Met z'n allen 'Gainclones' maken!

Pagina: 1
Acties:
  • 693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Gegroet bij de allereerste 'Do It All Together' :P

Om te zorgen voor een goed leesbaar topic kunnen we het volgende vragenlijstje in onze tekst toelichten:

• Van wat voor matriaal is de behuizing gemaakt?
• Wat voor gereedschap had je nodig bij het maken van de behuizing?
• Wat voor travo heb je gebruikt?
• Wat zijn de spec's van jouw 'Gainclone' chip?
• Welke CAPS heb je gebruikt?
• Voor welke doeleinden gebruik je de 'Gainclone'?
• Waar stuur je de 'Gainclone mee aan?
• Welke luidsprekers gebruik je?
• Hoe klinkt het geheel?

Een hele lijst, uiteindelijk dus veel duidelijkheid ;) .

We kunnen er een wedstrijdje van maken; wie de 'Gainclone' als eerste klaar heeft. Maar we kunnen ook op ons gemak te werk gaan, en er op die manier een net eindresultaat behalen. Ik ga in ieder geval voor de netheid!

Zelf heb ik bij subsonik 3 chips aangevraagd. Dit omdat ik later misschien nog een chip kan gebruiken voor mijn toekomstige centerspeaker, of gewoon als vervanger van een kapot exemplaar. Ik ben er nog niet uit welke voeding ik ga kiezen, maar ik ben bijna wel verplicht twee 25V ringkern travo's te nemen omdat ik anders op lagere inmpedanties (4 Ohm) niet al te veel vermogen kan gebruiken. Ook weet ik nog niks over de CAPS, échter kan ik dit uitstellen totdat ik alle andere componenten binnen heb omdat ik hier in de buurt een lokale elektroboer heb zitten. En de kast(en) blijven nog even geheim, dat wordt een verassing :D .

Ik wens jullie veel succes met het bouwen van de 'Gainclone'. Misschien kunnen we na dit (geslaagde) project de 2e ''DIAT'' openen genaamd: ''Met z'n allen voorversterkers maken!'' :)

[ Voor 9% gewijzigd door Barry|IA op 03-11-2004 12:54 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zie de toegevoegde waarde van dit topic niet, er is er toch al één?

overigens heeft er nog nietmand op got een gainclone gemaakt, iedereen gebruikt een ander schema dan het gainclone schema.

Dat vragenlijstje is ook niet zo nuttig, er lopen nou ook weer niet zoveel actieve leden rond en ze gaan zeker niet allemaal LM amps bouwen.

[ Voor 76% gewijzigd door MM op 02-11-2004 17:14 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
Ja maar die is gericht aan mij, en deze aan iedereen die de chip binnenkort binnen krijgt. Het zal een leuk projectje worden, en ook goed bruikbaar voor de search. Ook kan iedereen hier eventueel op terugkomen waneer er problemen voordoen met de amps.

Edit:

Aanpassingen aan het bestaande ontwerp kan je ook opvatten als eige inbreng ;) .

[ Voor 16% gewijzigd door Barry|IA op 02-11-2004 17:15 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Ik vraag me een beetje af hoeveel mensen het voornemen hebben om -binnenkort- een Gainclone te gaan bouwen? Het lijkt me zelf leuk om te doen, maar helaas is de cash is even niet aanwezig

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• MM
  • Niet online

MM

Dat kan in het andere topic ook prima, al dat gefragmenteer is niet goed omdat het latere zoekers in verwarring brengt, als we nou gewoon bij je oude topic blijven gaat het prima.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

@ m.m: Het lijkt me eigenlijk niet zo'n slecht idee om een nieuw topic over het bouwen van Gainclones te openen, ook omdat het andere topic zich niet echt als zodanig profileert. Enige voorwaarde lijkt mij dat het overzichtelijk moet blijven.

edit:
Moet wel opmerken dat er al een zut topics over de bouw van Gainclones zijn, dus achtergrond info is er denk ik al wel reeds te vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door ACID-dude op 02-11-2004 17:20 ]

• MM
  • Niet online

MM

Het is gewoon niet nodig om een nieuw topic te openen als er al een topic loopt. Het is niet aan mij om te beslissen of dit topic open blijft of niet, ik vind het echter wel overbodig. Desnoods kan de TS en titel wat aangepast worden, dat lijkt me veel handiger.

Het lopende topic

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Nouja, dat andere topic ging eigenlijk alleen over barries amp, en niet voor al die chips die sub straks door het land gaat sturen. Misschien idd een van de twee sluiten en met eentje verder gaan, is anders idd dubbelop.

Maar op zich is het wel grappig. Er is immers ook een topic over al die Shiva's geweest, waarom dus niet over gainclones :)

Ik zou de "vragen" idd misschien een beetje aanpassen (wat algemener en meer uitdagender).

@ACID-dude:

Er zijn idd wel meer topic, maar echte veel achtergrond info staat er niet in. Het zijn meer "staar, geil en comment topics" i.p.v van een echte discussie over het nut van caps, gereguleerde voedingen, bepaalde buffer stages, e.a. Met een discussie bedoel ik dan een echte op wetenschappelijke feiten gebasserde discussie, en niet zoals op het gainclone.com forum, een paar gasten die denken alles te weten, en iedereen maar vanalles aanpraten, en welke geen goede verklaring kunnen geven als je eens echt gaat doorvragen ;) (I've tried :P )

[ Voor 67% gewijzigd door voodooless op 02-11-2004 17:33 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Hij kan zelf de chipjes van Elektuur etsen, zonder dat er kwaliteit verloren gaat ;) .
ik zou ook wel chipjes willen kunnen etsen :) hoe doet hij dat?
printplaten lukt me namelijk nog wel.

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

deepspace schreef op 02 november 2004 @ 17:27:

Er zijn idd wel meer topic, maar echte veel achtergrond info staat er niet in. Het zijn meer "staar, geil en comment topics" i.p.v van een echte discussie over het nut van caps, gereguleerde voedingen, bepaalde buffer stages, e.a. Met een discussie bedoel ik dan een echte op wetenschappelijke feiten gebasserde discussie, en niet zoals op het gainclone.com forum, een paar gasten die denken alles te weten, en iedereen maar vanalles aanpraten, en welke geen goede verklaring kunnen geven als je eens echt gaat doorvragen ;) (I've tried :P )
Ja, hebt inderdaad gelijk. Ik had even snel wat topics doorgelezen. Volgens mij lopen er hier op het forum wel mensen rond die wiskundig/natuurkundig onderbouwde antwoorden kunnen geven. Ik ben helemaal voor zo'n discussie, ook omdat het mij erg interesseert.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ACID-dude schreef op 02 november 2004 @ 17:40:
[...]

Ja, hebt inderdaad gelijk. Ik had even snel wat topics doorgelezen. Volgens mij lopen er hier op het forum wel mensen rond die wiskundig/natuurkundig onderbouwde antwoorden kunnen geven. Ik ben helemaal voor zo'n discussie, ook omdat het mij erg interesseert.
Daarom is zo'n topic ook niet verkeerd, alleen is de opzet niet helemaal goed op dit moment. Nog ff sleutelen dus, Barry ;)

• Barry|IA
Na het eten :P . Even niet posten graag :9

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 02 november 2004 @ 18:07:
Na het eten :P . Even niet posten graag :9
Smakelijk :+

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 21:26

w00Dy

Make soap, not war

Als het moet doe ik wel mee ;)

Ik ga voor een Gainclone met gereguleerde voeding op basis van een LM338T, met een 6922 Sovtek Buffer, volumeregeling gaat gebeuren met een siliconpot zoals dat noemen nl. de PGA2310.

Ik heb de chips, caps, PCB's en thatsit :P

Verwijderd

w00Dy schreef op 02 november 2004 @ 18:22:
Als het moet doe ik wel mee ;)

Ik ga voor een Gainclone met gereguleerde voeding op basis van een LM338T, met een 6922 Sovtek Buffer, volumeregeling gaat gebeuren met een siliconpot zoals dat noemen nl. de PGA2310.

