AMD Athlon XP (A & B) Versie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 820 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 08:48

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Ik was bij Gistron aan het neuzen tussen de processoren.
Daar kwam ik het volgende tegen:
CPUPrijs
Athlon XP 3000+/2.10 GHz /400149,90
Athlon XP 3000+/2.10 GHz /400 (B keuze)128,90

Daar stond dus "(B Keuze)" achter. Dus ben ik opzoek gegaan naar de betekenis daarvan. Die stond eronder en heb ik even gequote.
Bij het productieproces van processoren worden miljoenen transistoren op het hart van de processor (de core) gezet. Ondanks dat de productie van processoren uiterst nauwkeurig wordt uitgevoerd is er altijd een percentage met mankementen aan deze core. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen type a en type b processoren. Wij hebben vastgesteld, dat bij type a het uitvalpercentage 0,2% (1 op de 500) is en bij type b processoren 2% (1 op de 50). De mankementen zijn vrijwel direct bij de installatie van het systeem vast te stellen, door bv. instabiliteit of geen werking. Onze ervaring met b-type processoren is dat ze even goed werken als het a-type.
Veel winkels verkopen b-type processoren zonder daarbij aan te geven over welk type het gaat. Vaak weten zij het ook niet of willen het niet aangeven.
Gistron geeft bij de AMD-processoren aan welk type u bestelt, zodat u zelf een afweging kunt maken tussen betrouwbaarheid en kosten.
Volgens Gistron heeft de "B" versie een uitvalpercentage van 1 op 50. De A heeft 1 op 500.
Dat vind ik totale onzin :
• AMD test de processoren zorgvuldig voordat ze verkocht worden.
• Hoe kunnen hun zien dat het om een "A" of een "B" versie gaat?

Er staat ook bij dat veel andere winkels de B versie verkopen, lijkt mij een beetje zo'n verhaal van : Koop bij mij, de andere hebben alleen maar zooi.

Daarnaast heb ik nog nooit van een A of B versie gehoord. Alleen Thoroughbred A of B, maar aangezien het hier om een 3000+ gaat met een 400FSB valt de optie Thoroughbred A al weg. Ook is volgens het verhaal van Gistron de A versie beter. Terwijl de Thoroughbred B juist beter is dan de Thoroughbred A.

Ik heb tot nu toe altijd nog goede ervaringen met Gistron gehad :) , maar dit kan toch niet zo maar :?
Volgens mij is het nl. een broodje aap verhaal.

Wat zijn jullie meningen of ervaringen tussen de "A" of "B" versie :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Hmm deze kende ik nog niet (althans niet in deze context), ken wel de boxed en tray versie van een cpu. Boxed is dan incl. een cpu cooler en de tray niet. Volgens mij was de garantieregeling van de boxed versie beter dan bij de tray. Controleer ook of ze dat er niet mee bedoelen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien hebben ze zelf op de nummertjes gekeken en de goed overclockbare A genoemd?

Ennu, wie gaat er nou meer betalen voor een product dat toch gewoon moet werken :?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-08 02:36

HeepH

Dope Rapper

ik heb wel eens iets gehoord over het a/b verhaal, maar niet zo....

ik denk dat de B's gewoon teruggenomen processors zijn, of degene met een slechte stepping (voor de non-tweakers) hoewel die waarschijnlijk geen risico willen lopen en gewoon een a versie kopen

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ja, ik geloof dit toch wel hoor. Als ik Everest open, staat er bij mij AMD Athlon XP-A. Dus ik geloof dit best wel ja.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
@Turkish
Specificaties

Socket A
Athlon XP 3000+
GHz 2.10 GHz
FSB 400 MHz
Tray Zonder koeler
Ze zijn allebei Tray, zonder koeler. De plaatjes ernaast laten ook een tray CPU zien. De meeste boxed varianten hebben een boxed plaatje. Sempron & Athlon 64 (op 3500+/3800+ na)
@Elzared
Overclockbaarheid kun je aan de hand van de nummers wel wat zien, maar om het zeker te weten moet je het toch uitproberen. Ik denk niet dat Gistron gebruikte processoren gaat verkopen.
@HeeftStan
a/b verhaal ?, vertel :P Of bedoel je het T-bred A/B verhaal?
@FnF
Welke CPU heb je ? (Eventueel oc'ed)

Ik heb zelf ook even Everest geïnstalleerd :
Afbeeldingslocatie: http://img84.exs.cx/img84/1447/Everest.jpg
Clickable
Bij mij zie ik geen XP-A of XP-B staan Of ik kijk verkeerd :+
Alleen Thoroughbred B & B0, maar dat is gewoon omdat ik een Athlon XP 1700+ Thoroughbred B heb.
Let niet op de frequentie :P, mijn PSU is stuk en ik zit nu met een 300W Codegen :/

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 25-10-2004 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 12:36

R-B

Blokkert

Ik kijk even bij mij met aida32, en die geeft AMD Athlon XP-A aan

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Troughbred B, maar die loopt wel mooi Duron 1600@XP2400MHz. Maarja volgens mij heb ik eigenlijk alleen maar Troughbred B's gezien in mn handel. Echter nog nooit een kapotte proc gehad, zou toch wel gebeuren als de uitval 1 op 50 zou zijn.

