HD's extreem sloom onder snel systeem, raar probleem

Pagina: 1
Acties:

• bolsonnn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-03 08:38

bolsonnn

Sjef du ski

Topicstarter
Ik heb echt een heel raar probleem. Ik wordt er helemaal gek van. Eerst ff mn specs:

Ahtlon 2800
512MB RAM
maxtor 80 gig 7200rpm
maxtor 40 gig 7200rpm
ATI radeon 128 MB

IDE1 master: de 40 gig
IDE1 slave : DVD-RW brander
IDE2 master: de 80 gig
IDE2 slave: DVD-rom

Dit zou in principe een bloedsnel systeem moeten zijn. Alles is voor een normale computeraar erg nieuw en rap. Maar op een of andere manier lijkt het of nijn HD's er geen zin in hebben. Bijna alles blijft ff hange, bv als ik startmenu open na een volldige nieuwe install van windows blijft het startmenu ff haken en mn HD is dan actief. Zelfde met bv IE wat gewoon 20x langzamer opent dan ik gewend was met mn oude pc (1000mhz). Bij alle handelingen lijkt het net of mn HD de hele schijf aan het checken is op weet ik veel wat. Zelf denk ik inmiddels dat de schijf gewoon kapot is ofzo. Maar bv S.M.A.R.T. geeft geen echte errors..

Beide HD's zijn opnieuw geinstaleerd, geformateerd, gedefragmenteerd, maar he maakt geen verschil. De temp ligt rond de 40 graden. Niet onwijs laag, maar ook niet denderend hoog.

Het is echt een heel raar probleem wat het systeem net doet lijken alsof je achter een pentium 233mhz zit zo kut. En ik heb ongeveer alles afgezocht om dit te fixen, maar word nu wanhopig..... 8)7 .HELLUP!

De ikwileennieuwenogbetereenrelaxterePChebbende

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

je bent de belangrijkste info vergeten: Welke mamaplank heb je???
Drivers van de ide , chipset enz.

[ Voor 22% gewijzigd door punica op 23-10-2004 20:59 ]

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Chipset drivers geïnstalleerd ?

Verwijderd

L2 cache ingeschakeld?

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-02 22:08
Is het niet beter om de 2 cd-roms aan 1 kabel te doen, en de 2 hdd's ook aan 1 kabel :?

[ Voor 6% gewijzigd door Shuisman op 23-10-2004 21:24 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met 1 PC op mijn werk.
De PC liep niet vast, gaf geen geheugenfouten etc, maar bij het printen of het openen van een programma bleef 'ie soms wel tot 1 minuut hangen en ging dan verder.
Uiteindelijk na vrijwel alle componenten vervangen te hebben, bleek het mainboard deze problemen te veroorzaken.
Toen we dat wisten, was het probleem ook reproduceerbaar.
In de tussentijd had het mainboard wel al 2 HDD's gesloopt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Welk mobo? Drivers? PIO mode IPV UDMA?

• bolsonnn

bolsonnn

Sjef du ski

Topicstarter
sorry, wist niet dat jullie dat ook nodig hadden ;)

Gigabyte K7triton 7N400 Pro2
nVIDIA nForce2 Chipset

UDMA staat ingeschakeld en dus niet de PIO mode (zoals ik idd al in andere topics had gevonden)

Chipset drivers gewoon netjes van CD geinstaleerd, dus dat zijn gewoon de officiele drivers van nVIDIA....
Is het niet beter om de 2 cd-roms aan 1 kabel te doen, en de 2 hdd's ook aan 1 kabel
Ik heb altijd geleerd dat de kabel maar een van de 2 apparaten tegelijk kan bedienen. En aangezien van HD naar HD het meeste voorkomt zitten ze allebei op een ander IDE-channel.

[ Voor 32% gewijzigd door bolsonnn op 23-10-2004 22:57 ]

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-03 22:03

geforce666

a.k.a Jan (nl)

misschien heb je een 40 pins IDE kabel gebruikt i.p.v 80 pins :/ (ik gok ook maar wat hoor)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
bolsonnn schreef op 23 oktober 2004 @ 22:55:
*knip*
Ik heb altijd geleerd dat de kabel maar een van de 2 apparaten tegelijk kan bedienen. En aangezien van HD naar HD het meeste voorkomt zitten ze allebei op een ander IDE-channel.
Ik heb 2 harddisks op dezelfde kabel zitten en het gaat hier erg vlot hoor. Volgens mij is het ook standaard om het zo te doen. ( correct me if i'm wrong )

[ Voor 4% gewijzigd door Satch op 23-10-2004 23:45 ]

Verwijderd

Laat eens een benchmarkprogramma los (sandra, hd tach, hd tune...). Op die manier weet je mss al of het een windowsprobleem dan wel een hardware probleem is..

En veel verschil maakt het in de praktijk niet uit of de hd's al dan niet aan dezelfde kabel hangen (De snelheid is 133 over de gehele kabel, en een schijf geraakt in de praktijk nooit boven de 60). En kabeltechnisch is het in 99% van de cases ook makkelijker en properder.

• bolsonnn

bolsonnn

Sjef du ski

Topicstarter
Ik ga ze er morgen weer ff aansluiten en dan nu allebei aan een kabel. (wat idd ook veel makkelijker voor me is) en paar van die benchmarkproggies laten runnen die je noemde.