Ik heb de chips, caps, PCB's en thatsit :P
Ik zou niet de pga2310 gebruiken, deze doet toch te veel afbreuk aan de geluidskwaliteit.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

PGA2310 is zowat de beste die er is, de DS1802 e.d. vermijdt je beter.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 19:28:
[...]

Ik zou niet de pga2310 gebruiken, deze doet toch te veel afbreuk aan de geluidskwaliteit.
Waar baseer je je op? Heb je het ding al gehoord en dubbelblind vergeleken met een analoge potmeter?

De PGA2310 heeft ronduit uitstekende specs! Enorrrrrme dynamische range, zeer lage vervorming... beter kan je bijna niet halen met conventionele elektronica, of toch niet betaalbaar.

Of is een digitale volumeregelaar in jouw ogen gewoonweg niet "audiofiel" ?

[ Voor 31% gewijzigd door subsonik op 03-11-2004 12:56 ]

• Barry|IA
@subsonik:

Done, moet het ook even uit jouw post he? :P

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 15:15
Er zijn wel wat nadelen aan die PGA chips, die steeds door de tegenstanders aangehaald blijken te worden. Maar er is in principe niks mis mee. Misschien niet helemaal even goed als een dure stappenschakelaar of zelfs een volumeregeling met relais, maar zeker niet slecht. Nog altijd beter dan een mechanische potmeter.

@Woody: Waarom dat buizentrapje ertussen? Een buffer met een buis en een PGA is dubbelop. In de PGA zit reeds een uitgangsbuffer die zorgt voor een constante uitgangsimpedantie. Als het je om de remote-control gaat: skip het buizentrapje. Als het je om de geluidskwaliteit van een buizentrapje gaat: skip de PGA en neem een goede stappenschakelaar.

P.S. ik ben zelf bezig een 6-kanaals preamp te bouwen met die PGA-chips, microcontroller gestuurd etc. Heb reeds enkele buizenversterkers gebouwd, enkele 2-kanaals gainclones en een 5 kanaals gainclone.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15
Mocht er hier een actie georganiseerd worden voor gain kloon printjes, dan meldt ik mij alvast aan als klant. Eigenlijk wil ik een 7-kanaal eindversterker bouwen. En aangezien ik nog niet zoveel ervaring heb met het bouwen van eindversterkers lijkt mij de gain-kloon een aardig startpunt. Passlabs zitten namelijk best ingewikkeld in elkaar, en bovendien slurpen ze nogal stroom (impliet aan klasse A, weet ik). Verder kan zo'n versterker relatief goedkoop gebouwd worden (geen gigantische multi mF condensatoren en dergelijke).

Verwijderd

subsonik schreef op 03 november 2004 @ 12:44:
[...]

Waar baseer je je op? Heb je het ding al gehoord en dubbelblind vergeleken met een analoge potmeter?

De PGA2310 heeft ronduit uitstekende specs! Enorrrrrme dynamische range, zeer lage vervorming... beter kan je bijna niet halen met conventionele elektronica, of toch niet betaalbaar.

De specs zijn inderdaad uitstekend, maar een simpele stappenschakelaar heeft ook uitstekende specs. Ik zal mijn uitspraak nuanceren, ik vond zo'n chip niet lekker klinken, en dezelfde versterker met goedkope stappenschakelaar klonk in mijn oren beter. Je gooit m.i. resolutie weg, en de combinatie met een buizen buffertrap ontgaat mij ook.

Verwijderd

Wat is het en wat doet het :? Misschien iets meer info in je start post wat het is ?

Verwijderd

Het initiatief is leuk, het is inderdaad ook interessant om eens diep en grondig op deze materie in te gaan aan de hand van verschillende ontwerpen die ook daadwerkelijk gebouwd worden. Overigens zal ik Barry's andere topic sluiten, alle bouwpics en vragen kunnen gewoon hier dan afgehandeld worden me dunkt.

Ik heb ook de topictitel aangepast. Tussen tagjes hoeft eigenlijk alleen een veel voorkomende categorie. DIAT is dat niet bepaald te noemen. ;)

• Shutdown98
  • Laatst online: 14:59
Dit is leuk, en niet te duur wat erg belangrijk is.
Ik heb eerst een Shiva gemaakt, zoals meerdere van jullie in dit topic, met een DT150 sub amp. Mijn fronts worden nu voorzien door een al 15 jaar oude Denon DRA 435R reciever. Niet de meest audiofiele, maar hij klinkt aardig. (hiervoor een nad gehad die veel beter klonk)
Als ik dit zo lees kan ik voor niet teveel geld een leuke stereo eindtrap bouwen die ik op de pre out van de denon kan aansluiten en dat spreekt me wel aan.
Ik heb wel soldeer ervaring en aan de hand van een duidelijke handleiding kan ik zoiets wel in elkaar krijgen denk ik. ;)
Als ik onder de 200 - 250 euro wil blijven, wat zijn dan de mogelijkheden?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Shutdown98 schreef op 03 november 2004 @ 14:52:
Als ik onder de 200 - 250 euro wil blijven, wat zijn dan de mogelijkheden?
Je kunt dan eigenlijk best wel alle kanten op ;) Voor dat geld kun je een prima amp maken, met een best edel kastje eromheen :D Dure caps zijn echt niet nodig, kijk liever naar specs dan naar de prijs. Voor de rest geld hetzelfde. Je hoeft niet het duurste van het duurste te hebben.

Ik ga voor mijn eigen actief filter met 2 gainclones ongeveer 150 euro kwijt zijn, incl behuizing. Ik ga ze wel maar op ongeveer 40W gebruiken, dat is namelijk meer dan zat voor mijn center. Dus ik bespaar wat op de voeding ;). En dan hoop ik echt een super dingetje te hebben :D

[ Voor 48% gewijzigd door voodooless op 03-11-2004 15:27 ]

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
subsonik schreef op 03 november 2004 @ 12:44:

Subsonic, heb je emailtje gestuurd over die lm chips naar het adres uit je profiel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kom op jongens, als we 100 chips bestellen is het nog goedkoper :P

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

daniel75 schreef op 03 november 2004 @ 13:03:
@Woody: Waarom dat buizentrapje ertussen? Een buffer met een buis en een PGA is dubbelop. In de PGA zit reeds een uitgangsbuffer die zorgt voor een constante uitgangsimpedantie. Als het je om de remote-control gaat: skip het buizentrapje. Als het je om de geluidskwaliteit van een buizentrapje gaat: skip de PGA en neem een goede stappenschakelaar.
Ik wil gewoon een versterker, die er blits uitziet (lees: lcd schermpje, rotary encoder) en een buizentrap heeft. Misschien neem ik dan beter relays...

• Munchkin
deepspace schreef op 03 november 2004 @ 15:37:
Kom op jongens, als we 100 chips bestellen is het nog goedkoper :P
Make me an offer I can't refuse :+

Serieus, die dingen kosten toch maar iets van 5,- bij de locale elektroboer of niet ('t is maar een opampje)? Maar goed als ik er nou eens 8 bestel, wat zou mij dat gaan kosten?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Prince_of_Darkness schreef op 03 november 2004 @ 16:10:
[...]

Make me an offer I can't refuse :+

Serieus, die dingen kosten toch maar iets van 5,- bij de locale elektroboer of niet ('t is maar een opampje)? Maar goed als ik er nou eens 8 bestel, wat zou mij dat gaan kosten?
Die dingen kosten echt wel meer bij de locale boer hoor! Ik verwacht dat je zeker 9 tot 12 euro kwijt bent voor een chipje!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Plus dat bijna niemand ze heeft om een duistere reden. Ik heb ze uiteindelijk ook bij Farnell moeten bestellen vorig jaar.

@subsonik: heb je ook bij RS-components gekeken? Daar waren ze vorig jaar veel goedkoper dacht ik.

[ Voor 30% gewijzigd door TheLemon op 03-11-2004 16:34 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 10:39
Hmm, lijkt me wel wat, een amp maken. Ben wel een enorme n00b, maar voor de lol een amp bouwen! * simon gaat er eens over denken :)

|>

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op 03 november 2004 @ 16:15:
[...]

