Millennium : Wat zijn eigenlijk de percentages?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Topicstarter
Over een paar uur begint een nieuw millennium (ja, niet dit jaar, maar plz niet die discussie nu).

Wat zijn eigenlijk de percentages van het aantal mensen die deze gebeurtenis meemaken? En een eeuwwisseling?

Een jaarwisseling maakt bijna 100% van de mensen mee.
Een decenniumwisseling ook 90% of zo schat ik. Of al minder? (kinderziektes, 3e wereldlanden enz.)
Een eeuwwisseling moet al een lager percentage zijn. 50%? Minder? Zijn daar formules voor? Dat is de vraag dus.

En voor een millennium? 1000 jaar, in vergelijk tot een mensenleven .. dat langer is geworden gemiddeld de laatste 1000 jaar ook weer. Verbeterde levensstandaarden en zo.
Welk percentage van mensen, in het totaal, maakt een millenniumwisseling mee?

Stel dat je 75 wordt, wat is dan bv. de kans dat die 75 jaar in een periode vallen waarin ook de wisseling van 1000 jaar valt? Snapt men wat ik bedoel te vragen? 1000/75 = 13.3 maar dat lijkt me te simpel geredeneerd.

Wie kan meer inzicht bieden op deze serieuze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik meen tijdens de vorige jaarwisseling (en dat was idd geen eeuw- of millenniumwisseling nee ;)) iets van 6% gehoord te hebben, maar wat voor berekening daar achter zit weet ik niet :)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 07:47
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het aantal aardbevingen en rampen van elk jaar van het jaar 1000 tot 2000, de bijbel zegt namelijk dat hoe meer we bij de eind tijd komen hoe meer rampen er zullen gebeuren.
Als dat dus werkelijk zo is krijgt de bijbel weer een streepje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Mischien is dit wat.
Ik hoor vanmiddag nog op het nieuw dat er globaal genomen meer (natuur)rampen gehad hebben dan ooit tevoren.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ja, en ik heb een boekje van de Jehovah's Getuigen waar in staat dat er deze eeuw 10x zoveel mensen bij aardbevingen zijn omgekomen als in de eeuwen daarvoor.

Lekker moeilijk als er nu tien keer zoveel mensen op aarde wonen!

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op zondag 31 december 2000 20:39 schreef Bart Coppens het volgende:
Mischien is dit wat.
Ik hoor vanmiddag nog op het nieuw dat er globaal genomen meer (natuur)rampen gehad hebben dan ooit tevoren.
leuk kip-en-ei statement.
in 1905 crashede een meteoriet in siberië, het duurde weken voordat iemand daar ook maar doorhad dat er wat aan de hand was, nog heel wat langer voordat men doorhad dat het en meteoriet-inslag betrof, in de westerse wereld drong het verhaal en de beelden pas zo'n 20 jaar terug door.

in 1986 poogde de russische regering lange tijd chernobyl geheim te houden, zelfs voor de mensen in de omgeving, het was een zweeds stralingsinstituut dat het bericht in het nieuws bracht.

ik denk dat je ervanuit moet gaan dat de behoefte tot registratie van natuurrampen is gestegen.
Maar ik vindt het wel een mooi idee dat de bijbel (OT of Johannes' ?) de 'Global Village' heeft voorspelt. (en misschien is dat voor een nomadenvolk ook wel het eind der tijden)

terug bij HlPDsK's vraag; zonder na te rekenen: is dat niet 75% (kans om een eeuwwisseling mee te maken), bij een gem. leeftijd van 75. (das dan de kans dat er in je levensperiode een eeuwwisseling optreedt, das wat simpeler dan het percentage mensen dat in de loop der tijden een eeuwwisseling meemaakt)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16957

en dus 7,5% kans om een milleniumwisseling mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15385

Op maandag 01 januari 2001 14:45 schreef RM-rf het volgende:
terug bij HlPDsK's vraag; zonder na te rekenen: is dat niet 75% (kans om een eeuwwisseling mee te maken), bij een gem. leeftijd van 75. (das dan de kans dat er in je levensperiode een eeuwwisseling optreedt, das wat simpeler dan het percentage mensen dat in de loop der tijden een eeuwwisseling meemaakt)
Volgens mij maak je een denk- en reken- fout :?

