temperatuur Asus V9999GT/TD

Pagina: 1
Acties:

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Ik heb een Asus V9999GT/TD aangeschaft. Dit is meteen het luidruchtigste onderdeel van mijn pc geworden.

Bij deze kaart is smartdoctor geleverd, waarmee de kaart onder/overklokt kan worden en de snelheid van de ventilator geregeld worden. De bedoeling is nu van die ventilator zo weinig mogelijk toeren te laten draaien als ik geen spellen speel zonder dat de gpu en het geheugen te heet worden. Hiervoor zou ik de optie smartcooling willen gebruiken in combinatie met de gpu onderklokken naar 265MHz. Ik zie echter dat de default overgangstemperaturen om de ventilator sneller te laten draaien standaard vrij hoog staan:

Fastest: 90°C
Fast: 85°C
Medium: 80°C
Slow: 75°C

Ik kan me moeilijk inbeelden dat deze temperaturen aanvaardbaar zijn. Het is ook wel de bedoeling dat deze videokaart het een paar jaar uithoudt. Ik zou hier graag naar ervaringen van tweakers polsen om te weten welke temperaturen ik best gebruik als overgangstemperaturen zonder mijn gpu/memory te beschadigen en met een minimum aan geludsoverlast.

• rswar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:46
heb de GE houw de tempratuur altijd onder de 70 graden
weet ik zeker dat het goed is

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Des te koeler je hem houdt des te langer hij meegaat.
Maar de grens licht ergens op 110-120 graden, dan is het wel over en uit met de GPU. :)
Zowiezo is het wel erg aan de hoge kant, maar ik neem aan dat die temperaturen direct bij de GPU zelf zijn.

Je zou misschien een andere koeling erop kunen zetten.

Senile! Senile Oekaki

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Hoeveel graden is de kaart dan? Want dat is opzich dan ook wel van belang. Als die lekker op 60 graden blijft, is er vrij weinig aan de hand ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Mojo schreef op 28 oktober 2004 @ 21:25:
Hoeveel graden is de kaart dan? Want dat is opzich dan ook wel van belang. Als die lekker op 60 graden blijft, is er vrij weinig aan de hand ;)
"lekker" 60 graden idle bedoel je?

in 2d gaat mijn x800 vivo@XT PE van 520/560 naar 250/250... de fan draait dan op 43% op 41 graden... perfect voor een langere levensduur en toch stil.
Ga ik gamen dan hoeft het toch niet persee stil te zijn...

ik neem aan dat je zoiets bedoelt?

Verwijderd

Ik heb zelf de Asus V9999GE ook samen met de SmartDoctor software. Ik gebruik ook de SmartFan optie gewoon op de standaard waarden. Waarom zou je dit niet doen? De waardes komen toch van Asus zelf af of niet? Je hebt 3 jaar garantie op de kaart en het lijkt mij niet dat deze vervalt omdat je de software van Asus zelf gebruikt. Of redineer ik nou te simpel?

offtopic:
Ben trouwens zelf compleet niet te spreken over de SmartDoctor software omdat deze de temperatuur helemaal niet goed in de gaten houdt heb ik het idee. Wanneer ik namelijk een spel speel crasht m'n computer soms omdat de kaart te heet wordt terwijl de fans dus niet sneller gaan draaien. Ik schakel de software dus nu steeds uit wanneer ik een spel wil spelen en dan heb ik geen problemen.

Edit: die deze topic voor mijn problemen...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 10:55 ]

• rswar
  • Laatst online: 03:46
Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 10:41:
Ik heb zelf de Asus V9999GE ook samen met de SmartDoctor software. Ik gebruik ook de SmartFan optie gewoon op de standaard waarden. Waarom zou je dit niet doen? De waardes komen toch van Asus zelf af of niet? Je hebt 3 jaar garantie op de kaart en het lijkt mij niet dat deze vervalt omdat je de software van Asus zelf gebruikt. Of redineer ik nou te simpel?

offtopic:
Ben trouwens zelf compleet niet te spreken over de SmartDoctor software omdat deze de temperatuur helemaal niet goed in de gaten houdt heb ik het idee. Wanneer ik namelijk een spel speel crasht m'n computer soms omdat de kaart te heet wordt terwijl de fans dus niet sneller gaan draaien. Ik schakel de software dus nu steeds uit wanneer ik een spel wil spelen en dan heb ik geen problemen.

Edit: die deze topic voor mijn problemen...
het zijn standaard waardes, dus hoeft niet voor jouw kaart te klopen
heb de zelfde kaart en gebruik de waardes

66
63
60
55

nooit een probleem gehad
kaart runt op 385/1000

Verwijderd

hey,

Ik heb een V9999/GT/TD

als ik de temperaturen manueel instel, dan vlieg ik na een tijd uit de game ...
blijkbaar vergeet die smartdocter dan te werken

Heb nu AUTO FAN CONTROL aangezet & werkt perfect ...
als ik niet game , dan zet ik hem wat lager ...

YVes

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 19:51
Ik heb zelfde de Asus v9999LE (6800 LE)

mja ik vind dat maar irritant, er moet eigenlijk 'n aangepaste bios verschijnen die dit regelt ipv het brakke stukje software smartdoctor. De fan wordt pas aangepast als windows volledig opgestart is en smartdoctor geladen is.

Dat je zelf n grenswaarde kunt stellen waarhij niet boven mag, zeg bijv 65C, als de kaart warmer wordt gaat de koeler -progressief- sneller draaien. Want de F16 simulatie die hij presenteert op volle snelheid werkt op mn zenuwen.

[ Voor 27% gewijzigd door Magnolia op 21-11-2004 04:47 ]

Ontspan.

Verwijderd

Zeg maar een paar F-16's ...
pfff gelukkig heb ik stevige boxen ...

