Eigenlijk is dit gewoon een 'wat moet ik kopen

' topic waar de TS weinig zelfonderzoek gedaan heeft en mensen over en weer sterke meningen verkondigen...
TS: ondertussen moet duidelijk zijn, puur op specificatievlak kun je een stuk meer doen voor dat geld dan die Dell. Maar bedenk daarbij wel dat een zelfbouwcomputer totaal iets anders is dan een kant en klaar bak van een OEM als Dell.
OEM bak:
- wordt verkocht 'as is', net zoals bijv. een wasmachine wordt hij geacht het te doen, zonder dat je je in de interne werking hoeft te verdiepen
- alle garantievoorwaarden zijn gebaseerd op het verkochte systeem. Upgrades, mods enzo kunnen wel, maar er wordt nadrukkelijk geen rekening mee gehouden (zie verhaal over verdwenen gemodde zijpanelen)
- je kunt bij zo'n systeem één helpdesk bellen met de mededeling "Hij doet ut niet!!!" en zonder verdere technische kennis een garantieclaim krijgen
Zelfbouw:
- je hebt alles volledig in de hand, wat ook inhoudt dat je zelf in staat moet zijn juist in te kopen en alles te assembleren.
- upgrades, mods, dat soort meuk, heb je helemaal zelf in de hand
- garantie loopt per onderdeel. Als je in staat bent te bepalen welk onderdeel naar doet is dat ideaal, maar zo niet heb je een probleem...
Ergens ertussenin zijn systemen die door de lokale PC-boer in elkaar geschroefd worden, en dit is de optie die ik zou aanraden als er een goede PC boer in de buurt van nichtje te vinden is (dan bedoel ik nadrukkelijk niet dozenschuivers als Dynabyte of Vobis, maar gewoon Jan-de-computerman die in de achterkamer van de winkel zelf de bakken in elkaar schroeft)
Tenslotte nog een heel belangrijk tip:
Integrated VGA (die Intel 'Extreme' meuk, maar ook Radeon IGP, S3 spul op Via chipsets enzovoorts) vreet ongeveer 40% van je geheugenbandbreedte weg, wat als je kijkt naar puur rekenkracht al zeker iets van 20% minder is dan een systeem zonder integrated VGA. Dat betekent dat een P4-2400 met een (willekeurige!) losse VGA kaart evengoed presteert als een P4-2800 met integrated meuk
Neem dit mee in je vergelijking van prijzen, want het is krankzinnig om een dure high-end CPU op een gecastreerd moederbordje te zetten...