Denkfout: In Nederland en andere goed ontwikkelde landen ligt de gemiddelde leeftijd op 75 jaar. Mar wereldlijk gezien ligt die gem. leeftijd toch echt lager. (Weet geen cijfers, wat mij een berekening van percentages al onmogelijk maakt)

Rekenfout: Even uitgaand van die 75 jaar:

Dan hebben globaal gezien alleen mensen geboren tussen 1926-2000 (of 2026-2100 enz.)Kans op het meemaken van een eeuwwisseling. En daarvan moet je weer een percentage berekenen van diegene die voortijdig de 75 niet halen En van dat getal moet je weer het percentage optellen van degene die tussen 1900-1926 zijn geboren en ouder zijn geworden dan 75-100 jaar)

Maar aangezien de sterfte kans hoger wordt naarmate je ouder wordt moet je dus met percentages per leeftijdscathegorie gaan rekenen.

:? Of zoiets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Topicstarter
Kijk, dat soort factoren moeten dus in de formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 02 januari 2001 11:44 schreef HlpDsK het volgende:
Kijk, dat soort factoren moeten dus in de formule.
Maar welk wiskundig brein kan de juiste formule verzinnen... Ik kom er niet op iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Nou dan wil ik wel een poging doen naar de titel "wiskundig brein".

Deze formule houdt rekening met een maximum leeftijd van 125 jaar.

[Sommatie](B=125->B=0) C uit A-B die B zijn

A=jaartal van eeuwwisseling
B=leeftijd van de mens die het meemaakt
C=absoluut aantal mensen in leven

Het zegt in weze niet zoveel. Er staat eigenlijk niet veel meer dan het aantal mensen uit 1875 die 125 jaar geworden zijn+het aantal mensen uit 1876 die 124 jaar geworden zijn + etc etc.

Je kan hier dus nog geen ene ruk aan percentages mee doen, als je geen geboortestatistieken hebt. Maar ik vraag me af of dat wel erg exact mogelijk is. Ik denk dat die 75% een leuke benadering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vergat trouwens nog een factor die opgenomen moet worden in de formule:

Naarmate de eeuwen vorderde is de gemiddelde maximale leeftijd ook nog gestegen. Dus als je een beschouwing wilt maken over de afgelopen jaren, dan moet dat zeker bij. En ook als je wilt berekenen wat de toekomstverwachtingen zijn voor kans op het meemaken van een eeuwwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik_zei_de_gek: Volgens mij maak je een denk- en reken- fout :?
nee, ik maakte slechts een spelfout; waar ik gem. leeftijd schreef had ik beter gem. levensverwachting kunnen schrijven.

mijn berekening enkel gericht is enkel gericht op een globale kans dat je een eeuwwisseling meemaakte.
das alles nogal subjectief, als morgen WW3 uitbreekt (en Saddam eindelijk zn PS2-tjes krijgt opgestart) valt de gem. levenverwachting opeens erg terug (afhankelijk van hoe goed Sony ontwikkeld)

De kans dat je een eeuwwissleing meemakt is een subjectief getal dat er afhangt van wanneer en waar je geboren wordt, eigenlijk kan je al niet loszien dat iemand die in 1999 geboren is zo ongeveer 98% kans heeft de eeuwwisseling mee te maken.

De berekening hoeveel mensen een millenium-wisseling hebben megemaakt is nog vreemder, heeft het geen zin om ipv een moeilijke vergelijking met allerlei differential-berekningen niet gewoon de bevolkingsaantallen in het jaar 1 na chr, en 1001 en 2001 bij elkaar op te tellen en te delen door het totaal aantal mensen dat geleefd heeft sinds die tijd (lijkt me wel zo eerlijk dan ook bij 1 na chr te beginnen).
Dan moeten we er enkel nog eens over worden of Jezus nu wel of niet werkelijk bestond (om de cijfers exact kloppend te maken :) )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7690

Op zondag 31 december 2000 18:52 schreef morgoth het volgende:
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het aantal aardbevingen en rampen van elk jaar van het jaar 1000 tot 2000, de bijbel zegt namelijk dat hoe meer we bij de eind tijd komen hoe meer rampen er zullen gebeuren.
Als dat dus werkelijk zo is krijgt de bijbel weer een streepje erbij.
Weer zware lulkoek van de bijbel, de Perm-Trias extictie was veel erger (als je kijkt naar het aantal diersoorten dat uitsterft) dan bijvoorbeeld de Krijt-Tertiar extictie, die toch echt later was.
Pagina: 1