Die dingen kosten echt wel meer bij de locale boer hoor! Ik verwacht dat je zeker 9 tot 12 euro kwijt bent voor een chipje!
valt goed mee, ik was 5,80 kwijt bij afname van 10 stuks (half jaartje terug). Ik keek net op de farnell site en het lijkt alsof de prijs enorm gestegen is :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op 03 november 2004 @ 16:59:
valt goed mee, ik was 5,80 kwijt bij afname van 10 stuks (half jaartje terug). Ik keek net op de farnell site en het lijkt alsof de prijs enorm gestegen is :?
Idd, als je er 10 koops scheelt het een heel stuk, maar kijk maar eens bij BMM ofzo, daar betaal je al meer dan 9 euro. Laat staan bij de electroboer om de hoek. Misschien zijn ze nu duurder geworden oid. Als je dus met meer mensen besteld heb je ook al snel der verzendkosten terug verdient

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 03-11-2004 17:07 ]

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op 03 november 2004 @ 17:06:
[...]

Idd, als je er 10 koops scheelt het een heel stuk, maar kijk maar eens bij BMM ofzo, daar betaal je al meer dan 9 euro. Laat staan bij de electroboer om de hoek. Misschien zijn ze nu duurder geworden oid. Als je dus met meer mensen besteld heb je ook al snel der verzendkosten terug verdient
Mijn chipjes komen van de elektroboer om de hoek, hij haalt ze rechtstreeks bij farnell. Hoe komen die gasten aan 9euro, je mag toch enkel de btw rekenen of niet ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op 03 november 2004 @ 17:37:
Mijn chipjes komen van de elektroboer om de hoek, hij haalt ze rechtstreeks bij farnell. Hoe komen die gasten aan 9euro, je mag toch enkel de btw rekenen of niet ?
Die gasten willen ook nog wat verdienen ;)

Verwijderd

Wat is een gainclone :?

Verwijderd

Kan je ook gewoon 2 seconden voor zoeken hoor. :/

[rml]Raymond in "[ DIY][ Elektonica]Gainclone"[/rml]

Verwijderd

Of je opent voortaan in een keer een duidelijk topic :/ :P

• Shutdown98
deepspace schreef op 03 november 2004 @ 15:20:
[...]

Je kunt dan eigenlijk best wel alle kanten op ;) Voor dat geld kun je een prima amp maken, met een best edel kastje eromheen :D Dure caps zijn echt niet nodig, kijk liever naar specs dan naar de prijs. Voor de rest geld hetzelfde. Je hoeft niet het duurste van het duurste te hebben.
Wellicht kan ik van jullie kennis gebruik maken...
Mijn uitgangspunten:
- stereo eindtrap die gebruikt gaat worden in combinatie met voorversterker
- audiofiele geluidskwaliteit
- overbemeten voeding
- wattage feitelijk niet zo van belang, maar boven de 60 Watt is wel een pre
- behuizing kan ik ook van hout maken dus hoeft niet duur te zijn
- voor aansturing van fronts die in combinatie met een actieve Shiva sub draaien
- max 200 euro

Mijn vraag is feitelijk wie van jullie kan mij op basis van mijn uitgangspunten de juiste onderdelen benoemen zodat ik die ergens op de kop kan tikken (subsonik?) en aan het bouwen kan... ;)

Verwijderd

Shutdown98 schreef op 04 november 2004 @ 17:10:
[...]

Wellicht kan ik van jullie kennis gebruik maken...
Mijn uitgangspunten:
- stereo eindtrap die gebruikt gaat worden in combinatie met voorversterker
- audiofiele geluidskwaliteit
- overbemeten voeding
- wattage feitelijk niet zo van belang, maar boven de 60 Watt is wel een pre
- behuizing kan ik ook van hout maken dus hoeft niet duur te zijn
- voor aansturing van fronts die in combinatie met een actieve Shiva sub draaien
- max 200 euro

Mijn vraag is feitelijk wie van jullie kan mij op basis van mijn uitgangspunten de juiste onderdelen benoemen zodat ik die ergens op de kop kan tikken (subsonik?) en aan het bouwen kan... ;)
Ha ja leuk hoor zo een berg met onderdelen.. 8)7
Je hebt toch ook nog een schema nodig hoe je alles aansluit man ;)

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 17:04:
[...]

Of je opent voortaan in een keer een duidelijk topic :/ :P
Is ook een optie. Echter heb ik daar níet voor gekozen om de simpele reden dat ik zelf de kennis niet heb om een uitgebreide uitleg te geven :) . En omdat iedere liefhebber van audio-hardware het wel zo'n beetje weet ;) , voor de overige beoekers (lees: ook jij!) bestaat de search.

• subsonik
Zoals ik je op ICQ al gezegd had: voor zo'n 65 EUR per kanaal heb je een LM3886 amp met zo'n 80W uitgangsvermogen, 160VA ringkern, 2x10000µF capaciteit. Das 130 EUR voor stereo. Enige wat ontbreekt, is een dikke koelvin (15 EUR), een kast, en wat connectoren.

• Shutdown98
subsonik schreef op 04 november 2004 @ 17:48:
Zoals ik je op ICQ al gezegd had: voor zo'n 65 EUR per kanaal heb je een LM3886 amp met zo'n 80W uitgangsvermogen, 160VA ringkern, 2x10000µF capaciteit. Das 130 EUR voor stereo. Enige wat ontbreekt, is een dikke koelvin (15 EUR), een kast, en wat connectoren.
Ik heb geen ICQ, maar dank voor de opsomming ;)
iK begrijp dat de lm3886 via jou besteld kan worden? Of is er meer (alles in een pakket) via jou of een andere leverancier mogelijk?
en is er (inderdaad Triple_A) een schema / bouwtekening van?
Bovenal is dat wel een mooie prijs :)

[ Voor 5% gewijzigd door Shutdown98 op 04-11-2004 20:18 ]

Verwijderd

Zo er is weer leven in het topic ;)
Ik heb dus vandaag mijn chips ontvangen met een paar condensatoren.
Ik heb nu bijna alle onderdelen op een paar na. Maandag ga ik het printje even op school op maat knippen en dan kan ik gaan etsen :p
Op de foto staan 2x 160VA trafos, 4x 10000uf 40V afvlakelco`s. Een knaap van een koelblok die ik ook nog even in stukken moet zagen. En de onderdelen die rondom de chip word geplaatst.
Zoals het er nu uitziet ga ik volgende week etsen en de rest van de onderdelen kopen. Dan word het geheel inelkaar gesoldeerd en getest. Alleen zoek ik nog een mooie oplossing voor een behuizing :?
En sorry voor de brakke fotos :(
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QwAPA38SLFUOl9iiFVQznKQ8PZtBfWImYZDICs5TO69*5RAyO2MHJOWLBtISO37BXbQuVebh7xqFXePk0hfCLKarooGjjDWjHk1dtYxhLVE/Foto%201.JPG?dc=4675502111586307976
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RACJArESVGMOl9iiFVQznGvPDgtvahdDRDVgfffGpfV*6I6*3mhXUdrbdCoHVbWHIVRTivUtX3X3afpFIUTGzi2fBBRO7FKXJhgaa8xh570/Foto%2012.JPG?dc=46755021116060441469

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Je had beter een zwaardere ringkern genomen, en 1000µF per rail is meer dan voldoende.

• MM
  • Niet online

MM

1000uF is mischien genoeg als je 1 watt uitstuurt, de lm3886 kan echter 68w uitsturen :)

• subsonik
w00Dy schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:02:
Je had beter een zwaardere ringkern genomen, en 1000µF per rail is meer dan voldoende.
Kan je dat ook onderbouwen met simulaties e.d. ? Of praat je gewoon de kwak na die je op alle gainclone-fora vindt?

(Ik heb dus wél gesimuleerd, én getest. Caps van 10000µF per rail is nogal aan de ruime kant, maar kwaad kan het zeker niet - vooral als je vlakbij de LM nog afvlakt met kleinere caps. Een ringkern met nóg meer vermogen heeft in de praktijk geen toegevoegde waarde... het enige verschil is dat het piekvermogen iets daalt en het continuvermogen iets stijgt, bij gelijkblijvende secundaire spannings-rating).

