herindeling servers

Pagina: 1
Acties:

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-02 16:51
Op dit ogenblik hebben wij de volgende config mbt onze servers en hun apps

Server 1:
Dual PII 333 / 256 Ram
3 SCSI schijven van elks 4.1Gb op een Adaptec SCSI controller
8gig in totaal, verdeeld over 2 partities van elk +/- 4 gig

partitie1 is voor het OS (Winnt4 SBS)
partitie2 is voor de fileserver

Hierop draaien de volgende applicaties:
-DHCP
-Netware
-interne software mbv een database (BASIC)
-aanlogserver
-fileserver
-printserver
-boekhoudprogramma (FIAD)
-timing en toegangsmodules voor arbeiders

2de server - Compaq Proliant ML350
Dual PIII 1Ghz met 1gig geheugen
Windows 2000 met de volgende applicaties:
-mailserver exchange 2K
-Citrixserver (citrix metaframe XP)
-Trend Mail server (scanmail / serverprotect / officescan)
-IIS (proxyserver)
-UPS software
-Watchguard software
-DNS server
-Backup Exec (backupped beide servers)

Dit zijn zowat de voornaamste
Alle clienten en servers zitten allemaal op 100mbit FD op een 3com baseline 24P switch, met 2 (binnenkort 3) 16P 3coms erbij.

We hebben +/- 30 lokale users en 5 branch office users, plus dan nog een aantal mensen die soms vanaf thuis VPN-en
De branch office users en de thuisgebruikers maken een VPN verbinding aan waarna ze een citrix sessie starten.
In deze sessie kunnen ze outlook-en, word-en excell-en en onze interne software raadplegen.
Laat ons zeggen dat er over het algemeen +/- 6 users tegelijk op onze citrix bezig zijn. Op dit moment althans

Nu gaan we binnenkort onze interne sofware upgraden. ttz het wordt herschreven onder Progress.
Daar we onze workstations niet willen upgraden en deze redelijk oud zijn, zal er dus moeten lokaal ge-citrixt worden.
dus +/- 35 users tegelijk op citrix.

Mijns inziens zal onze citrix bak behoorlijk op z'n gat getrokken worden en gaat dit dus niet deftig bollen.

Deze situatie is in de loop der jaren gegroeid en kan ik dus niet op 1-2-3 veranderen. Ook staan er vele dingen op die niet meer gebruikt zijn op dit moment.
De implementatie van de nieuwe soft gaat gebeuren in "een" verlof en gaat gepaart met een downtime.
En daar onze fileserver ook al vol zit had ik het volgende in gedachte.
Een compleet nieuwe setup met:
De oude server (dual 333)herinstalleren tot een pure file-server, met behoud van de huidige config. Zou genoeg moeten zijn
Ik zou 5-600Mb uittrekken voor het OS+ AV scanner en de rest, zo een 3.5 Gig als file share partie. Dit zou moeten volstaan denk ik toch ?

De huidige compaq zou ik herinstalleren en daar alles wat niets te maken heeft met citrix daar op zetten, dus alle software van beide servers, maar geen citrix, tevens ook alle scanprogrammas en hun consoles (Trend AV, firebox, UPS, etc)

Dan zou ik een nieuwe server aanschaffen pure citrix, en die dus enkel alles laten regelen qua citrix. Deze zou dus een ganse dag lang gemiddeld een 20-25 sessies moeten kunnen trekken, in piekmomenten tot 30.
Config is natuurlijk nog uit te zoeken.
De belangrijkste app zou onze software zijn. Deze omvat alles wat in ons bedrijf gebeurd:
facturatie, bestellingen, planning, klantgegevens, machinebezetting, huidige bezetting + productieteller, historieken, alles qua personeelsinfo en machineinfo
Een redelijke database dus.
De huidige database is in BASIC vorm een kleine 700Mb groot. Ik heb nog geen details qua queries/min of grootte van de traffiek met de vernieuwe windows versie.
Alles wordt in real time aangepast, soms door meerdere gebruikers op hetzelfde moment.

Zou dit lukken en is dit zowat een goede gedachtengang ? In feite dus 3 servers.
1 => fileserver (dual 333)
2 => applicatie server (dus alles qua applicaties) (dual PIII 1 gig), eventueel met upgrades qua schijven.
3 => citrix server

Graag even jullie mening hierover

Page intentionally left blank.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Klinkt goed. Zelf ben ik dagelijks professioneel bezig met Citrix (ben CCEA). Je voorstel om een dedicated Citrix server te maken is prima. Zo ontlast je hem van alle andere zooi en kan ie goed performen. Ook heb je dan geen overtollig ander dataverkeer meer behalve dan voor ICA dus. Idem voor een dedicated applicatieserver: ook prima. En de dedicated fileserver is ook top: alleen bestanden erop zetten, geen applicaties. Kortom: mijn zegen heb je ;)
Voor 20-25 sessies heb je voldoende aan een dual P4 met 2GB geheugen. (Compaq DL360 ofzo).

Wellicht is het nog wel verstandig om applicatie functionaliteit te scheiden ivm beveiliging. Zou zou je alle mail/internet/proxy kunnen scheiden van je bedrijfdkritische applicaties. Je hebt dan wel een extra server nog nodig.

Server1: DC + print, dhcp, dns, backup e.d.
server2: applicatie server, database
server3: citrix server
server4: mail, trend, proxy server

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 30-06-2004 21:01 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Op de meeste citrixservers op mijn werk zitten er de hele dag zo'n 25 ~ 30 Citrixsessies (dus niet gebruikers) dit op minimaal dual Piii 1200 met 2 gieg geheugen.
Nu zijn we voor een dochterbedrijf een citrixfarm aan het opbouwen met een dual Xeon 3,06 met drie gieg geheugen en die moet zo'n 50 ~ 60 sessies aan kunnen volgens onze voorspellingen en dan nog flexibel zijn. Deze zijn dus dedicated Citrix ;)

kijk ook nog even kritisch naar de capaciteit van onder andere je exchange qua capaciteit dat wordt nog wel eens onderschat.

[ Voor 15% gewijzigd door Turkish op 30-06-2004 21:03 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

StarWing schreef op 30 juni 2004 @ 20:36:
...Nu gaan we binnenkort onze interne sofware upgraden. ttz het wordt herschreven onder Progress...
...De belangrijkste app zou onze software zijn. Deze omvat alles wat in ons bedrijf gebeurd:
facturatie, bestellingen, planning, klantgegevens, machinebezetting, huidige bezetting + productieteller, historieken, alles qua personeelsinfo en machineinfo
Een redelijke database dus...
Is de beslissing al genomen om die app om te bouwen naar Progress? Want da's natuluk jaren '90 denken, hè? De moderne applicatie wordt geschreven als web applicatie. Voordeel is dan meteen dat je van het performance probleem af bent, want een browser heeft iedereen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-02 16:51
Brahiewahiewa schreef op 30 juni 2004 @ 23:06:
Is de beslissing al genomen om die app om te bouwen naar Progress? Want da's natuluk jaren '90 denken, hè? De moderne applicatie wordt geschreven als web applicatie. Voordeel is dan meteen dat je van het performance probleem af bent, want een browser heeft iedereen.
Jopz.. Zijn er al een hele poos mee bezig.. Ongeveer 50% van de database is reeds omgezet.
Dit project loop ongeveer een klein jaar nu. En ik schat dat het nog minstens 6 maanden zo zal zijn.

Page intentionally left blank.