Toon posts:

Noname GForce Ti 4200 kapotte fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb een nomane Ti 4200 maar de fan begint te geluiden te malen dus het lijkt dat ie kapot aan het gaan is ik heb em al eerder weg gebreacht en toch zeiden ze dat de fan lieten vervangen maar volgens mij is dat nooit gebeurd maar het prbleem is die winkel bestaat niet, en garantie heb ik niet meer dus ik weetniet wat ik kan doen, de fan rateld een beetej maar ik weet niet of ik dat kan smeren met olie ofzo

Bedankt alvast

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Fan voor Gf4 Ti 4400 :)

Daar staat o.a. wat in over een Zalman ZM80C-HP of ZM80D-HP koeler ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• rswar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:46
zelfde probleem gehad met mijn oude asus ti4200

er uit gehaald en er weer in gezet daarna geen probleemen gehad (maand later nieuwe vidiokaart, was toevalig aan vervanging toe :))

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik ben niet heel goed met hardware dus ik weet niet hoe ik dat ding er af moet halen

waar ik op moet letten etc

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je moet opletten met ESD (Statische elektrischiteit). Raak de kaart dus niet aan de contactpuntjes aan.

De oude koeler moet je eraf zien te krijgen, sommige koelers zitten vastgelijmd en zo krijg je er mee moeite mee om hem eraf te slopen.
Er gaan adviezen rond van : leg hem in de vriezer, gooi er een föhn tegenaan etc..
Die heb ik nooit gebruikt, voorzichtig wrikken gaat ook maar je moet wel ontzettend goed opletten dat je niet uitschiet als hij er plots af gaat, anders kun je zo een paar chipjes/weerstanden meenemen.
Over het verwijderen van de koeler is vast wel wat info te vinden :)

Na dat de koeler eraf is maak de de GeForce 4 Ti chip schoon. Nadat die schoon is gemaakt met bv. een doekje en wat alcohol. kun je de Zalman ZM80C-HP of ZM80D-HP installeren.
De ZM80D-HP is beter dan de "C" versie.
Op de Zalman site staat duidelijk beschreven hoe je de koeler moet installeren. Er zit zelfs een flash filmpje bij :). Ook in de manual die bij het product geleverd wordt staat informatie.

Bij het installeren van de Zalman koeler moet je opletten dat je niet te weinig koelpasta gebruikt. Tijdens/Na het installeren moet je ook de schroefjes strak aandraaien. Het overtollige koelpasta wordt zo weggedrukt en krijg je een optimale geleiding :).

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik heb toevallig een paar maanden geleden een zalman zm80c op een ti4200 gezet. bij mij was t fannetje ook al kapot. hoe lang weet ik niet precies, maar de kaart deed 't (en doet 't) nog steeds goed (met dus die zm80c).

ik kan je zon koelplaat zeker aanraden. werkt heel goed maar je moet wel een extra fan erop zetten. die ti4200 van mij werd passief gekoeld veel te heet.

het monteren van zon koelplaat is geen probleem. kost wat tijd, verder is het niet zo moeilijk. duidelijke handleiding zit erbij.
de fan van een videokaart halen is ook niet echt moeilijk. bij mijn ti4200 (en ook bij mn R9700 en R9800se) zat de koeler vast met plastic pinnetjes. die zou je gewoon in moeten kunnen drukken (kost wel wat kracht hoor :)) en dan kan je aan de andere kant de weerhaakjes indrukken. daarna laat je het pinnetje gewoon door t gaatje in de videokaart gaan en je koeler is los. je kunt trouwens ook met een tang die haakjes meteen dicht knijpen zodat ze door het gaatje komen.

moeilijk is het niet maar let wel op wat je doet! als je zon zm80c of d erop zet moet je 'm niet te strak vast maken (ook niet te los trouwens). tegenwoordig hebben (iig de radeons) een soort ijzer laagje om de core heen zodat je m niet zo makkelijk kunt fijnpletten maar mijn ti4200 had dat niet. als je de schroefjes te vast draait kun je m slopen.

ik hoop dat dit helpt..

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een Ti of een oudere FX (5600 bv.) heeft een stevige behuizing ;). Die kan echt wel wat hebben.

Het belangrijkste om strak aan te draaien is/zijn de grote langwerpige koelblokken. Die moeten goed contact maken met de heatpipe(s).

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Ik heb ook zoiets met mijn ti4200 van msi, bij draait hij wel normaal alleen het probleem is dat hij soms gewoon niet aan gaat as je de comp aan zet |:( Kun je dit smeren en is kruipolie of naaimachine olie het beste, of wat anders :?

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 23:49
ik had op mijn gf4TI 4200 ook een HP80C zitten, deze deed het heeel goed zonder fan, echter zodra ik ging clocken.....maar doe je dat niet, dan doet hij het wel goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook zoiets met mijn ti4200 van msi, bij draait hij wel normaal alleen het probleem is dat hij soms gewoon niet aan gaat as je de comp aan zet Kun je dit smeren en is kruipolie of naaimachine olie het beste, of wat anders
Ja dat heb ik dus ook gedaan en het geratel is nu weg dus hopen dat het zo blijft.

Thnx allemaal

Verwijderd

Een GeForce Ti 4200 heeft een fan niet echt nodig, behalve als er geclocked is. Ik heb er zelf ook 1 en die fan doet het al jaren niet meer. Nooit problemen/artifacts gehad of wat dan ook. Als je dat wel ervaart, dan is een koeler inderdaad wel belangrijk, maar over het algemeen worden die Ti 4200 kaarten niet zodanig warm dat er een koeler vereist is.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb laatste een tweedehands 4200 gekocht waarvan de fan kapot was, die werd toch wel heel snel heel heet (in Windows zelfs).

Fan eruit gesloopt, heatsink erop laten zitten en daarbovenop een 8cm fan uit een kapotte voeding met boterhamzakjesdraad vastgezet. Werkt prima, alleen nog een keertje die fan op 7V laten lopen, hij maakt wat veel herrie nu.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
NOu laatst was de smeer olie een beetje uitgewerkt en draaide de fan niet echt vol meer en die kaart werd wel knetter heet en ik denk niet dat dat goed is voor die kaart

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 17:05:
NOu laatst was de smeer olie een beetje uitgewerkt en draaide de fan niet echt vol meer en die kaart werd wel knetter heet en ik denk niet dat dat goed is voor die kaart
Als je die kaart wilt houden wordt het tijd voor een andere koeler. Zoals ik al eerder heb gezegd ben ik zeer te spreken over die zalman videokaart koelers dus die zou ik je aanbevelen (is wel ebetje knutsel werk hoor).

Ik heb echt een hele goeie PC.

Pagina: 1