[DIY?] Stereo-eindversterker, zo goedkoop mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste aardbewoners!

Ik wil me héél graag eens bezig houden met het bouwen van een versterker. Niet alleen omdat zo'n project erg leuk is om uit te voeren, maar ook omdat het zo'n beetje het beste leerproces is die er bestaat. Echter mag het project niet al te veel kosten, maar nette resultaten behalen is wel een must omdat ik de amp dan in mijn Hi-Fi hoek wil plaatsen :9 . Ik herinnerde mij dat Subsonik in het verleden een mono versterker van BMM electronics in mekaar ge-DIY-ed had :) . Echter lijkt mij deze stereoversterker beter bruikbaar voor mij om de volgende redenen:

1: De amp is al in ''dual'' uitgevoerd, en zal dus minder geld kosten dan 2 mono-versterkers.

2: Het ''montageprofiel'' van de DualAmp bestaal uit één enkele lengte, zodat ik maar één koelprofiel nodig heb.

De enige vragen die voor mij nog open staan zijn:

1: Ik heb een oud P3 koelprofiel voor de SLOT1 cpu's, deze staan bekend om hun goede koeling, en het blok is groter dan dit exemplaar. Zou het P3 blok bruikbaar kunnen zijn (eventueel met 80x80 fans)?

2: Volstaat de ringkerntrafo 2 x 30V 5A 300VA als voeding? Of kan ik (bijvoorbeeld) beter ieder kanaal apart voeden (met eventueen zwaardere travo's)?

3: @Subsonik: Met wat voor een soldeerbout ben jij te werk gegaan? Ik heb er zo een:

Afbeeldingslocatie: http://www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Soldeer_station.jpg

Voor zover de informatie die ik nodig heb van jullie kant :) .

Als behuizing ga ik een oude Kenwood tuner opofferen. De kast is volledig van ijzer gemaakt, op het aluminium front na. Dit front laat ik bij mijn vader op het werk exact nabouwen, maar dan zonder 'Kenwood' opdruk, en allerlei gaatjes voor de knopjes, LED's, etc. Het geheel komt er zo strak, en professioneel mogelijk uit te zien ;) .

Het enige minpuntje zijn mijn ouders, die moeten het nog even goedkeuren :P . Ik denk dat zij mij wel toestemming geven aangezien het een leerzaam project is :*) .

[ Voor 6% gewijzigd door Barry|IA op 28-10-2004 13:44 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom geen gainclone?

Je P3 blokken zijn denk ik zeker niet zat. Die dingen stonden bekend om hun goede koeling, omdat ze niet heet werden ;).

[ Voor 74% gewijzigd door voodooless op 28-10-2004 13:59 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Zijn er voor Gainclones ook bouwpakketten?

Leuk project! :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 13:57:
Zijn er voor Gainclones ook bouwpakketten?

Leuk project! :)
Yep, op diyaudio lopen een paar gasten rond die printjes verkopen. Laatst was er nog iemand hier op GoT die zo'n prinjes gekocht had.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op DIYaudio worden wel eens kits te koop aangeboden voor gainclones. Het gaat dan om printjes en alle moeilijk verkrijgbare onderdelen (de LM chips, audiofiele weerstanden enz)
edit:
waarom ben jij sneller? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Blamm op 28-10-2004 14:01 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

:+ Een gainclone kun je ook zonder printje maken. Je hebt maar een paar componenten nodig als je een heel basic model maakt, en het is niet al te duur. Ingewikkelder kan ook natuurlijk ;)

Kijk ook ff op http://www.gainclone.com . Let wel op, want voor je het weet smeren ze je hoorn speakers en breedbanders aan. Het zijn nogal "gelovige" mensen daar. Verwacht niet al te veel wetenschappelijk correcte verklaringen voor hun praarjes (believe me, I tried :P ), Maar er zijn wel wat schakelingen te vinden, en zelfs een gast die een SMD gainclone heeft gemaakt. Printjes verkoop ie geloof ik ook.

Bedenk ook dat je een pre-amp nodig hebt. Eventueel kan dat gewoon een goede potmeter zijn :). Misschien source selectie e.d

Wat is je budget?