[ Voor 5% gewijzigd door subsonik op 18-12-2004 22:21 ]

• MM
  • Niet online

MM

Wat te kleine caps teweegbrengen is een voltageval in het geval van een toon die veel voltage vereist, dit zijn over het algemeen de bastonen. Het zou me niets verbazen dat de "high-enders" die toch al van een klinische bas houden deze vorm van compressie als gewenst ervaren.

• subsonik
Compressie zal je nog zo gauw niet hebben met een dergelijke sterk teruggekoppelde chipamp. De versterking blijft gewoon krak hetzelfde in de hele voedingsspanningsrange.

Wat wél gebeurt, is dat het continuvermogen serieus zakt, de voeding slechts heel korte vermogenspieken kan opvangen, en er krankzinnig veel rimpel op de voedingsspanning komt te zitten. Als dàt beter klinkt, zit het toch écht wel tussen de oren dacht ik zo.

Verwijderd

Ik begreep dat die LM chips een grote voedingsrimpel aankonden. En dat je daarom weg kon komen met minder capaciteit. OEM fabriekanten stoppen er ook niet 10.000 uF per rail in. Maar ik denk dat 10.000 uF geen kwaad kan zo lang je maar bij de chip nog een kleine elco zet, anders gaat het tenkoste van je hogere frequenties (grote condensatoren presteren daar minder in door de inwendige weerstand die bij hoge frequenties anders is).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou daar de volgende analogie bij betrekken:

Tja, een jeep kan ook prima door hobbelig terein rijden, maar op een vlakke weg gaat ie toch net wat vlotter. Een Ferari daarintegen kan op een hobbelige weg niets, en zelfs bij een drempel moet je met je boodschappen uitstappen om er veinig overheen te komen. Op een racecircuit gaat ie echter flink hard.

Waarom zou je het de gainclone onnodig moeilijk maken, ook al kan ie dat misschien wel aan? Ik zou natuurlijk wel altijd een kleine capaciteit bij de chip zetten. Daarnaast zeggen de gekken zelfs ook dat een grote capaciteit slecht zou zijn voor het geluid (ook in combo met een kleine elko bij de chip). Een zinvole verkaring kunnen ze echter niet geven :X Net als dat ze zeggen: "The first Watt is the most importand one". Alles zou daarop gebaseerd zijn... Niet dus: want bij een gainclone worden de cijfertjes beter naarmate er meer vermogen uit komt ;) (natuurlijk is er een grens ergens).

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 19-12-2004 11:57 ]

• Munchkin
Er was hier op het forum toch iemand die de printjes kon etsen? Wil die persoon zich even melden, en mij vertellen of hij misschien ook zo aardig is er een aantal (7+ misschien wat backups) voor mij te maken? Ik ben namelijk een behoorlijke prutser als het op dat soort dingen aankomt :P

De ICs zal t.z.t. dan wel bij Farnell o.i.d. bestellen. Dat is dan waarschijnlijk toch een stuk goedkoper dan bij de lokale boer.

Verwijderd

Wat is het nut van een project als dit, terwijl er voor minder geld complete eindversterkers in mooie behuizing in de winkel staan? Zo audiofiel zijn de gain-clone chippies ook weer niet.

Toegevoegde waarde ontstaat m.i. pas als je met dit soort eenvoudige versterkermodules luidsprekers van actieve scheidingsfilter voorziet.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 10:39
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 12:57:
Wat is het nut van een project als dit, terwijl er voor minder geld complete eindversterkers in mooie behuizing in de winkel staan? Zo audiofiel zijn de gain-clone chippies ook weer niet.

Toegevoegde waarde ontstaat m.i. pas als je met dit soort eenvoudige versterkermodules luidsprekers van actieve scheidingsfilter voorziet.
Ooits gehoord van lol in het leven? No offence, maar toch hardstikke leuk, lekker solderen... enz... Anders zou DIY niet bestaan...

|>

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 12:57:

Ik vind een gainclone beter klinken dan heel veel instapversterkers. Maar goed geluid is niet iets voor iedereen .... :D

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

U vraagt, wij draaien. SPAM animo check SPAM

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• subsonik
Atgast: kijk eens naar de LM3886TF (LM3886 in een geïsoleerde behuizing), die is gevoelig goedkoper. Ik kan ze krijgen voor 4.89 / stuk.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ja, ze zijn bijna 2 euro goedkoper, maar ik ben bang dat ze veel schadegevoeliger zijn onder zware belasting. Dat het binnenwerk het begeeft doordat de warmteoverdracht naar de case en koelblok te langzaam verloopt :) Ik mikte erop dat de extra 'stevigheid' het prijsverschil wel rechtvaardigd.

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

deepspace schreef op zondag 19 december 2004 @ 11:56:
Ik zou daar de volgende analogie bij betrekken:

Tja, een jeep kan ook prima door hobbelig terein rijden, maar op een vlakke weg gaat ie toch net wat vlotter. Een Ferari daarintegen kan op een hobbelige weg niets, en zelfs bij een drempel moet je met je boodschappen uitstappen om er veinig overheen te komen. Op een racecircuit gaat ie echter flink hard.

Waarom zou je het de gainclone onnodig moeilijk maken, ook al kan ie dat misschien wel aan? Ik zou natuurlijk wel altijd een kleine capaciteit bij de chip zetten. Daarnaast zeggen de gekken zelfs ook dat een grote capaciteit slecht zou zijn voor het geluid (ook in combo met een kleine elko bij de chip). Een zinvole verkaring kunnen ze echter niet geven :X Net als dat ze zeggen: "The first Watt is the most importand one". Alles zou daarop gebaseerd zijn... Niet dus: want bij een gainclone worden de cijfertjes beter naarmate er meer vermogen uit komt ;) (natuurlijk is er een grens ergens).
Ik weet zelf het fijne er niet van, maar dit is wat Triode Dick er van zegt:
Waarom is die eerste Watt zo belangrijk? Omdat daar alle ruimte informatie van de muziek zit, alle akoestische zuchtjes en reflecties in de ruimte waar de muziekanten spelen. Als daar het oplossende vermogen (heeft niks met uitgangsvermogen te maken) te kort schiet, heb je een kl*teversterker en mag je vergeten dat je verschillen kunt horen tussen bijvoorbeeld CD en SA-CD. Al het avontuur verdwijnt uit de muziek als de weergave van de miniwattjes niet deugt. Dat heb ik al zo vaak bij matige versterkers gehoord.

Ik kon niet eens het verschil beluisteren tussen een CD en een simultaan draaiende DVD-A versie van een album. En ik kan je verzekeren, dan is er wat niet in de haak.
Bovendien is het maar de vraag of de mensen die audio met auto's vergelijken niet als de gekken bestempeld kunnen worden. Ik wil je niet beledigen, maar om mensen met een andere mening dan jij hebt meteen weer voor gekken uit te maken....... :/

• subsonik
Atgast schreef op zondag 19 december 2004 @ 18:15:
Ja, ze zijn bijna 2 euro goedkoper, maar ik ben bang dat ze veel schadegevoeliger zijn onder zware belasting. Dat het binnenwerk het begeeft doordat de warmteoverdracht naar de case en koelblok te langzaam verloopt :) Ik mikte erop dat de extra 'stevigheid' het prijsverschil wel rechtvaardigd.
Valt erg goed mee. Ik gebruik m'n LM3886TF's bijna buiten hun specs, en pomp er maar liefst 95Wrms continu (in 8 ohm) uit. Af en toe komt het al eens voor dat er (hard) geclipt wordt met mn amp, als hij mijn 18" subs op een feestje aanstuurt bv. :)

Hou d'r ook rekening mee dat je bij de metalen versie een isolatieplaatje moet aanbrengen tussen de chip en het koellichaam. Het effect is dan gewoon hetzelfde als van een geïsoleerde behuizing (zij het dat de warmteafgifte van de metalen versie toch nog iets beter is).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik wilde de chips allemaal een afzonderlijk koelblok geven, zodat isolatie per chip niet noodzakelijk is. Op het forum van inkoopacties.net wordt ook al gezegd dat het goedkoper moet, maar ik ben eerlijk gezegd van mening dat je deze chip niet goedkoper gaat krijgen.

