Nu Ongeveer 1 jaar geleden heb ik een topic geopend over wat temperatuur problemen van mijn Aquacomputer Waterkoeling. Neem hier maar eens een kijkje.
Ik open een nieuw topic omdat: Er sprake is van een totaal anders systeen, het andere topic erg oud is en omdat ik even met een schone lei wil beginnen.
Dit is geen n00b-waarom-zijn-mijn-temps-zo-hoog topic. Ik heb echt wel het een en ander onderzocht/geprobeerd.
De onderdelen uit mijn system die van belang zijn in dit topic:
) besloot ik om mijn CPU even in z'n uppie aan te sluiten op mijn WC om te kijken wat er nou precies mis was met de temperaturen.
Het verwijderen van mijn NB en GPU uit mijn systeem leverde helaas geen temperatuurswinst op (
). De CPU temperatuur was zelfs nog hoger als daarvoor! Waar kan dit nou aan liggen?
Voorlopige hypotheses:
Ik heb een temperatuursensor gekocht bij de Blokker met een Stalen pen aan een draad. Deze heb ik in mijn reservoir gehangen en een hand vol tests gedaan. Ook heb ik daarmee de effectiviteit uit kunnen rekenen en dit alles beviel mij niet zo.
Een aantal Pics (clickable)
1.
2.
3.
4.
1. Kast open dus veel airflow.
2. Blowhole Close-up waar het onder andere om draait.
3. Een kijkje onder het CPU blok (even gedraait voor de layout)
4. De temperatuursensor, netjes hangend in het reservoir-intake-buisje. (even gedraait voor de layout)
Ik heb mijn Watertemperatuur dus gemeten door een Sensor in mijn reservoir te hangen, precies zo dat hij in het buisje van de intake hangt (Pic #4). De CPU Outtake staat hier direct op aangesloten. Al het water dat uit het CPU blok komt passeert dus die sensor. Voorop in mijn PC zit een grote blowhole 120mm (Pic #2). De lucht van deze fan komt op mijn moederbord terecht en de kast staat open dus alles kan mooi weg (Pic #1). Het vreemde is dus dat als Ik die grote blowhole aanzet de temperaturen (CPU dus ook) soms wel tot 10 graden zakken. Hoe kan dit als ik waterkoeling heb en mijn radiator bovenop zit?
Ik heb de volgende metingen gedaan:
Hiervan heb ik een aantal grafiekjes gebakken (had ik zin in
).

De eerste twee grafieken zijn van Idle temps, de laatste twee van Stressed temps
Je zou zeggen, nog wel oké die temperaturen. Maar als ik wil overklokken komen ze toch te hoog
en wanneer ik mijn systeem een beetje stil wil maken zijn mijn temps gemakkelijk 45 tot 50 °C. Overklokken is dan niet meer te doen.
De effectiviteit valt mij nogal tegen, zonder de blowhole aan is deze maar liefst 0,25 °C/W terwijl de meeste setups onder de 0,1 halen. Zo slecht koelt mijn blok niet en mijn radiator is ook dik in orde.
In Pic #3 kan je even onder de CPU kijken (verder kwam ik niet met mijn Camera). Met het blote oog is het ook moeilijk te zien maar naar mijn idee raakt het blok de socket niet ik ga liever niet lopen vijlen aan mijn blok en liever ook niet aan mijn socket maar als jullie het een idee vinden wil ik misschien binnekort mijn socket wel iets uitvijlen. Als dat het probleem kan zijn. De Holddown zit er goed op. Er is goede en genoeg koelpasta gebruikt.
Wat denken jullie dat het probleem is?
Ik open een nieuw topic omdat: Er sprake is van een totaal anders systeen, het andere topic erg oud is en omdat ik even met een schone lei wil beginnen.
Dit is geen n00b-waarom-zijn-mijn-temps-zo-hoog topic. Ik heb echt wel het een en ander onderzocht/geprobeerd.