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 28-10-2004 14:08 ]

• Barry|IA
Bedankt voor de reacties. Mijn budget voor de eindbak is €300, en voor de voorbak €100. Ik kan inderdaad ook gewoon een goede potmeter gebruiken, ik hou het in ieder geval op source. Zelfs een ingangskeuze heb ik niet nodig omdat ik enkel mijn cd-speler wil aansluiten. Ruisfilters zijn in mijn geval ook alleen maar overbodig. In mijn muziekbronnen zitten meestal al geen ruis.

Ik zal me eens even goed bekend maken met gainclones. Ik heb er wel vaker van gehoord. Als ik voor gainglone ga; ga ik wel voor het uiterst basic ontwerp. En over uiterst basic gesproken:

Afbeeldingslocatie: http://gainclone.com/phpBB2/files/top.jpg

Dit zou zelfs mijn broertje nog kunnen maken :P . Maar zoals ik begreep was het moeilijk om aan de benodige spullen te komen? In ieder geval zal ik ook eens even doornemen wat muzikaal het dichtst bij de opname komt.

Edit:

Qua budget heb ik grofweg wat bedragen genoemd, ik wacht nog steeds op de verwerking van mijn voorschot. Die gainclone hierboven moet toch exclusief behuizing/koelprofiel al te doen zijn voor €100?

[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 28-10-2004 14:26 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 28 oktober 2004 @ 14:22: Ruisfilters zijn in mijn geval ook alleen maar overbodig. In mijn muziekbronnen zitten meestal al geen ruis.
Wie had het over ruisfilters :?
Maar zoals ik begreep was het moeilijk om aan de benodige spullen te komen? In ieder geval zal ik ook eens even doornemen wat muzikaal het dichtst bij de opname komt.
Subsonik gaat volgende week wat chipjes bestellen (goedkoop), de rest kun je voor normaal geld gewoon in de winkel vinden. Dus ik zou hem ff mailen als je er ook wil hebben :)

Ik ga ook twee gainclones maken voor mijn actief filter van de center. In totaal zo'n 150 euro, incl kast en filters. Is dus goed te doen :)

Verwijderd

Gainclone is wel geinig, je hebt als een cd-speler als bron gebruikt, geen voorversterker nodig. Dus dan heb je wat extra geld om alles dual mono op te bouwen (2 voedingen). Ik heb er ook wel eens een paar gehoord, klinkt erg goed voor het geld. Maar je hebt wel gevoelige speakers nodig >89 db. Natuurlijk hebben ze genoeg vermogen, maar op hogere volumes met ongevoelige speakers (85 db) klonk het toch lang niet zo goed.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 14:46:
Gainclone is wel geinig, je hebt als een cd-speler als bron gebruikt, geen voorversterker nodig. Dus dan heb je wat extra geld om alles dual mono op te bouwen (2 voedingen). Ik heb er ook wel eens een paar gehoord, klinkt erg goed voor het geld. Maar je hebt wel gevoelige speakers nodig >89 db. Natuurlijk hebben ze genoeg vermogen, maar op hogere volumes met ongevoelige speakers (85 db) klonk het toch lang niet zo goed.
Voor een CD-speler zou ik idd gewoon een mooie potmeter nemen:)

Kijk, dat verhaal van die gevoeligheod snap ik nu nog steeds niet... Bij hoog vermogen hebben die dingen namelijk stukken minder vervorming dan bij laag... (check specs!)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

@barry
Als je echt hoogstaande componenten wilt gebruiken word het lastig hoor.

[ Voor 62% gewijzigd door MM op 28-10-2004 15:10 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op 28 oktober 2004 @ 15:09:
@barry
Als je echt hoogstaande componenten wilt gebruiken word het lastig hoor.
Voor het budget? Denk het niet... Het is natuurlijk maar net wat je wil!

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 28-10-2004 15:12 ]

• Barry|IA
Ik wil een (theoretisch) beter geluid behalen dan met mijn pioneer amp. Eigenlijk moet het geluid gewoon neutraal zijn, met de pioneer klinkt het 'hoog' over het algemeen een beetje té aanwezig.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 13:32

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op 28 oktober 2004 @ 13:59:
[...]