Dat er verschil is kan wel kloppen. Er zullen ongetwijfeld betere en mindere reeksen uit de fabrikage komen. Wellicht oudere en nieuwere reeksen.
Ik heb ook al eens een levering goedkope Sony CD-R's gehad van B kwaliteit. Was idd de enige reeks met uitval tussen de 250+ Sony CD-R's die ik gebrand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
R-B schreef op 25 oktober 2004 @ 16:25:
Ja bij mij ook, een 2500+ @ 3200+
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kalte083/everest.JPG
EDIT: Misschien heeft dit er wat mee te maken:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kalte083/sisoft.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door Frietsaus op 25-10-2004 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik vind het een beetje klinken alsof Gistron zijn procjes indeelft op basis van info zoals in de DOC FAQ:
AMD-kwaliteit herkennen

AMD heeft ook een systeem om de stepping aan te geven. Deze kun je terugvinden in de codes die op de core van de processor aangegeven zijn. Hier staat de naam van de processor (AMD Athlon of Duron) en daaronder 4 regels code. Hierbij zijn de eerste 4 of 5 letters van de 2e regel en het eerste teken van de 3e regel van belang. Die eerste 4 of 5 letters van de 2e regel zijn altijd in de vorm "A***A". Dit is de code van de stepping, waarbij het dus gaat om de 2e, 3e en 4e letter. Hoe hoger deze letters in het alfabet zitten, hoe hoger de stepping, hoe beter de kwaliteit van de core en hoe beter de overklokbaarheid. Oudere codes als ADFA en ADEA blijken bijvoorbeeld nauwelijks overklokbaar te zijn.
De 1e letter van de derde regel schijnt ook aan te geven hoe de kwaliteit is, hoewel het bewijs daarvoor nog niet echt geleverd is. Als de derde regel met een letter begint schijnt de kwaliteit beter te zijn dan wanneer er een cijfer gebruikt wordt. Of een hogere letter ook een betere kwaliteit betekend is op dit moment nog niet duidelijk.
Natuurlijk komen er steeds nieuwe steppings uit, zodat er niet precies aan te geven is wat op dit moment de beste stepping is. Voor de oudere thunderbird processoren geld dat de AXIA en AYHJA steppings gezien worden als goede overclock-processoren, en voor de XP geld dat de AROIA Y goede resultaten geeft.
Het lijkt me een beetje koffiedikkijken want een processor werkt of werkt niet, hij heeft geen kilometerteller die hem na zoveel MTBF opeens door laat branden. Sowieso moet Gistron je proc gratis vervangen als hij binnen de aanneembare levensduur (dus ook na bijv. 2 jaar) overlijdt buiten jouw schuld dus waarom ze dan 'B-procs' verkopen is me een raadsel...

Offtopic: @CS-AlCoHoLiC: die kut-Sony's heb ik ook meegemaakt, ik kwam er later achter dat er een complete batch door een andere (lees: goedkopere) fabriek was gemaakt omdat de gebruikelijke fabriek leveringsproblemen had... Voortaan maar Philips gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Heeft er ook nog iemand een AMD Athlon XP-B ?
Indien ja, dan zou ik graag de OPN code willen vergelijken met een XP-A versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuni
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 09:48

teuni

shit happends.... every day.

Het verschil tussen a en b core is als volgt. De a core is helemaal "compleet". Er zijn geen hoekjes van de core af.

De b core lijkt wat beschadigd. Je zitten kleine putjes in de core. De eerste keer dat ik een paar tray's zag met b cores, schrok ik er best van. Maar zo doen het gewoon hoor.
Het verhaal wat ik erbij hoorde wat dat het aan de wafer ligt ofzo.

Ik weet niet of ze net zo goed overclocken ja of nee.

ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Gewoon fysiek beschadigd dus? Nou als deze het gewoon doen lijkt het me dus geen enkel probleem en hoeft het overclocken er ook niet onder te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien zijn b cores wel gesneden aan de rand van een wafer. Hoe meer je naar buiten gaat vanuit het midden van een wafer, hoe slechter de kwaliteit wordt van de cores.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-09 16:56
Dit is allemaal je reinste bullshit en ik lees hier allerlei indianenverhalen :X

AMD verkoopt alleen Athlon's XP, geen Athlon's XP van A en/of B klasse! Gistron maakt er zelf een leuk verhaal van maar bottom-line is dat ze zo gewoon wat extra pegels willen vangen. My god, dat hier weer zoveel mensen intrappen of in mee gaan :X

Ga anders eens op de AMD site kijken. Darn, what's next: AMD Athlon XP 3000+ Premium Turbo XL voor een luttele 50 Euro extra omdat dit model nóg beter van kwaliteit is, er nóg minder kapot gaan en veel beter over te clocken is? Sprookjes galore dit, serieus :X

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:15
je dacht toch niet dat amd cores ging verkopen die een hoge uitval kans hebben ? iig niet als een 3000+ dst zou de boel belazeren zijn en danmoeten ze ook nog eens veel geld uitgeven aan garantie.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 22:27

Initial G

f.k.a. GKLQuake

ja dat is de hamvraag: Zijn de A's duurder of zijn de B's goedkoper dan normaal. Bij het laatste zou het goede service zijn. Gistron heeft misschien zelf wel een of ander dom onderzoekje gedaan waarop ze dit baseren, afgaand op dat verhaaltje van ze, ik zou niet weten hoe, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuni

teuni

Het is serieus zo hoor. Ik heb ze zelf gezien en zelf ingebouwd en werkend gezien. Het zijn geen indianen verhalen.

Er zijn een aantal groothandels die ze aanbieden, alleen zeggen ze het er vaak niet bij dat het om beschadigde cores gaat. Ik heb 2800+ en 3000+ gezien.

ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ter verduidelijking: het fenomeen 'stepping' of 'revisie' bestaat al een eeuwigheid in cpu land. Bij elke volgende stepping zijn er kleine foutjes weggewerkt en inherent aan de tijd is het productieproces beter geworden waardoor de cpu's van hogere kwaliteit zijn (daarom kunnen ze mettertijd ook steeds hoger geclocked worden en worden er dus snellere speedgrade's geïntroduceerd). Dit is al zo sinds noem eens een stokoude cpu op. Ditzelfde geldt onverminderd voor Athlon's XP, maar om er vervolgens als winkel oneigenlijk gebruik van te maken is toch wel érg jammer. Zeker wanneer er zo'n verhaal met uit de lucht gegrepen uitvalpercentage's wordt gebruikt (echt te jammer voor woorden :X ).

Voor jaren terug stond je toch ook niet voor de keuze een PII 400 A of PII 400 B te kunnen kopen met een prijsverschil van 16% voor _exact_ hetzelfde product (namelijk een PII 400) 8)7 ondanks dat toen exact hetzelfde gold als wat nu geldt: de ene PII 400 stepping deed 't beter qua overclocken en temperaturen dan de voorgaande stepping.

