Naar aanleiding van deze topic. Had ik nog enkele vragen die ik wou voorleggen aan de experts hier.
We zijn ondertussen een hele poos verder en het project begint vorm te krijgen.
Mijn grootste probleem is het buget hiervoor. Ik heb geen vast bedrag hiervoor, maar moet mijn offertes en ideeen kunnen voorleggen aan de betrokken personen.
Wij hebben deze week een offerte binnengekregen van het bedrij dat hier de servers levert.
Deze offerte bestaat uit:
Volledige migratie naar W2003
herinstallatie van de oude citrix doos naar W2003/pres. server 2003.
aanschaf van 3 nieuwe servers.
Ook zouden we onze oude NT4 bak uitrollen omdat deze toch al +/-6J dienst heeft.
Domaincontroller/ISA server:
DL320 G2
3.06 Ghz PIV
1GB ram
2*80 GB IDE
File, Print & Mailserver
waarop ook onze applicaties staan, tijdssoftware, backup, antivirus etc
ML350
dual Xeon 3.2Ghz
1Gb ram
redundant PSU
redundant Fan
HP LTO 215
Raid 1 + 5 van 72 Gb HD's
oude citrix doos
Dual 1 Ghz PIII
1 Gb ram
raid 5 van 3* 36Gb SCSI
Deze zou dan dienst doen als 1ste citrix doos.
nieuwe citrix doos
DL360R04
1Gb ram
Xeon 3Ghz
2*72 Gb HD raid 1
redundant PSU
Deze zou dienst doen als 2de citrix doos.
Dit is het zo een beetje voor in onze vestiging.
Voorlopig zou ik de 2de citrix bak nog niet aanschaffen, maar beginnen met de oude (mits herinstallatie) en kijken wat die doet. Is het te traag, kunnen we nog altijd een 2de bak bijzetten.
Maar nu had ik daar nog de volgende vragen over.
1) is het niet mogelijk om DC/ISA samen te brengen met de F,P,Mail en applicatieserver ?
2) er wordt ons een upgrade aangeraden van backup exec 8.6 naar versie 9.1 met alle bijhordende clients hiervoor. Reden daarvan is dat v8.6 niet ondersteund zou worden op een W2k3, kan iemand mij dit bevestigen ?
3)We moeten ook onze citrix versie upgraden van XPs naar presentation server 3.0
omdat deze geen load balancing ondersteund over meerdere servers. Is dit correct ?
4)Er wordt ons aangeraden om DC en F,P&mail gescheiden te houden. Weet er iemand waarom dit juist is, of waar ik daar ergens info kan van vinden.
IMHO denk ik daar het volgende over.
Wij hebben hier +/- 25lokale user, eenmaal die aangelogt zijn, staat de server daar te nixen. OK zou je denken.. Maar wat met de ISA/proxy/DNS ?
Wel, we hebben internet, maar niet iedereen heeft daar acces op, en diegene die daar acces op hebben gebruiken het maar sporadisch. Volgens mij moet dat op 1 server kunnen. Het internet wordt vooral gebruikt om onze gebruikers in CZ te laten citrixen.
Branch office
+- 10 gebruikers.
Wij hebben dus ook een kantoor aan de andere kant van Europa.. Right in the middle of nowhere. Die mannen maken voor de moment verbinding met onze citrix doos via een VPN.
Dit is echter zeer traag. Er wordt wel een upgrade uitgevoerd naar een snellere lijn. Maar dit is nog niet echt supersnel. Ook is er daar _geen enkele_ vorm van backup, daar er daar geen server staat.
Nu was mijn idee daar ook een server neer te zetten, die dienst zou doen als:
-lokale file server, die dan synced met onze fileserver op bitniveau
-lokale mailserver. Het is nu zo dat men daar soms een half uur met hun vingers zitten te draaien als men een mail moet versturen met een foto in. Dit komt doordat alles van data door de zeer trage lijn moet. Dit zou opgelost zijn moest er daar een mailserver komen.
-Ook zou ik die server 2de DC maken, maar dan enkel voor daar, zodat ik policies kan meegeven aan die gebruikers.
Wat denken jullie over mijn ideen? Is dit haalbaar, of moeten we toch DC gescheiden houden ? En wat met die backup exec ?
Indien er nog vragen zijn, zal ik daar zo goed mogelijk op proberen antwoorden.