Yep, op diyaudio lopen een paar gasten rond die printjes verkopen. Laatst was er nog iemand hier op GoT die zo'n prinjes gekocht had.
Ik heb van BrianGT 3 kaarten ontvangen, ieder kaart is voldoende voor 2 mono kanalen en een gelijkrichtersbrug. Ik was 11 euro per kaart kwijt. Reken uit wat je kwijt bent voor het bouwen van een 6 kanaals versterker.

Bovendien stond laatst op diyaudio een test met een BrianGT reference (lees kwaliteits componenten) en met standaard weerstandjes en caps. Het verschil was gewoon niet hoorbaar. En dan is er nog een middeklasse, zoals panasonic FC caps, WIMA mkp's etc.

[ Voor 25% gewijzigd door w00Dy op 28-10-2004 15:32 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Ik ga voor enkele GoT'ers in de loop van volgende week een hoop LM3886 chips kopen bij Farnell. Rond zo'n chip kan je makkelijk een gainclone bouwen met zo'n 80W continuvermogen. Ook allerlei speciale condensatoren kan je daar krijgen :)

Aangezien we al een redelijke hoeveelheid chips hebben, is de prijs per stuk maar 4.89 EUR. Als je interesse hebt, moet je maar een mailtje sturen :)

Het soldeerstation uit je startpost is zeker voldoende. Een koelblok van een P3 voldoet voor de koeling van 2 eindtrapjes, maar ik zou je toch aanraden een groter passief koelblok te halen. Een mooi koelblok heb je al voor zo'n 15 EUR, daar moet je het niet voor laten vind ik.

Wat de trafo's betreft: als je 2 eindtrappen op losse printen zitten, is het sterk aan te raden ook 2 trafo's te nemen. Hierdoor wordt de kanaalscheiding beter en verminder je het risico op brom.

• Barry|IA
Thnx subsonik! Maar ik heb besloten dat ik ook voor gainclones ga :) , binnenkort mail dus.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 13:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

• Barry|IA
Ook leuke amp! Ik zie steeds meer amps met ''slechts'' een enkele ringkern travo :? . Ik ga het eerst ook wel proberen met een enkele. Het is trouwens wel simpel zeg: versterkerprintje, CAPS, ringkern, kast en je hebt al een werkende amp :) . Ik moet alleen nog even bepalen welke waardes ik voor mijn CAPS ga gebruiken, en hoeveel stuks. Ik heb subsonik een mail gestuurd voor die printjes, een ringkern kan ik overal halen, en CAP zet ik zelf in mekaar, en dan al foto's! :*)

Verwijderd

Barry|IA schreef op 29 oktober 2004 @ 11:28:
Ook leuke amp! Ik zie steeds meer amps met ''slechts'' een enkele ringkern travo :? . Ik ga het eerst ook wel proberen met een enkele. Het is trouwens wel simpel zeg: versterkerprintje, CAPS, ringkern, kast en je hebt al een werkende amp :) . Ik moet alleen nog even bepalen welke waardes ik voor mijn CAPS ga gebruiken, en hoeveel stuks. Ik heb subsonik een mail gestuurd voor die printjes, een ringkern kan ik overal halen, en CAP zet ik zelf in mekaar, en dan al foto's! :*)
ga je zelf condensatoren maken?

• MM
  • Niet online

MM

@subsonik het mailadres in je profile doet het niet echt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
Ik kan het doormailen, bij mij doet ie het wel.

[ Voor 80% gewijzigd door Barry|IA op 29-10-2004 17:47 ]

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
subsonik schreef op 28 oktober 2004 @ 20:19:
Aangezien we al een redelijke hoeveelheid chips hebben, is de prijs per stuk maar 4.89 EUR. Als je interesse hebt, moet je maar een mailtje sturen :)[/sub]
Ik heb ook wel interesse.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

subsonik schreef op 28 oktober 2004 @ 20:19:
[sub]Ik ga voor enkele GoT'ers in de loop van volgende week een hoop LM3886 chips kopen bij Farnell.
Koop je daar als particulier? Ik kan wel wat MUR860's gebruiken nl.