Tjeez, wat vreselijk kansloos dit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Nog geen 130 euri voor een 3000+ cpu is geen geld.... maar goed, ik vind dit zaakje wel een beetje stinken eerlijk gezegd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Klopt, ik had ook een B-versie van een XP 2600+ besteld, nou degene die ik binnen kreeg was zo verne*kt (leek wel alsof de core gecrushed was :X) Die heb ik gelijk weer teruggestuurd naar hun (Gistron), toen kreeg ik wel een betere, maar de core daarvan was ook niet helemaal 100%, maar goed heb het maar voor lief genomen, want dat terugsturen kost elke keer ook handen vol geld :/

De CPU doet het btw wel gewoon goed, dus zal wel manier zijn om van je gare cores af te komen ofzo :?

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3000+ @ 200FSB???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuni

teuni

ja, 3000+ @ 200 mhz

ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Abbadon schreef op 27 oktober 2004 @ 18:43:
Ter verduidelijking: het fenomeen 'stepping' of 'revisie' bestaat al een eeuwigheid in cpu land. Bij elke volgende stepping zijn er kleine foutjes weggewerkt en inherent aan de tijd is het productieproces beter geworden waardoor de cpu's van hogere kwaliteit zijn (daarom kunnen ze mettertijd ook steeds hoger geclocked worden en worden er dus snellere speedgrade's geïntroduceerd). Dit is al zo sinds noem eens een stokoude cpu op. Ditzelfde geldt onverminderd voor Athlon's XP, maar om er vervolgens als winkel oneigenlijk gebruik van te maken is toch wel érg jammer. Zeker wanneer er zo'n verhaal met uit de lucht gegrepen uitvalpercentage's wordt gebruikt (echt te jammer voor woorden :X ).

Voor jaren terug stond je toch ook niet voor de keuze een PII 400 A of PII 400 B te kunnen kopen met een prijsverschil van 16% voor _exact_ hetzelfde product (namelijk een PII 400) 8)7 ondanks dat toen exact hetzelfde gold als wat nu geldt: de ene PII 400 stepping deed 't beter qua overclocken en temperaturen dan de voorgaande stepping.

Tjeez, wat vreselijk kansloos dit :X
ik denk dat je het punt een beetje mist, die A en B is geen stepping. Ik geloof teuni en denk dat het een aanduiding is voor de kwaliteit op het oog van de core. En dat uitvalspercentage hebben ze misschien wel zelf uitgezocht, aan de hand van teruggestuurde cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:46
Als het daadwerkelijk afgebrokkelde cores dan moet Gistron dit erbij vermelden.
Vraag me af hoe ze aan deze cpu's gekomen zijn maargoed. Zeker in volle vaart van de vrachtwagen gevallen :P ;) :+

Maar goed, winkels die dit soort onzin uit hun duim zuigen en ook nog een verhaaltje erbij schrijven alsof het de waarheid is krijgen mijn geld niet.

Vraag me af wat ze nog allemaal verzinnen om klanten te winnen / op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik mis geen enkel punt omdat AMD zelf ook niet de termen A en B in de mond neemt. Zie o.a. de AMD site en sla er alle techdocs maar op na. Dit is gewoon een zelf verzonnen iets op basis van luchtfietserij. Het enige onderscheid dat gemaakt zou kúnnen worden (en het is wel eens gebeurd dat een toko dat deed maar dit ook overduidelijk aangaf) is op basis van stepping/revisie, niet op een zelfverzonnen kwaliteitsklasse.

Overigens is AMD er ook heel duidelijk in welke beschadigingen wel of niet toegestaan zijn, d'r is een heel document over return guidelines met afbeeldigen daarin over beschadigingen en wat wel en niet toegestaan is. Hier een voorbeeldje uit dat stuk:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/amd_damage.jpg

Dus laat je niks in de maag splitsen wat een duidelijke beschadiging heeft want dan ben je gewoonweg verneukt.

Dit is gewoon een kwestie van common sense, je gezonde verstand gebruiken. Echter, veel mensen doen dat (helaas) niet en laten zich zo oplichten. Erg sneu :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Tsjah.... zodra de gemiddelde hollander een voordeeltje denkt te scoren dan zakt het gemiddelde intelligentieniveau drastisch lijkt het wel.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 20:06
Een 3000+ heeft een fsb van 333Mhz, alleen de 3200+ heeft een 400Mhz fsb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

kutkip schreef op 27 oktober 2004 @ 19:21:
[...]

Een 3000+ heeft een fsb van 333Mhz, alleen de 3200+ heeft een 400Mhz fsb.
Er zijn twee varianten van 3000+

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html

Scroll maar beneden and find out. :)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 27-10-2004 19:25 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Er bestaat idd gewoon een 3000+ uitvoering met FSB400 (2100MHz). Zo'n kleine moeite even op de AMD site te kijken i.p.v. maar wat roepen. Op basis van dat gedrag ontstaan ook indianenverhalen als waar dit topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 20:06
Prutz0r schreef op 27 oktober 2004 @ 19:25:
[...]

Er zijn twee varianten van 3000+

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html

Scroll maar beneden and find out. :)
Je hebt idd gelijk.. nooit geweten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
3000+ is er ook in 400FSB maar die is later geintroduceerd. B)

Wat Abbadon zegt klopt wel : AMD verkoopt geen A of B versies van de AMD Athlon XP. Daarom heb ik ook dit topic gestart omdat ik het vreemd vond dat álléén Gistron met het verhaaltje komt en dat ik het nog nooit eerder gezien had, daarnaast staat het ook niet de AMD site.

Misschien een rijke tweaker die ze allebei (De Gistron XP "A" en "B" om het zomaar te noemen) kan kopen ;). Ik vind het allemaal maar vaag en er zit best een kans in dat die "B" versies gewoon brakke CPU's zijn, met bv. een stukje van de core af :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-09 22:41

The_Scarabial

MTB for life!

hier met WCPUid staat bij mij ook: AMD Athlon XP (model A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Mijn AMD Athlon XP 1700+ @ 1920MHz @ 1,475V geeft met WCPUID 3.3 het volgende aan:
AMD Athlon XP (Model 8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuni

teuni

Ik vind het eigenlijk best netjes van Gistron dat ze het erbij zeggen. Ze hadden ook de mindere cores kunnen verkopen alszijnde normale cores (dus voor het volle bedrag).