Tis toch wel erg he die cooler ...

• Hidde
  • Laatst online: 16-07 16:54
Mijne komt niet eens boven de 55 graden, dus heeft voor mij nauwelijks zin om het te doen... je kan em gewoon ook constant 60/70 % zitten.
Mijne komt nooit hoog, zelfs niet na een paar uur gamen.
Hoogste temp was 54 ofzo. :P

Ik vind het wel een goeie cooler in vergelijking met 6800LE coolers en 6800.
Op de asus kaarten zitten gewoon allemaal zelfde coolers als op de GT en Ultra, alleen dan nog met een ultracool lichtje erop die perfect bij me casemod hoort. :D (Blauwe leds, zilveren kast)

Verwijderd

Misschien kunnen jullie Gainward's Expertool gebruiken. Tschijnt dat ie met kaarten van andere merken ook werkt. M'n eigen Gainward GT werkt d'r heel
goed op ;

http://www.gainward.de/drivers/

2D en 3D core clocks zijn onafhankelijk van elkaar in te stellen, dmv zowel presets als manual.

Mijn 2D clock staat op 350 en de 3D klokt op 400. Memory altijd op 1100.
Fan speeds staan op 'dynamic'. Voor de 2D modus is dat minimaal 60 % en voor de 3D modus tot natuurlijk 100 %.

In deze maand (gezien de gemid. weer temps) heb ik met Expertool gemeten ;

idle of 2D Photoshop werk ; temps van 38.5 tot 44.75 graden C.

load in Splinter Cell ; temps tot 58/59 graden C
load in 3D modeling in Cinema4D ; temps tot 48 graden C

Misschien werkt Expertool beter voor de Asus kaarten dan Asus' Smartdoctor...

• TomSmit82
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-04 18:59
ik heb zelf ook die gainward alleen dan nog de GLH uitvoering, dan heeft ie 1.6ns ddr mem op 1200. Maar bij mij schieten de temperaturen ook de lucht in. onder stress is 85 graden heel normaal. In windows zit ie ronde de 60. Ik heb nu twee casefans besteld waardoor de warme lucht wordt afgevoerd en dat ie zichzelf dan met koele lucht gaat koelen. Nu blijft die warme lucht er namelijk om heen hangen. Ik hoop dat dat scheelt, laat het hier wel weten!

Trouwens Knot3D je kan ze dan net zo goed op fixed zetten gooi je 2d lekker op 50% :D

Verwijderd

^ Toch een beetje vreemd dan imo dat die GLH uitvoering zo heet wordt ondanks het feit dat je nog geen case fans hebt. Case fans schelen natuurlijk wel een hoop ; kheb zelf twee 120 mm fans. Grotere fan diameter die voor evenveel airflow zorgt als kleinere fans, maar dan met minder rpm dus minder herrie.

Ik denk iig dat je temps MET fans goed omlaag zullen gaan.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:18

Deathchant

Don't intend. Do!

TomSmit82, kun jij me vertellen waar je em besteld hebt en hoeveel je ervoor hebt betaald?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• TomSmit82
Ja idd tis behoorlijk als de temp nog steeds zo hoog blijft met de casefans toch maar eens contact opnemen. Heb nu in iedergeval 2 papst fans besteld met 27 cfm bij 19dbA.

Deathchant
Ik heb de kaart gekocht bij Alternate voor 529

• TomSmit82
Nou ik heb de twee fans er in geplaatst en tis een wereld van verschil!!
idle 45-48
stressed 58-62 :D

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
bigfoot1942 schreef op donderdag 28 oktober 2004 @ 21:30:
in 2d gaat mijn x800 vivo@XT PE van 520/560 naar 250/250
Zo'n grote terugclock in 1 keer is slecht voor je videokaart en zal hoogstwaarschijnlijk de levensduur verkorten.
Het is zelfs mogelijk dat je kaart al de geest heeft op korte termijn, als hij zich zo vaak moet terugclocken,
Het standaard voltage is btw ook niet goed als je hem op 250mhz core laat lopen.
En ik vraag me af waarom je het geheugen zo naar beneden clockt, dat zal namelijk echt geen donder uitmaken in stroomverbruik.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Alexio schreef op woensdag 24 november 2004 @ 21:04:
[...]

Zo'n grote terugclock in 1 keer is slecht voor je videokaart en zal hoogstwaarschijnlijk de levensduur verkorten.
Het is zelfs mogelijk dat je kaart al de geest heeft op korte termijn, als hij zich zo vaak moet terugclocken,
Het standaard voltage is btw ook niet goed als je hem op 250mhz core laat lopen.
En ik vraag me af waarom je het geheugen zo naar beneden clockt, dat zal namelijk echt geen donder uitmaken in stroomverbruik.
is dat zo?
hij draait het ieg zonder problemen, geen strepen ed.
heb je een bron hiervoor toevallig?

Verwijderd

sorry beetje off topic :

deze kaart heeft toch 16 pipelines en 6 vertexshaders de gt/td van +-300 euro
lijkt me op zicht wel n goede value prestatie verhouding ? van die le moet je nog maar zien of ie 16 gaat draaien ben zelf ook heel geintereseerd in deze kaart.
mag ik de mensen met zon kaart vragen wat voor 3d mark 2003 score je haalt en 2005

bvd

laat maar heb al gegoog-eld

10k+ met 3d mark 2003 (<== deze persoon had een p4 2.4 ghz..en geen oc dus op een amd 64 haal je waarschijnlijk wel hoger)

3300 + met 2005 (gokje :P )

16 pipelines net als de rest van de gt's en ultras

denk dat ik die kaart maar ga halen dan ^^

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 23:38 ]

Pagina: 1