Verwijderd

Als je interesse hebt, heb ik nog wel een ouwe zelfbou versterker voor je waar 2 ringkern trafo's 2x30V 5A inzitten, + een 19" zwarte behuizing ongeveer 15cm hoog. Ik doe er niets meer mee, en deze zijn voor jouw project wel bruikbaar denk ik.

Als je interesse hebt stuur je maar een e-mailtje.

Ben

edit: ach, ik dacht dat het zo goedkoop mogelijk moest; heb ik dus verkeerd begrepen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 21:05 ]

• Indoubt

Indoubt

2* 30 V is te hoog voor LM3875. Voor 8ohm luidsprekers een 2*25V trafo en voor 4 ohm luidsprekers een 2*20(of 22) V trafo nemen.

Subsonic: voor my ook twee maal LM3886, ik stuur je mail of PM

Kun je ook pana FC's krijgen?

• MM
  • Niet online

MM

Het ligt anders nog prima binnen specs van de module (ik dacht zelfs dat 'ie tot 60v ofzo niet kapot ging maar weet het niet zeker). Wel is de kans op oververhitting natuurlijk hoger.

Hoeveel vermogen zou het chippie aan 24v accuspanning kunnen leveren (zowel positief als negatief 24 hé), zowat het maximale vermogen aan 4ohm toch? 20v~ gelijkrichten geeft toch iets van 28v= right?

• Indoubt

Indoubt

2*25V AC geeft na gelijkrichten circa 2*35V DC, met meer ga je aan de grens zitten van het chippie.

Voor de LM3866 gelden iets andere waarden geloof ik

• MM
  • Niet online

MM

Iets hoger, ga ik van uit (het uitgestuurde maximale vermogen is immers ook hoger en daarmee het uitgestuurde voltage, logischerwijs kun je daarmee stellen dat het ingangsvoltage ook wel hoger zou moeten zijn).

• Clithopias
Hier nog een plaatje van mijn klasse a versterker:
Afbeeldingslocatie: http://www.gewan.demon.nl/7.jpg
Was voor de printjes+onderdelen en koelblok 75 euro kwijt, trafo en elco's tweedehands voor niet teveel. Was nog geen 200 euro kwijt.
Kast heb ik ook al maar moet ik nog afmaken.

Ik heb mijn speakers na een tijdje op een gewone hifi versterker maar weer aan de klasse a gehangen en het verschil is best wel groot. De bassen zijn veel meer aanwezig (op een prettige manier, luister veel dnb) en het klinkt allemaal net wat strakker.
Afbeeldingslocatie: http://www.gewan.demon.nl/6.jpg
Daar hebbik er twee van en ondanks die kleine woofertjes komt er een voelbare en strakke bass uit. Moeten ook nog afgewerkt worden :D

• Barry|IA
Wat een rare speakers :? .

Niet negatief opvatten hoor. Ik zie gewoon niet vaak speakers met cone-tweeters en erg kleine woofers (13cm?) op een klasse-A AMP.

Heb je misschien wat meer specs en-/of foto's van je luidsprekers?

Verwijderd

Barry|IA schreef op 31 oktober 2004 @ 17:18:

Niet negatief opvatten hoor. Ik zie gewoon niet vaak speakers met cone-tweeters en erg kleine woofers (13cm?) op een klasse-A AMP.

Ik heb ook maar 15 cm woofertjes, op een klasse-A versterker. Wat maakt de diamter van de speaker nu uit voor je versterker :).

• Clithopias
Barry|IA schreef op 31 oktober 2004 @ 17:18:

Die cone-tweeters zitten erin omdat van degene die er eigenlijk in zouden komen eentje kapot was gegaan.(kef t-33) Moet er nog een keer een andere bijpassende voor kopen maar eerst ga ik een ander setje boxen bouwen. Wacht alleen nog op het boek luidspreker kasten ontwerpen en een recone setje voor de woofers die erin komen. (Peerless PT165
De woofers zijn monacor sp-60/8, moeten in deze bass reflex behuizing ongeveer tot 50 hz komen. Had ze een aantal jaar terug voor een mooi prijsje van iemand over genomen en vorig jaar heb ik er twee kasten voor gebouwd.
Ben er best wel tevreden over, het is niet het beste wat je krijgen kan maar een stuk beter dan dat ik ervoor gebruikte.