Er zijn nog zat mensen die het verschil toch niet zien, en daar dus nooit over zullen zeiken. Nu hebben ze de cpu's voor minder ingekocht, en ook voor minder verkocht. En als de cpu gewoon werkt is er toch niets aan de hand lijkt mij.

Offtopic:
Nee, ik werk niet bij gistron.

ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
teuni schreef op 27 oktober 2004 @ 21:11:
Ik vind het eigenlijk best netjes van Gistron dat ze het erbij zeggen. Ze hadden ook de mindere cores kunnen verkopen alszijnde normale cores (dus voor het volle bedrag).

Er zijn nog zat mensen die het verschil toch niet zien, en daar dus nooit over zullen zeiken. Nu hebben ze de cpu's voor minder ingekocht, en ook voor minder verkocht. En als de cpu gewoon werkt is er toch niets aan de hand lijkt mij.

Offtopic:
Nee, ik werk niet bij gistron.
Netjes van Gistron weet ik nog niet.
Het is nog niet duidelijk of het verhaal wel klopt aangezien er nog geen Athlon XP-B voorbij is gekomen.
Daarnaast is het ook niet bekend bij AMD dat er AMD Athlon XP-A's en B's worden verkocht.
Btw, ik zal het topic maar eens doorlezen, dan kom je veel te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-08 11:11

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Waarom heeft nog niemand Gistron gemaild om te vragen hoe het nu precies zit ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
all_by_myself schreef op 27 oktober 2004 @ 21:14:
Waarom heeft nog niemand Gistron gemaild om te vragen hoe het nu precies zit ?
Daar zeg je mij wat B) . Daar heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht 8)7 .

Ik ga nu nog geen mail sturen aangezien ik eerst nog mailen moet hoe het staat met mijn RMA. Daar heb ik nog niks van gehoord. Als ik ga liggen eikelen over Athlon XP-A's of B's dan krijg ik mijn mobo straks niet meer 8)7 je weet maar nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuni

teuni

Gistron heeft er gewoon een naampje aan gegeven. Zij noemen het A en B core. Of misschien heeft de leverancier van ze die naam gegeven. Het feit is gewoon dat leveranciers die cpu's aanbieden voor een lagere prijs zonder van te voren aan te geven dat het om beschadigde cpu's gaat. Of dat in dit geval ook zo is weet ik natuurlijk niet, maar uit ervaring weet ik dat het soms wel zo gaat.

Hoe die leverancier aan deze cpu's komt, weet ik niet. En hoe AMD deze cpu's noemt weet ik ook niet. Ik denk dat Gistron dat ook niet weet, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

De cpu's werken gewoon, en er zit ook gewoon garantie op, dus ik vraag me af wat het probleem is.

ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de toko waar ik werk hebben we een tijdje zowel boxed als tray verkocht, maar hier was geen verschil te zien. Eigenlijk is dit verhaal ook echt helemaal nieuw en ik denk dat idd ook dat het een beetje bullshit is.

Kan natuurlijk zijn dat een of andere td'er daar vind dat ie een aantal retour genomen cpu's niet kan rma'en om een of andere gekke reden en ze dan idd maar als "b" type laat verkopen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 21:22:
In de toko waar ik werk hebben we een tijdje zowel boxed als tray verkocht, maar hier was geen verschil te zien. Eigenlijk is dit verhaal ook echt helemaal nieuw en ik denk dat idd ook dat het een beetje bullshit is.

Kan natuurlijk zijn dat een of andere td'er daar vind dat ie een aantal retour genomen cpu's niet kan rma'en om een of andere gekke reden en ze dan idd maar als "b" type laat verkopen. >:)
Grote kans dat de "B" versies gewoon teruggestuurde CPU's zijn die nog wel werken o.i.d.
CPU's met een heel kleine beschadiging aan de core werken nl. nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuni

teuni

terug gestuurd naar wie?

amd?

ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

We komen er snel genoeg achter,.. ik heb 2 processoren bij hen besteld.... 2x XP2400+. Een type A en een type B... Samen met een Abit KV7 moederbord. Als alles nog voorradig is zal ik het deze week nog wel ontvangen en dan kunnen we testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
teuni schreef op 27 oktober 2004 @ 21:28:
terug gestuurd naar wie?

amd?
Ik denk dat het kan zijn dat het CPU's zijn van een klant van Gistron.
Voorbeeld :Tweaker ontvangt CPU. Kijkt naar de stepping en denk....hmm, das een rotte core dus laat ik die maar terugsturen en zeggen dat hij verkeerd is en niet gaat werken op mijn PC.

Denk, en kan zijn dikgedrukt aangezien ik dit niet zeker weet, en volgens mij denken veel mensen dat ik het 100% zeker weet en dat is dus niet zo. Daarom heb ik dit topic ook geopent ;)

@all_by_myself
Thnx Mate :)
Zou je de OPN Codes willen noteren als je de CPU's binnen hebt :?
Pics zijn ook welkom _/-\o_ close upjes ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 27-10-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuni

teuni

Wat ik dus zeker weet is dat er groothandels zijn die deze cpu's aanbieden. Een tijdje terug ongeveer 6 volle tray's in mijn handen gehad met deze beschadigde cores.

ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
teuni schreef op 27 oktober 2004 @ 21:33:
Wat ik dus zeker weet is dat er groothandels zijn die deze cpu's aanbieden. Een tijdje terug ongeveer 6 volle tray's in mijn handen gehad met deze beschadigde cores.
Misschien* gaan er "slechtere" CPU's rond, of met een ander label o.i.d.
Een 2500+ kan zo als 3200+ de deur uit gaan :X

* Same as above ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 27-10-2004 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit is zo'n A-versie proc:

mint condition, yup :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Remy schreef op 27 oktober 2004 @ 21:54:
Dit is zo'n A-versie proc:

[img]"http://crew.tweakers.net/Remy/barton.jpg"[/img]

mint condition, yup :)
:D _o_

ff constructief, ben het helemaal eens met Abbadon, er is niet zoiets als a en b keus. Gewoon weer een manier om de onnozele consument geld uit de zak te kloppen

[ Voor 33% gewijzigd door Turkish op 27-10-2004 21:59 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Thanks to Remy :D

Nu nog een plaatje van een "Gistron XP-B" en vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Thandor schreef op 27 oktober 2004 @ 22:03:
Thanks to Remy :D

Nu nog een plaatje van een "Gistron XP-B" en vergelijken :)
Om even serieus erop in te gaan, net als Abbadon en Turkish al zeggen: er zijn geen 'slechte' Athlon XPs, dus ook geen B-keuze. Als die slechte er zijn worden ze bij AMD in de fabriek al ertussenuit gevist, simpel.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die B varianten zijn dus eigenlijk teruggenomen cpu's en dus ook 2de handsspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 27 oktober 2004 @ 22:08:
Die B varianten zijn dus eigenlijk teruggenomen cpu's en dus ook 2de handsspul.
Dat zou kunnen, ik weet 't niet. Maar ik weet wel dat AMD geen rommel de deur uit stuurt, dat kunnen ze onmogelijk maken; als dat bekend wordt kunnen ze wel inpakken, echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Hieronder een pic van de XP2600 die ik teruggestuurd heb naar Gistron, dit was dus ook zo'n B versie:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.roosdorp/xp2600.jpg
Clickable ;)

Zoals je ziet erg verneukte core dus :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
wow, dat is dus een Gistron XP-B. Zo'n CPU zal wellicht wel werken, maar om zoiets te verkopen ?

Misschien dat Gistron viavia wel ergens teruggestuurde CPU's op te kop kan tikken en ze vervolgens uit gaat proberen en toch verkoopt. :X 8)7

Wat ik me wel afvraag, hoe krijg je zo'n beschadiging voor elkaar ?
Een koeler er verkeerd opzetten zorgt voor hoekjes of één lijn wat afbrokkeld.
Hier en daar kleine stukjes eruit is moeilijk om voor elkaar te krijgen of niet ?

[ Voor 35% gewijzigd door Thandor op 27-10-2004 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Haatsjoe!
I'm alergic for bullshit!

Heeft iemand nu al gemaild?
Kheb niets te doen namelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Had mailtje toen gestuurd naar Gistron en volgens hun was de kans groot dat deze idd niet wilde werken :P Dus toen een andere gekregen, die had een hele lichte beschadiging, maar hij deed het wel, dus verder niet moeilijk over gedaan toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
SH4D3H schreef op 27 oktober 2004 @ 22:19:
Haatsjoe!
I'm alergic for bullshit!

Heeft iemand nu al gemaild?
Kheb niets te doen namelijk 8)
Je mag van mij wel mailen hoe het zit ;). Ik zou graag willen weten hoe Gistron aan die CPU's komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

resumee:
Gistron verkoopt optisch mindere processoren (waarvan zijzelf getest hebben dat ze een hoger "uitvalpercentage" hebben) tegen een korting.

big deal, ze misleiden niemand hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Initial G schreef op 27 oktober 2004 @ 22:22:
resumee:
Gistron verkoopt optisch mindere processoren (waarvan zijzelf getest hebben dat ze een hoger "uitvalpercentage" hebben) tegen een korting.

big deal, ze misleiden niemand hoor!
Ze zetten het er ewl bij. Maar ze moeten in de infoschermpje van het product ook neerzetten dat het om een beschadigde CPU o.i.d. gaat.

Daarnaast zou ik graag willen weten hoe ze er aan komen aangezien de voorraad meter erg hoog staat.
Ten 2e zullen veel mensen denken : Familie heeft AMD die het niet goed doet en nu verkopen ze ook B processoren die slechter zijn.
M.a.w. dit is schadelijk voor de reputatie van AMD.

Net alsof een goede (A versie dus) een kans van 1 op 500 uitval heeft :X. AMD test die processoren zorgvuldig en de meeste (c.q. 99%) van de uitval ligt aan de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Ik heb een mailtje gezonden.
Nu even op antwoord wachten :)

Edit:

Laat ik mijn verhaal eens doen :)

Kheb een aantal (lees: 15+) AMD PC's gemaakt en daar is nooit wat mee geweest.
Dat de meeste winkels 'B' versies verkopen lijkt me sterk, alle door mij gekochte
CPU's waren puntgaaf 8) (Gekocht bij MyCom, Alternate, 'Buurtwinkel', Naamvergeten :+)

Zoals ik dus al zei, ik ben allergies voor stierenpoep ;)

[ Voor 76% gewijzigd door SH4D3H op 27-10-2004 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Alle nieuwe CPU's die ik gekocht heb waren ook met een goed uitziende core, ook op de HCC dagen waren ze cores prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vigilante888
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12-2023

vigilante888

The truth is out there.....

:X :X

[ Voor 123% gewijzigd door vigilante888 op 29-10-2004 16:02 ]

Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
als dat waar is...

bij Gistron verkopen ze een A en een B keuze van de XP3200+ Tray voor dezelfde prijs. 8)7

De A zou dus altijd moeten werken en bij de B kan ie misschien DOA zijn of je hebt een hele goed overclocker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vigilante888

vigilante888

8)7

[ Voor 99% gewijzigd door vigilante888 op 06-01-2005 12:54 ]

Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou betekenen dat er hetzelfde verhaal geldt bij athlon 64 alleen zie je het niet door die heatspreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 10:42
Ik heb zelf idd ook een aantal cpu's gehad die inderdaad B keuze waren. Deze cpu's werken in die zin hetzelfde als de gewone a keuze. Deze cpu's komen uit dezelfde fabriek rollen als de a keuzes en als deze niet goed gekeurd waren zouden ze toch echt niet de deur uit gaan bij AMD.

De B keuze van de processor kan goed werken maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn (zoals ik) die twijfelt aan de werking van deze processoren. 1 ding is iig zeker, als de core beschadigd is en hij werkt niet kan deze processor gewoon terug gestuurd worden naar gistron voor rma afhandeling.