Ik zal dan wel ff de result laten weten. Als jullie in de tussentijd nog ideeen hebben dan kan je altijd losbranden ;)

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

metal14 schreef op 23 oktober 2004 @ 23:45:
[...]

Ik heb 2 harddisks op dezelfde kabel zitten en het gaat hier erg vlot hoor. Volgens mij is het ook standaard om het zo te doen. ( correct me if i'm wrong )
You're wrong. ;)

Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?

[ Voor 9% gewijzigd door max op 24-10-2004 02:12 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-02 22:08
Heeft het niet iets met ata 33 en ata 133 te maken :?

als je een hdd en een cd-rom op 1 kanaal doet....

[ Voor 49% gewijzigd door Shuisman op 24-10-2004 15:12 ]

• TD-er
Persoonlijk denk ik dat benchmark resultaten geen vreemd gedrag laten zien.

Een 40 polige kabel gebruiken is geen gek idee al was het alleen maar omdat je dan een andere kabel gebruikt en uitsluit dat een van de ATAPI apparaten mogelijk toch niet zo goed in UDMA66 en hoger kan werken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
SHuisman schreef op 24 oktober 2004 @ 15:10:
Heeft het niet iets met ata 33 en ata 133 te maken :?

als je een hdd en een cd-rom op 1 kanaal doet....
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog zou het bij normaal gebruik van de hdd geen invloed moeten hebben, want een ATAPI-device mag niet zichtbaar zijn op de bus, tenzij het wordt aangesproken.

• bolsonnn

bolsonnn

Sjef du ski

Topicstarter
Ik denk dat ik erachter ben. Na alsnog de nodige Tune bechmark proggies gebruikt te hebben op beide schijven is het resultiaat opmerkelijk.

HD Tune: Maxtor 54098H8 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 0.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 21.8 MB/sec
Transfer Rate Average : 7.4 MB/sec
Access Time : 22.8 ms
Burst Rate : 81.2 MB/sec
CPU Usage : 8.2%

En voor mn 2e schijf:

HD Tune: Maxtor 6Y080L0 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 29.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 50.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 42.9 MB/sec
Access Time : 13.0 ms
Burst Rate : 95.9 MB/sec
CPU Usage : 12.0%

Oftewel de boosdoener is de 1e schijf (waar tevens ook mn OS XP op draait 8)7)
Maar welke conclusie kan ik trekken mbt tot de schijf. Issie gewoon aan zn einde en moet er een nieuwe in of zijn er nog andere oplossigen?

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Ik Vermoed dat hij idd vrijwel dood is ja.
Als je nog garantie hebt, gebruik dan ff de maxtor hdd check tool ( of hoe dat ook heet) om te kijken of hij fouten detekteert, dan kan je een andere krijgen.

Specs

• TD-er
Die tool heet powermax (googled wat makkelijker)
Maar houd ook rekening met een niet-hdd gerelateerd defect
Probeer je goede hdd eens aan dezelfde kabel te hangen als waar de verdachte schijf nu aan hangt.

• bolsonnn

bolsonnn

Sjef du ski

Topicstarter
Ik heb de wisseltruck met de kabel nog geprobeerd, maar dat heeft weinig uitgehaald. Ik heb dus inmiddels ene nieuwe schijf gekccht (deze keer maar eens geen MAxtor :P). Ben nu thuis om de data van de andere schijf nog ff te redden en zal voor de volledigheid van dit topic nog ff de zelfde tests uitvoeren met HD-tune als op de oude. Dan zijn we daar ook weer klaar mee en hopelijk ben ik dan klaar met al die PC-malaise!! :D

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sorry dat ik dit Topic kick, maar ik heb nu dus wegens wat aan de korte kant kabels dus aan 1 kanaal een DVD Player + CD-RW en aan het andere kanaal mijn HD'tje van 80 GB =>

Nou wil ik dus nog een 80 GB beestje erbij kopen en die samen met mijn huidige HD aan hetzelfde knaal hangen omdat ik niet anders kan wegens mijn IDE kabels (wel ATA100/133 gewoon en 80 aderig enzo...)

Kan ik dit dan beter niet doen of..... ?? Ik heb in ieder geval geen zin om andere kabels te halen !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:45
nero355 schreef op 08 november 2004 @ 17:09:
Sorry dat ik dit Topic kick, maar ik heb nu dus wegens wat aan de korte kant kabels dus aan 1 kanaal een DVD Player + CD-RW en aan het andere kanaal mijn HD'tje van 80 GB =>

Nou wil ik dus nog een 80 GB beestje erbij kopen en die samen met mijn huidige HD aan hetzelfde knaal hangen omdat ik niet anders kan wegens mijn IDE kabels (wel ATA100/133 gewoon en 80 aderig enzo...)

Kan ik dit dan beter niet doen of..... ?? Ik heb in ieder geval geen zin om andere kabels te halen !!!
het zal wel werken, het is niet aangeraden echter. Ik heb het hier op precies dezelfde wijze aangesloten omdat ik anders teveel kabels kriskras door me kast heen heb lopen. Werkt al 2 jaar perfect :X *ff afkloppen*
Pagina: 1