• Munchkin
Om eerlijk te zijn ben ik meer geinteresserd in de geisoleerde ic-tjes. Domweg omdat de kans dingen kort te sluiten kleiner maakt. Verder zal ik mijn koelblokken waarschijnlijk aarden. Dat de thermische weerstand van geisoleerde ics iets omhoog gaat kan ik goed mee leven. Te meer omdat bij gemiddeld geluidniveau de gemiddelde eindversterkersectie slechts enkele watts verstookt.
Verder is 8.95 idd iets te veel voor een lm3886 imho. Maar subsonik, waar kun jij ze dan tegen 4.89 bestellen?

[ Voor 1% gewijzigd door Munchkin op 20-12-2004 08:35 . Reden: tiepvauten ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op zondag 19 december 2004 @ 19:40:
Bovendien is het maar de vraag of de mensen die audio met auto's vergelijken niet als de gekken bestempeld kunnen worden. Ik wil je niet beledigen, maar om mensen met een andere mening dan jij hebt meteen weer voor gekken uit te maken....... :/
Kijk, jij komt in ieder geval nog met een redelijk acceptabel verhaal (ik laat even erbuiten of dat niet te verwerpen is of niet). Maar de gekken waar ik het over heb, praten dus gewoon anderen na, en weten niet waar ze het over hebben. Ik snap natuurlijk ook wel dat mijn vergelijking niet met auto's niet altijd opgaat en misschien ook wel scheef is, maar er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.

Probleem met die gasten op het gainclone forum is dat ze allemaal heel graag hoorns met breedbanders willen gebruiken met een waanzinnig hoog rendement. Ze zeggen dan dat je niet meer dan 1W nodig hebt (wat misschien ook wel waar is met een flink rendement), en halen dan het "argument" aan (en nu past jou uitleg al helemaal niet meer bij hun "bevinden"). Maarja, bij meer watts wordt het er zeker niet slechter van, dus waar kletsen ze dan over... Ze zeggen allemaal in koor: "je hebt wel luidsprekers nodig met een hoog rendement" Waarom? vraag ik dan: "Tja, dat is nu eenmaal zo..." en dan komt er een gebrabbel waarom een hoorn met een breedbander zo supereur is aan een normale speaker. Over de amp zelf hoor je niks :X Dat is trouwens ook meteen een rede waarom die gasten zo kleine caps gebruiken: Meer dan 1 W hebben ze nooit nodig :P .

Al met al halen die gasten gewoon een heleboel door elkaar, en buigen ze dus alle feiten zo om dat ze vooral kunnen preken over hun breedband hoorns. Het is dus belangrijk dat je je eigen mening vormt i.p.v meteen alles na te gaan praten ;) Voor je het weet staat je kamer ook vol met gigantische hoorns met Fostex breedbanders erin :9 Niet dat dat niet leuk zou zijn om een keer uit te proberen, maar om er dan meteen een geloof van te maken... Dat wordt me toch iets te (-->) GEK (<--) :9

Mischien ben ik nu een beetje generaliserend geweest over die "gekken", maar mijn ervaring is gewoon dat veel van die gasten zo in elkaar zitten. Neemt niet weg dat er natuurlijk ook mensen zijn die anders denken...

offtopic:
Even over CD vs SACD:

Lees even deze schokkende feiten over de SACD :X : http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm

(Als ik het mis zou hebben op bepaalde punten hoor ik dat natuurlijk graag! Niet is zo irritant als een uitgesproken mening te hebben, die niet wordt aangevallen :P)

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 20-12-2004 10:36 ]

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

subsonik schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 20:18:
[...]

Kan je dat ook onderbouwen met simulaties e.d. ? Of praat je gewoon de kwak na die je op alle gainclone-fora vindt?
door genoeg gainclones te bouwen met verscheidene chips is die kwak ook mijn mening geworden. Toegelaten?

Het is gewoon een feit dat deze chips slechter gaan klinken als je de capaciteit verhoogt. Maar dat zal wel aan mij liggen?

[ Voor 16% gewijzigd door w00Dy op 20-12-2004 10:57 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:52:
Het is gewoon een feit dat deze chips slechter gaan klinken als je de capaciteit verhoogt. Maar dat zal wel aan mij liggen?
Een feit moet je kunnen onderbouwen en bewijzen, zolang men dat niet kan of doet is het niet meer dan een mening (die je zeker wel mag hebben hoor). Het is net zo min een feit als het bestaan van God.

Tuurlijk moet je bij de chip een kleinere capaciteit hebben, maar ik snap niet dat een extra dikke elko in de voeding het geheel slechter zou moeten maken... Heeft me nog geen van de "gelovigen" kunnen verklaren. Dus AUB, geen een verklaring!

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 20-12-2004 11:15 ]

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

feiten zijn verbasterde meningen ;)

grotere condensators hebben een grotere weerstand en grotere inductantie. Ik kan me wel voorstellen dat zoiets invloed heeft op de klankkarakteristieken van een versterker.

kleinere condensators zijn sneller.

Waarom zie je vaak dat kleine caps parallel met mekaar staan? Als je 5 kleine condensators hebt heb je in totaal 1/5 van de inductantie van zo een cap. Iemand ooit geprobeerd vele kleintjes te combineren in een gainclone voeding. Misschien kom ik dan wel terug op mijn stelling van een te grote capaciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door w00Dy op 20-12-2004 11:50 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

w00Dy schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:39:
feiten zijn verbasterde meningen ;)

grotere condensators hebben een grotere weerstand en grotere inductantie. Ik kan me wel voorstellen dat zoiets invloed heeft op de klankkarakteristieken van een versterker.

kleinere condensators zijn sneller.

Waarom zie je vaak dat kleine caps parallel met mekaar staan? Als je 5 kleine condensators hebt heb je in totaal 1/5 van de inductantie van zo een cap. Iemand ooit geprobeerd vele kleintjes te combineren in een gainclone voeding. Misschien kom ik dan wel terug op mijn stelling van een te grote capaciteit.
Yep, maar een grote + een kleine cap geeft je samen ook minder weerstand dan alleen de kleine.. Hoe het met de inductie is weet ik niet precies (misschien kan dat iemand even vertellen) Voor de inductie geldt het zelfde. De vraag is ook nog of deze "nadelen" opwegen tegen de rest van de voordelen...

Als je gewoon de juiste caps uitzoekt dan hoeven inductie en weerstand geen enkel probleem te zijn.

Ik kan me idd voorstellen dat meerdere kleine caps een voordeel kunnen geven, maar vaak is dat uit het kostenoogpunt niet echt te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 20-12-2004 12:09 ]

• MidiMaze
  • Laatst online: 15-02 20:03

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

deepspace schreef op maandag 20 december 2004 @ 12:02:
[...]
Yep, maar een grote + een kleine cap geeft je samen ook minder weerstand dan alleen de kleine.. Hoe het met de inductie is weet ik niet precies (misschien kan dat iemand even vertellen) Voor de inductie geldt het zelfde. De vraag is ook nog of deze "nadelen" opwegen tegen de rest van de voordelen...
Als je gewoon de juiste caps uitzoekt dan hoeven inductie en weerstand geen enkel probleem te zijn.
Ik kan me idd voorstellen dat meerdere kleine caps een voordeel kunnen geven, maar vaak is dat uit het kostenoogpunt niet echt te doen.
Tijd voor wat achtergrond,

Condensator == capacitantie
Een condensator werkt volgens:
i = C * dv/dt
Als je dat in een een schema gaat gebruiken, dan zie je hem dus als een impedantie (een complexe weerstand) volgens
Z = 1 / (j * omega * C) (met omega = 2 * pi * frequentie)
Dus een grotere condensator zal een lagere impedantie hebben bij een lage frequentie, en een kleinere condensator zal die lagere impedantie hebben bij een hogere frequentie. Dus een condensator probeert om een spanning constant te houden (een bak met water ofzo) en heeft een dus een frequentie afhankelijke impedantie. Dus voor je gelijkrichting heb je er meerdere nodig, een grote om de DC op peil te houden, en een stapel kleinere om de hoogfrequentie meuk de grond in te rammen. Die grote is neit zo'n probleem, ga naar de elektro boer en haal de lompste die je kan krijgen. De kleine zijn het probleem, als je het goed wil doen pak je een scoop (beter een spectrum analyser) en kijkt wat voor rommel er nog in je signaal zit, en rekent dan wat condensatoren uit en soldeert die er bij :)
Zo genoeg gereutel, voor die geen-clone heb je aan een dikke condensator wel genoeg...