Gistron vermeld in ieder geval wel wat de verschillen zijn en houden (in mijn ogen) dus niemand voor de gek en loop je dus een risico dat je processor beschadigd is en niet kan werken als je een B keuze hebt gekocht of wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

R-B schreef op 25 oktober 2004 @ 16:25:
Veld Waarde
CPU Type 2x AMD Athlon XP-A, 2000 MHz (15 x 133) 2600+

Dit geeft Everest bij mij aan...

Tuurlijk, d'r zit een Athlon XP in deze bak :z :/
Ding leest blijkbaar niet alles goed uit, dus vraag me af of die -A ook daadwerkelijk een betekenis heeft en niet iets is wat Everest even bedenkt.
Voor de duidelijkheid, d'r zit hier gewoon een 2tal Athlon MPs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:46
@vigilante888:

Ook dit vindt ik een sterk verhaal.
Wat levert het amd op om de zogenaamde slechtere wafers naar een andere fabriek(?) te sturen zodat deze de cores (slecht) uitsnijden zodat er beschadigingen onstaan (welke er anders bij amd niet waren geweest), vervolgens de cpu's weer terug aan amd leveren zodat deze weer op het groene printje gezet worden en vervolgens als B kwaliteit verkocht worden.

Waarom zouden ze dit doen??? Zelfs al is 50% van een wafer naar de kloete ..., als ze zelf de cores uitsnijden dan zijn op zijn minst deze 100% goed. En dus niet met afgebroken kantjes ed.

Maar goed, ut zal allemaal wel. Ik koop de cpu's altijd in één van de pc zaken in Aachen. Daar waren tot nu toe alle cores 100% ok. En slechte zou ik ook meteen weigeren. (da's dan weer het mooie van de 'lokale' pc shop, je kunt het product tenminste van te voren zien) :)

[ Voor 6% gewijzigd door KBDE op 28-10-2004 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Laatst online: 31-08 10:40
heb net in de pricewatch zitten kijken. goedkoopste 3000+ is 122 euro (400mhz versie). de gistron b versie is 128 euro, en de a versie 149 euro.

ik vind het niet netjes. qua werking is (volgens deze thread en gistron) de a versie 100% gelijk aan de b versie. alleen de uitval is groter. als je dat weet, doe dan of niet moeilijk over omruilen, of sla die meuk niet in bij je leverancier.....

wat krijgen we straks, 6800le die gegarandeerd naar ultra modbaar zijn, en b versies daarvan die dat hoogstwaarschijnlijk niet zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door qrazi op 28-10-2004 08:24 ]

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vigilante888

vigilante888

:x :X

[ Voor 107% gewijzigd door vigilante888 op 29-10-2004 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Als AMD de core zelf niet uitsnijdt, dan maken ze ook de CPU niet lijkt mij. Dus de tracecodes zijn ook niet goed (kloppen iig niet met de database van CPU's bij AMD) omdat AMD de CPU's niet gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Thandor schreef op 27 oktober 2004 @ 21:31:
[...]

Ik denk dat het kan zijn dat het CPU's zijn van een klant van Gistron.
Voorbeeld :Tweaker ontvangt CPU. Kijkt naar de stepping en denk....hmm, das een rotte core dus laat ik die maar terugsturen en zeggen dat hij verkeerd is en niet gaat werken op mijn PC.

Denk, en kan zijn dikgedrukt aangezien ik dit niet zeker weet, en volgens mij denken veel mensen dat ik het 100% zeker weet en dat is dus niet zo. Daarom heb ik dit topic ook geopent ;)

@all_by_myself
Thnx Mate :)
Zou je de OPN Codes willen noteren als je de CPU's binnen hebt :?
Pics zijn ook welkom _/-\o_ close upjes ;)
De XP2400+ processoren waren uitverkocht en niet meer leverbaar, dus ik ontvang nu 2x XP2600+ (type A en B )..
Morgen moeten ze binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Interessant topic! Ben benieuwd naar de resultaten van bovenstaande poster :)

Edit:

Als je ze morgen hebt, vooral foto's van maken! High-res foto's :P

Aan het vergelijken van cpuid tooltjes heb je denk ik iets minder :)

[ Voor 50% gewijzigd door Erik1 op 28-10-2004 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vigilante888

vigilante888

de rma's van de b grades worden ook niet geclaimed bij amd, maar bij de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Die mogen dan eigenlijk niet als AMD CPU doorgaan.
Die wafers zijn 'weggegooid' door AMD omdat ze niet door de test kwamen ...

AMD kan beter zelf een grote bulldozer kopen en eerst ff over de wafers heen rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
@all_by_myself
Heb je nu de prijs van de 2400+ betaald voor die 2600+ ?

Mensen, mensen, mensen.....kijk eens op Gistron bij processoren.
De 3000+ "A" en "B" versies zijn weg. Er staat nu alleen "Athlon XP 3000+/2.10 GHz /400 129,90€"

B versie kostte eerder 128,90. De "normale" is nu 129,90.
Aangezien de voorraads meter van de "B" versie eerst nog aardig vol was lijkt het me sterk dat de "B" versies op zijn. Misschien dat ze nu zowel A als B voor 129,9€ verkopen :?

Alleen de 2400+ staat nog wel A/B varianten maar die is toch niet meer leverbaar.
Als het goed is heb ik ergens nog bewijs staan van 3000+ A/B versies :P (Screenshot)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.roosdorp/xp2600.jpg
Als ik goed naar de lasercuts kijk zie ik koper.
Dat heb ik bij andere procs nog nooit zo gezien....
De CPU hieronder heeft dat dus heel anders.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/barton.jpg

[ Voor 121% gewijzigd door Thandor op 28-10-2004 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Thandor schreef op 28 oktober 2004 @ 15:32:
@all_by_myself
Heb je nu de prijs van de 2400+ betaald voor die 2600+ ?
Wat denk je zelf ? Nee dus,..... maar goed morgen binnen... we zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
all_by_myself schreef op 28 oktober 2004 @ 16:56:
[...]

