Ruzie met SB Live! Player 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:11
Hallo,

ik heb ongeveer een maand geleden computeronderdelen gekocht waaronder de Creative Soundblaster Live! 5.1 player. Een vriend van me heeft de installatie gedaan en ik d8, zal wel goed zitten. Nu heb ik de Trust 4500P 5.1 Home theatre system boxenset gekocht en wilde ze aansluiten.

Jammerlijk genoeg kwam er totaal geen geluid uit. Ik heb toen een test gedaan met mijn boxen, nog steeds geen kik.

Dus toen dacht ik, misschien ligt het niet aan de boxen maar aan de geluidskaart. Dus ik wilde de drivers eerst deinstalleren en er dan weer opnieuw opzetten. Vlak voordat hij klaar was met deinstalleren *ong 98%* kreeg ik een blauw scherm vol met witte lettertjes *die te snel weer weggingen* en mijn pc rebootte. Toen heb ik hem weer proberen te deinstalleren, nu kreeg ik de melding dat hij al een keer was gedeinstalleerd en dat ik hem niet goed opnieuw opgestart had.

Dus ik startte opnieuw op en probeerde de drivers weer te installeren. Dat ging prima, alleen aan het einde zie ik 2 installschermpjes in mijn taakbalk waarvan 1 not responding.

ik probeerde hierna geluid uit mijn boxen te krijgen, weer geen kik. Toen startte ik op msn per ongeluk een audiogesprek wat niet lukte met als melding: Er is geen geluidskaart in de computer geïnstalleerd of er is geen geluidskaart geselecteerd.

Als ik de drivers probeer up te daten via http://www.soundblaster.com krijg ik de foutmelding dat er geen SB player 5.1 is geinstalleerd...

Wie kan mij hier mee helpen?

Ja ik heb de FAQ gelezen, ja ik heb gezocht naar topics met hetzelfde probleem en ja ik heb op internet rondgezworven, alvast bedankt voor de serieuze reacties :)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Probeer eerst de soundblaster eens uit de device manager of apparaatbeheer (Start -> Settings -> Control Panel -> System, TAB hardware -> Device Manager) te verwijderen. Daarna even opnieuw opstarten en dan kijken of ie de kaart automatisch herkent.

Probeer dit en post de voortgang weer. Verder misschien handig om je OS erbij te vermelden

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

Probeer anders eens de driver van www.kxproject.com
dit zijn alternatieve drivers voor die kaart.
Ik gebruik ze zelf met een live en werken uitstekend.

Voor het geval het geen hardware probleem is

[ Voor 16% gewijzigd door woolysheep op 25-10-2004 14:03 ]

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• Dr_oetker
Mocht je onboard audio hebben, schakel die dan uit d.m.v. een jumper op het moederbord of in de bios.

• Yofresh
@ dr. Oetker: Ik heb gedaan wat je vroeg. Hij herkent de hardware meteen. Mijn OS is Windows XP met SP1 en 2.

ook nog @ dr. Oetker: Ik heb onboard geluid op mijn mobo *ASrock K7S8XE+* maar dit is nooit geinstalleerd, ik weet niet of dat wel uitmaakt.

@ Woolysheep: ik ga ze nu installeren, het resultaat zal ik nog posten

Verwijderd

Welke chipset heb je op je mobo zitten? Als het een vroege VIA chip is, heb je kans dat je gekloot hebt van het feit dat Creative buiten de specs van PCI zijn SB kaarten maakte.

• Yofresh
@ Woolysheep: Drivers geinstalleerd, het blijft nog steeds angstvallig stil.

@ Mig28: De chipset is: SiS 748

Verwijderd

Zit je geluidskaart in het derde pci slot?

klinkt heel stom, maar die sb live kaartjes zijn nogal kieskeurig betreffende pci slot. heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt. als zo'n kaartje in het derde slot zit, geeft het niets dan problemen.

probeer eens een ander pci slot.

• Yofresh
@ _Birkoff: Ik heb 5 PCI-sloten, vanaf de processor afgezien zit hij in het 2e, vanaf de onderkant van het mobo gezien zit hij in het 3e. Zal ik toch maar een ander proberen?

Verwijderd

tja, het kan nooit kwaad. je moet toch kijken waar het probleem zit.... zet hem eens gewoon in de eerste onder de video kaart

Verwijderd

Je bent de kxdrivers niet vergeten in te stellen, want je moet in het hoofdscherm (van de instellingen) wat vinkjes weghalen.

(is beetje vage beschrijving, maar ik zit op school dus ik kan het niet controleren)

• Yofresh
@ _Birkoff: Ik kon hem niet precies onder de videokaart doen, daar zit immers de koeling van de videokaart.

Maar ik heb hem boven mijn tvkaart gezet, wil me pc weer aanzetten *na alles weer aangesloten te hebben* Krijg ik weer een biosflip *had ik toen hij in elkaar gezet werd ook al :S* iemand hier een goede suggestie op?

• Dr_oetker
Hmm nog even over die onboard audio. Als je je LIVE wilt gebruiken, zou ik de onboard-audio uitschakelen als ik jou was. Misschien dus door een jumper of anders in de BIOS. In het boekje van je moederbord staat hoe dat moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr_oetker op 25-10-2004 20:15 ]

• Yofresh
@ NocQ: Zou je iets specifieker kunnen zijn?