Spoel == inductantie (zal je niet nodig hebben bij je geen-clone)
Een spoel werkt volgens
v = L di/dt
In een schema wordt dit
Z = j * omega * L (met omega = 2 * pi * frequentie)
Een spoel probeert om een stroom constant te houden (een massa die in beweging is).

blabla

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

We hebben het niet btw niet over kleine ontstoorcondensatoren die je parallel zet met de elko's! Die zou ik toch al gebruiken of de HF zooi wel te filteren. De elko's zijn bedoelt om spanningsvallen op te vangen.

Je modeleert nu perfect werkende componenten. Helaas zijn componenten in werkelijkheid niet perfect en zal een spoel een bepaalde (waarschijnlijk heel kleine) capaciteit hebben, en een condensator een (waarschijnlijk heel kleine) inductie. Zo ook een weerstand. Twee weerstanden of twee inductoren parallel levert een lagere waarde dan de kleinste van de twee, voor de capaciteit geld precies het omgekeerde. Je hebt idd geen inductie nodig, maar die krijg je er altijd gratis bij ;) Zelfde geldt voor de weerstand..

Om maar even een quoteje doen uit het boek "Elektromagnetische compatibilieteit" van Dr. J.J. Goedbloed:
In de praktijk gedraagt een condensator zich dus als een serieresonantiekring: beneden de fs als capaciteit, daarboven als zelfinductie

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 20-12-2004 16:21 ]

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

inductie != inductantie

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik heb hier nog twee ringkerntrafo´s liggen van 450VA. Zijn deze geschikt om een gainclone te maken?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

@w00Dy: leg uit.. Bedoel je hier zelfinductie ofzo? (volgens mij bedoelen we namelijk gewoon hetzelfde aangezien de engels vertaling "inductance" is)

@TB: hoeveel Volt zijn die dingen? Kwa vermoegen zit je ver boven het benodigde!

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 20-12-2004 17:32 ]

• TB

TB

pompiedom

Uhm 44 volt geloof ik, maar weet ik niet zeker. (gisteren even bekeken)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:26:
Uhm 44 volt geloof ik, maar weet ik niet zeker. (gisteren even bekeken)
Dat is veel te veel!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:05

TheBorg

Resistance is futile.

subsonik schreef op woensdag 03 november 2004 @ 12:44:
Is een Gainclone audiofiel dan? :?

Voor de voeding, het is idd. beter om meerdere caps parallel te zetten. Deze kun je ook nog overbruggen met bijv. een 100nF MKP condensator. Ik zou persoonlijk geen genoegen nemen met minder dan 20.000uF per rail.

Wil je helemaal van de rimpel af, dan maak je een CRC of CCRCC netwerk. Bijv.
C 4.700uF -> C 4.700uF -> R 0.1 Ohm -> C 4.700uF -> C 4.700uF.

[ Voor 46% gewijzigd door TheBorg op 20-12-2004 17:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TheBorg schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:31:
[...]

Is een Gainclone audiofiel dan? :?
Wat is audiofiel :?

Ik denk dat een goed ontworpen gainclone best audiofiel kan zijn (wat je er dan ook onder wil verstaan). Er zijn ook high-end merken die de dingen gebruiken btw (niet dat dat al te veel zegt btw).

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 20-12-2004 17:51 ]

• TB

TB

pompiedom

Zou ik hier misschien iets anders mee kunnen? Ik heb die dingen nu eenmaal liggen... (offtopic btw)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Als iemand iets voelt voor een inkoopactie heatsinks, dan bestel je die in Australië, goedkoper kan niet. http://www.conradheatsinks.com

• subsonik
w00Dy schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:52:
door genoeg gainclones te bouwen met verscheidene chips is die kwak ook mijn mening geworden. Toegelaten?

Zeker toegelaten! Mijn punt is gewoon dat er geen enkele wetenschappelijke reden is waarom een gainclone met enkel een kleine cap beter zou klinken dan een gainclone met een grote én een kleine cap.

Trouwens, over die "traagheid" van condensatoren... een beetje 10000µF condensator heeft een inwendige impedantie van < 0.05 ohm, en die stijgt doorgaans niet boven de 0.1 ohm bij 100 KHz! De verbindingsdraden tussen je cap en de LM hebben méér impedantie, zeker bij hoge frequenties.

Om nog verder te gaan: een goede 10000µF condensator heeft meestal een lagere impedantie dan een even goede 1000µF condensator. Al de argumenten dat grote condensatoren traag zijn e.d. slaan dus gewoon nergens op... (op voorwaarde dat je goede condensatoren neemt natuurlijk, BC-components bv.)
Prince_of_Darkness schreef op maandag 20 december 2004 @ 08:34:
Maar subsonik, waar kun jij ze dan tegen 4.89 bestellen?
Bij Farnell. Die 4.89 is vanaf 10 stuks, incl BTW. Het gaat wel om de geïsoleerde versie, de gewone kost maar liefst 7.72 vanaf 10 stuks.

[ Voor 14% gewijzigd door subsonik op 20-12-2004 18:28 ]

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

@deepspace, daarstraks had ik een powerpoint presentatie van de ICT richting gevonden. Kan ik nu niet meer aan, ik ga morgen proberen het te posten.

• MidiMaze

MidiMaze

subsonik schreef op maandag 20 december 2004 @ 18:15:
Om nog verder te gaan: een goede 10000µF condensator heeft meestal een lagere impedantie dan een even goede 1000µF condensator. Al de argumenten dat grote condensatoren traag zijn e.d. slaan dus gewoon nergens op... (op voorwaarde dat je goede condensatoren neemt natuurlijk, BC-components bv.)
Praktijk voorbeeld, waarom moet ik om een 78xx spannings regelaar die 100n condensatoren der bij solderen dan om die 78 kiloherz der uit te krijgen? Dat lukt mij iig niet met 1000 uF condensatoren. (check zelf maar met een spectrum analyser) Ik ben dan ook zeker benieuwd wat zo'n geen-clone doet met hoog frequente meuk, omdat de voorwaartse versterking zo groot is van dat ding dat ie een enorm beta netwerk nodig heeft om de boel onder controle te houden...
MidiMaze heeft het niet zo op op-amps...

blabla

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MidiMaze schreef op maandag 20 december 2004 @ 19:58:
Praktijk voorbeeld, waarom moet ik om een 78xx spannings regelaar die 100n condensatoren der bij solderen dan om die 78 kiloherz der uit te krijgen? Dat lukt mij iig niet met 1000 uF condensatoren. (check zelf maar met een spectrum analyser) Ik ben dan ook zeker benieuwd wat zo'n geen-clone doet met hoog frequente meuk, omdat de voorwaartse versterking zo groot is van dat ding dat ie een enorm beta netwerk nodig heeft om de boel onder controle te houden...
MidiMaze heeft het niet zo op op-amps...
Om maar even mezelf te quoten:
deepspace schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:09:
We hebben het niet btw niet over kleine ontstoorcondensatoren die je parallel zet met de elko's! Die zou ik toch al gebruiken of de HF zooi wel te filteren. De elko's zijn bedoelt om spanningsvallen op te vangen.

• subsonik
deepspace neemt mij de woorden uit de mond :) Bovendien zijn die opamps waar jij het niet zo voor hebt gewoon hetzelfde als een klassieke AB versterker, maar dan in een kleine package.

