Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

rgb fade ledjes resetten na x aantal seconden om te syncen

Pagina: 1
Acties:

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb wat fader ledjes en nu lopen ze allemaal niet even snel door de kleuren heen.
Ik had er expres een paar teveel gekocht in de hoop dat er een paar bijzaten die evensnel liepen. Nu lopen sommigen wel redelijk gelijk maar op den duur natuurlijk niet meer.

Nu vroeg ik me af of er een simpele manier is om de ledjes na 2 of 3 cycles ofzo automatisch te laten resetten door de de stroomkring een fractie van een seconde te onderbreken. De ledjes beginnen namelijk altijd bij rood en dan zijn ze weer synchroon voor een tijdje.

Het komt dus wel redelijk op de seconde precies omdat ik liever niet heb dat ie middenin de cycle reset maar gewoon op het moment dat ie rood wordt (en je dus uiteindelijk weinig merkt)

Uitgangsspanning is 12V.
Ik wil graag 4 ledjes gebruiken die per paar gelijklopen (gewoon 2x2 ledjes synchroon dus, dus 2 aparte cycles met hun eigen cycleduur)
Een cycle duurt ongeveer 30 seconden.

kan iemand mij helpen?

oh ja, software is geen oplossing want 't is niet voor in een pc

[ Voor 4% gewijzigd door Digital-DNA op 28-10-2004 11:25 ]

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Daar is een inkoopaktie van geweest

Dit schema van Benadski werd daar voor gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/synchronyzer.PNG

Op de uitgangen kunnen meerdere LEDjes worden aangesloten, torretje is een BC368.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 12:59 ]

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
mmhh... ziet er ingewikkeld uit, werkt deze ook op 12V? (of eigenlijk 10,6)?
(los van het gebruik van een andere voorschakelweerstand natuurlijk)

je kan niet voor ieder ledje apart de resettijd instellen of wel?
(dan zou ik er namelijk twee nodig hebben)

altijd typisch dat ik altijd weer die IA's misloop maar ik zal er 's achteraan mailen of ze nog wat overhebben oid :)

www.nintendocasemods.com

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
't Is niet zo'n ingewikkeld schema hoor! Als die driehoekjes zitten in één ICtje van nog geen halve euro!

Je kan per twee LEDs dit schema gebruiken, als er eentje wat sneller is dan de ander kun je dat ook nog tunen met de voorschakelweerstand, de stroom door de LED bepaalt namelijk de interne kloksnelheid. :)

EDIT: Oja, voor 12V kan je misschien een 40106 gebruiken in plaats van de 74HC14. Ik geef er geen garantie op, maar 't zou moeten werken!

[ Voor 23% gewijzigd door Benadski op 28-10-2004 18:35 ]

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
okay maar er zit toch gewoon 1 instelbare resettijd op toch? (of zie ik dat nou verkeerd)

en waar haal je ic's? (bij okaphone kan ik ze niet vinden)

(zijn die printplaatjes nog te koop?)

www.nintendocasemods.com

• Benadski
Je kan de voorschakelweerstanden voor de LEDs aanpassen! Bij de snelste van de twee maak je 'm gewoon wat hoger dan 75 Ohm, 82 of 100 Ohm oid.

Ik heb ze niet meer, misschien Exter nog wel (die heeft ze voor de laatste IA gemaakt)...

Ehh, okaphone? Je moet wel een elektrozaak hebben he! Als ie die IC's niet heeft dan breekt mijn klomp. Dat is zowat het meest standaard IC wat er is ongeveer. :D

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik heb helaas geen printplaatjes meer over van mijn ia (ja eentje, maar die hou ik zelf ;) ), misschien dat exter er nog 1 heeft.

Een paar linkjes :) :
http://www.inkoopacties.net/ia/5k2dnlbp Dat is mijn ia
http://www.inkoopacties.net/ia/54ybvz1m De vorige led- ia
http://www.inkoopacties.net/ia/qr8m6stl Vorige Synchroniser ia (let op dat er een aantal onderdelen zijn veranderd van het plaatje, waaronder de 10n condensator in een 100n)

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

brinkdinges schreef op 28 oktober 2004 @ 20:32:
Ik heb helaas geen printplaatjes meer over van mijn ia (ja eentje, maar die hou ik zelf ;) ), misschien dat exter er nog 1 heeft.
Ik heb de layout nog, duzzzz....