@: Dr. Oetker, morgen ga ik alles proberen, de bevindingen post ik weer :)

• Dr_oetker
Ik heb even gezocht en je moet de onboard audio en midiport uitzetten in de bios:
Zie pagina 23:
http://www.asrock.com/Drivers/Manual/ASR_UM/K7S8XE_UM.pdf

Ik hoor morgen

• Yofresh
Ok, het was een vindingrijke dag vandaag. Dit is er allemaal gedaan:

Eerst hebben we naar het bios gekeken, daar is toen het onboard geluid uitgezet. Daarna hebben we de device op de Soundblaster gezet. Dit alles zonder resultaat. Toen hebben we voor de gein maar eens de drivers eraf gegooid en weer geinstalleerd. Het erafgooien was echter PROBLEMATISCH! Eerst gewoon via de SB-cd geprobeerd, en vlak voordat ie klaar was rebootte me pc. Toen via veilige modus geprobeerd het te deinstalleren, dat ging beter *alhoewel de pc vastliep maar niet zo vast als een huis*. Toen opnieuw opgestart, maar de pc herkende de hardware en ging op eigen houtje installeren, joepie, daar ging de moeite....

Het werd ons ook op een gegeven moment wel duidelijk dat de software ergens ruzie mee had, dit vanwege het feit dat toen alle drivers eraf waren de pc heel snel opstartte, en normaal niet. Toen de drivers er weer opzaten starte de pc weer sloom op. *met name de virusscan*

Dus toen hebben we voor de grap de virusscan er maar eens afgegooid, in de hoop dat de geluidskaart het ging doen. Dus wij startten opnieuw op, weer geen geluid. Het lijkt er dus op dat de SB brak is, iets anders kunnen wij niet bedenken.

Jullie nog ideetjes of weet iemand of er iets anders aan de hand is?

• Dr_oetker
Ik snap dit niet: "Daarna hebben we de device op de Soundblaster gezet"
Misschien wat meer uitleg?

Stap 1:
Heb je de MIDI-port en GAME-port ook uitgezet in de bios? Als je ze toch niet gebruikt, dan zou ik dat doen.

Stap 2: verwijder alle drivers die iets te maken hebben met audio / game-poorten / midipoorten uit

Start -> Settings -> Control Panel -> System, TAB hardware -> Device Manager -> Sound, video en game controllers

Stap 3: nieuwste drivers downloaden voor jouw geluidskaart van internet

Stap 4: Rebooten en nieuwe drivers installeren.

Mocht dit nog niet werken, dan de geluidskaart in een ander PCI-slot doen.

Suc6!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:40

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik zie nergens terugkomen hoe je de geluidskaart en de boxen hebt verbonden. Kan het wellicht zijn dat je een digitale uitgang gebrikt, terwijl je kaart analoog geluid produceerd, of juist andersom?
Heb je ook de mixerinstellingen gecontroleerd? Lijkt me ook wel leuk omde drivers tien keer te herinstalleren om er dan achter te komen dat het geluid op mute staat.
En je hebt een test met de boxjes gedaan, waar geen resultaat uit kwam, meld je in je OP, en toch denk je dat het aan de geluidskaart ligt.
Waarom?
Of is het zo dat de test juist goed wel goed?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Yofresh
Ik snap dit niet: "Daarna hebben we de device op de Soundblaster gezet"
Misschien wat meer uitleg?

Stap 1:
Heb je de MIDI-port en GAME-port ook uitgezet in de bios? Als je ze toch niet gebruikt, dan zou ik dat doen.

Ja, gedaan, geen resultaat

Stap 2: verwijder alle drivers die iets te maken hebben met audio / game-poorten / midipoorten uit

Geprobeerd maar lukte amper, als we de SB drivers eraf wilden kijlen flipte m`n systeem *blauw scherm* in safe mode lukte het wel maar ook met veel moeite en alle andere drivers hebben we er ook afgegooid, maar als je reboot komen ze terug doordat windows nieuwe hardware detecteert.

Start -> Settings -> Control Panel -> System, TAB hardware -> Device Manager -> Sound, video en game controllers

Stap 3: nieuwste drivers downloaden voor jouw geluidskaart van internet

Lukt niet, de installatie zegt dan dat er of geen goed geinstalleerde SB in mijn pc zit of dat er totaal geen SB inzit.

Stap 4: Rebooten en nieuwe drivers installeren.

Gedaan, zonder resultaat

Mocht dit nog niet werken, dan de geluidskaart in een ander PCI-slot doen.

Ook gedaan, zonder resultaat.

Suc6!

• Yofresh
@ Elcondor: Het is een digitale kaart, volgens mij ook digitale boxen.

Ik denk dat de boxen hier niet het allerbelangrijkst zijn, want waarom maken de boxen geen geluid met een standaard 2 speakersetje? De boxen doen het zeker, die heb ik nog getest op een andere pc.

• Dr_oetker
Misschien staat je antwoord in de knowledge base van creative? Check www.creative.com

Anders zou ik nog een wat proberen te klooien met de IRQ instelling van je PCI-slot in het bios.
Pagina: 1