Die klasse a versterker heb ik ongeveer een half jaar geleden gebouwt, had het schema van die versterker en mij leraar vond dat ik hem gewoon moest bouwen. Gedaan op de open dag en hij deed het in een keer, toen ook andere kanaal gebouwt en ik had een klasse-a versterker.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Clithopias schreef op 31 oktober 2004 @ 17:08:
[afbeelding]
Was voor de printjes+onderdelen en koelblok 75 euro kwijt, trafo en elco's tweedehands voor niet teveel. Was nog geen 200 euro kwijt.

Ik heb mijn speakers na een tijdje op een gewone hifi versterker maar weer aan de klasse a gehangen en het verschil is best wel groot. De bassen zijn veel meer aanwezig (op een prettige manier, luister veel dnb) en het klinkt allemaal net wat strakker.
[afbeelding]
Daar hebbik er twee van en ondanks die kleine woofertjes komt er een voelbare en strakke bass uit. Moeten ook nog afgewerkt worden :D
Geinig ampje :) Heb je daar misschien meer info over: specs, schema? Moet een classe A amp niet een stabielere voeding hebben (gereguleerde)?

Verwijderd

deepspace schreef op 31 oktober 2004 @ 17:52:
[...]

Geinig ampje :) Heb je daar misschien meer info over: specs, schema? Moet een classe A amp niet een stabielere voeding hebben (gereguleerde)?
Een klasse A versterker hoeft niet per definitie een gereguleerde voeding te hebben, wel een dikke transformator en veel voedings capaciteit. Dit omdat er een hogere ruststroom loopt in dit soort schakelingen. Tot enkele amperes, dit in tegenstelling tot enkele tientallen mA in AB schakelingen.

• Clithopias
deepspace schreef op 31 oktober 2004 @ 17:52:
Het basisschema is ontworpen door John Linsley Hood, hier kan je wel het een en ander vinden. Het schema van figuur drie is volgens mij dezelfde als ik heb, alleen dan andere transistors gebruikt en een weerstand in serie met de collector van t2.
Vermogen van die van mij was geloof ik 12 watt, niet zo heel veel dus speakers met een hoog rendement zijn aan te raden.

En dit is zegmaar DE jlh site. Gereguleerd voeding hoeft niet, heeft de mijne ook niet en hij werkt perfect.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 17:46:
[...]

Ik heb ook maar 15 cm woofertjes, op een klasse-A versterker. Wat maakt de diamter van de speaker nu uit voor je versterker :).
Diameter maakt enkel uit voor de diepgang, en het rendament. En het maakt inderdaad niks uit voor je versterker. Maar wat ik bedoelde was eigenlijk de verhouding tussen speaker en versterker, deze ligt volgens mij een tikkeltje uit balans. Maar zie sig, bij mij namelijk ook :P . En daarom komt er een andere amp! Als voorbak ga ik mijn NAD 705 stereoreceiver gebruiken. Er komen misschien 2 eindampjes op de B&W's te hangen. I Love bridgen :P .

Verwijderd

Clithopias schreef op 31 oktober 2004 @ 18:10:
[...]

Het basisschema is ontworpen door John Linsley Hood, hier kan je wel het een en ander vinden. Het schema van figuur drie is volgens mij dezelfde als ik heb, alleen dan andere transistors gebruikt en een weerstand in serie met de collector van t2.
Vermogen van die van mij was geloof ik 12 watt, niet zo heel veel dus speakers met een hoog rendement zijn aan te raden.

En dit is zegmaar DE jlh site. Gereguleerd voeding hoeft niet, heeft de mijne ook niet en hij werkt perfect.
Ik heb hier een 1996 JLH, deze klinkt erg fraai. Ik heb hem met gestabiliseerde voeding gemaakt :).

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

m.m schreef op 29 oktober 2004 @ 22:34:
Het ligt anders nog prima binnen specs van de module (ik dacht zelfs dat 'ie tot 60v ofzo niet kapot ging maar weet het niet zeker).
zonder input signaal neemt hij max 84v aan: +42v / -42v.