Wat denk je zelf ? Nee dus,..... maar goed morgen binnen... we zullen zien...
Het kon toch zijn dat je de prijs van 2400+ betaald had, ik had ooit een Philips 40x cdromspeler gekocht (vroegâh ;)), die was niet meer leverbaar en kreeg ik het 48x model van Philips voor de prijs van de 40x. Het verschil was 25 gulden o.i.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
offtopic:
Same here :P
Was met me geheugen, kreeg 89 euro kado ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13

boesOne

meuh

vigilante888 schreef op 28 oktober 2004 @ 13:36:
[...]

Leze is toch moeilijk he, Ik zeg dat AMD deze processoren ook zelf leverd aan oost europese landen. Dat zijn gewoon processoren die tijdens hun eigen productie de krassen en dergelijke oplopen. De andere fabrieken maken de processoren zelf met een gekochte waffer.
En ik zeg niet dat AMD dat goedkeurt. Daarom zeg ik ook dat de waffer via de achterdeur verkocht worden. Maar amd kijkt het gewoon door de vingers, want hethelpt wel hun aan marktaandeel. En trouwens, zolang de cpu's werken, zal je niemand horen klagen. Misschien heb je ook wel zo'n cpu in je pc. Dat weet je niet (mits het een zelf gebouwde is)
En trouwens, denk je egt dat AMD zelf core gaat uitsnijden om zulke cpu te maken?
Nu hebben ze tenminste een excuse als het door een Third party gemaakt word.
Lulverhaal. AMD die wafers 'via de achterdeur' verpatst aan 'vage fabrieken' die er XP's van maken.. [assembled in malasya er voor t gemak op drukken] en ook nog es de rma's afhandelen.
Hallo!! Denk je dat AMD gek is? Om hun core business zo in gevaar te brengen? Dit is dan piraterij !

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Juist, dat lijkt me sterk.
Dan mogen ze ook niet onder de AMD naam verkocht worden lijkt me ...

Kheb iig nog geen mailtje terug van Gistron ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
SH4D3H schreef op 28 oktober 2004 @ 20:03:

• Gistron heeft snel het verhaal weggehaald van de A en B CPU's
• De "B" CPU's hebben andere lasercuts
• AMD zou iets al dit niet doen, zeker niet aangezien ze steeds bekender worden e.d.
• Het is allemaal maar vaag, any detectives hier die er meer over weten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

www.gistron.nl

Er staat wel weer de B versie hoor ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

FnF schreef op 28 oktober 2004 @ 20:31:
www.gistron.nl

Er staat wel weer de B versie hoor ;)
echter alleen op de XP 2400+, Ik zie dit niet op de andere XPs staan.
SH4D3H schreef op 28 oktober 2004 @ 20:03:

Ze hebben hun verhaal blijkbaar naar de aanleiding van je email de *A* en *B* keuze verwijderd.
Misschien wouden ze de mensen gewoon iets wijs maken en een mooiere winst maken op de ze proc?

[ Voor 51% gewijzigd door Arieke op 28-10-2004 20:45 ]

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
Ze hebben hun verhaal blijkbaar naar de aanleiding van je email de *A* en *B* keuze verwijderd.
Dat zou best eens kunnen ^^
Mja je moet dan ook weten hoe je het aan moet pakkuh >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Dat ze het verhaaltje weghalen en alleen nog een B Versie 2400+ verkopen na het sturen van een mailtje is erg merkwaardig en vreemd :?

Het is vast een complot ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arieke

Arieke

Erik1 schreef op 28 oktober 2004 @ 21:15:
Dat ze het verhaaltje weghalen en alleen nog een B Versie 2400+ verkopen na het sturen van een mailtje is erg merkwaardig en vreemd :?

Misschien waren er onder tussen door andere tweakers die hier iets lezen ook een email gestuurd. Misschien zeggen die dat niet. Misschien is het wel ondertussen 10 emails? En hebben ze het een beetje warm en kunnen ze beter alles nu weghalen en zo hun zaakje van de *ondergaan* redden?
Alleen SH4D3H verteld dat hij een email gestuurd heeft he, de zegt niets. Dus kan dat er nog een mail hebben gestuurd.

Ze bieden ook geen Xp2400+ A aan dus, ...

[ Voor 12% gewijzigd door Arieke op 28-10-2004 21:38 ]

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Dan de vraag: Waarom zouden ze het warm krijgen, en waardoor zou hun zaakje kunnen *ondergaan* ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arieke

Arieke

Erik1 schreef op 28 oktober 2004 @ 21:27:
Dan de vraag: Waarom zouden ze het warm krijgen, en waardoor zou hun zaakje kunnen *ondergaan* ? :P
Misschien dat er iets niet pluis is? Srry kan daar echter niet een beter antwoord opgeven. Ik typte men gedachte maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
@FnF
Zoals gezegd staat alleen bij de inmiddels niet leverbare Athlon XP 2400+ een "B-Keuze".
Bij het productieproces van processoren worden miljoenen transistoren op het hart van de processor (de core) gezet. Ondanks dat de productie van processoren uiterst nauwkeurig wordt uitgevoerd is er altijd een percentage met mankementen aan deze core. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen type a en type b processoren. Wij hebben vastgesteld, dat bij type a het uitvalpercentage 0,2% (1 op de 500) is en bij type b processoren 2% (1 op de 50). De mankementen zijn vrijwel direct bij de installatie van het systeem vast te stellen, door bv. instabiliteit of geen werking. Onze ervaring met b-type processoren is dat ze even goed werken als het a-type.
Veel winkels verkopen b-type processoren zonder daarbij aan te geven over welk type het gaat. Vaak weten zij het ook niet of willen het niet aangeven.
Gistron geeft bij de AMD-processoren aan welk type u bestelt, zodat u zelf een afweging kunt maken tussen betrouwbaarheid en kosten.
Dát verhaaltje hebben ze weggehaald, ook de B-Keuzes van andere CPU's hebben ze weggehaald. Gelukkig heb ik op school nog een screenshotje liggen, die zal ik wel ff posten :)

@Hieronder
Dat zou best kunnen, het zijn Nederlanders en als je daar spullen verkoopt lijkt me het dat je ook wel wat van PC's af weet. Grote kans dat dit topic al door een Gistron mederwerker bekeken is ;)