• daniel75
Ik denk dat je zou moeten zeggen dat je een kleine capaciteit KAN gebruiken, omdat een grote capaciteit weinig tot niks toevoegt aan de kwaliteit van het geluid. Elco's doen twee dingen: de rimpel onderdrukken (filterwerking) en de impedantie verlagen (reservoirwerking)

Er spelen twee zaken een rol: de rimpelonderdrukking van het ic zelf, en de uitgangsimpedantie van de gebruikte voeding.

Die gainclonechips hebben dus een goede rimpelonderdrukking (100Hz). Da's reden nummer 1 om niet te veel capaciteit te hoeven gebruiken.

Daarnaast wordt een eventuele dip in de voedingsspanning veroorzaakt door de uitgangsimpedantie van die voeding. Hoe lager, hoe minder dip. Veel 'puristen' die die kleine capaciteiten gebruiken, gebruiken wel gigantisch overgespecte ringkerntrafo's. Die dus van zichzelf daardoor een lage impedantie hebben (goede 'regulation'). Bij een basspiek zal dus de voedingsspanning niet of nauwelijk inzakken. Dus ook minder capaciteit nodig hier.

Waarom die gainclones met meer capaciteit slechter zouden klinken? geen idee. Ik denk dat er een stukje psychoakoustiek meespeelt, maar misschien is er een verklaring te vinden in bepaalde harmonische vervorming die verhoogd wordt bij lage capaciteit (vergelijk de harmonische vervorming waardoor buizen ook beter lijken te klinken?) Die vervormingligt misschien gewoon prettig in het gehoor of zo.

Ik heb zelf reeds enkele gainclones gebouwd, en vond dat de lage capaciteit goed klonk, mits de voeding zwaar genoeg was. Dus twee kanalen op een 160VA ringkern klonk matiger (in het laag met name) dan ieder kanaal met zijn eigen 160VA ringkern (gainclone gebaseerd op de LM3875 chip).

• MidiMaze

MidiMaze

subsonik schreef op maandag 20 december 2004 @ 22:46:
deepspace neemt mij de woorden uit de mond :) Bovendien zijn die opamps waar jij het niet zo voor hebt gewoon hetzelfde als een klassieke AB versterker, maar dan in een kleine package.
Misschien heb je gelijk en moet ik gewoon es zo'n ding inmekaar zetten en niet alleen afgaan op de simulaties :) (zal es kijken of ik die kan posten)

blabla

• subsonik
daniel75 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:08:
Daarnaast wordt een eventuele dip in de voedingsspanning veroorzaakt door de uitgangsimpedantie van die voeding. Hoe lager, hoe minder dip. Veel 'puristen' die die kleine capaciteiten gebruiken, gebruiken wel gigantisch overgespecte ringkerntrafo's. Die dus van zichzelf daardoor een lage impedantie hebben (goede 'regulation'). Bij een basspiek zal dus de voedingsspanning niet of nauwelijk inzakken. Dus ook minder capaciteit nodig hier.
En net hier loopt de redenering telkens weer mank. Ja, een overgedimensioneerde transfo heeft inderdaad een stabielere uitgangsspanning. Het punt is echter dat de gainclone niet rechtstreeks aan de transfo hangt, maar dat de wisselspanning eerst gelijkgericht en afgevlakt wordt. De diodes in de gelijkrichterbrug geleiden slechts een klein deel van de tijd, en enkel als deze geleiden kan je profiteren van de goede regeling van de transfo.

[ kijk verder voor de simulaties ]
daniel75 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:08:
Waarom die gainclones met meer capaciteit slechter zouden klinken? geen idee. Ik denk dat er een stukje psychoakoustiek meespeelt, maar misschien is er een verklaring te vinden in bepaalde harmonische vervorming die verhoogd wordt bij lage capaciteit (vergelijk de harmonische vervorming waardoor buizen ook beter lijken te klinken?) Die vervormingligt misschien gewoon prettig in het gehoor of zo.
Lijkt mij een goede verklaring. Ik denk meteen ook aan buizenversterkers die "warm" klinken omdat ze erg veel 2e orde harmonische vervorming produceren.
MidiMaze schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 18:09:
[...]

Misschien heb je gelijk en moet ik gewoon es zo'n ding inmekaar zetten en niet alleen afgaan op de simulaties :) (zal es kijken of ik die kan posten)
Keep us updated! :)

[ Voor 22% gewijzigd door subsonik op 26-12-2004 17:32 ]

Verwijderd

Zo vandaag weer flink bezig geweest :P
Mooi de laatste paar uurtjes vrij dus direct door naar de elektroboer om de laatste onderdeeltjes te kopen. Maar die laatste onderdeeltjes waren toch wel aardig duur :X . Maargoed toen snel naar huis printjes geetst. Zoals te zien
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgBHA!gTMa72EBlwdDF5yR24ot8ykZ4EQtk1V!!5CHD0gUY03i39kdkj4sbilh24EFfWl72ySSBB2I3EcDzAhtwhZPY!YKJ7YpedSGx8g4U/2%20printen.JPG?dc=4675502567258159006
Trust moet verboden worden >:) .
Daarna even gaatjes geboord en de onderdelen erop gesoldeerd. Alleen het spoeltje gaf wat problemen maar dat was ook al weer snel voor elkaar ;) .
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0UQAPA9YXwtFQeh!dvCfJpWVMK1Skw54!Vljo0EOpUCI0*fTk!RS1YZwcSziN9!GUznCbaN5YZAn0JsX9nfdelRvL7vBcLm!efsH*PBB5Ulq8cVB7a1pZLDro5qAPipag/2%20bestukte%20printen.JPG?dc=4675502567583542547
Daarna even de voeding primitief in elkaar geknutselt :o . En dan maar het geheel op elkaar aansluiten. De eerste paar sec zijn altijd dekking zoken maar er is gelukkig niks ontploft :P .
En dan signaal erin en ja hoor hij doet het :*) . Daarna de andere getest en die deed het na even hersolderen ook. Ik heb al eerder een gainclone gemaakt en het geluid is bijna exact hetzelfde. Oftewel goed ;) Nu nog even een mooie behuizingmaken een klaar is de amp!
Hier nog een foto van de proef opstelling :P .
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QACpAjwSwT6ZMzvMu3cvg4thnq7807Ivq!suuOFheGRpsf!3A9YQqozn71iVop!gBPBU0Ej*7fsMfeq*s8o1ZZUUqroQ7VDfzoypAgBw9Rw/Print.JPG?dc=4675502568379850163
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QAAqAysS3zphPJwwDwIN*o1Pbq1yHQE0lQNDMXCRAk6GZmDHJVoQe8CkxX*IeokOprZOhNnLfFoEAdxYRVBMgZlSvx0*RM!kzowqAwBwpRs/Trafo.JPG?dc=4675502568395561790
Dit is het schema dat ik gebruikt heb
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QQAAAIAScVDUYMdDoU0Ck!X4EcQ!HcJOdOxmMOCUQVLFSNlCcVXtHZY6jSH55e6ERG!RsqugWOyKvnrXWSf!fxpyLikF4zUOVVSASBZAEeM/Schema.JPG?dc=4675502568832635160
Nogmaals mijn excuses voor de kwaliteit :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 21:23 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Smiuleer nou eens een voeding met een CRC of CRCRC netwerk zoals ik al eerder aangaf, dan kun je de rimpel binnen de 5mv krijgen, helemaal als 2 bruggelijkrichters gebruikt i.p.v. 1.

• subsonik
Uiteraard kan dat, maar dat was m'n punt niet... ik wou gewoon duidelijk maken dat het verhaaltje dat je met een dikke transfo kleine elco's mag nemen, niet klopt ;)

Maar om je een lol te doen, zal ik het zo meteen eens simuleren :P

[ Voor 21% gewijzigd door subsonik op 21-12-2004 22:39 ]

• daniel75
subsonik schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 18:33:
[...]

