Koppelen MAC aan IP (speedtouch 510)

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 07:08
Beste lezer.

Ik heb voor een klein bedrijfje (3pc's) VNC geinstalleerd zodat de gebruikers thuis hun werk kunnen doen. (XP Home)
Het internet gaat via KPN en Planet en ze hebben een multipc modem. (speedtouch 510?).

Nou is het zonde om de computers bijvoorbeeld in het weekend aan te laten staan omdat ze misschien zondag middag hun mail willen lezen.
Vandaar dat ik WOL over internet heb ingesteld en dat werkte op dat moment goed. :)

Maar als de computer een langere tijd heeft uitgestaan werkt het niet meer.
Als de lease time van het ip (denk ik) verlopen is weet het modem niet meer welk ip bij welk macadres hoort en dus werkt WOL niet meer als de computers een wat langere tijd uit hebben gestaan.
Hoe kan ik dat (Ip -- MAC adres) in hun modem vastleggen?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

voor zover ik weet is dit niet mogelijk via internet...

wat een oplossing isis dat je een vpn verbinding maakt met een server en dat die dan via het interne netwerk daar de pc een seintje geven...

*kijkt in zijn router of die het kan*
als mijn router het kan moet een speedtouch het zeker kunnen

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Procyon for life schreef op 24 oktober 2004 @ 17:31:
Maar als de computer een langere tijd heeft uitgestaan werkt het niet meer.
Als de lease time van het ip (denk ik) verlopen is weet het modem niet meer welk ip bij welk macadres hoort en dus werkt WOL niet meer als de computers een wat langere tijd uit hebben gestaan.
Hoe kan ik dat (Ip -- MAC adres) in hun modem vastleggen?
of dat je oplossing is weet ik niet: maar in het modem menu kun je onder dhcp -server een bestaande lease selecteren en deze "lock"en.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/temp/lockdhcp.png

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Even een paar side notes:
*Je hebt VNC toch wel versleuteld via SSH he? Echt veilig is VNC niet, er zijn genoeg effectieve tools om passwords te kraken.
*Waarom zet je er geen server neer met VPN/IMAP en al die zooi? Werk is geld toch? ;)

• procyon
windows-2000 schreef op 24 oktober 2004 @ 19:28:
voor zover ik weet is dit niet mogelijk via internet...

wat een oplossing isis dat je een vpn verbinding maakt met een server en dat die dan via het interne netwerk daar de pc een seintje geven...

*kijkt in zijn router of die het kan*
als mijn router het kan moet een speedtouch het zeker kunnen
Dat kan wel, ik doe het thuis ook zo, maar hoe dat kan met een speedtouch :?
Maar ik zal de tip van Leuk_he? even proberen.
We hebben daar helaas geen server, dat zou helemaal makkelijk zijn.
SSH schreef op 24 oktober 2004 @ 22:49:
Even een paar side notes:
*Je hebt VNC toch wel versleuteld via SSH he? Echt veilig is VNC niet, er zijn genoeg effectieve tools om passwords te kraken.
*Waarom zet je er geen server neer met VPN/IMAP en al die zooi? Werk is geld toch? ;)
Ze kunnen daar geen server kwijt, bovendien moet je dan weer een officiele win licentie kopen en het is een stichting :)

Maar VPN is wel een goede optie? Zit er een VPN server in Home?
Had ook liever remote desktop gebruikt van PC Prof maarja ....

[ Voor 6% gewijzigd door procyon op 25-10-2004 15:59 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

leuk_he schreef op 24 oktober 2004 @ 20:30:
of dat je oplossing is weet ik niet: maar in het modem menu kun je onder dhcp -server een bestaande lease selecteren en deze "lock"en.

[afbeelding]
^^ Enige juiste methode B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• procyon
leuk_he schreef op 24 oktober 2004 @ 20:30:
[...]

[afbeelding]
Het lijkt mij idd ook de enige echte optie.
Ik heb hun computer overgenomen en geprobeerd deze instelling even te doen maar kon niets vergelijkbaars vinden in hun speedtouch modem.

Nou ben ik er achter gekomen dat jij waarschijnlijk de R4.2 software/firmware op je modem hebt staan en zij de R4.0.

Stel dat ik hun modem flash naar 4.2 zijn dan alle poortmaps en andere instellingen weg?
Ik doe hun beheer op afstand en als ik voor deze grap langs moet komen kost me dat weer een halve dag.

alvast bdeankt!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Procyon for life schreef op 28 oktober 2004 @ 13:32:
[...]
Stel dat ik hun modem flash naar 4.2 zijn dan alle poortmaps en andere instellingen weg?
Ik doe hun beheer op afstand en als ik voor deze grap langs moet komen kost me dat weer een halve dag.
Geen flauw idee. Van 4.2.3 naar 4.2.7.16 hield hij de instellingen vast. Maar je kunt dit zelfde vast ook bereiken via de cli interface. ik weet vrij zeker dat het daar ook kan onder 4.0.

http://www.speedtouch.nl/documents.html

en anders de speedtouch helpdesk bellen(?) die weten het wellicht?
Helpdesk Nederland.
Telefoon: 0900 2375457 of 0900 ADSLHLP (70 cent per minuut)
Openingstijden: Maandag-Zaterdag 9.00-19.00 uur.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1