De onderdelen uit mijn system die van belang zijn in dit topic:
- Asus A7N8X-E Deluxe Rev. 2.0
- AMD Athlon XP 2500+ Barton
Het verwijderen van mijn NB en GPU uit mijn systeem leverde helaas geen temperatuurswinst op (
Voorlopige hypotheses:
- WC blok zit niet goed op de Core.
- Asus is gewoon Brak
.
- Iets op mijn mobo wordt heet en beïnvloed de andere temperaturen (Hoe?
).
- Mijn AC.de Waterkoeling is gewoon bar slecht.
Ik heb een temperatuursensor gekocht bij de Blokker met een Stalen pen aan een draad. Deze heb ik in mijn reservoir gehangen en een hand vol tests gedaan. Ook heb ik daarmee de effectiviteit uit kunnen rekenen en dit alles beviel mij niet zo.
Een aantal Pics (clickable)
1.
3.
1. Kast open dus veel airflow.
2. Blowhole Close-up waar het onder andere om draait.
3. Een kijkje onder het CPU blok (even gedraait voor de layout)
4. De temperatuursensor, netjes hangend in het reservoir-intake-buisje. (even gedraait voor de layout)
Ik heb mijn Watertemperatuur dus gemeten door een Sensor in mijn reservoir te hangen, precies zo dat hij in het buisje van de intake hangt (Pic #4). De CPU Outtake staat hier direct op aangesloten. Al het water dat uit het CPU blok komt passeert dus die sensor. Voorop in mijn PC zit een grote blowhole 120mm (Pic #2). De lucht van deze fan komt op mijn moederbord terecht en de kast staat open dus alles kan mooi weg (Pic #1). Het vreemde is dus dat als Ik die grote blowhole aanzet de temperaturen (CPU dus ook) soms wel tot 10 graden zakken. Hoe kan dit als ik waterkoeling heb en mijn radiator bovenop zit?
Ik heb de volgende metingen gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| -------- Idle (10% load vanwege Download) -------- Blowhole: 0 Volt watertemperatuur: 24.9 CPU temp: 42 Kast temp: 28 Blowhole: 7 Volt Water temperatuur: 24 CPU temp: 35 Kast Temp: 19 Blowhole: 12 Volt Water temperatuur: 24 CPU temp: 34 Kast Temp: 18 -------- Stressed (30 min CPU Burn-in) -------- Blowhole: 0 Volt Water temperatuur: 25.6 CPU temp: 44 Kast Temp: 28 Blowhole: 7 Volt Water temperatuur: 24.5 CPU temp: 37 Kast Temp: 19 Blowhole: 12 Volt Water temperatuur: 24.8 CPU temp: 36 Kast Temp: 18 |
Hiervan heb ik een aantal grafiekjes gebakken (had ik zin in
De eerste twee grafieken zijn van Idle temps, de laatste twee van Stressed temps
Je zou zeggen, nog wel oké die temperaturen. Maar als ik wil overklokken komen ze toch te hoog
De effectiviteit valt mij nogal tegen, zonder de blowhole aan is deze maar liefst 0,25 °C/W terwijl de meeste setups onder de 0,1 halen. Zo slecht koelt mijn blok niet en mijn radiator is ook dik in orde.
In Pic #3 kan je even onder de CPU kijken (verder kwam ik niet met mijn Camera). Met het blote oog is het ook moeilijk te zien maar naar mijn idee raakt het blok de socket niet ik ga liever niet lopen vijlen aan mijn blok en liever ook niet aan mijn socket maar als jullie het een idee vinden wil ik misschien binnekort mijn socket wel iets uitvijlen. Als dat het probleem kan zijn. De Holddown zit er goed op. Er is goede en genoeg koelpasta gebruikt.
Wat denken jullie dat het probleem is?
[ Voor 9% gewijzigd door Josh op 23-10-2004 21:50 ]