42 / vierkantswortel(2) ~ 30v AC dus

Verwijderd

Clithopias schreef op 31 oktober 2004 @ 17:08:
[afbeelding]

[afbeelding]
Hehe die Monacors heb ik ook :)
Komt naar mijn idee een behoorlijke hoeveelheid punch uit voor die afmeting (10cm doorsnede :| )
Ben ook van plan er nog iets mee te doen :9

• Barry|IA
@subsonik:

Ik heb je een mail gestuurd met de bevesteging van mijn ''bestelling'', maar ik heb nog niks van je vernomen. Heb jij de mail wel binnen? Want het kan ook aan mijn mailserver liggen.

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

• Barry|IA
Nop, wil alles een tikkeltje zwaarder. Bedankt :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 01 november 2004 @ 21:12:
Nop, wil alles een tikkeltje zwaarder. Bedankt :)
Als je die amps gebrugt gebruikt gaat het echt wel hard zat (ik weet niet of ze dan ook lage impedanties aan kunnen). De prijs is echt prima! Bedenkt dat je bij een vermogensverdubbeling maar 3dB meer geluid zult krijgen!

• Barry|IA
Dat weet ik, maar ik heb liever wat extra reserve. En het budget is ghelukkig niet zó laag dat ik wel naar 2e hands oplossingen moet grijpen. Ik heb liever nieuw en een wat robuustere uitvoering, zodat ik niet over een maand weer aan een andere amp moet. Ik ga de amp ''allround'' gebruiken, dat wil zeggen dat ik 'm zowel voor films, muziek en feestjes (10 man) wil benutten.

Ook wil ik sowieso eerst kijken hoe de amp klinkt met een enkele (ringkern-) trafo, als het geluid bromt of het stereobeeld is slecht; dan zet ik er nog een trafo bij.

Overgins heb ik subsonik al gemaild, dus mijn besluit staat al vast. Ook lijkt het mij beter via subsonik te bestellen i.p.v bij een ''willekeurige'' marktplaatspersoon :P .

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
@ barry

Ja, als je besluit al vast staat, maar ik dacht: ik meld het even. Baat het niet dan schaad het niet...

• Barry|IA
@Peter:

Gelijk heb je! Ik wordt b.t.w wel erg goed geholpen zeg! Dank allen _/-\o_ .

• Update:

Mijn mailserver doet het weer. Ik heb subsonik zijn mail eindelijk kunnen lezen, en heb gelijk besloten 3 chips te bestellen. Een aardige mede- Zaandammer heeft mij een mail gestuurd met daarin een goed voorstel betreft de ringkerntrafo's. Bedankt daarvoor, al weet ik nog je nickname niet @GoT :P .

De kast ga ik overgins op school maken van alu :) .

Verwijderd

De chello mailserver is vanochtend weer eens down, dus reply ik hier nog even.
Heb dus 2 ILP rinkerntrafo's 2x30V 5A en brugcellen voor je.

Bel maar als je ze af wilt halen.

Ben 0638035031

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2004 07:14 ]

Verwijderd

Barry|IA schreef op 01 november 2004 @ 21:51:

Ook wil ik sowieso eerst kijken hoe de amp klinkt met een enkele (ringkern-) trafo, als het geluid bromt of het stereobeeld is slecht; dan zet ik er nog een trafo bij.

Overgins heb ik subsonik al gemaild, dus mijn besluit staat al vast. Ook lijkt het mij beter via subsonik te bestellen i.p.v bij een ''willekeurige'' marktplaatspersoon :P .
500 VA is voor stereo gainclone echt meer dan zat. Ik denk dat je al ruimvoldoende hebt aan een 300VA trafo.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

* eamelink gaat ook een gainclone bakken (ook mail richting ons aller heilige subsonik de deur uit gedaan ;)), misschien is het leuk om tzt een gezamenlijk 'zie ons gainclones mooi worden' topic openen? Samen diyen is altijd het gaafst :)

• Barry|IA
eamelink schreef op 02 november 2004 @ 14:42:
* eamelink gaat ook een gainclone bakken (ook mail richting ons aller heilige subsonik de deur uit gedaan ;)), misschien is het leuk om tzt een gezamenlijk 'zie ons gainclones mooi worden' topic openen? Samen diyen is altijd het gaafst :)
Done :)

• MM
  • Niet online

MM

Wat is er mis met dit topic?