//edit...
Typo's
We zijn ondertussen een hele poos verder en het project begint vorm te krijgen.
Mijn grootste probleem is het buget hiervoor. Ik heb geen vast bedrag hiervoor, maar moet mijn offertes en ideeen kunnen voorleggen aan de betrokken personen.
Wij hebben deze week een offerte binnengekregen van het bedrij dat hier de servers levert.
Deze offerte bestaat uit:
Volledige migratie naar W2003
herinstallatie van de oude citrix doos naar W2003/pres. server 2003.
aanschaf van 3 nieuwe servers.
Ook zouden we onze oude NT4 bak uitrollen omdat deze toch al +/-6J dienst heeft.
Domaincontroller/ISA server:
DL320 G2
3.06 Ghz PIV
1GB ram
2*80 GB IDE
File, Print & Mailserver
waarop ook onze applicaties staan, tijdssoftware, backup, antivirus etc
ML350
dual Xeon 3.2Ghz
1Gb ram
redundant PSU
redundant Fan
HP LTO 215
Raid 1 + 5 van 72 Gb HD's
oude citrix doos
Dual 1 Ghz PIII
1 Gb ram
raid 5 van 3* 36Gb SCSI
Deze zou dan dienst doen als 1ste citrix doos.
nieuwe citrix doos
DL360R04
1Gb ram
Xeon 3Ghz
2*72 Gb HD raid 1
redundant PSU
Deze zou dienst doen als 2de citrix doos.
Dit is het zo een beetje voor in onze vestiging.
Voorlopig zou ik de 2de citrix bak nog niet aanschaffen, maar beginnen met de oude (mits herinstallatie) en kijken wat die doet. Is het te traag, kunnen we nog altijd een 2de bak bijzetten.
Maar nu had ik daar nog de volgende vragen over.
1) is het niet mogelijk om DC/ISA samen te brengen met de F,P,Mail en applicatieserver ?
2) er wordt ons een upgrade aangeraden van backup exec 8.6 naar versie 9.1 met alle bijhordende clients hiervoor. Reden daarvan is dat v8.6 niet ondersteund zou worden op een W2k3, kan iemand mij dit bevestigen ?
3)We moeten ook onze citrix versie upgraden van XPs naar presentation server 3.0
omdat deze geen load balancing ondersteund over meerdere servers. Is dit correct ?
4)Er wordt ons aangeraden om DC en F,P&mail gescheiden te houden. Weet er iemand waarom dit juist is, of waar ik daar ergens info kan van vinden.
IMHO denk ik daar het volgende over.
Wij hebben hier +/- 25lokale user, eenmaal die aangelogt zijn, staat de server daar te nixen. OK zou je denken.. Maar wat met de ISA/proxy/DNS ?
Wel, we hebben internet, maar niet iedereen heeft daar acces op, en diegene die daar acces op hebben gebruiken het maar sporadisch. Volgens mij moet dat op 1 server kunnen. Het internet wordt vooral gebruikt om onze gebruikers in CZ te laten citrixen.
Branch office
+- 10 gebruikers.
Wij hebben dus ook een kantoor aan de andere kant van Europa.. Right in the middle of nowhere. Die mannen maken voor de moment verbinding met onze citrix doos via een VPN.
Dit is echter zeer traag. Er wordt wel een upgrade uitgevoerd naar een snellere lijn. Maar dit is nog niet echt supersnel. Ook is er daar _geen enkele_ vorm van backup, daar er daar geen server staat.
Nu was mijn idee daar ook een server neer te zetten, die dienst zou doen als:
-lokale file server, die dan synced met onze fileserver op bitniveau
-lokale mailserver. Het is nu zo dat men daar soms een half uur met hun vingers zitten te draaien als men een mail moet versturen met een foto in. Dit komt doordat alles van data door de zeer trage lijn moet. Dit zou opgelost zijn moest er daar een mailserver komen.
-Ook zou ik die server 2de DC maken, maar dan enkel voor daar, zodat ik policies kan meegeven aan die gebruikers.
Wat denken jullie over mijn ideen? Is dit haalbaar, of moeten we toch DC gescheiden houden ? En wat met die backup exec ?
Indien er nog vragen zijn, zal ik daar zo goed mogelijk op proberen antwoorden.
//edit...
Typo's
Page intentionally left blank.