En net hier loopt de redenering telkens weer mank. Ja, een overgedimensioneerde transfo heeft inderdaad een stabielere uitgangsspanning. Het punt is echter dat de gainclone niet rechtstreeks aan de transfo hangt, maar dat de wisselspanning eerst gelijkgericht en afgevlakt wordt. De diodes in de gelijkrichterbrug geleiden slechts een klein deel van de tijd, en enkel als deze geleiden kan je profiteren van de goede regeling van de transfo.

Twee grafiekjes om een en ander te illustreren. Ik ben in de simulaties uitgegaan van een 25V transfo, en een LM die 3A piek trekt bij 500Hz (= 18Wrms in 4 ohm). De paarse lijn is de absolute waarde van de uitgangsspanning van de trafo, de gele lijn is de spanning over de bufferelco.

[afbeelding]
Dit is wat er gebeurt met een ideale ringkerntransfo, en een ideale 1000µF condensator. Je ziet duidelijk dat je tijdens de pieken van de netspanning inderdaad een mooie regeling krijgt, maar daarbuiten ziet het er beroerd uit.

[afbeelding]
Dit is wat er gebeurt met een standaard 160VA ringkern (6% load regulation), en een relatief slechte 10000µF elco (0.1 ohm impedantie). De rimpel is véél kleiner, ondanks het feit dat de transfo duidelijk moeite heeft het boeltje te voeden (kijk maar naar de paarse lijn, in de toppen zit een mooie deuk doordat de transfospanning inzakt onder invloed van de laadstroom).

[...]

Lijkt mij een goede verklaring. Ik denk meteen ook aan buizenversterkers die "warm" klinken omdat ze erg veel 2e orde harmonische vervorming produceren.

[...]

Keep us updated! :)
Als je in het bovenste grafiekje de 100Hz component weghaalt is de rimpel die overblijft (de 500Hz rimpel) niet eens zo heel veel hoger hoor! En die 100Hz component wordt heel efficient door de lm zelf weggefiltert (vraag me niet hoe). Dat is die PSRR die zo hoog is en goed zijn werk doet dus.

Daniel

• subsonik
Belofte maakt schuld, dus meer simulaties!

In elke simulatie ben ik uitgegaan van een belasting van 3A piek bij 500Hz (18W rms in 4 ohm). De ringkerntransfo is telkens eentje van 25VAC.

Bij elke simulatie krijg je 2 grafiekjes. In de eerste grafiek zie je de absolute waarde van de trafospanning (paars), en de voedingsspanning van de LM (geel). In de tweede grafiek zie je een fourier-analyse van de voedingsspanning van de LM: per frequentie zie je hoe hoog de rimpelspanning is.

1. 1000VA ringkern, 1000µF low-ESR elco

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/got/gc_powersupply_1000uF.png
Je ziet duidelijk dat je tijdens de pieken van de netspanning inderdaad een mooie regeling krijgt, maar daarbuiten ziet het er beroerd uit. De voedingsspanning van de LM zakt tot 23V.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/got/gc_powersupply_1000uF_fourier.png
Heel wat rimpel, meer dan 1V bij 500Hz, en ook bij de harmonischen ervan blijft de rimpel hoog.

2. 160VA ringkern, 10000µF elco

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/got/gc_powersupply_10000uF.png
De rimpel is al véél kleiner, ondanks het feit dat de transfo duidelijk moeite heeft het boeltje te voeden (kijk maar naar de paarse lijn, in de toppen zit een mooie deuk doordat de transfospanning inzakt onder invloed van de laadstroom).
De spanning komt niet onder de 30V.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/got/gc_powersupply_10000uF_fourier.png
Ook hier zie je dat de rimpel bij 500Hz en hoger véél kleiner is dan bij de eerste schakeling. Bij 500Hz zien we 75mV rimpel. Let ook even op de schaal van deze grafiek: die is anders dan bij de eerste schakeling! De rimpel bij 500Hz is hier maar liefst 15x kleiner dan in de eerste schakeling!

3. 160VA ringkern, 10000µF elco -> 0.1 ohm -> 10000µF elco -> 1000µF elco

Min of meer het CRCRC netwerk dat TheBorg voorstelde, met wat aangepaste waardes om de rimpel zo laag mogelijk te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/got/gc_powersupply_21000uF.png
Das al behoorlijk vlak :) De spanning komt niet onder de 31V.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/got/gc_powersupply_21000uF_fourier.png
Nog een tikkeltje minder rimpel dan bij de 2e schakeling, zo'n 40mV bij 500Hz.

Wat leren we hieruit?

- Een kleine voedingselco kan je niet compenseren met een overgedimensioneerde ringkerntransfo. De regeling van de ringkerntransfo vermindert de rimpel slechts een klein deel van de tijd.

- Met een kleine elco heb je ook boven de 500Hz véél meer rimpel dan met een grote. In dit frequentiebereik is de PSRR (power supply rejection ratio) van de LM3886 al gevoelig gedaald: bij 1KHz hou je nog maar 70dB PSRR over voor de negatieve voedingsspanning!

- Met een grotere elco stijgt het maximale uitgangsvermogen behoorlijk. De schakeling met de 10000µF elco kan ongeveer 30 à 40% meer vermogen leveren dan de schakeling met de 1000µF elco.

- Het CRCRC netwerk heeft nauwelijks toegevoegde waarde boven een simpel netwerk met een dikke elco. De extra rimpelonderdrukking in de 3e schakeling komt puur door de dubbele capaciteit tov. de 2e schakeling.

Zo, nu is het wachten op de eerste die mij komt vertellen dat de simulaties wel mooi zijn, maar dat je audio niet in simulaties kan vatten >:)

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb wel eens van een "audiofiel" gehoord dat hij de LM niet meer mooi vond klinken als 'ie veel vermogen moet leveren. Simuleer maar eens met 0,1w uitgangsvermogen, dan heb je aan 1000uF wel weer zat. Heb je echter speakers met een rendement van 85dB dan zul je aan die 0,1w niet genoeg hebben :P

• subsonik
Met zo'n klein uitgangsvermogen wordt natuurlijk ook weer de rimpel kleiner. Het leuke is echter dat de rimpel proportioneel met de voedingsstroom is. Als de 10000µF schakeling 15x minder rimpel geeft dan de 1000µF schakeling bij 18W, zal dat even goed gelden bij 0,1W.

Als je altijd onder 1W speelt qua uitgangsvermogen, heb je natuurlijk aan 1000µF voldoende. Het is dan wél aan te raden een kleine ringkerntransfo te nemen, 30VA ofzo. Een grote ringkerntransfo laadt de 1000µF elco's heel erg bruut op (vette stroomspikes op de pieken van de netspanning), waardoor je weer een hele hoop hogere harmonischen krijgt die minder goed door de LM gefilterd worden.

Verwijderd

subsonik schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:41:
Een grote ringkerntransfo laadt de 1000µF elco's heel erg bruut op (vette stroomspikes op de pieken van de netspanning), waardoor je weer een hele hoop hogere harmonischen krijgt die minder goed door de LM gefilterd worden.
Het spanningsverloop op de C valt wel mee. Bij het laden van de C wordt gewoon een gedeelte van de sinus gevolgd, en die bevat weinig harmonischen ;)
De stroom daarentegen is zeer gepiekt en bevat veel harmonischen. Om storing hiervan te verminderen:
-Draden die deze pulserende stroom voeren (voor en na gelijkrichter!) twisten
-aarde-sterpunt bij de elko ipv bij gelijkrichter kiezen

• subsonik
Hmm, juist. Redeneringsfoutje van mijn kant :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

bottomline is dus: geef zo'n ding plenty-o-juice, een mooi array van laten we zeggen 10k - 10uF caps en verzeker de caps van goede aarding.

tja, eigenlijk staat hier niks bij dat je niet met je boer'n verstand zou aanvoelen...
rare audiofielen ook altijd ;)

Verwijderd

Weet iemand iets meer over de bpa 300? Zijn daar lm3886en voor nodig die op elkaar afgestemd zijn? Is een voltage regulator echt nodig? Het lijkt me een bijzonder goedkoop en makkelijk ontwerp, zeker als je de onzin weglaat en de voeding al hebt.

http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm
Pagina: 1