• Barry|IA
Even een vraagje, Ik ga de chips van subsonik gebruiken, voldoet een 160VA ringkerntrafo van 2x25V voor één kanaal? Bij BMM scheelt het qua prijs niet veel met de 225VA versie. Stel dus dat ik ga 'clippen' op hogere volumes met die 160VA trafo, dan kan ik beter die 225VA pakken! :)

Ook wil ik op 4 Ohm stabiel draaien, dus ook als er een een keertje PA luidsprekers van 4 Ohm op komen te hangen wil ik urenlang achter mekaar op hoger volume draaien, zonder dat het geluid begint te clippen.

Iemand ook nog advies over de CAPS? Ik wil op geen onderdeel besparen, het moet voor mij niet alleen een goed ''project'' worden maar ook een bruikbare Hi-Fi amp!

Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe het zit met de toenemende spanning op de 'secundary' kant van de trafo? Ik heb vernomen dat deze na het gelijkrichten toeneemt :? Een 30V trafo is dus niet bruikbaar omdat de spanning dan té hoog zou worden. Heeft dat verschijnsel enkel negatief effect op de temperatuur van de transistors, of zou ik hiermee ook de onderdelen in de chip té veel belasten?

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

Alvast bedankt! :)

[ Voor 27% gewijzigd door Barry|IA op 03-11-2004 12:52 ]

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 14:11
Voor de condensatoren: daar kun je natuurlijk dure blackgates of zo voor nemen. Als dat te veel van het goede is: neem gewoon goede longlife elco's.

succes

[ Voor 43% gewijzigd door daniel75 op 03-11-2004 13:10 . Reden: Specs klopten niet... waren voor de lm3875 ]

• subsonik
Even een copy/paste uit mijn mail die ik net naar Barry gestuurd heb:

Voor 85 RMS in 8 ohm (niet 4 ohm stabiel!): 30V / 150VA ringkern, 2x 4700µF (50V of meer) caps

Voor 80 RMS in 4 ohm (50 RMS in 8 ohm): 25V / 150VA ringkern, 2x 10000µF (40V of meer) caps

Voor stereo alle aantallen verdubbelen uiteraard :)

Bij beide setups ligt het dynamische vermogen ongeveer rond de 120W RMS (das dus een eenmalig sinusgolfje dat onvervormd weergegeven wordt... in muziek bv. een trommelslag oid).

Zwaardere trafo's (meer VA) kan ook, maar het enige verschil is dan dat het continuvermogen dichter bij het dynamische vermogen komt te liggen. Niet erg nuttig, aangezien voor muziek toch voornamelijk het dynamische vermogen telt.

• Barry|IA
subsonik schreef op 03 november 2004 @ 12:55:

Voor 80 RMS in 4 ohm (50 RMS in 8 ohm): 25V / 150VA ringkern, 2x 10000µF (40V of meer) caps

Voor stereo alle aantallen verdubbelen uiteraard :)
Ik ga voor bovenstaande setup! Dan maar met minder vermogen wel op 4 Ohm stabiel. Ik kan toch zoveel elco's gebruiken als ik zelf wil?

• subsonik
Meer capaciteit in de elco's kan, maar heeft niet echt nut. Met 2x 10000µF per kanaal heb je echt al gigantisch veel capaciteit. Nog meer capaciteit betekent dat je langere vermogenspieken kan opvangen, maar ook dat je chipjes en je trafo aanzienlijk meer gaan stoken.

Verwijderd

Barry|IA schreef op 03 november 2004 @ 13:01:
[...]

Ik ga voor bovenstaande setup! Dan maar met minder vermogen wel op 4 Ohm stabiel. Ik kan toch zoveel elco's gebruiken als ik zelf wil?
De energie moet uit je transformator komen, rekenen op de buffercapaciteit van de elco's is m.i. niet altijd toereikend.

Verwijderd

Aangezien er nu een centraal Gainclone topic is waar ook bouwpics gepost kunnen worden lijkt dit topic mij overbodig.

Hier verder dus: Met z'n allen 'Gainclones' maken! :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.