als voor de processor?

Nogmaals bedankt.
Kijk eerst maar eens naar de temperaturen zelf voor je conclusies trekt :)
60 graden voelt ook heet aan maar daar gaat je PC niet van rebooten. Installeer Motherboard monitor en controleer dat eerst dus.
Heb je casefans in je PC? Zo nee en het wordt te warm, dan zouden 2 van die fans soelaas kunnen bieden. :)
Een betere koeler op je processor zou ook een goed idee kunnen zijn in dat geval.

Saved by the buoyancy of citrus

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:21
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 13:13:

Nogmaals bedankt.
Heb je al een clean windows install gedaan? hoe oud is je huidige install?

Ik zal dat altijd als eerst proberen voordat je nieuwe hardware aanschaft, waarschijnlijk zit je windows vol zooi. Ik draai die EA sports games soepel op 1600x1200 op mn GeForce3 :o Je 9800pro hoort meer dan voldoende te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Lawtje.com schreef op 29 oktober 2004 @ 14:16:
[...]

Heb je al een clean windows install gedaan? hoe oud is je huidige install?

Ik zal dat altijd als eerst proberen voordat je nieuwe hardware aanschaft, waarschijnlijk zit je windows vol zooi. Ik draai die EA sports games soepel op 1600x1200 op mn GeForce3 :o Je 9800pro hoort meer dan voldoende te zijn.
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb windows xp nog nooit opnieuw geinstalleerd. Staat er op sinds ik m gekocht heb in de zomer van 2002.

-Hoe lang duurt het voordat ik windows xp opnieuw heb geinstalleerd?
-Kan ik de programmas op de harde schijf laten staan, of als ze op C: staan naar een andere harde schijf kopieeren/ installeren?
-Ik heb net SP2 geinstalleerd via de automatische updates van windows, moet ik die straks weer opnieuw installeren?
-Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij het herinstalleren? Bestanden die ik moet opslaan? etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat een USB Gamepad erg veel geheugen kan innemen en er voor kan zorgen dat spellen niet soepel lopen. Ik heb zo'n Wingman Rumblepad met USB aansluiting......zijn die er ook met een originele gameport aansluiting?

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:21
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 15:06:
[...]

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb windows xp nog nooit opnieuw geinstalleerd. Staat er op sinds ik m gekocht heb in de zomer van 2002.

-Hoe lang duurt het voordat ik windows xp opnieuw heb geinstalleerd?
-Kan ik de programmas op de harde schijf laten staan, of als ze op C: staan naar een andere harde schijf kopieeren/ installeren?
-Ik heb net SP2 geinstalleerd via de automatische updates van windows, moet ik die straks weer opnieuw installeren?
-Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij het herinstalleren? Bestanden die ik moet opslaan? etc.
-Duurt ongeveer 1,5 uur alles bij elkaar, hangt er vanaf hoe snel je PC is, en hoe snel je zelf bent :)
-Je zult alle programma's opnieuw moeten installeren, maar je kan savegames bijvoorbeeld meestal wel kopieeren en later terugzetten. Emailtjes kan je ook backuppen en later weer importeren.
-SP2 en andere updates moeten ook opnieuw worden geinstalleerd.

Belangrijke documenten, emailtje of foto's die je graag wilt houden kopieëren naar een andere partitie, bijvoorbeeld D:

Programma's zal je wel allemaal opnieuw moeten installeren. Voordat je gaat beginnen zou ik ook alvast alle nieuwste drivers van je netwerkkaart/modem, videokaart, geluidskaart enzo op D: zetten. Dan kan je ze gelijk installeren als je windows erop hebt gezet.

Bij de windows install kies je dan voor format C: en install op C:, dan is C helemaal leeg met alleen een verse install. En alles wat op de D schijf stond staat er ook nog.

Verwijderd

Een simpele vraag.. Heb je de 128-bit versie van de Sapphire 9800 Pro, of de 256-bit versie. Er zijn nl. véél 128-bit versies in omloop die dus gewoon traag zijn vanwege de kleinere bandbreedte...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 17:15:
Een simpele vraag.. Heb je de 128-bit versie van de Sapphire 9800 Pro, of de 256-bit versie. Er zijn nl. véél 128-bit versies in omloop die dus gewoon traag zijn vanwege de kleinere bandbreedte...
De 256 Bit versie, dat weet ik zeker.....