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
okay anders dan pak ik wel een standaardprintje met gaatjes

dan weet ik (ongeveer) welke onderdelen ik nodig heb maar heb geen idee hoe ik dat dan aanelkaar moet hangen

dat schema en de informatie op de inkoopactie site vind ik namelijk niet echt leek-vriendelijk moet ik eerlijk bekennen :)
(op de layout staat ook niet welk onderdeel je waar zou moeten plaatsen, dat zou het voor mij iig al een stuk duidelijker maken en dan snap ik misschien ook een beetje hoe dat ding eigenlijk werkt en wat de mogelijkheden zijn)

nou heb ik ook nog steeds niet een duidelijk antwoord met betrekking tot mijn situatie:
-ik heb 2 ledjes die ik synchroon wil laten lopen
-ik heb 2 andere ledjes die ik ook samen synchroon wil laten lopen met een andere cycle-tijd, oftewel asynchroon, t.o.v. de andere 2 (oftewel 2 snelle en 2 langzamen, ik kijk vantevoren welke leds langzaam/snel zijn en pak die (en ev. compenseren met andere weerstandswaarden))

mijn vraag is: moet ik dan 2x zo'n ding maken? (lijkt mij wel omdat je toch maar 1 cycle-tijd in kan stellen en ik 2 verschillenden wil hebben)

sorry als ik beetje electro-leek ben, 'k ga morgen wel ff naar wat info zoeken over die ic's (wil toch wel een beetje weten wat die krengen eigenlijk doen)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Zo is het vast wel duidelijker, moet je dus 2 van maken.
2 van de torren met hun basisweerstanden van 330 Ohm kan je weglaten.
De trimpot is een 20-slagen preciesiepotje.
De 2 100n Ctjes hebben een steek van 5.08 mm.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/LEDsync1.png

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 00:49 ]

• Benadski
Ja, klopt, met een printje kun je maar één groep resetten, wil je een andere asynchroon laten lopen heb je er nog een nodig. Gelukkig zijn de onderdelen goed verkrijgbaar en goedkoop. :)

Trouwens, ff gekeken op de okaphone site, er staan niet eens IC's op. Er staat wel dat je ze moet mailen als je iets niet vind, dan kijken ze in het magazijn of in het boek voor je...

Verwijderd

Anders heb ik ze ook wel, alle onderdelen behalve de trimpot...

• Benadski
De trimpot heb ik misschien wel liggen, het is alleen een multiturn (20 slagen) liggende uitvoering.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
De ic is gemaakt voor 4-6V zie ik,

Dus als ik 2 van die dingen maak en die in serie aansluit zou ik het dan in principe aan 12V kunnen hangen? (of denk ik te simpel?)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Haha, aardig idee, maar jammer genoeg gaat dat niet werken..

• Benadski
Nee, dat gaat niet goed. Gebruik gewoon de HEF40106 en hoop dat het werkt! Die kan in ieder geval de goede voedingsspanning aan en de pinout is hetzelfde. Pas wel de weerstanden voor de LEDs aan he!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
'k zal's e'm kiek'n

maar voor de andere onderdelen maakt de hogere spanning dus niks uit kan ik hieruit opmaken?

trouwens die IC hebben ze niet bij conrad of wel? (74HC14 wel)

heb net ff okaphone gemaild of die wat hebben, yes ze hebben ze, binnenkort maar ff scoren dan

[ Voor 55% gewijzigd door Digital-DNA op 30-10-2004 00:48 ]

www.nintendocasemods.com

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
okay nog een paar detailvraagjes:
trimpotmeter is iets anders dan een gewone potmeter? waarde is 1megaohm (toch?) maar hoe zo'n grote moet dat zijn (hoeveel watt moet ie kunnen verstoken?)

5V1n, bedoel je daar 5Vin mee? Is die bruine rand alleen om aan te geven waar de min-kant zit of hoort daar ook een onderdeeltje?

wat is C100n, (condensator ofzo?)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Een trimpotmeter is een klein potmetertje dat op de print gemonteerd wordt, de waarde is hier 1 MegaOhm en het vermogen doet niet terzake, verstoken doet ie niet.

5V in

Ik zie geen bruine rand

C 100n = printcondensatortje

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
ik had vanmiddag ff onderdeeltjes gescoord, toen ik thuis kwam ik erachter dat ik een weerstandje was vergeten :(

Die weerstanden van 330 ohm, ik dacht eerst dat dat de voorschakelweerstanden waren, ik vond ze al zo hoog, ik zie nu pas dat deze alleen de stroom beperken welke de transistor activeert.