De kerel die mij vorig jaar aan een XP1700+ geholpen had (Dennis volgens mij...) wist ook het één en het ander van de XP's af. Hij vroeg al of ik hem voor oc'en ging gebruiken :) . Dat doet 'ie zeker, de CPU heeft nog nooit op stockspeeds gelopen :P

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 28-10-2004 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:09
Erik1 schreef op 28 oktober 2004 @ 21:15:

offtopic:
Misschien lezen ze dit draadje wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm,

ik denk dat ik het weet,

deze processoren die jullie "B" processoren noemen zijn EX-OEM's.
Deze zijn zoals al eerder genoemt cpu's met 'verneukte' cores :Y)
dit verhaal van KBDE klopt wel alleen niet dat deze alleen naar oost europa gaan.
EX-OEM betekend dat deze oorspronkelijk gebedoeld waren om naar
b.v. DeLL te gaan om in een pc gedrukt te worden en niemand die ooit
weer ziet daar een paar stukjes uit de core missen..
sommige leveranciers slagen erin zo'n partij cpu's te bemachtigen en
niet te duur door te verkopen.

Waar ik werk hebben we ook van deze processors: Draaien als een trein

Zijn dus gewoon cpu's MET beschadigde core maar werken PERFECT.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Kleine update... Ik heb alles binnen en ben nu aan het testen met de 'B-core' en wat blijkt :

De Athlon XP 2600+ met B-core is multiplier unlocked !!!

Volgende snelheden getest :

2500+ (333) = OK
2600+ (333) = OK
2800+ (333) = OK
3000+ (400) = OK
3200+ (400) = OK (1,7 volt)
3400+ (400) = OK (1,7 volt) (11,5x200 Mhz. FSB)
3600+ (400) = OK (1,7 volt) (12x200 Mhz. FSB)

............and still testing..

Hier wat plaatjes...

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/xp2600plus.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/xp2600plus3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/xp2600plus2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/xp2600plus4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/axda001badcore.jpg
en hier de OPN..

[ Voor 83% gewijzigd door all_by_myself op 30-10-2004 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Netjes dat hij unlocked is :), de "B" versie een aantal posts hierboven had ook al andere lasercuts (met iets koperachtigs zichtbaar).

Heb je ook een foto van de core zelf :? (Of de hele CPU)
Het laatste plaatje is niet de core maar de OPN code.
(OPN staat voor Ordering Part Number)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Even weer een update :

De B-core heeft als top 2500Mhz... daarboven werd de CPU te heet, maar met waterkoeling zou hij dus de 2600 Mhz. ook wel moeten kunnen halen.

De A-core had als maximum 3200+... daarboven werd hij niet te warm, maar viel wel steeds uit bij het stressen... Misschien met nog meer voltage (was 1,75 volt) zou hij wel verder kunnen komen, maar dat vond ik qua temps niet verantwoord. Een mooie waterkoelsetup zou hier natuurlijk wel wat aan kunnen doen... })

Zowel de A-core als de B-core zijn MP unlocked,.. ze komen volgens mij zelfs van dezelfde wafer.

Plaatjes:

testsetup, uiterst professioneel.... :P
Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/testsetup.jpg

en een closeup van de gebruikte koeling,.. de nieuwe B-versie van deze Zalman koeler.
Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/test02.jpg

En wat screendumps van de prestaties op 2500 Mhz...

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/2504_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/2504_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/2504_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/2504_4.jpg

Ik heb ook twee foto's,.. helaas niet heel scherp van de verschillende cores :

De 'goede' A-core met code :

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/axda001goodcore.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/goodcore.jpg

De 'slechte' B-core met code :

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/axda001badcore.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/test/badcore.jpg

Je ziet dus wel verschil,... maar ze doen het allebei prima... sterker nog, die B-core doet het uitstekend !

[ Voor 81% gewijzigd door all_by_myself op 30-10-2004 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Hmm, zouden alle nieuwere CPU's dan unlocked zijn :?
Dat zou natuurlijk wel mooi zijn :)

Of je hebt 2x een "B" gekregen i.pv. "A" & "B" 8)7

Ze hebben allebei een beschadiging volgens mij, die bovenste heeft rechtsboven ook iets, of is dat lichtinval :?

Daarnaast lijken de OPN's verdacht veel op elkaar, alsof ze bijna achterelkaar van dezelfde lopende band zijn gerold...

[ Voor 80% gewijzigd door Thandor op 30-10-2004 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ja, dat zei ik al hierboven,.. misschien wel van dezelfde wafer...

Maar goed,.. ik heb dus nu de 'A-core' over,.. die B-core laat ik lekker in deze PC zitten..

Trouwens,... even de test setup config :

Abit KV7 moederbord
Zalman CNPS7000B-Cu koeler op full speed
Sweex 650 Watt voeding
256 MB Pc3200 TwinMOS geheugen
Ati Radeon 9000 Pro AIW
2x Coolermaster 80mm fans
80 GB Samsung schijf
52x CDRW Lite-on

De A-core processor staat inmiddels in de V&A

[ Voor 8% gewijzigd door all_by_myself op 30-10-2004 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik zie nu net pas,.. lekker laat, dat Gistron het hele A en B core gedeelte hebben gewist,.. nu is alles dezelfde lage prijs.... vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
all_by_myself schreef op 31 oktober 2004 @ 17:00:
Ik zie nu net pas,.. lekker laat, dat Gistron het hele A en B core gedeelte hebben gewist,.. nu is alles dezelfde lage prijs.... vreemd.
Inderdaad, dat had ik ook al ergens gepost. Dit hebben ze kort nadat SH4D3H een mail gestuurd heeft veranderd. Iemand zei al dat Gistron stiekem met de topic aan het meelezen was, zoiets zou mij niet verbazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Thandor schreef op 31 oktober 2004 @ 18:49:
[...]
Inderdaad, dat had ik ook al ergens gepost. Dit hebben ze kort nadat SH4D3H een mail gestuurd heeft veranderd. Iemand zei al dat Gistron stiekem met de topic aan het meelezen was, zoiets zou mij niet verbazen ;)
Blijf ik het vreemd vinden dat die processoren MP unlocked zijn,... AMD zou dat toch niet meer doen ? Of zijn er al meer mensen die unlockte XP's hebben ?

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.