Heb nu overigens weer een ander probleem: Had de clocksnelheid weer teruggezet naar 1,24 GHz omdat ie zomaar vastliep een aantal keer, daarna ging het weer een tijdje goed dus ik dacht ik zet m weer op 1,66 Ghz, zoals het hoort. Maar nadat ik m opnieuw had opgestart deed ie niets meer.....hij gaat wel aan, hij checkt de CDRom/ DVD speler etc.....je hoort de fentilator lopen, dan piept de computer nog een paar x, maar daar blijft het bij. Er verschijnt niets op het scherm, en start niets op.

Zit nu op een andere computer, maar zou graag weer willen dat die andere het doet. Heb ik per ongeluk iets anders veranderd in de BIOS?

Ben bang dat ik m naar de computerwinkel moet brengen om m te laten maken.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Reset je bios door het batterijtje even uit te halen en terug in te steken.
Je proc wordt gewoon te warm, laat hem idd best op 1,24 GHz lopen en spaar gewoon door voor een A64 + moederbord.
Je ddr400 en radeon kan je gewoon houden.
Voor minder dan 250 heb je een A64 met bord.

Verwijderd

Topicstarter
corpseflayer schreef op 29 oktober 2004 @ 22:29:
Reset je bios door het batterijtje even uit te halen en terug in te steken.
Je proc wordt gewoon te warm, laat hem idd best op 1,24 GHz lopen en spaar gewoon door voor een A64 + moederbord.
Je ddr400 en radeon kan je gewoon houden.
Voor minder dan 250 heb je een A64 met bord.
Waar zit dat batterijtje, op het moederbord?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Een paar plaatjes die het misschien duidelijk maken (van google):

http://www.legge40.freeserve.co.uk/CMOSBattery.gif (onder aan het plaatje staat CMOS battery, dat is m. Jouw moederboord ziete r wel anders uit waarschijnlijk, t gaat om het idee.)

http://www.ithanpc.com/support_files/Image119.gif (geeft je een beter idee)

http://www.mycableshop.com/300x300/cr0927.large.jpg (dit is de batterij)

hiermee moet je m wel kunnen vinden op het moederboord toch? overigens is het misschien beter om de bios reset jumper te gebruiken (waar je die kunt vinden staat in het boekje van je moederboord of anders op de site van de fabrikant van dat moederboord).

Als je proc zo gek doet op 1.66 ghz is het geen gek idee om idd is iets aan die koeling te doen, al is het alleen maar ontstoffen. kijk ook meteen even of de ventilator op je processor wel draait (zo niet andere koeling regelen). als je de kast open laat staan terwijl de computer aan staat scheelt dat ook wat warmte.

het is zeker een goed idee om windows opnieuw installeren (en zeker als 't er al 2 jaar op staat!)

[ Voor 14% gewijzigd door brute51 op 30-10-2004 00:02 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 22:26
en vergeet niet je stekker moet ook uit de voeding bij dit proces

Verwijderd

Topicstarter
Het is me inmiddels gelukt, en hij werkt weer. Bedankt...scheelt me weer een trip naar de winkel en waarschijnlijk geld.

Als ik windows opnieuw installeer zou ik graag m'n emailtjes bewaren, waar kan ik die vinden zodat ik ze kan backuppen? Ergens in de windows map toch?

En kan ik alle instellingen voor internet etc. opslaan met de 'Wizard bestanden en instellingen overzetten' in Programmas/bureau accessoires/systeem werkset?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 01:01:
...
Als ik windows opnieuw installeer zou ik graag m'n emailtjes bewaren, waar kan ik die vinden zodat ik ze kan backuppen? Ergens in de windows map toch?
...
Als je je emails leest via een website (zoals hotmail.com) dan staan al je emailtjes niet eens op je computer. als je dan windows er opnieuw op gezet hebt kun je gewoon weer naar die website gaan om je emails te lezen.

Als je een programma gebruikt zoals bv. outlook, dan moet je idd je emails ergens backup-en. ik gebruik outlook zelf niet maar ik dacht dat er ergens bij bestand een 'export' optie stond. daar zou het als het goed is mee moeten kunnen.
Voordat je ook echt gaat backuppen kun je t best eerst even dit forum doorzoeken zodat je zeker weet hoe het moet.

http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart

Ik heb echt een hele goeie PC.

Pagina: 1