In het schema van Exter zitten dus geen voorschakelweerstanden verwerkt en moet ik dus zelf toevoegen neem ik aan? (ik vraag toch maar ff)

ben er zelf net achter dat met tor een transistor wordt bedoeld :)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Die weerstanden van 330 Ohm zijn basisweerstanden, waarom ze zo laagohmig zijn ontgaat me ff. Een tor in verzadiging sturen is best, maar moet dat met meer dan 10mA?

Je bedoelt de layout annex componentenopstelling, daar staan de 75 Ohm weerstandjes inderdaad niet op. Ik heb die printjes in opdracht gemaakt, vandaar, dan kan ik er moeilijk op eigen houtje componentjes bij gaan tekenen. Op het schema staan die weerstandjes wel.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Okay ik heb het ding gemaakt met de hef40106, in het begin deden de ledjes het constant ook als ik de B van de tor had losgemaakt. Ik had van de electroboer namelijk een BC337 meegekregen, vond het alleen niet nodig om te vertellen dat de pin-out anders zou zijn. (deze doet precies 't zelfde zei ie)

Als ik nu de B losmaak gaan de ledjes wel braaf uit (grappig als ik m'n vinger op de B leg gaat ie weer een beetje open), ook als ik de +12V van de IC losmaak gaat ie uit, dus dat lijkt me wel okay. De ledjes doen het nu gewoon maar ze resetten alleen nooit (voor zover ik heb kunnen zien, misschien pas over een kwartier ofzo :) )

ik heb met de M-potmeter verschillende standen geprobeerd...

Nu kan ik uit de specificaties aflezen dat de hef40106 wel een stuk langere schakeltijden heeft dan de 74hc14.

Wat ik me afvroeg, als ik een hogere weerstand instel op de potmeter, krijg je dan een langere of juist kortere resettijd? (heel misschien dat een andere potmeter zou kunnen helpen)

[ Voor 4% gewijzigd door Digital-DNA op 06-11-2004 19:30 ]

www.nintendocasemods.com

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Okay ik heb nu de 74HC14 geprobeerd en de 5V van m'n pc afgetapt. Helaas doet ie nog precies hetzelfde als eerst: ledjes doen het wel maar resetten niet

Nu viel mij op dat hier (schema'tje bijna bovenaan):
http://www.inkoopacties.net/topic/m44833b6/12
een 10n en een 100n condensator wordt gebruikt ipv de 2x100n zoals mij werd verteld (of dat veel uitmaakt weet ik niet)

Ik gebruik dus ook andere transistors (BC337), misschien dat deze toevallig zo'n korte stroomonderbreking niet kunnen doorsturen oid?

Trouwens soldeer ik m'n IC rechtstreeks op m'n soldeereiland, is dit slecht? (bv de hitte bij 't zolderen oid)
Ik had misschien beter een voetje kunnen nemen, had iig veel tijd gescheeld bij 't wisselen van IC :)

Ik neem aan dat de andere onderdelen wel wat soldeeromstandigheden moeten kunnen overleven, dus dat lijkt me niet het probleem.

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Dat 10n Ctje is later veranderd in 100n omdat nogal wat van die synchronizers het niet deden, resetpuls was te kort.
Een BC337 is een universeel torretje, meer dan snel genoeg voor deze toepassing.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
'k heb het kreng ff helemaal opnieuw gemaakt met verse onderdelen, met een voetje, en met een verse 40106 :)

Na wat klooien (er waren uiteindelijk 6 aansluitingen die ik beter moest solderen) deed ie 't eindelijk goed! En dat nog wel met de 40106 op 12V, ik ben weer helemaal happy. :D

Wat ik denk ik nog ga proberen is een 20n te gebruiken (of 2x10n parallel ofzo), misschien dat het schokje dan nog ietsje kleiner is?

Zoiezo ga ik proberen 'm om de 2 cycles te laten resetten, met de 1M lukte dat net niet dus ga ik een iets grotere proberen. Er zal vast wel een limiet aan zitten aan hoe zo'n lange resettijd je kan maken maar ik probeer het gewoon. :)

En natuurlijk nog bedankt voor alle hulp _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Digital-DNA op 14-11-2004 19:50 ]

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1